2008-06-29, 23:19
Medlem
Olle Högbom försvann efter en fest med kompisar i Sundsvall 1983. Mycket som verkar mystiskt med detta fall. Mer finns att läsa bland annat här:
http://www.geocities.com/ollehogbom/

Någon som har några teorier om vad som kan ha hänt?
Citera
2008-06-30, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Olle Högbom försvann efter en fest med kompisar i Sundsvall 1983. Mycket som verkar mystiskt med detta fall. Mer finns att läsa bland annat här:
http://www.geocities.com/ollehogbom/

Någon som har några teorier om vad som kan ha hänt?

jag har två teorier:

1. påkörd av en smitare/fyllo och därefter dumpad någonstans. man hittade ju Olles trasiga glasögon och cykelnyckel i snön.

2. Olle var ju kraftigt berusad och kan ha trillat i ån. det fanns visst vissa saker som tydde på det också...

Olles pappa Ruben Högbom misstänkte ju att polisen var inblandad i försvinnandet men den teorin delar jag icke.
Citera
2008-06-30, 12:22
Medlem
babblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
jag har två teorier:

1. påkörd av en smitare/fyllo och därefter dumpad någonstans. man hittade ju Olles trasiga glasögon och cykelnyckel i snön.

2. Olle var ju kraftigt berusad och kan ha trillat i ån. det fanns visst vissa saker som tydde på det också...

Olles pappa Ruben Högbom misstänkte ju att polisen var inblandad i försvinnandet men den teorin delar jag icke.

Punkt 1 kan stämma. Punkt 2 däremot stämmer nog inte. Det har konstaterats att Olle INTE var kraftigt berusad, utan endast smålullig (enligt hans vänner som var med honom under kvällen).
Det polisen baserade det på var ett antagande, eftersom det finns några som tidigare ramlat i ån. Dessutom hade man funnit en jacka där, men enligt Olles pappa så var det inte den jacka Olle hade på sig under kvällen.

Jag kan förstå att Olles pappa misstänker polisen med alla idiotiska missar och tilltag de haft för sig under denna utredning. Dessutom vet jag av erfarenhet att på den tiden så fanns det några riktiga grisar till poliser i stan, så personligen skulle jag inte bli så där jätteförvånad.
Citera
2008-06-30, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babblan
Punkt 1 kan stämma. Punkt 2 däremot stämmer nog inte. Det har konstaterats att Olle INTE var kraftigt berusad, utan endast smålullig (enligt hans vänner som var med honom under kvällen).
Det polisen baserade det på var ett antagande, eftersom det finns några som tidigare ramlat i ån. Dessutom hade man funnit en jacka där, men enligt Olles pappa så var det inte den jacka Olle hade på sig under kvällen.

Jag kan förstå att Olles pappa misstänker polisen med alla idiotiska missar och tilltag de haft för sig under denna utredning. Dessutom vet jag av erfarenhet att på den tiden så fanns det några riktiga grisar till poliser i stan, så personligen skulle jag inte bli så där jätteförvånad.

jag tror att du och jag debatterat detta tidigare och då som nu anser jag att det just var polisens klantiga handlande av fallet som talar emot att det skulle vara polisen som ligger bakom? om några poliser mördat Olle och andra hjälper till att mörklägga..varför lämnades då bevismaterial kvar på platsen? och hur orkade andra oskyldiga poliser bära den vetskapen? jag känner den ene av poliserna som fanns på plats vid inbrottet i flickskolan ( samma kväll) och han har garanterat inte haft ihjäl nån. nej..jag lutar åt smitningsteorin..
Citera
2008-06-30, 15:33
Medlem
babblans avatar
men tänk om det var kanske 2 poliser som stötte på Olle och av en eller annan anledning tog kål på han, då är det ju ingen oskyldig som vet något. Som Olles pappa sagt så kan det ju hända att dom intresserade sig för Olle om han fanns kring flickskolan, kanske frågade Olle vad han hade för sig och Olle svarade kaxigt. Något kanske gick överstyr helt enkelt.
För visst är det märkligt att inte en enda av ett dussin poliser på spaning, skulle ha sett Olle som bevisligen befann sig på platsen?
Jag menar, Olle var lång, märkligt klädd och hade stort burrigt hår, alltså ingen som smälter in i mängden direkt.
Emot påkörningsteorin talar väl då att det då borde varit några kriminella småbusar (ev pundare) och dom brukar ju aldrig kunna hålla tyst någon längre stund, så de borde ha nämnts i de kriminella leden i stan iallafall.
Citera
2008-06-30, 15:44
Medlem
Citat:
men tänk om det var kanske 2 poliser som stötte på Olle och av en eller annan anledning tog kål på han, då är det ju ingen oskyldig som vet något. Som Olles pappa sagt så kan det ju hända att dom intresserade sig för Olle om han fanns kring flickskolan, kanske frågade Olle vad han hade för sig och Olle svarade kaxigt. Något kanske gick överstyr helt enkelt.
För visst är det märkligt att inte en enda av ett dussin poliser på spaning, skulle ha sett Olle som bevisligen befann sig på platsen?
Jag menar, Olle var lång, märkligt klädd och hade stort burrigt hår, alltså ingen som smälter in i mängden direkt.
Emot påkörningsteorin talar väl då att det då borde varit några kriminella småbusar (ev pundare) och dom brukar ju aldrig kunna hålla tyst någon längre stund, så de borde ha nämnts i de kriminella leden i stan iallafall.

det kan ju även varit en privatperson? läste du på Rubens hemsida om den där killen i Stockholm?
Citera
2008-06-30, 15:53
Medlem
trickydicks avatar
Han betedde sig rätt underligt, tror han tog sitt liv.
Citera
2008-06-30, 16:00
Medlem
babblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Olle? Men då borde man hittat kroppen efter alla dessa år... På vilket sätt betedde han sig underligt? Rent allmänt eller under ust den kvällen menar du?

Feffe: Jo jag har läst på hemsidan
Citera
2008-06-30, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

och varför skulle han valt just den kvällen? när han var ute med kompisarna?
Citera
2008-06-30, 16:57
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Olle? Men då borde man hittat kroppen efter alla dessa år... På vilket sätt betedde han sig underligt? Rent allmänt eller under ust den kvällen menar du?

Feffe: Jo jag har läst på hemsidan

Tex när han inte längre vill följa med utan sätter sig ner vid järnvägskorsningen
Citera
2008-06-30, 16:59
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
och varför skulle han valt just den kvällen? när han var ute med kompisarna?

Kanske hade han bestämts sig för det i god tid innan. Självmördare gör ofta så…
Citera
2008-07-02, 12:53
Medlem
Tack för alla svar. Verkar vara ett infekterat ärende det här, pappan misstänker polisen, och polisen har tydligen haft misstankar mot pappan. Att glasögonen och cykelnyckeln hittades tycker jag tyder på ett allvarligt brott, dock är det i det närmaste omöjligt att finna någon gärningsman nu, och blir givetvis inte lättare av det infekterade läge som har rått. Fallet preskiberas ju i höst, dessvärre blir det med största säkerhet ett fall som förblir ouppklarat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in