Flashback bygger pepparkakshus!
2004-09-23, 23:42
Medlem
Stjärtgossens avatar
Lever han livets glada dagar på någon sydligare breddgrad eller är han sänkt i havet av någon som inte fick sina pengar?

Hittade en intressant artikel från SVT som publicerades i samband med 10-årsdagen av hans försvinnande tidigare i år.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1804&a=206573

Finansmannen Carl-Eric Björkegren har varit försvunnen i tio år. Någon eller några bör veta vad som hänt honom. Men för polisen är gåtan fortfarande olöst.

Har Björkegren bragts om livet och i så fall av vem? Eller lever han i högsta välmåga någonstans i världen? I så fall är han nu 83 år.

I dagarna har han återigen krävts på hundratals miljoner kronor via annonser i tidningarna.

Björkegren byggde under en period upp en enorm personlig förmögenhet. Men 1991, tre år innan han försvann, hade han försatts i konkurs med 1,3 miljarder kronor i skulder.

Allra först trodde polisen att han hade smitit undan fordringsägarna när han försvann från sin villa i Viken norr om Helsingborg den 2 juni 1994.

Tyder på brott
En person har för polisen berättat att Björkegren den dagen skulle åka till Stockholm för att träffa sin advokat. Personen träffade Björkegren på förmiddagen men åkte i väg några timmar. När han återvände var Björkegren borta.

-Det finns inget som styrker att han var hemma under den här tiden.

Vi tror att han försvann natten innan, säger Börje Sjöholm, kommissarie vid länskriminalen i Skåne, till TT. Han har arbetat med fallet under många år och misstänker att finansmannen är död.

-Vi tror att han är utsatt för ett brott. Inget tyder på att han håller sig undan frivilligt, säger Sjöholm.

Konstsamlare
Carl-Eric Björkegren växte upp i Helsingborg. 1953 började han på verkstadskoncernen Sandvik där han stannade till 1981. Han var då förste vice vd.

Björkegren beslutade att söka lyckan som finansman och handlade med aktier och fastigheter till stora belopp. Affärerna finansierades oftast med lån från finansbolag och banker.

Han var också en konstsamlare av stora mått. I början köpte han mest svensk konst men efterhand utökades samlingen med verk av bland andra Picasso, Chagall och Mirs. Enligt honom själv köpte han nästan aldrig på spekulation, utan bara sådant som han tyckte om.

Björkegren framför ett av sina konstverk, Bror Hjorts "Kafferepet"

Carl Larsson-tavla
Under 1980-talet steg konstpriserna mycket kraftigt. När priserna stod som högst hade samlingen ett värde på flera hundra miljoner kronor, enligt konkursförvaltaren. Själv hävdade finansmannen att konsten var värd en halv miljard.

I slutet av 1980-talet köpte han 50 procent av tavlan Midvinterblot av Carl Larsson. Den andra halvan ägdes av en konsthandel. Köpet var enligt Björkegren själv det enda spekulationsköp han gjort. Tavlan såldes senare till en privat samlare i Japan.

Konkursen avslutad
Efter sommaren 1990 sjönk priserna på konst kraftigt, liksom på fastigheter och värdepapper. När Björkegren tvingats ställa in sina betalningar pantförskrevs samtliga konstverk och en stor del av samlingen såldes.

Huvuddelen av hans skulder var kopplade till borgensåtaganden. Men han hade också personliga skulder på cirka 220 miljoner kronor framför allt på grund av privat konsumtion. Han hade skaffat lägenheter i bland annat London och Florida. Han hade också köpt och renoverat den fastighet i fashionabla Diplomatstaden i Stockholm dit han hade flyttat 1990, Wennergrenska palatset.

I höstas, efter tolv års arbete, avslutades konkursen. Tillgångarna i form av bankmedel, aktier och fordringar var 64 miljoner kronor och skulderna 1,3 miljarder så många fordringsägare blev utan.

Ett företag som stämt Björkegren på 208 miljoner har under den senaste månaden sökt honom via tidningsannonser. Men enligt den advokatbyrå som sköter stämningen har Björkegren inte hört av sig. Kommer inget svar fattar tingsrätten sannolikt beslut ändå, en så kallad tredskodom.

Ingen dödförklaring
Sandvik betalar varje år 600 000 kronor i pension till sin förre vice vd. Pengar som hittills har gått in i Björkegrens konkursbo.

-Vi har ett åtagande och det fullföljer vi, säger Per Lundsjö, presschef på Sandvik, till TT.

-Vi vet att det finns en möjlighet att dödförklara personer. Men det tycker vi är en sak som i första hand angår familjen. Därför har vi avstått från att ta några såna initiativ.

Hos polisen finns pärmar med tips på platser där folk tror sig ha sett honom. Det är ställen som Cypern, Spanien och Saudiarabien.

-Vi har kollat allt så långt det går men det finns inget som tyder på att de verkligen har sett Björkegren, säger Börje Sjöholm.

-Nu var det länge sedan vi fick något tips.
Citera
2004-09-24, 01:36
Medlem
Oddballs avatar
Det är en intressant fråga huruvida han lever eller inte. Det som talar emot det är bl.a att efter så lång tid borde någon typ av trovärdig ledtråd eller åtminstone hans kvarlevor dykt upp tycker jag?

Å andra sidan är det ju konstigt att Sandvik betalar 600.000 om året i pension till hans konto fortfarande efter 10 år om inte de anar eller vet nåt som vi andra inte vet?!
Dessutom är det väl lite märkligt att inte hans familj vill dödförklara honom? Eller det kanske är så man reagerar, vad vet jag?!

Undrar om sanningen någonsin kommer fram angående hans försvinnande?
Citera
2004-09-24, 01:59
Medlem
Stjärtgossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det är en intressant fråga huruvida han lever eller inte. Det som talar emot det är bl.a att efter så lång tid borde någon typ av trovärdig ledtråd eller åtminstone hans kvarlevor dykt upp tycker jag?

Å andra sidan är det ju konstigt att Sandvik betalar 600.000 om året i pension till hans konto fortfarande efter 10 år om inte de anar eller vet nåt som vi andra inte vet?!
Dessutom är det väl lite märkligt att inte hans familj vill dödförklara honom? Eller det kanske är så man reagerar, vad vet jag?!

Sanningen lär vi väl alldrig få veta men som alltid: Det är kul att spekulera.
Citera
2004-09-24, 11:00
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball

Varför skulle familjen vilja dödföklara honom och gå miste om 600 000 om året? Antingen disponerar de pengarna nu eller så lär de ärva dem.

Att Sandvik betalar ut pengarna är däremot konstigt.
Citera
2004-09-24, 11:15
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför skulle familjen vilja dödföklara honom och gå miste om 600 000 om året? Antingen disponerar de pengarna nu eller så lär de ärva dem.

Att Sandvik fortfarande betalar ut pengar förklarades av Sandvik för att par år sedan med att det skulle kunna bli väldiga juridiska komplikationer om de stoppade utbetalningarna och han sedan visade sig vara vid liv. Samt att de skulle begå avtalsbrott om de stoppar utbetalningarna nu för han är ju inte officiellt död.

Efter att ha läst igenom vad jag skrivit så låter det tunnt. Nytt försök. Sandvik anser att de möjliga kostnaderna och problemen om de slutar att betala ut pensionen överstiger vad det verkligen kostar att betala ut pengarna tills han är officiellt död.

Min personliga åsikt om vad som hänt honom, jag tror att han tagit sig själv av daga.
Citera
2004-09-24, 11:37
Medlem
Stjärtgossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Att Sandvik fortfarande betalar ut pengar förklarades av Sandvik för att par år sedan med att det skulle kunna bli väldiga juridiska komplikationer om de stoppade utbetalningarna och han sedan visade sig vara vid liv. Samt att de skulle begå avtalsbrott om de stoppar utbetalningarna nu för han är ju inte officiellt död.

Efter att ha läst igenom vad jag skrivit så låter det tunnt. Nytt försök. Sandvik anser att de möjliga kostnaderna och problemen om de slutar att betala ut pensionen överstiger vad det verkligen kostar att betala ut pengarna tills han är officiellt död.

Min personliga åsikt om vad som hänt honom, jag tror att han tagit sig själv av daga.

Detta kanske är lite OT men vet du när Björkegren officiellt kommer att förklaras som död?
Citera
2004-09-24, 11:39
Medlem
babblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Alla pengar som kommer in lär väl gå till hans skulder. Familjen kan ju inte få något när han är satt i konkurs, utan det dras nog direkt.
Citera
2004-09-24, 11:39
Medlem
Allt annat än ett självmord vore uppseendeväckande.
Att utsättas för extrem hård psykisk press under en längre period i den åldern är det nog inte så många som pallar för.
Citera
2004-09-24, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Allt annat än ett självmord vore uppseendeväckande.
Att utsättas för extrem hård psykisk press under en längre period i den åldern är det nog inte så många som pallar för.

Håller med.

Han har begått självmord eller bragts om livet.

Skulle vara omöjligt att hålla sig undan så länge utan någon form av tips eller ledtråd.
Citera
2004-09-24, 13:30
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjärtgossen
Detta kanske är lite OT men vet du när Björkegren officiellt kommer att förklaras som död?

Inte en susning faktiskt. Borde väl ske per automatik efter ett antal år eller när anhöriga så begär men då måste det nog göras en prövning av något slag. Ungefär som förkomna pantbrev, annons i Post- & Inrikes tidningar för att sedan gå till tingsrätt. En teori.

I min gamla hemstad så försvann en person och var borta ett antal år, hans affär såldes och han dödförklarades. Men så en dag så klev han in i affären hälsade på den nya ägaren men "no hard feelings".
Citera
2004-09-24, 16:23
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjärtgossen

Han har redan passerat den statistiska medellivslängden för män i Sverige så det borde väl vara på sin plats med en dödförklaring snart?!
Citera
2004-09-24, 16:41
Medlem
Halvannans avatar
Jag tror faktiskt att han lever på någon mysig söderhavsö eller liknande. Han hann säkert placera en hög pengar utomlands så han har att leva av nu.
Jag tror också att barnen vet var han finns. Annars borde de ha varit angelägna att få honom dödförklarad för att få ett slut på allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in