Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Hur vet ni moderatorer vid en omröstning att en moderator inte favoriserar en användare?
Vi leker med tanken nu, okej?
Moderatorn känner användaren personligen där moderatorn umgås med användaren utanför internet och dom träffas dagligen. Användaren kan ge moderatorn personliga förmåner som ekonomisk hjälp m.m (allt kan köpas för pengar förutom kärlek och sjukvård). Moderatorn är anställd av användaren (har inget med min tråd att göra om att jag ska köpa bolag) och användaren blir varnad och en omröstning startas i Outlaw.
Smällen kommer och bomben faller i ansiktet och användaren blir permanent avstängd där h*n blir tvungen att söka amnesti för att få tillgång till forumet igen. Användaren har en personlig relation till moderatorn och ingen annan vet om detta.
Hur ser övriga mods om en moderator favoriserar en användare? Om en användare personligen är vän med en moderator och erbjuder personliga förmåner som ekonomisk hjälp m.m som ingen vet om utan bara moderator och användaren.
Samtidigt kan man fråga sig. Hur ställer sig modsen i sporten till att SteffeG kanske hamnar för en omröstning? Kommer modsen i sporten att rösta för att SteffeG inte ska falla som en sten i en sjö för att han tillför och kan hockey som en annan levande gud inom hockey?
Jag vet att min fråga kan verka konstig, men jag undrar bara rent sponant. Ingen moderator vet ju att denna har en personlig relation till användaren. Ingen vet heller att varken Shuyin , Gromgutten , SweTech , vf fikar med SteffeG och umgås med h*n privat.
Hur vet vi det?
Svar: Det gör vi inte.
Moderatorer är anonyma, precis som alla andra användare. Det finns ett par stycken som är mer eller mindre kända, som inte brytt sig så mycket om sin anonymitet (fanns en som hade sitt riktiga namn som användarnamn och en bild på sig själv som avatar), men de flesta är anonyma. Ingen vet vilka vi är, och det innebär att vi är "skyddade" från påtryckningar.
Sedan så kan det ju hända att det inte alltid är så, vi är trots allt bara människor vi med. Men vid en omröstning så röstar flera, helst alla, moderatorer, så en enda moderator är bara en enda röst, och kommer inte att göra någon större skillnad.
Det diskuteras även i omröstningarna, så någon som kommer med en röst som avviker kan bli frågad om varför denne röstar på det sättet.
Vi ser naturligtvis det som ganska allvarligt om en moderator skulle börja favorisera en användare, och låta denne komma undan med mer än andra eller få "insiderinformation" eller något annat. Och iaf vid det sista så skulle nog den skyldige moderatorn riskera att bli avsatt.
Sedan kan vi bli lite sorgsna när en stor profil blir bannlyst, men de flesta stora profiler är antingen stortramsare och därmed blir vi snarast lättade när denne försvinner eller så är de mer seriösa, och då åker de sällan på bannlysningar.
Att bli bannlyst för tillsägelser kräver nämligen en hel del, och de som blir det är nästan utan undantag stortramsare.
Sen vet jag att det i en hel del trådar har sagt en hel del "tyvärr" när stora profiler blir varnade, eller till och med bannade, för att ha brutit mot en 1.xx regel.
Det finns sådana som efter flera tusen inlägg och inga tillsägelser blir bannlysta för att de bryter mot regel 1.06.
Tråkigt, men så är det.
Men man kan ansöka om amnesti efter att man har blivit bannlyst, men det är ändå effektivt sett en 6-månaders avstängning.
Sen får man komma ihåg att det är svårt att vara en stor forumprofil över hela forumet, FB är väldigt stort.
Jag t ex har aldrig tidigare hört talas om SteffeG, men så rör jag mig aldrig i sportforumen.
Moderatorer är alltså i många fall garanterat opartiska i omröstningar av den enkla anledningen att de aldrig tidigare har träffat på den användaren och därmed inte har några som helst kontakter eller förutfattade meningar om denne, innan omröstningen.