2007-05-16, 17:51
Medlem
Knudsons avatar
Jag vill tro att dom flesta användarna uppskattar bra moderatorer. Vad är då en bra moderator? Jo, det var det jag tänkte vi kunde diskutera i den här tråden. Enligt mig är den absolut viktigaste egenskapen hos modsen vilket bemötande dom har mot användarna. Det är sånt som skapar bra "relationer" och förtroende. Det är främst dom modsen man vänder sig till om man undrar över något.

VAd uppskattar ni andra användare för egenskaper hos modsen?
Citera
2007-05-16, 18:19
Medlem
Fet-Everts avatar
Moderatorer som är så professionella att de inte hetsar upp sig, utan är lugna och sakliga trots att medlemmar beter sig som riktiga idioter förtjänar all respekt. Moderatorer som är spydiga och sarkastiska vid t.ex. trådlåsningar borde tas i örat av Admin om det förstås inte är motiverat, dvs. medlemmen i fråga har uppträtt som en riktig riktig superdubbelidiot (medvetet då).
Citera
2007-05-16, 18:41
Medlem
Heinzes avatar
Man får det bemötandet man förtjänar, precis som i livet utanför forumet.
Citera
2007-05-16, 19:13
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
Jag vill tro att dom flesta användarna uppskattar bra moderatorer. Vad är då en bra moderator? Jo, det var det jag tänkte vi kunde diskutera i den här tråden. Enligt mig är den absolut viktigaste egenskapen hos modsen vilket bemötande dom har mot användarna. Det är sånt som skapar bra "relationer" och förtroende. Det är främst dom modsen man vänder sig till om man undrar över något.

Hur vill du att modsen ska bemöta användarna?

Har du något konkret exempel på bra bemötande?

Själv försöker jag vara saklig och balanserad, även om jag
säkert misslyckas med det ibland.
Citera
2007-05-16, 19:35
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
Känsla för feeling, och sedan är det bra om modsen inte är så bredkäftade, sekretess är något som en moderator alltid bör tänka på (något som nuvarande mods verkar ha fattat).
Citera
2007-05-16, 20:02
Medlem
ulvenas avatar
Jag uppskattar ett vänligt bemötande vid frågor.

Moderatorerna brukar alltid säga att det är viktigt och bra om vi medlemmar hjälper till och påpekar det vi upplever som problem (regelbrott, OT eller annat) i olika avdelningar och/eller trådar.

De flesta är väldigt trevliga när man gör det men det finns tyvärr några som uppfattar det felaktigt, antingen får man inget svar alls eller ett spydigt.
Det är rätt trist att bemötas med tystnad eller spydigheter när man gör det som man upprepade gånger blivit anmodad till, d.v.s. kontakta moderator via PM när det är något ni upplever som fel eller för att hjälpa till.

F.ö. tycker jag om att bemötas med respekt på samma vis som jag hoppas att jag visar respekt mot andra.

För att fritt citera ett inlägg som skrevs på ett annat forum:
"Det är tillräckligt förnedrande att som vuxen person bli tillsagd, då man behöver inte göra det värre än det är genom att vara spydig eller elak."

Majoriteten av moderatorerna på FB har förstått det, minoriteten kanske lär sig?
Citera
2007-05-16, 20:52
Medlem
ojns avatar
Neutralitet framför allt.
Sedan uppskattar jag verkligen de tack-PM jag får när jag skickat en report post. De gör att man fortsätter rapportera.
Citera
2007-05-16, 20:57
Medlem
ikhs avatar
Så min konstant otrevliga attityd och spydiga svar uppskattas alltså inte? Hmm...

*Note to self - Ändra attityd.*

Skämt och sido, tror den viktigaste egenskapen hos en bra mod är att ha en ängels tålamod, då det letar sig in en hel del tomtar här på FB, även om just "mitt" forum klarat sig rätt lindrigt undan.

/mvh Ikh
Citera
2007-05-16, 21:59
Medlem
pirates avatar
ikh - "skämt åsido" heter det.

Sedan så, visst finns det modsar som är spydiga och inte tål kritik, men de forats jag hänger på så är modsen trevliga, hjälpsamma och kunniga. Men självklart är det som vf säger att en bra mod ska vara saklig och balanserad.
Citera
2007-05-16, 21:59
Medlem
ChristianXs avatar
Det viktigaste är en egenskap som dessutom är ett måste; moderatorn skall vara helt neutral i sitt arbete och arbeta för FB:s bästa, och där ingår att respektera användarna. Vi är här för användarnas skull, inte de som är till för oss.

Dock är det ju så att vi moderatorer även är vanliga användare när vi inte modererar, och uppför oss då som sådana.
Citera
2007-05-16, 22:07
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
ikh - "skämt åsido" heter det.

Sedan så, visst finns det modsar som är spydiga och inte tål kritik, men de forats jag hänger på så är modsen trevliga, hjälpsamma och kunniga. Men självklart är det som vf säger att en bra mod ska vara saklig och balanserad.
Jahopp, då blev det ban på dig då.

skämt åsido... Visst är det så.

/mvh Ikh
Citera
2007-05-16, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Jahopp, då blev det ban på dig då.
Herregud. Sitter här och gabflabbar klockan halv 11 pg.a det där inlägget.

Hur som helst tycker jag en bra Moderator ska vara trevlig och verkligen inte en regelrunkare. Väldigt viktigt för mig att den inte är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in