Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Word.
Jag tror och hoppas att alla mods går in med föresatsen att göra forumet bättre men ibland kan det gå fel: man läser fel, missuppfattar vad TS vill eller liknande och då är det bara att göra en pudel och be om ursäkt.
Det har hänt mig ett par gånger, som tur är inga större missar men det är lite pinsamt var gång det händer.
Poängen är dock den att om jag har klantat mig så kan jag också rätta till det och jag är sällan omöjlig.
De enda som kan skita i att skicka pm är de som börjar med att förolämpa en och sen skriver något som "vafför låstade du min tråd bögjävlamod jag hatar dig" för såna lämnar jag utan vidare åtgärd.
Kan man inte på ett moget sätt förklara ens var de tycker jag gjort fel så kan de fan starta en ny tråd eller ännu bättre söka sig till forum mer lämpade för deras behov.
Hörre du din jävla judas!
Näe, men skämt åsido. Och då vänder jag mig till de användare som håller på och fjantar till de.
Kan ni svara på frågan:
Vad är det med er tråd eller ert inlägg som är så heligt att de är värt att förolämpa en annan människa för att ha tagit bort den?
Jag kan förstå att man gör det om en får ett på riktigt jävligt svart tillbaka, men att själv inleda det genom att kasta glåpord är ju inte en bra början.
Och jo, det har funnists, och finns säkert fortfarande moderatorer som inte har de bästa talangerna i att kommunicera med folk. Men måste man då sätta sig själv på samma nivå? Är det inte bättre att själv föregå med gott exempel?
Att man ibland blir sur och förbannad förstår ju vem som helst. Och det händer alla.
Det svåraste för mig att förstå är hela tankegången med moderatore vs. användare. Menar, i slutändan är en moderator precis lika mycket värd som du som individuell användare. Denne måste även sköta sig efter exakt samma regler som du och jag. Skillnaden är att denne har makten att sätta dit dem som inte uppför sig. Och varje gång du trycker på RP, så kan man säga att du är en del i modereringen.
Det andra jag inte förstår är att varför man inte bara kan skicka ett PM med en simpel fråga som:
Citat:
"Jag skulle vilja veta varför du papperskorgade min tård. För som jag ser det så är ämnet specifikt för forumet, och jag har inte kunnat finna några andra trådar i ämnet. Inte heller kan jag se bristfälligheter i trådstarten. Så jag ställer mig frågande?"
För hur skulle ni uppleva det själva om ni fick ett PM där det stod exempelvis följande:
Citat:
"Ditt jävla maktgalna as. Jag är så jävla trött på dig och denna gestapoverksamhet som ni idioter på flashback håller på med. Yttrandefrihet på riktigt, min röv!.
Du skall fan se till att återställa min tråd direkt, eller så får du sätta dig i en bunker, för jag kommer att leta upp dig, och stoppa upp en telefonkatalog i röven på dig!
Fitta!"
Nu var det andra exemplet kanske aningen extremt, men tror inte det är långt ifrån verkligheten för vissa jappar.
Den sista frågan är också detta med ordet moderator som ett glåpord. Ett fenomen som man allt oftare ser på forumet.
Så fort en användare håller med en moderator, eller anser att någon mindre begåvad faktiskt får inse sitt egna fel i det hela, så nås dessa användare av kommentaren. " Rent jävla otroligt att du inte är moderator än", eller "Sluta slicka moderatorsröv" alternativt "Tror du att du är moderator eller".
Detta är även ett beteende som jag inte riktigt greppar. Hur kan folk ha så mycket problem med regler och auktoritet? Fick ni inte titta på TV efter Björnes Magasin när ni var små eller vad gick fel?
Summa summarum, kan man inte bara behandla moderatorer som vilka användare som helst? Eller är det etiskt fel på något sätt?