Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-30, 08:03
  #1
Avstängd
Tkt-Eagles avatar
Thomas Sävenfalk, 40 Stockholm
Försvann: 30 november 1997
Dödförklarades: 3 juli 2008

"Dagen före försvinnandet skjutsade taxichauffören Thomas sin farmor till sin mamma för en födelsemiddag.
Han var i tjänst och
efter jobbet skulle bilen på service, men han lovade att hälsa på dagen efter då mamman fyllde 62 år.
Men han kom aldrig och hörde inte av sig.
Mobilen låg på laddning
Hans mamma ringde flera gånger de följande dagarna men fick inget svar.
Efter några dagar åkte hon hem till lägenheten, ljuset var tänt och mobilen låg på laddning.
Telefonsvararen var full med meddelanden, verkstaden undrade varför han inte hade hämtat upp sin bil.
Han efterlystes och snart fick man veta att han lämnat verkstaden med en kollega som släppt av honom vid korsningen Hornsgatan/Varvsgatan vid åttatiden på kvällen den 30 november.
Någon tog ut 1 000 kronor
Vid 01.01 på natten registrerades ett uttag på 1 000 kronor i bankomaten vid Trygg Hansa-huset på Kungsholmen. Polisen vet inte vem som gjorde uttaget.
Några dagar efter försvinnandet fick polisens hittegodsavdelning in Thomas plånbok. Körkort, pengar och hans kreditkort var borta.
Efter det finns inga spår efter Thomas – polisen och hans familj befarar att han mördats."

Vad tror ni har hänt?
Citera
2014-09-30, 15:57
  #2
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tkt-Eagle
Thomas Sävenfalk, 40 Stockholm
Försvann: 30 november 1997
Dödförklarades: 3 juli 2008

"Dagen före försvinnandet skjutsade taxichauffören Thomas sin farmor till sin mamma för en födelsemiddag.
Han var i tjänst och
efter jobbet skulle bilen på service, men han lovade att hälsa på dagen efter då mamman fyllde 62 år.
Men han kom aldrig och hörde inte av sig.
Mobilen låg på laddning
Hans mamma ringde flera gånger de följande dagarna men fick inget svar.
Efter några dagar åkte hon hem till lägenheten, ljuset var tänt och mobilen låg på laddning.
Telefonsvararen var full med meddelanden, verkstaden undrade varför han inte hade hämtat upp sin bil.
Han efterlystes och snart fick man veta att han lämnat verkstaden med en kollega som släppt av honom vid korsningen Hornsgatan/Varvsgatan vid åttatiden på kvällen den 30 november.
Någon tog ut 1 000 kronor
Vid 01.01 på natten registrerades ett uttag på 1 000 kronor i bankomaten vid Trygg Hansa-huset på Kungsholmen. Polisen vet inte vem som gjorde uttaget.
Några dagar efter försvinnandet fick polisens hittegodsavdelning in Thomas plånbok. Körkort, pengar och hans kreditkort var borta.
Efter det finns inga spår efter Thomas – polisen och hans familj befarar att han mördats."

Vad tror ni har hänt?

Låter som det kan vara ett rån, då pengar och kreditkort inte fanns kvar i den upphittade plånboken. Tvingat av honom koden till kortet? Ja, det låter som ett brott ligger bakom, och att någon berövat Thomas livet.

Kollegan är förhörd, antar jag. Finns vittnen som sett Thomas efter att han ska ha blivit avsläppt av kollegan? Var ska han ha blivit avsläppt? Var hittades plånboken?
Citera
2014-09-30, 21:25
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vilket datum lämnades bilen in för service?

Citat:
Ursprungligen postat av Tkt-Eagle
Thomas Sävenfalk, 40 Stockholm
Försvann: 30 november 1997
Dödförklarades: 3 juli 2008

"Dagen före försvinnandet skjutsade taxichauffören Thomas sin farmor till sin mamma för en födelsemiddag.
Han var i tjänst och
efter jobbet skulle bilen på service, men han lovade att hälsa på dagen efter då mamman fyllde 62 år.
Men han kom aldrig och hörde inte av sig.
Mobilen låg på laddning
Hans mamma ringde flera gånger de följande dagarna men fick inget svar.
Efter några dagar åkte hon hem till lägenheten, ljuset var tänt och mobilen låg på laddning.
Telefonsvararen var full med meddelanden, verkstaden undrade varför han inte hade hämtat upp sin bil.
Han efterlystes och snart fick man veta att han lämnat verkstaden med en kollega som släppt av honom vid korsningen Hornsgatan/Varvsgatan vid åttatiden på kvällen den 30 november.
Någon tog ut 1 000 kronor
Vid 01.01 på natten registrerades ett uttag på 1 000 kronor i bankomaten vid Trygg Hansa-huset på Kungsholmen. Polisen vet inte vem som gjorde uttaget.
Några dagar efter försvinnandet fick polisens hittegodsavdelning in Thomas plånbok. Körkort, pengar och hans kreditkort var borta.
Efter det finns inga spår efter Thomas – polisen och hans familj befarar att han mördats."

Vad tror ni har hänt?

Intressant. Har troligtvis läst om Sävenfalks försvinnande för 17 år sedan men har idag inget minne av det.

Den 29 november skjutsade Sävenfalk sin farmor till sin mor som fyllde år. Bilen skulle lämnas in efter arbetets slut på en verkstad. Blev bilen alltså inlämnad den 29/11-97?

Han blev alltså avsläppt på Söder, närmare bestämt Hornsgatan/Varvsgatan vid 20.00-tiden den 30/11 1997 av en kollega. Antar att denne kollega kom att bli hörd av polisen. Därefter gick det ca fyra timmar då hans bankkort registreras i en bankomat på Kungsholmen.

I början av december fick polisens hittegodsavdelning in den försvunnes plånbok - minus körkort, pengar och kreditkort.

Om jag nu inte har missförstått det hela så kom Sävenfalks bil att lämnas in den 29 november. Hur kunde då en kollega släppa av honom på kvällen den 30 november? Vilket datum lämnades bilen in? Undrar om det ändå inte var den 30 november?

En annan fråga som också är av intresse är var någonstans den försvunne själv bodde 1997? 1980 var han i a f mantalsskriven på en adress i Johanneshov. Hans Thomas var född den 15/9 1957 i Katarina.

Var den försvunne gift? Det verkar som han bodde ensam. Efterlämnade han barn?

Visst ligger det med allra största sannolikhet ett brott bakom det olösta försvinnandet av Thomas Sävenfalk.

Hans mor är fortfarande i livet och hon är född den 1 december. Det verkar också vara så att den försvunne hade en yngre bror och en yngre syster som i dag bor på olika ställen i landet.

http://www.vetarn.se/570915YGTR/Thomas-Savenfalk-Taxi
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-09-30 kl. 21:57.
Citera
2014-10-03, 21:55
  #4
Medlem
Jag hittar inte Thomas i Sveriges Dödbok 1901-2009. Dödförklarade brukar väl finnas med?
I Sveriges Befolkning 1990 står han tillsammans med sin hustru skriven på en adress i Johanneshov (mantalsskriven i Skarpnäck, Stockholms Stad). De hade gift sig i december 1989. Huruvida de var gifta eller ej, när han försvann, vet jag inte. Eventuellt är kvinnan han var gift med omgift idag.
Citera
2014-10-04, 02:16
  #5
Medlem
Mandelbrots avatar
Jag kan ha fel men mina "eftersökningar" pekar på att han ligger i spa't strax norr om Café Uddvillan invid Mälarhöjdens båtklubb/Klubbensborg. Frågan är bara varför? Vad kan ha hänt honom?
Citera
2014-10-04, 09:09
  #6
Medlem
Jag hittar inte heller Thomas i nån av Sveriges dödbok, och hans fru verkar vara omgift idag.


Rån skulle det kunna vara, hade han möjligen med sej dagskassan från taxibilen när han försvann eller var den lämnad nånstans tidigare? Det borde väl ha nämnts om han haft större summor med sej ifs...
Citera
2014-10-04, 10:18
  #7
Medlem
Det här fallet minns jag. Var en del på Efterlyst om det. Tror kollegan som "släppte av" honom inte talar sanning. Rånmord verkar mest troligt, men frågan är var kroppen är dumpad?
Citera
2014-10-04, 12:42
  #8
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Jag kan ha fel men mina "eftersökningar" pekar på att han ligger i spa't strax norr om Café Uddvillan invid Mälarhöjdens båtklubb/Klubbensborg. Frågan är bara varför? Vad kan ha hänt honom?
Vad har du gjort för typ av "eftersökningar"?
Citera
2014-10-04, 13:24
  #9
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Vad har du gjort för typ av "eftersökningar"?
Det är bara en något kontroversiell metod jag ibland har funnit vara effektiv, ifråga om att lokalisera försvunna personer. Jag får "träffar" på en del, alls inga resultat på de flesta. Platsen jag beskrev i den här tråden var den enda platsen som gav upprepade träffar på samma punkt på olika kartskalor inom Stockholmsområdet.
Citera
2014-10-04, 14:03
  #10
Avstängd
Tkt-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Det är bara en något kontroversiell metod jag ibland har funnit vara effektiv, ifråga om att lokalisera försvunna personer. Jag får "träffar" på en del, alls inga resultat på de flesta. Platsen jag beskrev i den här tråden var den enda platsen som gav upprepade träffar på samma punkt på olika kartskalor inom Stockholmsområdet.


Hur söker du på sånt? Förstår inte hur du menar här alls. Sry.
Citera
2014-10-04, 16:33
  #11
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Det är bara en något kontroversiell metod jag ibland har funnit vara effektiv, ifråga om att lokalisera försvunna personer. Jag får "träffar" på en del, alls inga resultat på de flesta. Platsen jag beskrev i den här tråden var den enda platsen som gav upprepade träffar på samma punkt på olika kartskalor inom Stockholmsområdet.

Det låter intressant, förutsatt att du inte är ett medium

Jag tror själv att man med logiskt tänkande kan få fram de mest lämpade platserna för en bestämd GM att göra sig av med en kropp på.
Har Mandelbrot en bra teori kanske det kan vara värt att undersöka.

För övrigt tycker jag det är tråkigt att vissa försvinnanden får så lite uppmärksamhet. Det borde varit en lätt match att klara upp det här, fast ett rånmord på en medelålders man är inte så sexigt.
Citera
2014-10-04, 20:50
  #12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var den försvunne gift vid sitt försvinnande?

Citat:
Ursprungligen postat av Ortrud
Jag hittar inte Thomas i Sveriges Dödbok 1901-2009. Dödförklarade brukar väl finnas med?
I Sveriges Befolkning 1990 står han tillsammans med sin hustru skriven på en adress i Johanneshov (mantalsskriven i Skarpnäck, Stockholms Stad). De hade gift sig i december 1989. Huruvida de var gifta eller ej, när han försvann, vet jag inte. Eventuellt är kvinnan han var gift med omgift idag.

Intressant att det inte finns någon Thomas Sävenfalk i Sveriges Dödbok 1901-2009. Har han inte blivit dödförklarad?

Jag tycker det verkar som om han inte var gift vid sitt försvinnande, eftersom det var hans mor som åkte till hans lägenhet och fann ljuset i lägenheten påslaget, mobilen på laddning och telefonsvararen full med meddelanden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback