2015-09-05, 21:52
Medlem
I nätdejtingens virtuella värd osar det av unkna könsroller. Med tanke på att vårt samhälles generella ansats är jämställdhet i alla avseenden, blir dejtingsajterna en trist påminnelse om tider då männen förväntades jaga och kvinnorna passivt väntade på att bli uppvaktade.

Givetvis med sedvanliga undantag i en generalisering, förvandlas den moderna och självständiga kvinnan till en primadonna på en piedestal när hon stiger in nätdejtingens värld. Den generelle mannen, däremot, han blir komplett osynlig. Och med denna omöjliga utgångspunkt är det dessutom hans ansvar att väcka uppmärksamhet och övertyga om sin egen förträfflighet.

Knepen och trixen för att sticka ut från mängden (och på något jäkla sätt synliggöras) blir många. Somliga män väljer att köra med kvantitet, d.v.s. att spamma loss med 50 meddelanden om dagen, medan andra går på finess och stil, en tredje blir i ren desperation en snuskpelle, medan en fjärde går på magkänsla och är sig själv. Den sistnämnda anstasen gissar man nu vara den mest framgångsrika, men… faktum kvarstår att det egentligen inte spelar någon större roll vad mannen skriver. Oavsett vad god sed och uppfostran dikterar, så verkar orden ”tack för att du skriver, men nej tack” vara otroligt svårformulerade från den kvinnliga panelen. Efter en trägen insats får de flesta män möjligen ett svar som lyder: ”Och varför skulle jag vara intresserad av dig…”. Känslan av total hopplöshet och ren förnedran lurar bakom hörnet.

Men inte nog med det. I utvärderande sammanhang är det inte ovanligt att kvinnor uttrycker sin besvikelse över att ”fel män kontaktar dem”. Jodå, med tanke på ovan mängd och variation av andfådda kontaktförsök från alla osynliga män, behöver inte kvinnan göra större ansträngningar än att presentera en bild och tjosan-här är-jag, för att få en fylld inkorg av meddelanden. Men om det av alla dessa verkligen är ”fel män” som kontaktar dem, väcks följande tanke:

Varför denna passivitet? Väntan på att Mr. Perfect knackar på dörren kan bli oändligt lång… Du stolta, klocka och vackra kvinna, varför söker du inte själv? Gör dig till din egen lyckas smed genom att med egen drivkraft finna den rätte!

Eller är en virtuell värd undantagen från en vardag som ivrar jämställdhet? Är detta stället där våra urkrafter – våra essenser av gamla nedärvda könsroller, fortfarande är accepterade?

Vad tycker ni?

I konstruktiv anda,
Fiaspappa
Citera
2015-09-05, 22:00
Medlem
För kvinnor är ju nätdejting en buyer's market. Ser inget konstigt.
Citera
2015-09-05, 22:11
Medlem
Fin och välformulerad TS för en gång skull)

Kan bara helt hålla med, den sexuella markanden eller partnerskapsmarknaden är fortsatt snedfördelad.

Men backa 2 steg och kisa och titta på denna sak utifrån strikt ekonomisk marknadsekonomi
( även om jag inte gillar dra paralleller mellan dessa två världar i vanliga fall så fungerar det just här)

Du har efterfrågan och du har utbud. Du har dessutom dessa två saker hos båda könen. Både män och kvinnor har utbud och efterfrågan. Du har ungefär lika många kvinnor som män på ett ungefär och båda tenderar vara rätt intresserad av att få en partner.
Så denna ojämnvikt är ju faktiskt rätt skum eller hur?

Och vad beror den på? är kvinnor totalt ointresserade? eller är män lite för intresserade?
Är kvinnor för passiva eller män för aktiva?
Är kvinnor otrevliga eller är det männen?

Mitt tips till er killar är att kvinnor måste börja ragga på män de gillar absolut! Men män måste backa och skaffa sig lite mer sexuell integritet och inte ligga med eller sträva efter att ligga med allt som går i ett par högklackat, ni sabbar helt enkelt marknaden för alla, även kvinnor.
Eftersom vi kvinnor knappt hinner ta ett andetag och börja spana efter sötaste killen innan vi har 4 flåsande nissar i vägen för översikten.
Samma för de sexfixerade manliga idioterna, de sabbar också marknaden för er andra.

(Sen tips till att fånga donnor på nätdejting…humor och lagom ödmjukhet.
Lite intelligent humor och tagga ner på självskryt och ni fångar kvinnors uppmärksamhet, i vart fall de med hjärna. )
Citera
2015-09-05, 22:21
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Nätdejting verkar inte vara min grej. De flesta män är tråkiga och majoriteten kan inte ens svenska utan vill chatta på engelska. Ger man hyfsad respons så är de rätt sexistiska. Sedan ratas man snabbt samtidigt som över 800 lajkar en och man får något meddelande typ 831 want to meet you. Seriöst, varför flödar nätet av så ytliga typer då... eller jo vänta, just därför.
Citera
2015-09-05, 22:23
Medlem
Merapi, mycket rätt där. Men vad spelar det för roll om 100 män "flåsar kvinnan i nacken"? Det handlar om en meddelandekorg, som de facto går att betrakta som... tja, ett sopnedkast. Strunta i flåset. Sök själv, och kolla om svar kommer ifrån den som du själv valt ut. En avsevärd skillnad...:-)

God kväll, Fiaspappa
Citera
2015-09-05, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiaspappa
Merapi, mycket rätt där. Men vad spelar det för roll om 100 män "flåsar kvinnan i nacken"? Det handlar om en meddelandekorg, som de facto går att betrakta som... tja, ett sopnedkast. Strunta i flåset. Sök själv, och kolla om svar kommer ifrån den som du själv valt ut. En avsevärd skillnad...:-)

God kväll, Fiaspappa

jag har kille så jag söker inte, men jag har så gjort, även om det inte varit nätdejting.

Kan det vara så att:

1. Tjejer undivker nätdejting för att de inte pallar "trycket" på tjejer i denna värld?
Jag måste säga att en meddelande korg med 200 meddelanden hade gjort mig rätt
och bestod 20% av denna av rent skit, hat och hot så hade jag ju varit.. och gett upp redan där.

2. De fåtal tjejer som stannar och söker, kanske faktiskt söker rätt på mr right för just henne och skiter i resten? Eftersom hon får napp på en gång?

God kväll själv..och ta gott hand om Fia.

Citera
2015-09-06, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fin och välformulerad TS för en gång skull)

Kan bara helt hålla med, den sexuella markanden eller partnerskapsmarknaden är fortsatt snedfördelad.

Men backa 2 steg och kisa och titta på denna sak utifrån strikt ekonomisk marknadsekonomi
( även om jag inte gillar dra paralleller mellan dessa två världar i vanliga fall så fungerar det just här)

Du har efterfrågan och du har utbud. Du har dessutom dessa två saker hos båda könen. Både män och kvinnor har utbud och efterfrågan. Du har ungefär lika många kvinnor som män på ett ungefär och båda tenderar vara rätt intresserad av att få en partner.
Så denna ojämnvikt är ju faktiskt rätt skum eller hur?

Och vad beror den på? är kvinnor totalt ointresserade? eller är män lite för intresserade?
Är kvinnor för passiva eller män för aktiva?
Är kvinnor otrevliga eller är det männen?

Mitt tips till er killar är att kvinnor måste börja ragga på män de gillar absolut! Men män måste backa och skaffa sig lite mer sexuell integritet och inte ligga med eller sträva efter att ligga med allt som går i ett par högklackat, ni sabbar helt enkelt marknaden för alla, även kvinnor.
Eftersom vi kvinnor knappt hinner ta ett andetag och börja spana efter sötaste killen innan vi har 4 flåsande nissar i vägen för översikten.
Samma för de sexfixerade manliga idioterna, de sabbar också marknaden för er andra.

(Sen tips till att fånga donnor på nätdejting…humor och lagom ödmjukhet.
Lite intelligent humor och tagga ner på självskryt och ni fångar kvinnors uppmärksamhet, i vart fall de med hjärna. )

Problemet är att det är ett sorts prisoners dilemma... Man ska sluta "jaga" för att ändra marknaden och förutsättningarna? Som individ har du ingen möjlighet att påverka det hela. Som individ är det mer i ditt intresse att alla andra får sköta den delen och du fortsätter jaga (du har nu dessutom mindre konkurrens eftersom andra försöker "ändra förutsättningarna"). Så slutsatsen blir att eftersom man på individbasis inte förlorar något på att fortsätta jaga så kommer de flesta fortsätta med det. Kvinnorna är de enda som faktiskt har en möjlighet att påverka det hela genom att säga "vi väljer själva och alla som aktivt jagar oss blir automatiskt diskvalificerade". Samma sak där då, det är inte så kul på individbasis men skulle väl antagligen vara ganska nice om alla andra gjorde det.
Citera
2015-09-06, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimpside
Problemet är att det är ett sorts prisoners dilemma... Man ska sluta "jaga" för att ändra marknaden och förutsättningarna? Som individ har du ingen möjlighet att påverka det hela. Som individ är det mer i ditt intresse att alla andra får sköta den delen och du fortsätter jaga (du har nu dessutom mindre konkurrens eftersom andra försöker "ändra förutsättningarna"). Så slutsatsen blir att eftersom man på individbasis inte förlorar något på att fortsätta jaga så kommer de flesta fortsätta med det. Kvinnorna är de enda som faktiskt har en möjlighet att påverka det hela genom att säga "vi väljer själva och alla som aktivt jagar oss blir automatiskt diskvalificerade". Samma sak där då, det är inte så kul på individbasis men skulle väl antagligen vara ganska nice om alla andra gjorde det.

Det har kvinnor sagt hela tiden: Vi väljer själva. Åtminstone om man pratar västvärlden 1970 framåt.

Och när nu nästan 100% av sexuellt aktiva män "jagar" så hur hade du tänkt dig att kvinnor ska kunna "jaga" om de ska säga nej till alla som jagar?
Vad får vi kvar? 14 åringar och gubbar på 80?

Allvarligt, min syn på detta från ett försök att se det från mäns sida, är att ni säljer er alldeles för billigt. Ni rear ut er ständigt, vilket förvandlar manligt sexuellt värde på "marknaden" till skräp.
Ni är: made in Hong-Kong. Kvinnor är haute couture. Er kan man få tag på i vilken reakorg som helst, men oss måste man låsa in för att vi inte ska stjälas. Båda positionerna klart negativa.

Ska vi någonsin komma bort från detta så måste förändring ske från 2 håll.

Vi måste börja se och tänka:

-att en kvinna som lägger tassarna på en snygging kl 2, gör ett sexuellt kap. Hon är en lyckans ost. Sex och män för kvinnor är en vinst inte någon förlust.

-En man som är sparsmakad med kvinnor och sex är ingen looser utan exakt detta: sparsmakad, med sexuell integritet, dvs han ligger inte med vad som helst. Kvalitet framför kvantitet.

-Kvinnor tar.

-Och män tas.

Så en lagom balans på detta. Detta skulle göra susen.
Citera
2015-09-06, 09:34
Medlem
Det går 11 singelmän på 10 singelkvinnor i Sverige upp till 74 år. I lägre åldrar är proportionen ännu mer obalanserad.

Vad som behövs är alltså mer kvinnor i Sverige eller mindre män för att det ska bli balans på marknaden.

Det skulle t.o.m behöva vara mer kvinnor eftersom undersökningar från USA visar att färre kvinnor
önskar en partner speciellt efter en skilsmässa.

Skulle vi jobba på detta skulle män ha lättare få tag i en partner i Sverige.
Citera
2015-09-06, 09:36
Medlem
I don't cares avatar
Det som förvånar mig mest är hur traditionella och könsstereotypa det flesta kvinnliga profiler är på dejtingsidor. Ingen Feminism där inte.

Ska ge några exempel.

våga överraska med det lilla som en kväll eller en weekendresa.

En man som har karriär och vet hur man behandlar en dam, och en man med stålar! Vilken kvinna vill inte ha det?

Jag söker någon som kan skämma bort mig! Som en sugar daddy! ;-)

Äldre, högutbildad man. Endast läkare, ekonomer, advokater, civ.ingenjörer och dyl är intressant.

Jag söker en lång stilig muskulös Man,stabil men Äventyrlig god aptit,du måste va speciell om du vill fånga mig.
jag söker man med stil och finess, jag vet att det finns såna män.
Det är mina regler som gäller då du besöker min sida.
Inte dina.

någon som är vältränad och gärna tatuerad. Är du inte under 35 och vältränad kommer du att bli blockerad/ ignorerad om du skriver.
Citera
2015-09-06, 10:00
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I don't care
Det som förvånar mig mest är hur traditionella och könsstereotypa det flesta kvinnliga profiler är på dejtingsidor. Ingen Feminism där inte.

Ska ge några exempel.

våga överraska med det lilla som en kväll eller en weekendresa.

En man som har karriär och vet hur man behandlar en dam, och en man med stålar! Vilken kvinna vill inte ha det?

Jag söker någon som kan skämma bort mig! Som en sugar daddy! ;-)

Äldre, högutbildad man. Endast läkare, ekonomer, advokater, civ.ingenjörer och dyl är intressant.

Jag söker en lång stilig muskulös Man,stabil men Äventyrlig god aptit,du måste va speciell om du vill fånga mig.
jag söker man med stil och finess, jag vet att det finns såna män.
Det är mina regler som gäller då du besöker min sida.
Inte dina.

någon som är vältränad och gärna tatuerad. Är du inte under 35 och vältränad kommer du att bli blockerad/ ignorerad om du skriver.

Vilka idioter vill ha vare sig relation eller sex med sådana narcissistiska missfoster? Sedan fördömer feminister prostitution. Ja, de har då aldrig stått i en mans skor... Egentligen borde man betala ett antal snygga, kallhamrade och lögnaktiga psykopater, som håvar in dessa ytliga kvinnochauvinistiska gold diggers, för att sedan stampa på deras hjärta med klackjärn... Sedan blir kärringarna feminister på gamla dar när de sitter ensamma, barnlösa, och ingen vill ha dem.

Nej, följ mitt råd, killar, män och gubbar:

(FB) Dags att överge svenska kvinnor!

Ni förtjänar bättre än så här!
Senast redigerad av WordWarrior 2015-09-06 kl. 10:05.
Citera
2015-09-06, 10:08
Medlem
Det män får uppleva i nätdejtingens värld är kvinnlig biologi ocensurerat, detta kanske kommer som en chock för många killar/män som levt i någon illusion av att en tjej automatiskt ska gilla dig för den du är.

Kanske inte alla men så gott som alla tjejer gillar dig enbart för vad du kan göra för dom och dom kan lika lite styra detta som vi män kan styra att vi attraheras av attraktiva tjejer. I dagens samhälle så behöver inte tjejen dig för att säkerställa sin och sina avkommors överlevnad, inte heller finns det någon religiös kontroll så som vi tidigare haft i väst gällande kvinnors sexualitet. Idag är vi ett sekulärt samhälle och då får man bara gilla läget, för indirekt så stödjer ju 8 klövern och nästan alla boendes i detta samhälle denna verkligheten.

Du som kille/man kommer aldrig vara en människa som värdes på grund av din personlighet för dom flesta tjejerna utan för vad du kan erbjuda dom. Många killar kommer inte hålla med mig om detta och vill hålla kvar illusionen om att tjejer visst ser dig för dom fina kvaliteterna du har. Men dagen då du inte längre kan erbjuda något som fick tjejen i första skedet att bli "attraherad" av dig kommer verkligheten i kapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in