• 1
  • 2
2011-01-02, 22:34
Medlem
Syversens avatar
Topic kanske låter roligare än vad det är, tänker inte på någon hypercensurerande moderator som tagit lagen i egna händer. Undrar bara hur de moderatorer tänker som alltid flyttar trådar till papperskorgen om de hamnat i fel forumdel. Dagligen ser man nyskapade trådar från folk som inte startar trådar så ofta och snällt skriver att moderator gärna kan flytta tråden om den nu råkat hamna fel. Istället finns det moderatorer som istället för att flytta trådar (som det inte tidigare finns liknande exempel av) till papperskorgen. Stör mig lite på detta, är det någon moderator som känner sig träffad och kan ge en liten motivering till varför ni gör på detta sättet?

FB -> pk?
Citera
2011-01-02, 22:38
Medlem
ICanHass avatar
I Sista Utvägen så flyttar vi inte längre nyskapade trådar som placerats fel, utan papperskorgar med en hänvisning till korrekt underfora, och ofta en tillsägelse för 0.02.
Det här kan verka hårt, men på grund av den kontinuerliga ström av felplacerade trådar där så har vi tvingats att göra på det här sättet. Detta framförallt på grund av att folk inte tänker igenom vart deras tråd egentligen platsar, utan postar i Sista Utvägen av ren lathet.

Min kollega har skrivit ett meddelande om detta, som kan ses högst upp i SU:
https://www.flashback.org/announcement.php?f=39
Citera
2011-01-02, 22:47
Medlem
Syversens avatar
Okej, det fenomenet förstår jag. Men i andra fall då, när trådskaparen lagt tråden i en forumdel utan att vara riktigt säker på vart den hamnar istället då, alltså inte på grund av lathet? Tar en tråd som jag såg för en stund sen som exempel: Hur många gånger har du blivit av med körkortet?, där TS som kan utläsas i tråden placerat den i juridik-forumet. Kanske inte rätt, men helt förståeligt med tanke på att det handlar om att förlora körkortet -> lagbrott -> juridik.

Nu vet jag inte huruvida just denna tråden har liknande föregångare eller inte, även om jag utgår ifrån att så inte är fallet då modererande moderator inte benämner något sådant. Egentligen skrivs ingen motivering om varför tråden blir förpassad till Papperskorgen. Är det en trött moderator som inte orkar motivera varför denna tråd flyttas till papperskorgen, men gör rätt? Eller är det så att denne moderator borde flyttat tråden till lämplig forumssektion? Alltså, hur är era riktlinjer i alla dessa fall?
Citera
2011-01-02, 22:52
Medlem
csts avatar
I vissa forumdelar är det helt enkelt nödvändigt att hålla en hårdare linje än i andra.
Citera
2011-01-02, 22:53
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syversen
Okej, det fenomenet förstår jag. Men i andra fall då, när trådskaparen lagt tråden i en forumdel utan att vara riktigt säker på vart den hamnar istället då, alltså inte på grund av lathet? Tar en tråd som jag såg för en stund sen som exempel: Hur många gånger har du blivit av med körkortet?, där TS som kan utläsas i tråden placerat den i juridik-forumet. Kanske inte rätt, men helt förståeligt med tanke på att det handlar om att förlora körkortet -> lagbrott -> juridik.

Nu vet jag inte huruvida just denna tråden har liknande föregångare eller inte, även om jag utgår ifrån att så inte är fallet då modererande moderator inte benämner något sådant. Egentligen skrivs ingen motivering om varför tråden blir förpassad till Papperskorgen. Är det en trött moderator som inte orkar motivera varför denna tråd flyttas till papperskorgen, men gör rätt? Eller är det så att denne moderator borde flyttat tråden till lämplig forumssektion? Alltså, hur är era riktlinjer i alla dessa fall?

Det handlar till stor del om hur mycket tid man har. Bäst vore självklart om vi alltid kunde skriva utförliga förklaringar i våra moderatormeddelanden eller flytta samtliga felplacerade trådar till rätt forum men det är tidskrävande och något som många av oss inte hinner med. Då blir övriga ärenden som behöver uppmärksamhet liggande istället. Det finns inget som säger att vi måste flytta trådar rätt men tycker man sig ha tid/TS har gjort ett hyfsat försök och inte postat rakt åt helvete fel så försöker nog de flesta att flytta den.
Citera
2011-01-02, 22:54
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
I Sista Utvägen så flyttar vi inte längre nyskapade trådar som placerats fel, utan papperskorgar med en hänvisning till korrekt underfora, och ofta en tillsägelse för 0.02.
Det här kan verka hårt, men på grund av den kontinuerliga ström av felplacerade trådar där så har vi tvingats att göra på det här sättet. Detta framförallt på grund av att folk inte tänker igenom vart deras tråd egentligen platsar, utan postar i Sista Utvägen av ren lathet.

Min kollega har skrivit ett meddelande om detta, som kan ses högst upp i SU:
https://www.flashback.org/announcement.php?f=39

Hjälper det något, alls?
Citera
2011-01-02, 22:59
Medlem
Syversens avatar
Nu vet jag inte heller hur fördelningen är mellan att hålla ordning på forumet/ge någon form av service till användarna, men vore inte då det lättaste för flest nöjda användare och att moderatorer inte ska behöver flytta en tråd i väldans stress att då ha någon slags tool för er moderatorer att markera en tråd t.ex. "Den här tråden behöver åtgärdas på ..ett visst sätt.."?

För att återgå till mitt tidigare exempel på körkortstråden skulle jag som TS där blivit fundersam på varför min tråd blev borttagen utan motivering. Ni gör i alla fall ett gott jobb, men det går ju alltid att förenkla saker och ting så att det blir bättre för alla parter
Citera
2011-01-02, 23:04
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Hjälper det något, alls?
Alternativet är att göra delforumet förmodererat, dvs inga trådar syns förrän de godkänts.

En viss för bättring har skett, folk tänker till lite.

Det man istället rent allmänt skulle önska är att folk i större utsträckning frågar vart det kan vara lämpligt att lägga en tråd.

Om det nu är så svårt att hitta osv så är det kanske i den änden man ska börja.
Citera
2011-01-02, 23:12
Moderator
skunkensunes avatar
Jag tycker mig ha sett en tendens till en ökning av olika varianter av följande mening i trådstarter.

Vet inte om det här är rätt forum, men då får mod/admin/whatever flytta den.

Personligen tolkar jag det som en nonchalans till att överhuvudtaget anstränga sig att se var ens trådstart hör hemma till att börja med. Därför har jag också blivit hårdare och papperskorgar trådar oftare istället för att flytta dem till korrekt forum, om nu ett sådant finns. Nu menar inte jag att jag gör det med alla, men där jag tycker mig se denna nämnda nonchalans tror jag en papperskorgning är bättre i hopp om att TS i fortsättningen både söker och funderar över korrekt forum för tråden.
Citera
2011-01-02, 23:20
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Hjälper det något, alls?
Jag tycker att jag ser en förbättring, men ska jag vara helt ärlig så vet jag faktiskt inte. Jag tror att SU kommer att få dras med den här problematiken, vi kan bara göra så mycket. Alternativet är ju, precis som epost säger, att börja förmoderera trådstarterna.
Citera
2011-01-02, 23:22
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Alternativet är att göra delforumet förmodererat, dvs inga trådar syns förrän de godkänts.

En viss för bättring har skett, folk tänker till lite.

Det man istället rent allmänt skulle önska är att folk i större utsträckning frågar vart det kan vara lämpligt att lägga en tråd.

Om det nu är så svårt att hitta osv så är det kanske i den änden man ska börja.

Om alla skulle fråga vart de ska placera sina trådar skulle arbetet överlag öka avsevärt. Istället skapar en användare en tråd i SU, den blir slängd och du eller annan moderator skriver var den ska ligga. Användaren får reda på var han egentligen ska placera tråden samtidigt som andra användare ser att tråden ligger fel och tar till sig var tråden borde ligga. Amirite?
Citera
2011-01-02, 23:29
Medlem
Syversens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Jag tycker mig ha sett en tendens till en ökning av olika varianter av följande mening i trådstarter.

Vet inte om det här är rätt forum, men då får mod/admin/whatever flytta den.

Personligen tolkar jag det som en nonchalans till att överhuvudtaget anstränga sig att se var ens trådstart hör hemma till att börja med. Därför har jag också blivit hårdare och papperskorgar trådar oftare istället för att flytta dem till korrekt forum, om nu ett sådant finns.

Har fullständig förståelse för detta, men samtidigt finns det väl också de som inte riktigt vet vart de ska placera en tråd. Trådstartaren kanske pendlar mellan två olika forum att posta på, antingen därför att hans post kanske täcker båda slags forum beroende på hur man väljer att se på det som skrivs. Om jag skulle startat en tråd i filosofi-forumet och undrat om mörkret har hastighet, och inlett med denna nonchalanta fras där jag skriver att jag är osäker på om denna tråden ska placeras i filosofi-, fysik- eller (biologi->klimat/miljö)-delen, hur som helst, där jag kan motivera att min tråd skulle kunna höra hemma. Jag kanske inte skriver det i min post, men förväntar mig att folk ska kunna se på min tråd ur olika perspektiv. Skulle du flytta min tråd till papperskorgen om jag menar att mörkets hastighet är relevant inom filosofin på nåt sätt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in