2014-08-01, 14:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ånyo ett försvinnande av en kvinna vid namn Rakel. Detta fall är mycket litet omskrivet - redan då hon försvann. Verkar vara mycket svårt att få fram uppgifter om detta fall.

Det har inte gått att få fram exakt datum för försvinnandet utan enbart månaden.

Nedanstående lilla notis (det enda jag har kunnat hitta) är från Skaraborgs-Tidningen/Skövde nyheter fredagen den 5 september 1980 på första sidan:

"Kassar lösning på Rakel-fallet?"

"Vad fanns i de två illaluktande kassarna?

Polisen ställer frågan i dag, sedan man beslutat att än en gång intensifiera spaningarna efter den sedan i juni försvunna Rakel Maria Börjesson.

Två personer har uppgett att man hittat ett par kassar med något illaluktande i. Nu vill skövdepolisens kriminalavdelning komma i kontakt med de som påträffat kassarna.

Kanske kan lösningen till gåtan om Rakels försvinnande finnas i just de båda kassarna.

- Vi kommer att fortsätta spaningarna, bl a sätts militär in igen, säger man vid skövdepolisen."

Om dessa kassar kom att hittas eller inte vet jag inte. I vilket fall som helst så förblev Rakels försvinnande ouppklarat.

Hon skall samma dag som hon försvann ha setts på ICA Kvantum. Ev. kan hon också samma dag ha besökt KSS.

Försvinnandet finns varken omnämnt i tidningen under juni, oktober, november och december detta år. Juli månad har jag inte kollat.

Troligtvis är det den här personen det handlar om i Sveriges befolkning 1980:

Rakel Maria Börjesson

Vallgatan 45
544 00 HJO

Mantalsskriven i Hjo stadsförsamling i kvarteret Abborren 12.

Född den 1 januari 1922 i Enköping

Någon som har hört talats om detta försvinnande tidigare? Någon som har ev. mera information att delge oss läsare? Gärna den exakta dagen i juni då hon skall ha synts för sista gången.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-01 kl. 14:39.
Citera
2014-08-01, 14:37
Medlem
epost72s avatar
Finns det inte ett seglivat rykte om att hon skulle ha dränkt sig i Karstorpssjön?
Dock aldrig blivit hittad, vilket minskar sannolikheten en del med tanke på att sjön inte är särskilt stor eller djup.
Citera
2014-08-01, 15:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sträckan Hjo-Skövde-Hjo.

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
]Finns det inte ett seglivat rykte om att hon skulle ha dränkt sig i Karstorpssjön?
[/b]Dock aldrig blivit hittad, vilket minskar sannolikheten en del med tanke på att sjön inte är särskilt stor eller djup.

Det känner jag inte till men å andra sidan är det mycket litet jag känner till om detta försvinnande.

Var någonstans ligger Karstorpssjön?

Den försvunna var en psykiskt sjuk kvinna. Vet ej vad hon led av för slags sjukdom. Hon var ogift och bodde i egen lägenhet men under dagtid vistades hon på en dagcentral för psykiskt sjuka i Skövde.

Om den försvunna är den här kvinnan i Hjo, så måste hon ha rest ca fem mil dagligen till denna dagcentral i Skövde. Det är väl ca 2½ mil mellan dessa båda ställen.
Citera
2014-08-01, 16:53
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det känner jag inte till men å andra sidan är det mycket litet jag känner till om detta försvinnande.

Var någonstans ligger Karstorpssjön?

Den försvunna var en psykiskt sjuk kvinna. Vet ej vad hon led av för slags sjukdom. Hon var ogift och bodde i egen lägenhet men under dagtid vistades hon på en dagcentral för psykiskt sjuka i Skövde.

Om den försvunna är den här kvinnan i Hjo, så måste hon ha rest ca fem mil dagligen till denna dagcentral i Skövde. Det är väl ca 2½ mil mellan dessa båda ställen.

Ett stenkast från KSS eller som det heter idag Skas
Karstorpasjön

Google maps
Citera
2014-08-01, 20:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände med den försvunna?

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Ett stenkast från KSS eller som det heter idag Skas
Karstorpasjön

Google maps

Tack för den här upplysingen ang. Karstorpasjön. Ligger alltså i riktning mot Stöpen.

Vad som hände med fröken Börjesson efter att hon sågs för sista gången vet jag förstås inte. Jag tror emellertid inte att hon kom att hämna i denna sjö. Sjön skall tydligen inte vara vare sig speciellt stor eller djup.
Citera
2014-08-01, 20:51
Medlem
Karstorpssjön är inte särskilt stor och djup dock är den känd för att folk har dränkt sig där, ligger väldigt nära Skas
Citera
2014-08-01, 23:38
Medlem
VanitaToftbys avatar
Var ju inte så poppis att bada i Karstorpssjön. Alla var rädda för att få "Rakelbaciller"
Har för mig att hon bodde/var intagen på Aspö sjukhem, ett par hundra meter rån sjön.
Citera
2014-08-01, 23:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Här kommer en länk som nämner detta försvinnande litet i början.

http://www.skovdenyheter.se/artikel/...-ar-olakta-sar
Citera
2014-08-02, 21:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppgifter från UL.

Citat:
Ursprungligen postat av VanitaToftby
Var ju inte så poppis att bada i Karstorpssjön. Alla var rädda för att få "Rakelbaciller"
Har för mig att hon bodde/var intagen på Aspö sjukhem, ett par hundra meter rån sjön.

Vad heter den här sjön egentligen? Karstorpssjön eller Karstorpasjön?

Visst skulle den försvunna kvinnan kunnat ha gått och dränkt sig i den här sjön utan att hennes kvarlevor återfanns.

Jag har fått uppgifter från anonym UL. Denne/denna har berättat att Rakel skall ha haft eget boende men vistades dagtid på en dagcentral i Skövde för psykiskt sjuka.

Hon var uppvuxen i strängt religiöst hem. I vuxen ålder blev hon väldigt intresserad av män. Hon flirtade med alla hon mötte och i vilka miljöer som helst.

Det var fullt uppenbart för omgivningen att hon inte var fullt psykiskt frisk, så de flesta tog det med en nypa salt. Många av de män som hon gav komplimanger sa något flirtigt tillbaka till henne i en skämtsam ton. När så skedde så blev Rakel mycket glad och smickrad.

Hon var mycket naiv och sannolikt ej sexuellt aktiv. Detta flirtande var för henne enbart en spännande grej.

Om dessa uppgifter stämmer helt eller delvis på henne kan jag personligen inte uttala mig om.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-02 kl. 21:42.
Citera
2014-08-03, 00:43
Medlem
VanitaToftbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vad heter den här sjön egentligen? Karstorpssjön eller Karstorpasjön?

Karstorpssjön. Det andra är dialektalt.
Citera
2014-08-03, 13:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Aspö sjukhem i Skövde.

Citat:
Ursprungligen postat av VanitaToftby
Karstorpssjön. Det andra är dialektalt.

Tack för det. Så nu vet man vilket som är det rätta namnet på den här sjön.

Har fått uppgifter från UL, att Rakel skall ha bott på Aspö sjukhem som var ett dygnetruntboende för psykiskt sjuka. Att hon var skriven i Hjo, berodde på att hon hade varit på ett sjukhem där tills detta lades ner. De boende fick då flytta till Aspö sjukhem.

Så du har nog helt rätt i det VanitaToftby, att Rakel bodde på Aspö sjukhem i Skövde när hon försvann i juni 1980.
Citera
2014-08-03, 19:55
Medlem
Rakel i Hjo står som avliden 1990-07-31 i Sveriges Dödbok. Dödförklarad 10 år efter försvinnandet?
Kanske hade hon en god man? I så fall är man väl skriven hos den personen, även om man bor på annan ort? (I varje fall gäller det min morfars bror som avled 2007. Han var skriven hos sin gode man, utan att bo där.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback