Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-22, 08:56
  #1
Administrator
admins avatar
Flashback har ingen betalvägg. Att vara medlem är gratis. Så kommer det alltid att vara. Vi vill samtidigt göra mycket mer. Vi tänker fortsätta att erbjuda en fri samhällsdebatt, utan yttre påverkan, som är öppen och tillgänglig för alla. Samtidigt så har vi mängder av idéer. Vi tror att vi skulle kunna bli så enormt mycket bättre. Men för att detta ska bli verklighet krävs större intäkter.

Det har på senare tid blivit allt svårare att finansiera verksamheten enbart genom annonsintäkter. Men med frivilliga donationer kan allt bli verklighet. Orsaken att vi inte erbjudit donationer innan är mitt fel. Ni medlemmar har föreslagit denna möjlighet i närmare 15 års tid.

2004: (FB) Slippa se reklam - Flashback borde fixa nån donationsgrej
2005: (FB) Donation till nya FB-servrar?
2007: (FB) Betala för Flashback? Möjlighet att ge bidrag?
2010: (FB) Kan man donera pengar till flashback?
2010: (FB) Stödja Flashback via Flattr?
2012: (FB) Alternativa inkomstkällor för Flashback än reklam?
2016: (FB) Flashback Donationer
2018: (FB) Donera till forumet m.h.a. kryptovaluta

Jag själv har varit mer ambivalent. Vilket också är orsaken till att funktionen aldrig har funnits. De som läst mina tidigare inlägg i ämnet, vet att mina åsikter om donationer har ändrats mer än en gång genom åren.

2005-04-03:
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är ett problem att forumet går så långsamt för tillfället, och med bakgrund till att forumet inte har några direkta inkomster (annonsintäkterna betalar bandbredden, inte mer), så blir det lite problematiskt ibland när användarantalet ökar.
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag kommer inte heller starta någon insamling från er användare för att få in pengarna. Dessa ska vi lyckas få fram själva.

2005-04-07:
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag vill först tacka alla som erbjudit sig att stödja Flashback genom att skicka ekonomiska bidrag. Detta värmer mycket, och visar att många här uppskattar forumet och vill ha det kvar. Vi har dock tagit beslutet att försöka lösa detta utan bidrag och insamlingar. Även ifall det går långsamt just nu, så kommer inköp av servrar och installation lösas tids nog.

2006-05-28:
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag är inte emot donationer. Jag tror dock inte att forumet enbart kan leva på dessa, men att de kan vara ett bra komplement.
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Har ingen bra lösning där just nu, men är alltså inte helt negativ till detta i framtiden.

2007-04-24:
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jo, det ska ordnas. Givetvis frivilliga donationer och utan koppling till status som visar om man har donerat eller ej.

2014-01-10:
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är inte heller aktuellt att införa donationer.

2017-08-02:
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Du har en poäng. Så länge det inte visas publikt vilka som har ett premium-konto. Eller vilka som gjort en donation.

2019-06-09:
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Medlemmar som använder annonsblockerare har på forumet föreslagit att vi istället borde erbjuda möjligheten att kunna ta emot donationer. Detta är en funktion som vi inte tidigare har erbjudit, men som vi nu tittar närmare på.

För att förstå frågan bättre, och vad som gjort att jag ändrade mig, så ska jag börja med att citera mig själv. Det första citat är från januari 2014, och det andra från juni 2019.
Forumets enda inkomst är från reklam. Men vi gör det väldigt besvärligt för oss själva på många plan. Genom att kryptera all trafik, så har vi mer än halverat annonsintäkterna. De flesta annonsnätverk kräver nämligen att få tillgång till ip-nummer. Vilket de givetvis inte får från Flashback.

Flashback nekar även flash, ljudbanners, pop-up, pop-under, annonser där det startar en tv-sändning och allt annat märkligt som annonsörerna hittar på. Det är inte konstigt att användarna tröttnar, och börjar blockera annonserna.

När användarna tröttnar så blir annonsörerna (och medierna) mer desperata, och till slut går det inte längre att besöka dessa sidor utan att ha blockerat annonserna först. Det är ett kortsiktigt tänkande (från medierna som accepterar dessa annonser), och även om jag förstår dem, så anser jag att de tänker helt fel här.

Vi har gjort en annan bedömning. Vi tillåter en lagom mängd annonser, och nekar alla annonser som vi anser vara för störande. Även om detta givetvis är subjektivt. Reklam för sexartiklar får t.ex. bara visas i sexavdelningen, men även där ska annonserna hålla sig inom vissa ramar.

De flesta annonsörerna betalar inte för antalet klick, utan för den totala mängden visningar. Varje förlorad visning innebär därför en minskad intäkt, vilket i sin tur leder till mindre resurser till att utveckla forumet.

Dessa intäkter är de enda inkomster forumet har. Det är tack vare dessa som forumet kan existera. Det är inget tvång att man måste se reklamen. Vi planerar t.ex. inte att som DN installera script som blockerar besökare med Adblock.

Trots att de flesta annonsörer kräver att vi lagrar ip-adresser, och lämnar uppgifter om användarna tilll tredje part, så har vi vägrat. Det finns ingen Facebookpixel eller motsvarande kaka på Flashback, som kartlägger vilka andra sidor du besöker. Flashback har gjort det medvetna valet att inte lagra någon information som kan användas för att identifiera dig som person.

Om vi börjar lagra dessa uppgifter, så kommer vi bli tvingade att lämna ut uppgifter om er användare. Om vi nekar, så kan de tillgripa tvångsmedel för att komma åt sådana uppgifter. Vi kan bara neka myndigheter dessa uppgifter ifall vi inte lagrar dem över huvud taget.

Genom att inte lämna ut uppgifter om användarna till tredje part så förlorar vi lågt räknat 90% av de möjliga annonsintäkterna. Men att avstå från att lagra konfidentiell information är samtidigt en förutsättning för att kunna garantera er anonymitet. Ett högt pris i form av de ovan beskrivna begränsningarna av annonsintäkter, men ett pris som vi anser är korrekt prioriterat.

Våra intäkter har också påverkats av att många numera använder annonsblockerare. Detta är en naturlig utveckling, och till skillnad mot de sidor som nu försöker stänga ute besökare som blockerar reklamen, så anser vi att alla ska kunna besöka Flashback.

Jag har nekat möjligheten till donationer av flera skäl. Jag ville att alla skulle kunna besöka Flashback, utan att behöva känna dåligt samvete. Att de som har det sämre ekonomiskt, inte skulle tvingas känna att även de måste hjälpa till. Flashback är en plats där alla är välkomna. Genom annonserna kunde detta bli verklighet.

Men en fri samhällsdebatt är samtidigt långsiktigt svår att finansiera enbart genom annonsintäkter (vissa annonsörer vill inte ens sammankopplas med Flashback, och andra ställer krav på vårt innehåll). Vi kan inte acceptera att annonsörerna dikterar villkoren för vad som diskuteras, och vi tänker inte heller kompromissa när det kommer till er anonymitet. Så när det blir mindre intäkter, så utvecklas inte forumet på samma sätt som det borde. Så har det varit under lång tid. Vilket är orsaken till att jag nu tagit beslutet att införa möjligheten till donationer. Inte bara för att forumet ska kunna bedrivas mera långsikt, utan också för att jag anser att det kan bli så enormt mycket bättre. Och att detta är något som borde ha gjorts för längesen.

För ett år sedan uppmärksammades det att Reddit enligt Alexa numera är större än Facebook i USA, och Joakim Jardenberg diskuterade saken i teknikpodden #ensakidag. Han frågade sig också vilken roll Flashback spelar i den svenska samhällsdebatten. Enligt honom är Reddit ett användarskapat community och kan lite beskrivas som ett Flashback ifall vi tagit hand om tekniken och vårdat vår community lite bättre.

Reddit större än Facebook i USA
https://www.youtube.com/watch?v=x0NBbGDw0mE

Reddit just overtook Facebook as the third most popular website in the U.S.
https://news.vice.com/en_us/article/...site-in-the-us

Jag tycker att skillnaderna mellan Reddit och Flashback är ganska stora, men tyckte samtidigt att nyheten var intressant. Ifall vi tar den med en stor nypa salt (och inte ger Alexa större trovärdighet än nödvändigt), och inte fokuser för mycket på om Flashback skulle kunna bli större än Facebook (vilket aldrig varit någon ambition), så är istället frågan vad vi kunde ha gjort bättre.

Om vi enbart inkluderar sidor som är på svenska, så är Flashback enligt Alexa idag en av Sveriges 10 mest besökta sidor, och låg vid uppmärksammandet i maj 2018 på en femteplats. Jag tror att många ibland glömmer hur stort Flashback är, och inte förstår hur mycket bättre Flashback skulle kunna bli med rätt resurser. Men dessa måste komma från rätt håll. Inte från intressen som vill påverka innehålet, och som kräver att diskussioner som de anser opassande plockas bort. Det är just toleransen mot avvikande åsikter som gjort Flashback unikt.

Från och med idag är det därför möjligt, för alla som vill, att stödja Flashback genom en donation. Vi har nu öppnat ett bankgiro, där alla bidrag går oavkortat till servrar, bandbredd, underhåll och utveckling av flashback.org. Om du uppskattar Flashback, så får du jättegärna ge ett bidrag. Ditt bidrag kommer att göra stor skillnad. Tillsammans kan vi göra detta till något riktigt bra.

Bankgiro: 211-4106 (flashback.org)
Citera
2019-07-22, 09:04
  #2
Medlem
Är donationerna anonyma? Eller kan dom länkas till något konto, bankkonto och/eller medlemskonto?


Kommer donerande troll få större svängrum? Kommer man kunna "köpa sig fri" från t ex 1.01?
Citera
2019-07-22, 09:22
  #3
Medlem
shimerajiggs avatar
Bra grej, slängde iväg en liten slant.

Kommer det redovisas hur mycket som doneras? Eller utvärderas?
Citera
2019-07-22, 09:22
  #4
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Varför inte ge möjligheten att köpa sig fri från reklamen?
Den möjligheten tycker jag verkar bättre än att använda adblock och bara skänka pengar.
Med rätt summa (säg 29-49:- per månad) skulle ni garanterat kunna räkna hem mer intäkter.
Försvårar denna lösning vår anonymitet?
Citera
2019-07-22, 09:25
  #5
Administrator
admins avatar
Tidningen Axess publicerade 2015 en artikel som beskrev skillnaderna mellan Twitter och Flashback, som tidningen menade var Sveriges två största politiska debattarenor.
"Flashback och Twitter är idag Sveriges utan motstycke främsta debattarenor. På Twitter trängs eliten och aktivisterna, där plockar journalisterna upp dagens drev och de påstått folkliga utbrotten. Flashback är undervegetationen, här samlas alla bortom mittenfåran, från politiska extremister till personer med specialintressen."
"Skillnaden är egentligen mycket enkel mellan dessa två arenor i svensk samhällsdebatt: På Twitter befinner sig de etablerade, de med ett namn och en titel i etablerade kanaler. På Flashback motsatsen."
"På Flashback pågår diskussionerna i skuggan av den breda offentligheten. Flashbacks oborstade karaktär gör att initierade och långa analyser ligger jämsides med grova, vulgära och aggressiva utfall."

https://www.axess.se/magasin/default...6#.XTVS8pMzaK6

Artikeln uppmärksammar hur viktig roll Flashback spelar för samhällsdebatten. Men Flashback fyller även en viktig funktion för samhället i stort. En plats där svåra frågor har möjlighet att diskuteras, och där användarna kan vara helt anonyma. Det som Flashback erbjuder är unikt. Men samtidigt så erbjuder vi idag bara en bråkdel av allt vi vill erbjuda. Flashback kan bli så väldigt mycket bättre, och det är därför jag nu lanserar möjligheten att ge donationer.

Jag planerar att under dagen att lägga in en text längst ner på sidorna, som berättar om möjligheten att ge donationer. Denna information får inte vara störande, och jag hoppas att ni har förståelse för att den finns.

admin
Citera
2019-07-22, 09:29
  #6
Medlem
Bluebeast72s avatar
Trevligt initiativ Admin.

Då min ekonomiska situation inte medger ekonomiska bidrag i dagsläget sällar jag mig till indierna o skänker Flashback min ena njure.
Citera
2019-07-22, 09:29
  #7
Medlem
Stödjer detta fullt ut.

Men som ovanstående frågar.
Kommer konsekvenserna från regelbrott att anpassas mot användare som ev donerat mycket pengar?
Tex ett borgen system? Hoppas ej att donationer skall kunna påverka påföljderna av regelbrott.

Det vore även mycket trevligt att höra vad visionerna är med donationerna, då du skriver om att forumet kan bli mycket bättre.
Citera
2019-07-22, 09:32
  #8
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Varför inte ge möjligheten att köpa sig fri från reklamen?
Den möjligheten tycker jag verkar bättre än att använda adblock och bara skänka pengar.
Med rätt summa (säg 29-49:- per månad) skulle ni garanterat kunna räkna hem mer intäkter.
Försvårar denna lösning vår anonymitet?
Tycker jag är den enklaste lösningen. Men då blir det svårt att vara anonym såvida man inte använder crypto valuta.

Själv har jag stängt av adblock för annonseringen här är inte störade på något sätt och då är det självklart att man gynnar sidan.
Citera
2019-07-22, 09:33
  #9
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Är donationerna anonyma? Eller kan dom länkas till något konto, bankkonto och/eller medlemskonto?
Kommer donerande troll få större svängrum? Kommer man kunna "köpa sig fri" från t ex 1.01?

Alla medlemmar är anonyma, så kopplingen mellan donationen och dig som medlem saknas.
Ifall en donation resulterar i en personlig fördel eller motsvarande, så är det dessutom inte längre en donation, utan klassas då skattemässigt som en tjänst.
Svar på frågan: De som ger donationer kommer inte att få "större svängrum".

admin
Citera
2019-07-22, 09:34
  #10
Medlem
farfars avatar
Adminguppen är säkert medvetna, men jag skriver det ändå:
Swish och en räknare på hur mycket av månadens driftskonstnader återstår gör väldigt mycket för inflödet av donationer.
Citera
2019-07-22, 09:35
  #11
Medlem
Har ni funderat på att ha en funktion för att betala för att inte få reklam? På så vis skulle åtminstone jag känna att jag direkt ”fick” något för min donation, förutsatt att ni inte samtidigt ökar mängden reklam så att man mer eller mindre blir tvungen att köpa sig fri.
Citera
2019-07-22, 09:39
  #12
Medlem
Om möjligt skulle jag även rekommendera att erbjuda Swish. Något man snabbt och enkelt kan göra via telefon. Bankgiro kräver inloggning i bank och en massa ifyllande av fält. Kan också tänka mig att det finns väldigt många som aldrig ens utfört en manuell betalning till bankgiro.

Lägre tröskel helt enkelt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback