2020-07-23, 08:50
Medlem
Forumen för både Olyckor och katastrofer och Aktuella brott och kriminalfall har fått subforum i form av Historiska olyckor och katastrofer samt Kriminalhistoria, något som har fungerat bra och främjat diskussionerna. Forumet Försvunna personer är också i behov av en liknande uppdelning.

31 trådar på förstasidan rör personer försvunna för mer än 10 år sen och endast 6 trådar rör aktuella försvinnanden, sen finns det några trådar som är är flyttade och låsta samt någon som kan klassas som övrigt. Men vad jag vill få fram är att flest trådar startas avseende gamla fall.

Var tidsgränsen mellan ett aktuellt försvinnande och ett historiskt försvinnande ska sättas kan också diskuteras, men jag förslår 10 år.

Något som skulle underlättas av en uppdelning är det som är rätt vanligt. Att det hittas en kropp i terrängen eller i vatten och då vill man som Flashbackanvändare genast se om det finns några försvunna personer som kunde vara aktuella. Med de mer än 10 år gamla försvinnande i ett separat forum så underlättas den sökningen.
Citera
2020-07-23, 09:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Forumen för både Olyckor och katastrofer och Aktuella brott och kriminalfall har fått subforum i form av Historiska olyckor och katastrofer samt Kriminalhistoria, något som har fungerat bra och främjat diskussionerna. Forumet Försvunna personer är också i behov av en liknande uppdelning.

31 trådar på förstasidan rör personer försvunna för mer än 10 år sen och endast 6 trådar rör aktuella försvinnanden, sen finns det några trådar som är är flyttade och låsta samt någon som kan klassas som övrigt. Men vad jag vill få fram är att flest trådar startas avseende gamla fall.

Var tidsgränsen mellan ett aktuellt försvinnande och ett historiskt försvinnande ska sättas kan också diskuteras, men jag förslår 10 år.

Något som skulle underlättas av en uppdelning är det som är rätt vanligt. Att det hittas en kropp i terrängen eller i vatten och då vill man som Flashbackanvändare genast se om det finns några försvunna personer som kunde vara aktuella. Med de mer än 10 år gamla försvinnande i ett separat forum så underlättas den sökningen.

Intressant förslag.

Nu är ju inte alla 31 av de trådarna aktuella helt enligt riktlinjerna, men det har ju i alla fall skrivits i dem senaste månaden.
Citera
2020-07-23, 09:15
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Detta stöttar jag fullt ut.
Och sen vill jag lägga till ett subforum till. Det kan vi döpa till "Skaraborg2", eftersom vederbörande startar så många trådar i denna del.
Citera
2020-07-23, 09:17
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Detta stöttar jag fullt ut.
Och sen vill jag lägga till ett subforum till. Det kan vi döpa till "Skaraborg2", eftersom vederbörande startar så många trådar i denna del.

Haha ja Skaraborg är grym!

Men tycker detta är en bra idé!
Citera
2020-07-23, 12:47
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag är för

/Moderator i Försvunna personer.
Citera
2020-07-23, 13:20
Moderator
blomvattnares avatar
Som moderator i Försvunna personer är jag positiv till förslaget.

En annan grej jag har funderat på är de trådar där en försvunnen person tas upp i startinlägget, och mer info efterlyses. Personen har alltså försvunnit för flera decennier sedan. I tråden vaskas det fram att personen så småningom antingen hittades, antingen levande eller avliden. Trådarna är intressanta, och har ofta högt läsvärde.

När då infon om att det hela är uppklarat på ett eller annat sätt bör ju tråden flyttas till Uppklarade försvinnanden, men det känns avigt att flytta den dit. Då blir det ju som vilket färskt försvinnande som helst som klarats upp på några dagar/veckor/månader.

Historiska uppklarade försvinnanden, typ. Eller något sådant.

Ovanstående är lite lösa funderingar som nog behöver putsas lite.
Citera
2020-07-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Som moderator i Försvunna personer är jag positiv till förslaget.

En annan grej jag har funderat på är de trådar där en försvunnen person tas upp i startinlägget, och mer info efterlyses. Personen har alltså försvunnit för flera decennier sedan. I tråden vaskas det fram att personen så småningom antingen hittades, antingen levande eller avliden. Trådarna är intressanta, och har ofta högt läsvärde.

När då infon om att det hela är uppklarat på ett eller annat sätt bör ju tråden flyttas till Uppklarade försvinnanden, men det känns avigt att flytta den dit. Då blir det ju som vilket färskt försvinnande som helst som klarats upp på några dagar/veckor/månader.

Historiska uppklarade försvinnanden, typ. Eller något sådant.

Ovanstående är lite lösa funderingar som nog behöver putsas lite.

Jag skrev avsiktligt inget om uppklarade historiska försvinnanden, men nu när frågeställningen har dykt upp, så ska jag komma med en synpunkt.
Det kommer att vara få uppklarade historiska försvinnanden, så de trådar om gamla försvinnande som plötsligt blir lösta, exempelvis genom DNA och genealogi, kan få ligga kvar och behöver inte flyttas till Uppklarade försvinnanden.
Citera
2020-07-23, 13:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag skrev avsiktligt inget om uppklarade historiska försvinnanden, men nu när frågeställningen har dykt upp, så ska jag komma med en synpunkt.
Det kommer att vara få uppklarade historiska försvinnanden, så de trådar om gamla försvinnande som plötsligt blir lösta, exempelvis genom DNA och genealogi, kan få ligga kvar och behöver inte flyttas till Uppklarade försvinnanden.

Hur allt utformas återstår att se, men det är en mycket bra tanke du har väckt.
Citera
2020-07-29, 13:35
Medlem
Citat:

Jättebra förslag!
Vore toppen med en sådan uppdelning.

Vill minnas att detta har diskuterats tidigare men blev sågat av någon veteran? Hittar inte den tråden nu.
Citera
2020-07-29, 20:19
Medlem
Emerains avatar
Citat:

Nu har flera moderatorer ställt sig positiva, men riktlinjerna säger ändå att du behöver kunna visa upp 20-30 aktuella/halvaktuella trådar som skulle placeras i detta nya forum.

Så kan du svara och lista upp 20-30 sådana trådar? =)
Citera
2020-07-29, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Nu har flera moderatorer ställt sig positiva, men riktlinjerna säger ändå att du behöver kunna visa upp 20-30 aktuella/halvaktuella trådar som skulle placeras i detta nya forum.

Så kan du svara och lista upp 20-30 sådana trådar? =)

Javisst här är 30 stycken aktuella trådar med historiska försvinnanden, för att följa regelverket.

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
(FB) Tråden om Madeleine McCann (försvann i Portugal 2007) (Mod)
(FB) Johan Asplund, Sundsvall, försvunnen sen 1980. T. Quick/S. Bergwall friad 14/3 -12
(FB) Brevbäraren som försvann, Bosse Jansson Stockholm 1976

(FB) Försvinnandet av 18-årige Olle Högbom 1983
(FB) Vad hände med Lelle Hildebrand?
(FB) Metallarbetaren som försvann: Benny Forsgren, Söderhamn, 1976
(FB) Annelie Ojonens försvinnande 1997
(FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum, 1948.

(FB) Konstnärssonen Hymme Lundquists försvinnande 1965
(FB) Jimmy Svenssons gåtfulla försvinnande 2004 - är han död?
(FB) Max Castor - Försvunnen i Australien sedan 2005
(FB) Finansmannen Carl-Eric Björkegren försvunnen sen 1994
(FB) Fallet Rakel: Rakel Börjesson, Skövde, 1980

(FB) Volvoarbetaren som försvann: Heikki Rutonen, Göteborg, 1980
(FB) The Springfield three, försvinnandet av 3 kvinnor i Missouri 1992.
(FB) "Knarkarnas ängel" som försvann: Solbritt Johansson, Göteborg, 1968
(FB) Bombplanet som försvann: Röd Niklas, 10 februari 1946
(FB) Kreaturshandlaren som försvann: Erik Johansson, Värnamo, 1960

(FB) Yasmin och Tubays försvinnanden (Mod)
(FB) Sommarstugeägaren som försvann: Gåtan "Oskar", Jämtland, ca 1952.
(FB) Thomas Sävenfalk försvunnen sedan 1997
(FB) Mordet på Henrik Jansson i Ängelholm
Citera
2020-07-30, 00:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Javisst här är 30 stycken aktuella trådar med historiska försvinnanden, för att följa regelverket.

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
(FB) Johan Asplund, Sundsvall, försvunnen sen 1980. T. Quick/S. Bergwall friad 14/3 -12
(FB) Brevbäraren som försvann, Bosse Jansson Stockholm 1976

(FB) Försvinnandet av 18-årige Olle Högbom 1983
(FB) Vad hände med Lelle Hildebrand?
(FB) Metallarbetaren som försvann: Benny Forsgren, Söderhamn, 1976
(FB) Annelie Ojonens försvinnande 1997
(FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum, 1948.

(FB) Konstnärssonen Hymme Lundquists försvinnande 1965
(FB) Jimmy Svenssons gåtfulla försvinnande 2004 - är han död?
(FB) Max Castor - Försvunnen i Australien sedan 2005
(FB) Finansmannen Carl-Eric Björkegren försvunnen sen 1994
(FB) Fallet Rakel: Rakel Börjesson, Skövde, 1980

(FB) Volvoarbetaren som försvann: Heikki Rutonen, Göteborg, 1980
(FB) The Springfield three, försvinnandet av 3 kvinnor i Missouri 1992.
(FB) "Knarkarnas ängel" som försvann: Solbritt Johansson, Göteborg, 1968
(FB) Bombplanet som försvann: Röd Niklas, 10 februari 1946
(FB) Kreaturshandlaren som försvann: Erik Johansson, Värnamo, 1960

(FB) Yasmin och Tubays försvinnanden (Mod)
(FB) Sommarstugeägaren som försvann: Gåtan "Oskar", Jämtland, ca 1952.
(FB) Thomas Sävenfalk försvunnen sedan 1997
(FB) Mordet på Henrik Jansson i Ängelholm

Det där är bara 25 trådar jämfört med de 30 somriktlinjerna stipulerar och dessutom är bara 15 av dem vad som brukar räknas som aktuella.

Men jag är ändå för, som tidigare nämnts. Det såg något bättre ut när du startade tråden. Jag kollade upp de 31 trådarna då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in