Citat:
Ursprungligen postat av Skuld
Jag har naturligtvis ingen statistik backa upp min misstanke med, men min gissning är snarare en signifikant mindre andel tagit på sig er tydligen så betungande, men likväl obetalda arbetsuppgift, om så varit fallet.
Min gissning - och då bör vi beakta att jag har mer insyn än vad du har - är att det nog inte är allt för vanligt. Visst är det smickrande att bli tillfrågad, men med tanke på det arbete som läggs ner på modererande så hade nog rätt få orkat med i längden.
Citat:
Skulle det förvåna dig människor anser moderatorer när högre status än vanliga användare? En människa i en grupp som har möjlighet utöva makt över övriga i densamma kommer tillskrivas högre status. Exempelvis chefer, läkare och fäder.
Personligen bryr jag mig faktiskt rätt lite om folk som faktiskt imponeras av en städ-titel på ett nätforum. De personer vars aktning och respekt jag strävar efter att få har lite högre krav än så.
Citat:
Avseende makt möjliggör titeln bruk av sådan, varför moderatorstatus under användarnamnet osökt ger sken av makt. Uppmärksamhetstörstande människor med ett för starkt behov av att hävda sig kommer alla i kontakt med emellanåt. Verktyg för maktutövning i fel händer besvärar långt mer.
Fast om vi bortser från de fina orden, vari ligger den reella makten? Jag kan radera inlägg. Det är i princip allt jag kan göra. Gör jag detta felaktigt kommer andra moderatorer att uppmärksammas på det, antingen via Flashback eller PM. Delar jag ut tilläsgelser som är grundlösa kommer de inte spela någon roll. Försöker jag få någon bannlyst måste jag gå via en omröstning där strax under ett hundra moderatorer har möjlighet att granska vad jag pysslar med. Det har till och med gått så långt att det kommit in klagomål för att jag glömt svara på PM eller dröjt för länge med svar.
Min syn på det hela är snarare tvärt om. Jag har idag betydligt mindre frihet än jag hade för 1½ år sedan. Varje inlägg jag idag skriver måste jag fundera igenom innan jag klickar på 'Skicka svar'. Jag kan inte längre gå på lika hårt som jag gjorde tidigare. Jag kan inte i samma utsträckning förklara för idioter exakt hur efterblivna de är. Jag kan inte gå OT genom att flika in lustiga kommentarer i en tråd. Visst skriver jag i egenskap av vanlig användare om jag inte skriver under med /Mod, men jag måste ändå på något sätt vara en form av föredöme, annars dyker gnälltrådarna upp direkt. Det kommer arga PM till mig om att jag missköter mig. Det kommer ledsna PM till Admin om att jag missköter mig.
Kort sagt, hade jag inte haft ett genuint intresse av att hjälpa till att uppnå det Flashback står för så hade jag hoppat av för längesedan och sluppit all den skit jag får och dessutom sluppit vara bakbunden i hetsiga debatter.