Flashback bygger pepparkakshus!
2010-08-18, 19:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Upptäckte till min stora förvåning att det inte finns en tråd om Sveriges mest omskrivna försvinnande. Fallet finns dock omnämnt i ett par tre trådar på FB men som sagt - inte någon egen. Därför skapar jag nu en sådan.

Den 5 december 1948 omkring klockan 18.45 försvann Ingrid Viola Widegren från sitt föräldrahem i Västerbränna, Helgums socken i Ångermanland. Hon var då 17 år gammal och arbetade på sjukhuset i Sollefteå.

Vad hände? Hur dog hon? När dog hon? Olycka? Mord? Frivlilligt försvinnande? Ja frågorna är många.
Citera
2010-08-18, 20:19
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Bild på Viola, okänt när den är tagen.

http://hem.passagen.se/kesj5083/viola.htm
Citera
2010-08-19, 18:22
Medlem
Quarrels avatar
Svenska Mord berättar en del om försvinnandet. http://www.svenskamord.se/index.php?topic=258.0
Citera
2010-08-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Bild på Viola, okänt när den är tagen.

http://hem.passagen.se/kesj5083/viola.htm

Usch, jag fick en kraftig obehagskänsla när jag såg bilden. Jag fick gåshud, kalla kårar och håren reste sig på kroppen. Jag får en känsla av att hon har utsatts för något fruktansvärt. Jag har inga fakta och inget logiskt resonemang, men får en stark känsla av att hon har blivit torterad mördad och nergrävt. Vet inte varför, men det är en stark och olustig känsla (
Citera
2010-08-20, 15:56
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Viola - en skötsam och stillsam familjeflicka - var hemma på besök hos sina föräldrar. Hennes far hade krävt att hon använde sin lediga dag att ta bussen hem för att hälsa på fadern, styvmodern och sin lillasyster. Viola som bodde i anslutning till lasarettet for hem under protest och enligt föräldrarna och systern som var i åtta-nioårsåldern uppstod ett bråk där Viola efter att ha blivit örfilad fick näsblod och upprörd rusade ut i mörkret och försvann. Kvar i hemmet fanns hennes hatt och handväska, i Sollefteå fanns julklappar hon förberett till familjen. Ingen antas ha sett Viola sedan hon lämnade föräldrahemmet och hon har inte hittats. Mycket har spekulerats om hon drunknat i älven som fanns i anslutning till pappans gård eller om bråket slutade med flickans död - dessutom finns diverse vittnesuppgifter där hon skulle blivit sedd i olika delar av världen.
Citera
2010-08-20, 17:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Spekulationer i en mansålder.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Viola - en skötsam och stillsam familjeflicka - var hemma på besök hos sina föräldrar. Hennes far hade krävt att hon använde sin lediga dag att ta bussen hem för att hälsa på fadern, styvmodern och sin lillasyster. Viola som bodde i anslutning till lasarettet for hem under protest och enligt föräldrarna och systern som var i åtta-nioårsåldern uppstod ett bråk där Viola efter att ha blivit örfilad fick näsblod och upprörd rusade ut i mörkret och försvann. Kvar i hemmet fanns hennes hatt och handväska, i Sollefteå fanns julklappar hon förberett till familjen. Ingen antas ha sett Viola sedan hon lämnade föräldrahemmet och hon har inte hittats. Mycket har spekulerats om hon drunknat i älven som fanns i anslutning till pappans gård eller om bråket slutade med flickans död - dessutom finns diverse vittnesuppgifter där hon skulle blivit sedd i olika delar av världen.

Tack för desaa uppgifter WM. Inget svenskt försvinnande har blivit så omskrivet som Viola Widegrens. Detta gäller även i utländsk press.

Tror att Violas halvsyster var åtta år vid Violas försvinnande.

Dykare skickades ner i Faxälven - tyvärr utan resultat. Åtminstone ett medium användes - återigen utan resultat.

En mängd spekulationer om vad som hände henne denna kväll har nu diskuterats i en mansålder.
Citera
2010-08-20, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O Dirlewanger
Han ville bara vara rolig:

http://karsten-torebjer.blogspot.com/

Aha, jag kan förstå det. Själv tycker jag mest att de som håller på med sånt verkar tokiga. Jag tror inte på sånt utan går normalt sett bara på fakta, statistik och logik. Måste säga att det var en märklig och udda känsla jag fick av bilden. Jag får kalla kårar bara jag tänker på det och vill inte ens se bilden igen.
Citera
2010-08-21, 00:18
Medlem
Prinzezzans avatar
Natten då Viola försvann ska hennes halvsyster ha varit inlåst i ladugården. Dagen efter ska hon inte ha kommit till skolan.

Låstes Eva Mari in så att hon inte skulle se vad som hände med Viola? Varför kom hon inte till skolan dagen efter?

http://www.metrobloggen.se/jsp/publi...cle=19.2176242
Citera
2010-08-21, 01:27
Medlem
sickpuppys avatar
Skulle vara intressant om det gick att bekräfta att lillasystern verkligen var inlåst i ladugården hela natten. Själv tycker jag det låter lite som byskvaller, men vem vet.

Jag är tyvärr övertygad om att Viola bragtes om livet, eller möjligen begick självmord. Tycker allt för mycket pekar i den riktningen:

#Viola ska ha varit rädd för att åka hem. Har även läst att hon ska ha sagt något i stil med "får jag stryk när jag kommer hem så ska ni inte vänta er att jag kommer tillbaka" till sina kamrater innan hon åkte.

#Violas pappa var uppenbarligen våldsam och verkar dessutom ha varit tämligen kontrollerande. Att han krävde att dottern skulle åka hem (vilket innebar en lång bussresa) på sin enda lediga dag är en sak som pekar i den riktningen.

#Hur upprörd Viola än må ha varit skulle hon nog ha sett till att få med sig åtminstone sin handväska om hon stormade iväg från föräldrahemmet och planerade att hålla sig borta. Att hatten och handväskan blev kvar tyder på att hon antingen flydde för sitt liv, eller inte lämnade gården alls...

Sedan har jag lite svårt att tro på olycksteorin, med tanke på att Viola kände till trakten väl. Hon borde inte ha gått ut på en tunn is, eller gått ner sig i ett kärr. Visserligen var det förstås mörkt och hon var troligen väldigt upprörd, men hon borde ändå ha haft ganska goda förutsättningar att inte begå dylika ödesdigra misstag.
Citera
2010-08-21, 01:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Skulle vara intressant om det gick att bekräfta att lillasystern verkligen var inlåst i ladugården hela natten. Själv tycker jag det låter lite som byskvaller, men vem vet.

Jag är tyvärr övertygad om att Viola bragtes om livet, eller möjligen begick självmord. Tycker allt för mycket pekar i den riktningen:

#Viola ska ha varit rädd för att åka hem. Har även läst att hon ska ha sagt något i stil med "får jag stryk när jag kommer hem så ska ni inte vänta er att jag kommer tillbaka" till sina kamrater innan hon åkte.

#Violas pappa var uppenbarligen våldsam och verkar dessutom ha varit tämligen kontrollerande. Att han krävde att dottern skulle åka hem (vilket innebar en lång bussresa) på sin enda lediga dag är en sak som pekar i den riktningen.

#Hur upprörd Viola än må ha varit skulle hon nog ha sett till att få med sig åtminstone sin handväska om hon stormade iväg från föräldrahemmet och planerade att hålla sig borta. Att hatten och handväskan blev kvar tyder på att hon antingen flydde för sitt liv, eller inte lämnade gården alls...

Sedan har jag lite svårt att tro på olycksteorin, med tanke på att Viola kände till trakten väl. Hon borde inte ha gått ut på en tunn is, eller gått ner sig i ett kärr. Visserligen var det förstås mörkt och hon var troligen väldigt upprörd, men hon borde ändå ha haft ganska goda förutsättningar att inte begå dylika ödesdigra misstag.

Jag håller med dig; visst finns det en del som talar för att hon bragdes om livet.
Citera
2010-08-21, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag håller med dig; visst finns det en del som talar för att hon bragdes om livet.
Jag håller också med, hela ditt resonemang låter logiskt
Citera
2010-08-21, 08:56
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Natten då Viola försvann ska hennes halvsyster ha varit inlåst i ladugården. Dagen efter ska hon inte ha kommit till skolan.

Låstes Eva Mari in så att hon inte skulle se vad som hände med Viola? Varför kom hon inte till skolan dagen efter?

http://www.metrobloggen.se/jsp/publi...cle=19.2176242

Vad denne "författare" grundar sina uppgifter på kan man ju verkligen undra? För det första skulle inte Viola hämta in någon ved. Hon gick ( enligt föräldrarna och lilla systern) helt lugnt och stilla ut genom dörren efter grälet. Att lilla systern skulle vara inlåst i ladugården var nog bara bya-skvaller. Hon förhördes ju av polisen och lämnade samma uppgifter som föräldrarna.

Jag kan en del om det här fallet så ni är välkomna med frågor eller funderingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in