2010-12-17, 19:48
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Då skulle vi inte göra annat än underrätta användare om att deras inlägg är borttagna. Förstår du hur många inlägg som raderas dagligen?
Som sagt, det censureras i alldeles för hög grad!
Citera
2010-12-17, 20:39
Medlem
lendrygghs avatar
Om vi säger såhär då: närmare total yttrandefrihet kommer du inte utan anarkistiskt kaos. Moderatorer är egentligen ett nödvändigt ont; hade alla skött sig så hade man inte behövt att stänga av medlemmar, ej heller det "polisväsende" moderatorerna utgör. Och precis som riktiga poliser så tabbar sig moderatorerna emellanåt...
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Som sagt, det censureras i alldeles för hög grad!
Hur hade du velat ha det då? Flashback lyder under svensk lag (senast jag kollade, fast det var för över 24 timmar sedan), och lagar har en ovana att innebära en del restriktioner.
Citera
2010-12-17, 21:10
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Om vi säger såhär då: närmare total yttrandefrihet kommer du inte utan anarkistiskt kaos. Moderatorer är egentligen ett nödvändigt ont; hade alla skött sig så hade man inte behövt att stänga av medlemmar, ej heller det "polisväsende" moderatorerna utgör. Och precis som riktiga poliser så tabbar sig moderatorerna emellanåt...
Hur hade du velat ha det då? Flashback lyder under svensk lag (senast jag kollade, fast det var för över 24 timmar sedan), och lagar har en ovana att innebära en del restriktioner.
När det kommer till den juridiska biten är jag relativt välbevandrad då jag studerar på Juristprogrammet och arbetar på Advokatbyrå. Vilken lag är det du tittade i för 24 timmar sedan? Kan det vara Lag om sanktioner mot OT-skrivande i allmänna forum?
Citera
2010-12-17, 21:50
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
När det kommer till den juridiska biten är jag relativt välbevandrad då jag studerar på Juristprogrammet och arbetar på Advokatbyrå. Vilken lag är det du tittade i för 24 timmar sedan? Kan det vara Lag om sanktioner mot OT-skrivande i allmänna forum?
Vad jag menade var att åsikterna ofta går isär kring varthän servrarna för tillfället befinner sig (Sverige eller UK) och under vilken gängse lagstiftning Flashback lyder; att servrarnas uppehållsland tydligen växlas titt som tätt, om man ska tro alla de användare som uttalar sig i frågan. Poängen är att vissa regler är resultat av domstolsbeslut, men jag vet inte vilka du menar.

Många regler existerar bara för att forumet öht. ska fungera & ha kvalitet; om dessa inte efterföljs så hade det nog inte sett bra ut.

Men berätta vad du menar med att "maktägande moderatorer ges godtyckligt utrymme att censurera/ ta bort inlägg, trots att de inte bryter mot 'Flashback stadgan'".

Vad har du råkat ut för och hur hade du velat ha det?
Citera
2010-12-17, 21:52
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Suck... För att citera admin3:

Citat:
Är du missnöjd med ett beslut, undrar över en modereringsåtgärd eller har synpunkter på hur en moderator agerat så följ dess steg:

1. Kontakta först den aktuella moderatorn via PM (personligt meddelande) - klicka på moderatorns användarnamn och välj "skicka ett privat meddelande". Inkludera gärna länkar till det du vill klaga på/diskutera. Oftast kan problemet lösas på detta sätt. Ge moderatorn tid att svara innan du går vidare, en riktlinje kan vara ett dygn.

2. Skulle steg 1 inte fungera så kontakta Admins (admin, admin4 & admin5) kom ihåg att skriva en informativ rubrik på ditt pm och inkludera (om möjligt) länkar. Var saklig och ge även oss tid att svara, admins surfar inte osynligt så du ser när vi varit online och haft möjlighet att läsa ditt pm.

3. Skulle steg 1 och 2 inte fungera så starta en tråd i delforumet Flashback. Var nog med att inkludera länkar (om möjligt) och håll tråden saklig, var även noga med korrekt rubriksättning.

admin3

Du har inte heller gett något exempel på regelriktiga inlägg som tagits bort.
Citera
2010-12-17, 22:08
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
På ett forum som detta så skulle ingen komma undan med att sitta och radera inlägg med obekväma åsikter eller dylikt. Det som försvinner är främst skitinlägg samt OT
Citera
2010-12-17, 22:45
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Trådar sammanfogade

// Mod
Citera
2010-12-17, 23:29
Medlem
Citat:
Den enda bedömningsgrund jag har till mitt förfogande gällande att fastställa huruvida din begåvning över eller understiger normal inteligens, är din tidigare argumentation, och den pekar tyvärr neråt för att besvara din andra fråga så talar vi primärt varken om utrikespolitik, eller om ett internetforum, utan om yttrandefrihet som kan förekomma inom utrikespolitiken såväl som i ett internet forum, även om sess förekommst i detta forum är tämligen begränsat. Även jag förstår att viss kontroll av det som skrivs kan vara rekomenderat för att upprätta ordning, men rimligtvis bör tröskeln vara något högre än godtycklig censur ifrån ett forum som utger sig för att vara en bevakare av yttrandefriheten.

Förvisso hade jag kunnat utveckla mitt argument ifrån en någotsånär nedkortad mening till en biografi varifrån all min kunskap samt alla mina åsikter anspråkslöst bara skulle stråla igenom..
Men jag trodde mig begripa att dessa små och, enligt mig, onödiga aspekterna kring det egentliga ämnet helt enkelt var överflöd för oss båda, jag hade fel.

Min "tidigare" argumentation pekar egentligen varken upp eller ner då den kan tolkas på olika sätt.
Du tolkar det som ett dåligt argument då det inte behagar din åsikt, vilket jag respekterar.. Men jag tycker det är mycket onödigt att försöka kallhamra i diskussionen på det här sättet. Vare sig du vill eller ej så skriver vi om ett internetforum, och dess påstådda yttrandefrihet.

Säg mig, vems åsikt kan (enligt regelverket) ej höras på internetforumet Flashback?
En minderårig och dennes åsikt, check.
En individ som ej kan dividera dennes åsikt, check.
En idiot som ej lyckas förmå sig att förstå värdet i en diskussion och därför försöker tillintetgöra det ursprungliga syftet, check.

Ingendera exkluderar yttrandefrihetens principer för oss "proportionella", alltså vi som kan föra en diskussion under helt godtagbara regler.
Dessa exemplen torde för forumet vara helt självklara, och hur mycket du än vill att alla bör ha rätten att uttrycka sin åsikt på den här sidan så är du endast en bidragande faktor.

Är det några konstigheter?
Citera
2010-12-18, 02:19
Medlem
femforfems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Då skulle vi inte göra annat än underrätta användare om att deras inlägg är borttagna. Förstår du hur många inlägg som raderas dagligen?
I och för sig inte
Citera
2010-12-18, 02:23
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femforfem
I och för sig inte

Jag har ingen aning men jag skulle tippa på att det är 2000-3000. Blir en hel del underrättelser.
Citera
2010-12-18, 21:58
Medlem
Illusionsfrihets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dretskol
Ok.

Du kan väl vara så vänlig och ge exempel på detta
För att exemplifiera/bevisa saken hade jag varit tvungen att länka till ett inlägg jag skrivit, som sedan raderats - trots att det svarat på trådstarten. Som du säkert fattar går detta inte. Just eftersom det är raderat. Det är liksom den som är problemet - börjar saker och tinga klarna nu lite?

Jag fattar att reglerna är utsatta och att ingen är perfekt, men du måste fatta att tillräckligt många som klagar kan bottna i verklighet. Jag fattar också att folk tar sig tid att idiotförklara andra på nätet när de går OT, därför vill de såklart (trots regelbrott) behålla inlägget på FB och blir frustrerade när det försvinner. Fattar också att moderatorer gör fel ibland. Men; i en bra fotbollsmatch skall domaren inte synas.
Citera
2010-12-18, 22:42
Medlem
NotAGirlCalledBrians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusionsfrihet
För att exemplifiera/bevisa saken hade jag varit tvungen att länka till ett inlägg jag skrivit, som sedan raderats - trots att det svarat på trådstarten. Som du säkert fattar går detta inte. Just eftersom det är raderat. Det är liksom den som är problemet - börjar saker och tinga klarna nu lite?
Du kan ju skriva ungefär vad du skrev här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in