Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-08, 21:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hittar ingen tråd om detta försvinnande så jag lägger upp en sådan.

Den 19-årige Nils Benny Forsgren försvann den 12 december 1976. Han försvann från Vågbro, som är en förort till Söderhamn.

Forsgren försvann mitt i natten och dessutom var det mycket kallt ute. Det troligaste är väl att han gick vilse och frös ihjäl. Konstigt är det dock att hans kropp aldrig hittades.

Den försvunne unge mannen var född den 13 februari 1957. Han dödförklarades antingen den 30 april 1988 eller den 12 december 2001?

Någon som vet något mera om detta försvinnande? T.ex. vilket exakt datum dödförklarade han?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-08 kl. 21:34.
Citera
2009-09-08, 21:20
Medlem
Xerxesbrothers avatar
"Circumstances of Disappearance
Benny Forsgren disappeared from Söderhamn in 1976.
Alleged serial-killer Thomas Quick confessed to Forsgren's homicide. No evidence has been found to substansiate his claim and he has never been charged in connection to the disappearance.
Was declared dead in 1988."

Bild på och lite fakta om Benny:
http://www.doenetwork.org/cases/939dmswe.html

"Att Tomas Quick, en påstådd seriemördare, skulle ha varit ute i byhålan Vågbro mitt i natten har aldrig känts särskilt trolig om ni frågar mig.
När Benny försvann var det svinkallt ute så risken att han gick bort sig och frös ihjäl eller gick ner sig (det finns en hel del sankmark runt omkring) är nog mer trolig.
Väldigt konstigt dock att han aldrig blivit hittad och mycket tragiskt för alla inblandade."

Hämtat från:
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=124.0

Edit: Hette/heter han Forgren eller Forsgren?
Senast redigerad av Xerxesbrother 2009-09-08 kl. 21:27.
Citera
2009-09-08, 21:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xerxesbrother
"Circumstances of Disappearance
Benny Forsgren disappeared from Söderhamn in 1976.
Alleged serial-killer Thomas Quick confessed to Forsgren's homicide. No evidence has been found to substansiate his claim and he has never been charged in connection to the disappearance.
Was declared dead in 1988."

Bild på och lite fakta om Benny:
http://www.doenetwork.org/cases/939dmswe.html

"Att Tomas Quick, en påstådd seriemördare, skulle ha varit ute i byhålan Vågbro mitt i natten har aldrig känts särskilt trolig om ni frågar mig.
När Benny försvann var det svinkallt ute så risken att han gick bort sig och frös ihjäl eller gick ner sig (det finns en hel del sankmark runt omkring) är nog mer trolig.
Väldigt konstigt dock att han aldrig blivit hittad och mycket tragiskt för alla inblandade."

Hämtat från:
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=124.0

Edit: Hette/heter han Forgren eller Forsgren?

Tack för att du påpekade detta med hans efternamn Xerxesbrother. Det skall naturligtvis vara Forsgren. Har också ändrat detta.

Tack också för informationen.
Citera
2009-10-02, 02:41
Medlem
baron-brazils avatar
Jag skulle tro att försvinnandet gjordes frivilligt av honom själv.
Punkt
Citera
2009-10-03, 08:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Jag skulle tro att försvinnandet gjordes frivilligt av honom själv.
Punkt

ja jag lutar också åt detta. Man kan ju fundera över vad som hände honom därefter?
Citera
2009-10-03, 08:48
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
ja jag lutar också åt detta. Man kan ju fundera över vad som hände honom därefter?

Kanske gick han ner sig i mossen, typ "Bockstensmannen" blev han liggandes och kanske blir hittad om några hundra år, eller ännu mer. Ja vem vet?

M.V.H.
jamsson.
Citera
2009-10-03, 15:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamsson
Kanske gick han ner sig i mossen, typ "Bockstensmannen" blev han liggandes och kanske blir hittad om några hundra år, eller ännu mer. Ja vem vet?

M.V.H.
jamsson.

Försvann Forsgren frivlilligt så tror jag någon olycka hände honom och han försvann för alltid.

Vädret var ju mycket kallt denna natt. Kankse hade han lagt sig på något konstigt ställe och sedan förfrusit?
Citera
2009-10-03, 21:23
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Försvann Forsgren frivlilligt så tror jag någon olycka hände honom och han försvann för alltid.

Vädret var ju mycket kallt denna natt. Kankse hade han lagt sig på något konstigt ställe och sedan förfrusit?

Ja när folk försvinner så här spårlöst, då kan man verkligen undra. Undrar just om man eftersökte honom med skallgång och sånt? Lik hundar fanns väl inte då på den tiden. Annars hade man kanske sökt med sådana. Men det kanske är stora områden och oländig terräng på sina ställen. Ponera att han lagt sig ner och frusit ihjäl, kan storvilt typ björn så att säga "röva bort" kroppen? Men frågan är väl när dom går i ide. Annars finns det väl andra vilddjur som är kapabla. Vet ej om den teorin har prövats någongång, men det är klart att kläder och sånt borde väl dyka upp. Bara en tanke, kanske hur galen som helst. Men man måste ju få spåna lite.

M.V.H.
jamsson.
Citera
2009-10-03, 22:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamsson
Ja när folk försvinner så här spårlöst, då kan man verkligen undra. Undrar just om man eftersökte honom med skallgång och sånt? Lik hundar fanns väl inte då på den tiden. Annars hade man kanske sökt med sådana. Men det kanske är stora områden och oländig terräng på sina ställen. Ponera att han lagt sig ner och frusit ihjäl, kan storvilt typ björn så att säga "röva bort" kroppen? Men frågan är väl när dom går i ide. Annars finns det väl andra vilddjur som är kapabla. Vet ej om den teorin har prövats någongång, men det är klart att kläder och sånt borde väl dyka upp. Bara en tanke, kanske hur galen som helst. Men man måste ju få spåna lite.

M.V.H.
jamsson.

Iaf fanns det sökhundar vid denna tid som sökte efter luktenav den försvunne.

I områdena av Söderhamn finns en hel del oländig terräng. P.g.a. av den stränga kylan så kan man ju undra om det fanns några skallgångskedjor?

Jag undrar om han inte lade sig ner och bara frös ihjäl. Troligtvis mycket trött efter en kanske lång promenad från hemmet. Vad jag undrar över varför Forsgren bara lämnade sitt hem mitt i natten? Bl.a. med tanke på det väder som rådde?

Vet inte om det har spekulerats i om storvilt kan ha "rövat bort" kroppen?
Citera
2009-10-03, 23:48
Medlem
baron-brazils avatar
Ingenting är ju omöjligt dock men min teori är ändå att han haft långt gångna planer på att försvinna och passade väl på just då. Man vet ju inte vad som ligger bakom varför han just försvann. kan ha mått psykiskt dåligt privat eller jobb, ja vad fan som helst i princip.

Skulle han ha försvunnit frivilligt så skulle jag tro att han läskar sig med en bira på nån ö i något thai land eller liknande. Om inte så har han antingen hamnat på ett sånt knepigt ställe där han förfrusit efter olycka eller sömn då han varit berusad så man helt enkelt inte kunnat hitta honom men det talar ju lite emot egentligen. Nog för att det är mycket terräng och massvis med skrymslen och skog i söderhamn och runt om, men det låter konstigt att man inte hittat honom på så länge. Är det något oåtkomligt ställe han hamnat på så kan man ju genast börja spåna i vad han hade där att göra mitt i natten...?
Citera
2009-10-04, 00:28
Medlem
Troians avatar
Var det den här killen som Quick påstod att han hade lagt i en container? Eller blandar jag ihop det nu med Reine Svensson?
Citera
2009-10-04, 06:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Ingenting är ju omöjligt dock men min teori är ändå att han haft långt gångna planer på att försvinna och passade väl på just då. Man vet ju inte vad som ligger bakom varför han just försvann. kan ha mått psykiskt dåligt privat eller jobb, ja vad fan som helst i princip.

Skulle han ha försvunnit frivilligt så skulle jag tro att han läskar sig med en bira på nån ö i något thai land eller liknande. Om inte så har han antingen hamnat på ett sånt knepigt ställe där han förfrusit efter olycka eller sömn då han varit berusad så man helt enkelt inte kunnat hitta honom men det talar ju lite emot egentligen. Nog för att det är mycket terräng och massvis med skrymslen och skog i söderhamn och runt om, men det låter konstigt att man inte hittat honom på så länge. Är det något oåtkomligt ställe han hamnat på så kan man ju genast börja spåna i vad han hade där att göra mitt i natten...?

Han kanske begav sig till något verkligt otillgängligt område för att begå självmord? I vilket fall som helst så försvann verkligen riktigt ordentligt. Bara att han lämnade sitt hem mitt i natten i det väder som rådde tycker jag verkar minst sagt underligt?

Troian: Reine Svensson var det den extra vårdaren på Sidsjön som försvann 1971?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback