2009-12-13, 04:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten

Buhu. Livet är i sanning orättvist. Vi kan omöjligt tillfredställa alla användare på forumet. Du måste försöka inse att dina åsikter inte är representativa för majoriteten på FB. De är heller inte att betrakta som en absolut sanning. Det är din åsikt att vi ofta låser/raderar/flyttar trådar på dåliga grunder men det behöver inte nödvändigtvis stämma överens med vad alla andra anser. Till syvende och sist är det Admins regler som styr och sen får vi använda vårt sunda förnuft när vi modererar. Att du inte delar våra åsikter om vad som är att betrakta som sunt förnuft eller "moderatorsåtgärd på god grund" har framgått med all önskvärd tydlighet.

Det beror helt på vilket forum man postar i. I typ Juridik är moderatorerna för det mesta samma översittare som många av dem troligen är IRL också. Bara att beklaga att sådana människor har någon som helst makt. De skulle helst inte ens ha makt på ett internetforum. Skrämmande att somliga av dem faktiskt är åklagare, domare etc med den vidriga attityd och självgodhet som de har.

Du framstår som en av de bättre moderatorerna här, men tyvärr gäller inte det för alla dina "kolleger".
Citera
2009-12-13, 05:05
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermobarisk
Det beror helt på vilket forum man postar i. I typ Juridik är moderatorerna för det mesta samma översittare som många av dem troligen är IRL också. Bara att beklaga att sådana människor har någon som helst makt. De skulle helst inte ens ha makt på ett internetforum. Skrämmande att somliga av dem faktiskt är åklagare, domare etc med den vidriga attityd och självgodhet som de har.

Du framstår som en av de bättre moderatorerna här, men tyvärr gäller inte det för alla dina "kolleger".
Tack. Där ser man. Trots att jag likt en envåldshärskare har begått grova övergrepp i Tv-forumet gentemot de stackars chattarna och låst ett antal realityshow/dokusåpatrådar?
Citera
2009-12-13, 05:19
Medlem
knickedickens avatar
Skuld: Finns det lite adhd i bilden här? Du skriver intelligent och är väldigt medveten om hur forumet fungerar, men det blir inte alltid som man vill. Särskilt inte på ett forum med mer än 358.000 medlemmar. (Nu måste jag väl ha läst fel eller ha fått fel siffror i statistiken?)

Citat:
Medlemmar: 358 058, Inlägg: 19 220 888
Aktiva användare för närvarande: 3 445

Hur funkar det för dig, att göra din röst hörd bland över en kvarts miljon medlemmar?

Och seriöst, har det inte blivit fel på en decimal i medlemssiffrorna på FB? Hur lyckades jag få sådana siffror?
Citera
2009-12-13, 08:42
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuld
... Vadan denna benägenhet framställa sin uppgift som så betungande? Vore livet så enkelt som Cineasten anser det – och för att till viss del parafrasera honom: Gilla läget eller dra. Medan jag å andra sidan inte anser tillvaron vara så enkel, hyser jag inga tvivel en uppgift framstår som mer imponerande om den är krävande, snarare än simpel. Den klassiska ”nu får ni skärpa er!” ger intrycket av en auktoritet som är missnöjd med underlydande, och en alltför vanlig syn på forum. För övrigt är man ofta kreativ i sin fetstilta text, vilket jag inte tror är ett uttryck för hur mkt man avskyr sina uppgifter. Det tyder också i vissa fall på att det inte finns ett intresse framstå neutral och professionell i sitt modererande.

Jag hade fel i att forumet är öppet för alla. Jag är väl medveten om 18-årsgränsen. Jag har inte gett intryck missförstå vem som bestämmer på FB, eller tro forumet drivs demokratiskt. Emellertid finns här en Flashbackavdelning, vilket åtminstone tyder på att det kan finnas värde i att medlemmarnas åsikter kommer till tals. Till skillnad från Cineastens inställning (”Den som anser att FB inte faller dem i smaken är fri att lämna forumet. Det finns tusentals diskussionsforum därute och ingenting säger att ALLA måste vara här (…). Registrerar man sig här får man acceptera de regler som finns eller bryta mot dem och ta konsekvenserna utan gnäll. Precis så enkelt är det.”) finns ingen anledning utgå från att FB inte kan förändras (att det sedan må vara naivt tro FB så snart skulle göra betyder inte det inte finns ett värde dryfta frågan). För övrigt finns naturligtvis inget egenvärde i att driva ett forum på ett sådant sätt att medlemmarna känner sig missnöjda. Även om målet inte är maximera vår belåtenhet, kan det vara en trevlig förändring.

För övrigt vill jag snabbt inflika övergrepp finns av olika sorter. Att tysta någon när så inte är indicerat må vara bättre än att ligga i buskarna utanför dagis, men den som utsätts känner sig orättvist behandlad.

Till Xploit: Jag har fått inlägg raderade, jag har sett andras inlägg på svaga grunder raderas. Jag har själv känt mig orättvist behandlad, och jag har sett andra beklaga sig över moderatorers insatser. Så att ni begår misstag förekommer i högsta grad, och att det finns de användare som känner sig missnöjda stämmer också. Flexibilitet i modereringen, en obenägenhet agera på tvetydiga fall, en policy av hellre fria än fälla skulle minska antalet missnöjda användare av min sort. Nu flyttas trådar, eller låses, och i många fall relevanta inlägg försvinner spårlöst. Ofta på dåliga grunder.

Till orkarN: Fast nu lägger du ord i min mun. Jag har på intet sätt hyst några illusioner om att forumet skulle styras demokratiskt. Som tidigare nämnt: Flashbackavdelningen finns här, således tror jag mig ha rätt posta i den. Dels har min argumentation långt ifrån enbart bestått av att uppmana moderatorer frångå regelverket, dels är jag inte övertygad reglerna är ultimata i så mån de inte i framtiden kan undergå förändring.

Jag tror nog att du har hyfsat rätt i din analys. Åtminstone överensstämmer den rätt mycket med min egen. Eventuella problem i hur moderatorerna agerar kommer sig rimligen av att applikationen av FB:s regelverk leder till krav på diskretisering av kontinuerliga skeenden, vilket oftast är svårt/omöjligt att göra utan gnissel. Det vill säga att det inte alltid är så jävla glasklart hur ett inlägg eller tråd ska bedömas och i vilket fack det/den kan placeras.

Detta leder de facto till gränsdragnings - och tolkningsproblem, där de som är satta att göra bedömningen helt enkelt får göra detta så gott de kan, enligt regelverk och praxis. Flashbacks speciella egenheter med mycket högt i tak vad gäller ämnen, tillsammans med det faktum att det finns knappt 100 personer som är satta att sköta tiotusentals medlemmars inlägg gör nog att det med automatik blir många tillfällen där svåra bedömningar kan utfalla rätt olika beroende på ämne/moderator/slump, och det är ju givet att det kan skapa irritation. Dock är det nog ganska ofrånkomligt, och man gör klokt, både som förfördelad och förfördelare att reflektera över systemet emellanåt.

Moderering av FB finns ju bl.a. för att det ska gå att diskutera om nästan vad som helst utan att drunkna i trams och skit. 10 000-kronorsfrågan är ju då vad som ska bedömas som trams och skit.

Att, som du verkar mena, ha en mer tolerant attityd till OT och andra mindre regelbrott tex, och fria hellre än fälla, är inte nödvändigtvis den rätta utvägen tror jag. Visst håller jag med om att flexibilitet och humor är bra hönnörsord vid moderering, men det leder dock också till problem med konsekvens och rättvisa.

Jag själv kan bli lite sorgsen när jag tvingas bedöma jävligt roliga, fyndiga, intelligenta inlägg som lika mycket OT som någon som bara skriver BAJS, BAJS, BAJS i en tråd.

Det blir dock rätt svårt att motivera varför jag inte reagerar på vissa RP:s när jag tidigare agerat på liknande. Som FB:are tycker jag att en av de viktigaste sakerna vad gäller skötseln av forumet är just konsekvensen, och att det går att förutsäga med hyfsat stor sannolikhet vad som tillåts och inte. Om det inte går blir det stor förvirring och diskussionerna blir sannolikt lidande.

Problemet är ju som sagt att moderatorerna inte är mer än människor. Jag har själv vet tex att jag ibland låtit någon stackare få oförtjänt mycket ovett bara för att han råkat ha oturen att vara den 20:de FB:aren som gjort samma idiotregelbrott senaste halvtimmen i något av de forum jag modererar.

Om man bara har förmåga att inse sina egna misstag (gäller alla FB:are) är nog mycket vunnet, och felaktigheter kan ju för det mesta rättas till i efterhand.
Citera
2009-12-13, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Tack. Där ser man. Trots att jag likt en envåldshärskare har begått grova övergrepp i Tv-forumet gentemot de stackars chattarna och låst ett antal realityshow/dokusåpatrådar?

När deltagarna i ett tv-program dyker upp i tråden om programmet raderar du deras inlägg som chat och ot. Du förstör hela tv-forumet och borde egentligen ställas upp mot en vägg och skjutas. Om avrättningsförslaget bedöms som svårgenomförbart är ett annat alternativ att du helt enkelt avgår eller avsätts. Ingen skulle sakna dig.
Citera
2009-12-13, 11:55
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jag tror nog att du har hyfsat rätt i din analys. Åtminstone överensstämmer den rätt mycket med min egen. Eventuella problem i hur moderatorerna agerar kommer sig rimligen av att applikationen av FB:s regelverk leder till krav på diskretisering av kontinuerliga skeenden, vilket oftast är svårt/omöjligt att göra utan gnissel. Det vill säga att det inte alltid är så jävla glasklart hur ett inlägg eller tråd ska bedömas och i vilket fack det/den kan placeras.

Detta leder de facto till gränsdragnings - och tolkningsproblem, där de som är satta att göra bedömningen helt enkelt får göra detta så gott de kan, enligt regelverk och praxis. Flashbacks speciella egenheter med mycket högt i tak vad gäller ämnen, tillsammans med det faktum att det finns knappt 100 personer som är satta att sköta tiotusentals medlemmars inlägg gör nog att det med automatik blir många tillfällen där svåra bedömningar kan utfalla rätt olika beroende på ämne/moderator/slump, och det är ju givet att det kan skapa irritation. Dock är det nog ganska ofrånkomligt, och man gör klokt, både som förfördelad och förfördelare att reflektera över systemet emellanåt.

Moderering av FB finns ju bl.a. för att det ska gå att diskutera om nästan vad som helst utan att drunkna i trams och skit. 10 000-kronorsfrågan är ju då vad som ska bedömas som trams och skit.

Att, som du verkar mena, ha en mer tolerant attityd till OT och andra mindre regelbrott tex, och fria hellre än fälla, är inte nödvändigtvis den rätta utvägen tror jag. Visst håller jag med om att flexibilitet och humor är bra hönnörsord vid moderering, men det leder dock också till problem med konsekvens och rättvisa.

Jag själv kan bli lite sorgsen när jag tvingas bedöma jävligt roliga, fyndiga, intelligenta inlägg som lika mycket OT som någon som bara skriver BAJS, BAJS, BAJS i en tråd.

Det blir dock rätt svårt att motivera varför jag inte reagerar på vissa RP:s när jag tidigare agerat på liknande. Som FB:are tycker jag att en av de viktigaste sakerna vad gäller skötseln av forumet är just konsekvensen, och att det går att förutsäga med hyfsat stor sannolikhet vad som tillåts och inte. Om det inte går blir det stor förvirring och diskussionerna blir sannolikt lidande.

Problemet är ju som sagt att moderatorerna inte är mer än människor. Jag har själv vet tex att jag ibland låtit någon stackare få oförtjänt mycket ovett bara för att han råkat ha oturen att vara den 20:de FB:aren som gjort samma idiotregelbrott senaste halvtimmen i något av de forum jag modererar.

Om man bara har förmåga att inse sina egna misstag (gäller alla FB:are) är nog mycket vunnet, och felaktigheter kan ju för det mesta rättas till i efterhand.

Där slog du huvudet på spiken. Skönt att se balanserad vettig diskussion i denna debatt.
Citera
2009-12-13, 14:15
Medlem
Zwerchstands avatar
najas' inlägg är oklanderligt men en repetition som förmodligen merparten moderatorer formulerat ett antal gånger per skalle i tidigare trådar, en repetition av saker man förbanne mig ska kunna förutsätta som självklara i&m Flashbackkonstruktionens sjösättning i praktik. Det gör på så vis inte dom[s]-sidan "balanserad vettig" annat än som i & för sig behaglig medhårsstrykning på de användare som varken tänker själva / läser de svar som redan givits. Och vars nöjda plats strax tas av nästa intet anande person. Ses ånyo, kanske redan i morgon.
Citera
2009-12-13, 14:27
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
najas' inlägg är oklanderligt men en repetition som förmodligen merparten moderatorer formulerat ett antal gånger per skalle i tidigare trådar, en repetition av saker man förbanne mig ska kunna förutsätta som självklara i&m Flashbackkonstruktionens sjösättning i praktik. Det gör på så vis inte dom[s]-sidan "balanserad vettig" annat än som i & för sig behaglig medhårsstrykning på de användare som varken tänker själva / läser de svar som redan givits. Och vars nöjda plats strax tas av nästa intet anande person. Ses ånyo, kanske redan i morgon.

Jag gör inget anspråk på unikum i frågan. Det är väl heller inte (tyvärr) särskilt konstigt att det kontinuerligt kommer att väckas liknande frågor, elller rent av identiska? Att lämna de obesvarade per nu, är nog inte hållbart om man önskar gnisselfritt forum, eller åtminstone ett minimum av gnissel

(Många) människor är nu en gång sådana att det inte spelar minsta roll hur regelverk eller praxis anslås, gås igenom eller förklaras. Repetetiviteten är heller tyvärr ingen metod för att bli av med problem, utan kan ses som ett ständgt pågående förklaringstillstånd av sakernas natur, för att i görligaste mån behålla egen, och annans, mentala hälsa.
Citera
2009-12-13, 14:42
Medlem
Zwerchstands avatar
Ja som sagt, dessa inlägg görs, i det att formellt tilltänkt mottagartyp är mest sändare, kanske egentligen för att motverka nästa våg, och, eftersom den utgörs av samma typ, egentligare nästa, & nästa, nästa …

Någonstans i detta ligger poesi.
(Herta Müller berättade i går på Dramaten om dylika upprepningar, till exempels hennes mor som fängslad nitiskt städade sin efter 1:a vändan säkert redan oförbätterliga cell på det att rutin måtte rädda sinnet.)
Citera
2009-12-13, 14:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuld
......

Tack för några intressanta och tänkvärda inlägg. Jag tycker du har en hel del goda poänger som kan tjäna som utgångspunkt för självkritik hos moderatorer, mig själv inkluderat.

Samtidigt måste jag passa på att plocka fram en gammal käpphäst. Många av problemen du tar upp skulle lösas eller förbättras om de påtvingade inskränknigarna utifrån försvann. Alltså härstammar många problem från den censur och det åsiktsförtryck vi alla är offer för i samhället. Glöm inte att placera en hel del av skulden där.
Citera
2009-12-13, 15:34
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Ja som sagt, dessa inlägg görs, i det att formellt tilltänkt mottagartyp är mest sändare, kanske egentligen för att motverka nästa våg, och, eftersom den utgörs av samma typ, egentligare nästa, & nästa, nästa …

Någonstans i detta ligger poesi.
(Herta Müller berättade i går på Dramaten om dylika upprepningar, till exempels hennes mor som fängslad nitiskt städade sin efter 1:a vändan säkert redan oförbätterliga cell på det att rutin måtte rädda sinnet.)

Jo, visst är det så att de som är i mest "behov" av att vara exempelvis i just detta delforum, också är de som aldrig syns här, varför mantrat blir obönhörligt ineffektivt. Dock är Repetitio est mater studiorum en svårsläppt devis och förhoppningen är, åtminstone från min sida, att FB:are närmast genom Brownsk rörelse till sist, och inte genom inläggens amplitud utan genom dess frekvens, i slaggen ska påträffa guld.

Jag blir alltmer fascinerad av hur osannolikt svårt det är att sprida det inte allt för svårbegripliga regelverket inom forumet.
Citera
2009-12-13, 16:13
Medlem
Zwerchstands avatar
Synd då att brownisarna tenderar röra sig i fritt medium där slagg sjunker och guld är tyngst. Och att de guldträffar som ändå kan ske vore som sådana uttryckta OT i detta delforum där de kunnat verka till direkt motpart, slagg vordna. Och att reglernas formuleringsskärpa behövs enkom för den typs egoemo skull, som prompt måste skära sig med den för att bli de än slöares martyr.

Nej, jag är inte bitter men orolig; för att sålunda uppkommet behov av moderatoromsättning på numerär sikt innebär inflation relativt 1.06. Å andra sidan är det i regel föredömen som tas till tjänst (och ingen dras), vilka ökar identiskt på pensionärsidan, give/take tystnadsplikt. Och allt detta kan räknas ut redan (a- a priori) från 1:asidans "Medlemmar: 358 137, Inlägg: 19 225 713, Aktiva användare för närvarande: 18 181" – om man bryr sig. Hur svårt ska det vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in