• 1
  • 2
2016-09-19, 09:28
Administrator
admins avatar
Forumet "Feminism och jämställdhet" har delats upp i två olika forum:

- Feminism
- Jämställdhet och diskriminering

Feminism är samma forum som innan, men med skillnaden att ordet "jämställdhet" har plockats bort i namnet. Detta ämne kommer istället att diskuteras i det nya forumet "Jämställdhet och diskriminering".

(FB) Feminism
(FB) Jämställdhet och diskriminering

admin
Citera
2016-09-19, 09:34
Medlem
Dofternas avatar
Gud så jävla underbart!
Ett möet bra beslut, hoppas feminist-forumet blir läsbart av detta.
Tummen upp.
Citera
2016-09-19, 09:49
Medlem
Well colour me surprised, det hände något den här gången.

Jag hoppas verkligen att ni inte är helt klara med att sortera trådarna. Det känns också som att "jämställdhet och diskriminering" hamnar lite i skymundan i samhällssektionen, även om det kanske är mer korrekt.

Det känns fortsatt tveksamt om det kommer uppnås någon vidare kvalitet i något av delforumen, men man kan ju hoppas.
Citera
2016-09-19, 10:04
Medlem
snivlems avatar
fy fan va bra.

feminism har nämligen ingenting med jämställdhet att göra!
Citera
2016-09-19, 11:43
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jag hoppas verkligen att ni inte är helt klara med att sortera trådarna.

Nej, det är massor av trådar att flytta.
Ifall du upptäcker någon tråd som du anser bör flyttas till J&D så kan du alltid göra en RP om detta.
Alternativt posta en lista med trådar som du anser bör flyttas här i tråden.
I annat fall så kommer de flyttas med tiden. När vi upptäcker dem.

Citat:
Det känns också som att "jämställdhet och diskriminering" hamnar lite i skymundan i samhällssektionen, även om det kanske är mer korrekt.

Det känns fortsatt tveksamt om det kommer uppnås någon vidare kvalitet i något av delforumen, men man kan ju hoppas.

Jag tror att det först och främst är viktigt att skilja på ämnena, då de är ganska olika varandra.
Borde egentligen ha gjorts mycket tidigare.

admin
Citera
2016-09-19, 12:09
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin

- Feminism

Feminism är samma forum som innan, men med skillnaden att ordet "jämställdhet" har plockats bort i namnet. Detta ämne kommer istället att diskuteras i det nya forumet "Jämställdhet och diskriminering".

(FB) Feminism

admin

Var går gränsen mellan feminism och jämställdhetsfrågor?
Dessa är ju generellt sett ofta överlappande, vad avgör huruvida en tråd ska ligga i feminism under politik eller jämställdhet under samhälle?

Varför ett separat forum för jämställdhet och diskriminering? Varför inte jämlikhet och diskriminering i så fall?
Hur blir det med trådar om etnisk diskriminering? Ska dessa läggas i jämställdhet och diskriminering eller i integration och invandring?
Citera
2016-09-19, 15:52
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Var går gränsen mellan feminism och jämställdhetsfrågor?
Dessa är ju generellt sett ofta överlappande, vad avgör huruvida en tråd ska ligga i feminism under politik eller jämställdhet under samhälle?

Jämställdhet innebär att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter inom alla väsentliga områden i livet, medan feminismen är en rörelse som strävar efter att göra kvinnan jämlik med mannen. De är som du skriver ofta överlappande, men det finns också jämställdhetsfrågor som inte handlar om feminism. Här är några exempel:

(FB) Jämställdhet på nätdejting
(FB) Magdanskurs - bara för kvinnor - diskriminering?
(FB) Diskriminering emot män
(FB) Vilket stöd finns det för att jämställdhet mellan könen är bra för samhällen?
(FB) Diskriminering av män inom vården?
(FB) Polismyndigheten har medgett diskriminering av män

Jag tror att båda ämnena mår bra av en uppdelning.

Citat:
Varför ett separat forum för jämställdhet och diskriminering? Varför inte jämlikhet och diskriminering i så fall?

Jag tycker att "Jämställdhet och diskriminering" är ett bättre val av namn, än "Jämlikhet och diskriminering".

Citat:
Hur blir det med trådar om etnisk diskriminering? Ska dessa läggas i jämställdhet och diskriminering eller i integration och invandring?

Det beror på trådens inriktning. Ämnet kan diskuteras i båda forumen.
Här är några exempel på trådar som just nu ligger i "Jämställdhet och diskriminering":

(FB) Är etnisk diskriminering samma sak som rasism?
(FB) Frisörsalong stämd för etnisk diskriminering
(FB) Färre anmäler etnisk diskriminering

admin
Citera
2016-09-19, 17:57
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:

- Feminism

(FB) Feminism

admin
Jag välkomnar detta. Hoppas det blir lite mer ordning nu.
Citera
2016-09-20, 00:21
Medlem
Citat:
Nej, det är massor av trådar att flytta.
Ifall du upptäcker någon tråd som du anser bör flyttas till J&D så kan du alltid göra en RP om detta.
Alternativt posta en lista med trådar som du anser bör flyttas här i tråden.
I annat fall så kommer de flyttas med tiden. När vi upptäcker dem.
Ja, de flesta trådarna är ju redan flaggade för 0.02, jag vet inte om problemet skulle synliggöras så mycket av att jag rapporterade trådarna igen. Tittar jag på förstasidan just nu är det fortfarande jävligt tveksamt om en hel del av trådarna har något i delforumet att göra. Inte sagt att alla borde flyttas till J&D, en stor del av trådarna hörde aldrig hemma i forumet till att börja med, men moderatorerna har som bekant valt att ignorera det. Frågan är ju om det blir någon skillnad i och med att forumet nu fått en "tydligare inriktning".

Om jag skulle göra en bedömning av materialet som ligger på förstasidan på /f150 just nu vore mina rekommendationer något i stil med:

(FB) Är det sexistiskt att gilla en tv-serie -> J&D
(FB) Benjamin blev kränkt av tvättlappen i sina nyinköpta jeans -> J&D
(FB) Sexistisk rumpsmiskning av Paolo Roberto i nyhetsmorgon. -> J&D/Kändisskvaller (Har kanske någon vag koppling till diskriminering om diskussionsämnet är att Paolo kommer undan med det för att han är "invandrare")
(FB) Värnplikt gör pojkar till män. Vad gör tjejer till kvinnor? -> J&D
(FB) Kvinnor njuter av att bli våldtagna! -> E&S/R&S/PK (Ingen jämställdshetskoppling, finns trådar)
(FB) Transsexuell nekades inträde med gammalt pass -> J&D
(FB) Ny studie hävdar: att få barn utan ägg och kvinna kan vara möjligt för män. -> J&D
(FB) Kvinnlig ambulanspersonal -> J&D
(FB) Kajsa Ekis Ekman -> PK
(FB) Behövs en handbok i hur man har sex med svenska kvinnor? -> E&S/R&S
(FB) När ska man börja prata om manlig sexualitet utan att demonisera och förminska. -> J&D/R&S
(FB) De progressiva socialtechnokraternas fullständiga oduglighet -> PI? K&AT? (Jag vet inte, någon får höra med Tangentinkontinens vilka "de progressiva socialteknokraterna" är för några)
(FB) Artikel hävdar att det i stort sett fritt fram att göra vad man vill om man är kvinna -> J&D/PK (Det framgår inte riktigt vad artikeln handlar om om man inte läser länken)
(FB) Fallstudie i hur BatShitCrazy man kan bli som SWJ (Hugh Mungous) -> J&D
(FB) Varför anses inte tatueringar och peircingar vara bögigt? -> J&D
(FB) Varför är det tillåtet för försäkringsbolag att diskriminera män? -> J&D
(FB) Bör kvinnor frågestrejka mot män som inte ställer frågor tillbaka? -> J&D/R&S (R&S har redan en bättre tråd)
(FB) Artificiell intelligens som domare i en skönhetstävling - tycker inte om mörkhyade -> J&D
(FB) Show om lättkränkta "millenniebarn" kränker "millennierna". -> J&D/PK (Tveksam jämställdshetskoppling, diskussionsunderlaget framgår inte utan att klicka på länken)
(FB) Seså svenska kvinnor gör nu en genusanalys på denna. -> PK (Diskussionsunderlaget framgår inte i tråden)
(FB) Svenska kvinnor är billiga horor - enligt syrianerna -> R&S? (Eller ska en brasklapp i linje med "vad han feministiskt initiativ tänkas göra åt problemet" duga för att få skriva vad som helst i forumet? Trådar om invandrares kvinnosyn finns för övrigt redan.)

Det finns också en viss grupp trådar som kanske inte riktigt hör hemma i något delforum, de diskuterar könsskillnader i bred allmänhet utan att koppla det vare sig till politik eller jämställdhet. Hade det funnits något forum för genus och könsskillnader hade de platsat bäst där, men i brist på ett sådant tror jag de gör sig bättre i J&D än ett politikforum:
(FB) Vad är det mest manliga av dessa alternativ? -> PK
(FB) Mannens biologiska natur är att söka variation. -> J&D/PK (Oklar frågeställning)
(FB) Värnplikt gör pojkar till män. Vad gör tjejer till kvinnor? -> J&D?
(FB) Vad är en tjejig/"flickig" sysselsättning? -> J&D
(FB) Är kvinnor sämre på matematik? -> J&D

Citat:
Jag tror att det först och främst är viktigt att skilja på ämnena, då de är ganska olika varandra.
Borde egentligen ha gjorts mycket tidigare.
Ja... Det lär ju knappast bli sämre. Det är ett fösta steg men jag hade kanske inte beskrivit det som det främsta.
Citera
2016-09-20, 17:50
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:

(FB) Värnplikt gör pojkar till män. Vad gör tjejer till kvinnor? -> J&D
Nu har jag rapporterat några trådar med motivering till varför de bör flyttas.

Håller med dig om dina förslag på trådar att flytta förutom en tråd. Den jag har sparat i ditt citat ovan berör könsnormer och diskuterar i viss mån vad som skapar manligt och kvinnligt.
Det är en aktuell fråga för feminism och jag tycker den hör hemma där. Också har ju det en politisk koppling till värnplikten.
Citera
2016-09-20, 19:39
Medlem
Citat:
Jämställdhet innebär att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter inom alla väsentliga områden i livet, medan feminismen är en rörelse som strävar efter att göra kvinnan jämlik med mannen. De är som du skriver ofta överlappande, men det finns också jämställdhetsfrågor som inte handlar om feminism. Här är några exempel:

admin

Mer jämlik?

Vad menar du?

Var hamnar en tråd om att kvinnor inte ska få rösta då?
Citera
2016-09-20, 21:16
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evets
Mer jämlik?

Vad menar du?

Var hamnar en tråd om att kvinnor inte ska få rösta då?
Finns redan en sådan samlingstråd. (FB) Argument MOT kvinnors rösträtt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in