Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-06, 20:38
  #1
Medlem
Poogles avatar
Detta är en gåta. Jag har länge funderat på vad som kan ha hänt
Hymme när han försvann på väg till konstskolan i Göteborg 1965.

Jag har lyckats googla fram tre sidor som nämner fallet:

http://64.233.183.104/search?q=cache...=se&lr=lang_sv

Citat:
Emanuel "Manne" Lundquist (1947 - 2004 )
hade en tvillingbroder Hybner, kallad Hymme. Medan pappa Evert reste omkring i världen på målnings- och utställningsresor växte barnen upp med mamma Ebba som sin trygga medelpunkt. En lång period hyrde de hus hos Olle Nyman men efter flytten till stugan bredvid Everts ateljé i Kanton på Drottningholm 1958 levde familjen ett liv med närheten till naturen och skogens fåglar. Bägge pojkar visade tidigt anlag för konstnärlighet och Manne lyckades också med sina första utställningar på 80-talet då han visade abstrakta bilder varav någon inhandlades av Moderna Museet. Sedan blev livet svårare att uthärda. Manne kämpade med tillvaron på olika sätt - ensam då brodern Hymme redan hade lämnat familjen för att aldrig mer återvända.

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=97104

Citat:
Evert Lundquist kämpade hela sitt liv mot inre demoner, en svärta som inte minskades av att hans ene tvillingson Hymme försvann för gott, endast 18 år gammal, på väg till konstskolan 1965. Han har aldrig återfunnits.

http://www.sfv.se/cms/showdocument/d...och_morker.pdf

Citat:
Familjens tragedi var att sonen Hymme
försvann spårlöst i Göteborg redan 1965
vid 18 års ålder och blev senare dödförklarad.

Kidnappad? Frivillig rymning? Jag har hört rykten om att ett vykort
från okänd ort nådde familjen efter några år där det stod typ
"Jag mår bra".

Någon som har mer info?
Citera
2008-04-09, 19:29
  #2
Medlem
Detta

Detta har jag aldrig hört talas om. Jag ska undersöka saken med några konstintresserade vänner. Vore häftigt om man kunde få upp ett spår.
Citera
2008-04-10, 10:41
  #3
Medlem
Poogles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shri
Detta har jag aldrig hört talas om. Jag ska undersöka saken med några konstintresserade vänner. Vore häftigt om man kunde få upp ett spår.

Det vore bra. Det finns tydligen inget skrivet någonstans förutom det jag
länkade till, och det är bra märkligt eftersom pappan var känd
och det inte var alltför länge sedan. Det måste ju ha blivit rubriker
på den tiden.
Citera
2008-05-31, 16:40
  #4
Medlem
Poogle
Har du sett något mer?
Jag har inte fått reda på något. Knepigt.
Citera
2008-06-07, 13:33
  #5
Medlem
Disco Moskvas avatar
Verkar vara svårt att få fram uppgifter om det här, det blir väl att ge sig ner i arkiven om man vill ha mer info. Men det förhindrar ju inte att vi spekulerar lite...

Det där vykortet är intressant. Är det någon som har tillgång till Sveriges dödbok? Om familjen tror att det var den försvunne som skrev vykortet borde de inte ha begärt att få honom dödförklarad.
Citera
2008-06-07, 15:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poogle
Detta är en gåta. Jag har länge funderat på vad som kan ha hänt
Hymme när han försvann på väg till konstskolan i Göteborg 1965.

Jag har lyckats googla fram tre sidor som nämner fallet:

http://64.233.183.104/search?q=cache...=se&lr=lang_sv



http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=97104



http://www.sfv.se/cms/showdocument/d...och_morker.pdf



Kidnappad? Frivillig rymning? Jag har hört rykten om att ett vykort
från okänd ort nådde familjen efter några år där det stod typ
"Jag mår bra".

Någon som har mer info?

har tomas quick missat detta?
Citera
2008-06-07, 15:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disco Moskva
Verkar vara svårt att få fram uppgifter om det här, det blir väl att ge sig ner i arkiven om man vill ha mer info. Men det förhindrar ju inte att vi spekulerar lite...

Det där vykortet är intressant. Är det någon som har tillgång till Sveriges dödbok? Om familjen tror att det var den försvunne som skrev vykortet borde de inte ha begärt att få honom dödförklarad.

19470206-1294

Lundqvist, Hübner Olof Alexis

Kinag 3
170 11 Drottningholm

Död 31/7 1975.

Kyrkobokförd (1967) i Lovö, Ekerö kn (Stockholms län, Uppland). Mantalsskriven (1967) på samma ort.

Född 6/2 1947 i Nacka (Stockholms län, Södermanland).

Man.
--------------
Födelseförsamling i källan:
NACKA (Stockholms län)

Källor:
SPAR 90
Citera
2008-06-08, 16:30
  #8
Medlem
Disco Moskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
19470206-1294

Lundqvist, Hübner Olof Alexis

Kinag 3
170 11 Drottningholm

Död 31/7 1975.

Kyrkobokförd (1967) i Lovö, Ekerö kn (Stockholms län, Uppland). Mantalsskriven (1967) på samma ort.

Född 6/2 1947 i Nacka (Stockholms län, Södermanland).

Man.
--------------
Födelseförsamling i källan:
NACKA (Stockholms län)

Källor:
SPAR 90

Härligt! Jag kan inte turerna kring försvinnanden, därför ser kyrkbokföringen och mantalsskrivningen från 1967 lite konstig ut. Det är ju två år efter hans försvinnande. Hur som helst, dödförklarad -75. Alltså tio år passerade sedan han sågs till sist och minimitiden man kan vänta på att ansöka för dödförklaring. Familjen borde då vara helt säkra på att han inte längre är i livet.
Citera
2008-06-08, 17:36
  #9
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco Moskva
Härligt! Jag kan inte turerna kring försvinnanden, därför ser kyrkbokföringen och mantalsskrivningen från 1967 lite konstig ut. Det är ju två år efter hans försvinnande. Hur som helst, dödförklarad -75. Alltså tio år passerade sedan han sågs till sist och minimitiden man kan vänta på att ansöka för dödförklaring. Familjen borde då vara helt säkra på att han inte längre är i livet.

Det finns ju även en del praktiska skäl att dödförklara en person, om man är typ 99,9 procent säker. Exempelvis när hans föräldrar dör blir det krångel med arvet.
Citera
2008-06-08, 18:25
  #10
Medlem
Disco Moskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det finns ju även en del praktiska skäl att dödförklara en person, om man är typ 99,9 procent säker. Exempelvis när hans föräldrar dör blir det krångel med arvet.

Mjo, det är klart. Jag tänkte mer på ryktet om vykortet, om de trodde att det skickats av den fösvunne sonen skulle de knappast begärt att få honom dödförklarad.
Citera
2008-06-09, 14:58
  #11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco Moskva
Mjo, det är klart. Jag tänkte mer på ryktet om vykortet, om de trodde att det skickats av den fösvunne sonen skulle de knappast begärt att få honom dödförklarad.

Om nu detta rykte stämmer.

Hur som helst finns det väl ett antal möjligheter.

- Olycka.
- Självmord.
- Mord.
- Frivilligt försvinnande.
(- Hålls kidnappad.)

"På väg till konstskolan i Göteborg" låter som en tämligen central promenad, förmodligen på morgonen. Risken för olycka utan att återfinnas skulle jag säga är väldigt liten.

Samma sak med självmord. Att vid självmord dölja kroppen så väl att den på 40 år inte hittas är svårt. Möjligen genom att sänka sig själv med kraftiga tyngder, från en bro över vatten, men vid det här laget borde dykare upptäckt kroppen.

Att mörda någon på morgonen på väg till skolan och undvika vittnen samt forsla iväg kroppen, nej det är inte troligt. Det känns som han också är "för gammal" för att råka ut för en sexualmördare som rycker in honom i en bil. Känner inte till ett enda sexualmord i Sverige på en vuxen man. De som Quick erkänt och man inte funnit någon kropp efter räknar jag inte.

Utifrån den lilla information som finns skulle jag därför säga att frivilligt försvinnande faktiskt, är det mest troliga. Det baserar jag delvis på ryktet om vykort, men främst för att de andra alternativen känns orimliga. Vi talar om 60-talet, långt innan Schengenavtal och biometriska pass. På den tiden var det förmodligen inte helt omöjligt att ta sig in som illegal invandrare till något europeiskt land, eller kanske smitit ombord på amerikabåten till New York (som gick reguljärt på den tiden).

Kunskaperna bland forummedlemmarna på svenskamord.se är höga, framför allt vad gäller mord som hände för 20-30 år eller ännu längre sen. Föreslår att den som vill veta mer om detta fall startar en tråd även där.
Citera
2008-06-09, 15:23
  #12
Medlem
Disco Moskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om nu detta rykte stämmer.

Hur som helst finns det väl ett antal möjligheter.

- Olycka.
- Självmord.
- Mord.
- Frivilligt försvinnande.
(- Hålls kidnappad.)

- Mord skulle vara möjligt, men inte utomhus mitt på dagen. Rent officiellt var han på väg till konstskolan, kanske tog han vägen förbi en langarkvart osv osv.

- Självmord. Ja, det är ju en möjlighet. Men då ska kroppen förblivit dold av en slump. Det finns väl få eller inga anledningar för den självmördande att lägga krutet på att kroppen inte ska återfinnas. Att han var konstnär talar lite för den här teorin, det är ju inte helt ovanligt med psykiska åkommor just hos konstnärssjälar.

- Frivilligt försvinnande. Jovisst, men då är frågan vad han ville försvinna från. Ofta är det väl livssituationen i form av familj och krav från densamma som får människor att sticka. Killen var 18 så några huslån, tjatande fruar och griniga ungar fanns ju inte med i bilden. Sen säger min fördom att han levde ett ganska fritt liv. Konstnärsfarsa och lite bohemiskt konststudieliv liksom. Men å andra sidan talar just det faktum att han var konstnärssjäl också för den här teorin. Impulsiv handling och hela den biten...

Min teori: ungdomlig äventyrslusta faller på, han mönstrar på ett fartyg och drar. Tanken är att vara borta under några år, han ska höra av sig hem när tillfälle ges. Men så dör han i djungelfeber nånstans i Sydamerika och ingen jävel vet hans riktiga namn.
__________________
Senast redigerad av Disco Moskva 2008-06-09 kl. 15:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback