2015-01-19, 13:15
Medlem
Har läst och följt denna oerhört spännande tråd ett tag. Är förvånad över att det visas så lite intresse för detta försvinnande utanför den här tråden!

Om jag förstår dig rätt Skaraborg2, tror du/ni att killarna var inblandade i Grodmansrånet på något vis?
Är Hymme också inblandad i detta, eller har han på något sätt råkat vara på fel plats vid fel tillfälle och bragts om livet? Vet man med säkerhet att Hymme öht var i Göteborg denna dag, förutom vykortet han ska ha postat?
Citera
2015-01-19, 13:26
Medlem
Glömde en sak, ja bilen är också försvunnen men det finns väl något/några vittnesmål som sett bilen efteråt, dock sliten och illa medfaren? Bl.a. sommaren efter var det väl någon som såg bilen och minst en av de försvunna i Jämtland? Eller detta stämmer ej?
Citera
2015-01-19, 14:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände egentligen torsdagen den 29 juli 1965?

Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Skaraborg2 det här är onekligen i mina ögon den intressantaste tråden på Flashback. Jag följde den länge men blev frustrerad över hur du ständigt antydde att du viste saker men inte kunde skriva ut det. Har du någongång skrivit i klartext i den här tråden vad du tror skedde dagen då de försvann, om inte varför då?

Jag kan bara se en anledning till varför man inte skulle vilja skriva om vad som skedde här i tråden. Det är att någon än idag skulle vara i livsfara alternativt få sitt liv förstört om sanningen kom fram. Om det är så varför inte säga det?

Ja, det är verkligen ett intressant, märkligt och svårutrett fall!

Du blev frustrerad? Vem tror du inte har blivit det över att det har varit på det här sättet? Inte minst de anhöriga har helt naturligt blivit mycket frustrerade efter alla dessa år!

Jag har faktiskt förut skrivit vad jag tror skedde denna dag. Att deras, och även bilens försvinnande, hade att göra med Grodmansrånet. Att tro är dock inte att veta och behöver därmed inte vara riktigt. Finns i a f inget som talar emot denna teori med tanke på vad som har framkommit.

Grodmansligan begick bankrånet i Gamlestaden denna dag. Detta är ett välkänt faktum. Vi vet också att Dahlsjö, Gay och Kjell-Åke också var ute och rörde på sig samtidigt på Göteborgs gator. Om nu "Dahlsjögänget" var ute på stan samtidigt hade något att göra med Grodmansrånet kan varken jag eller någon annan bevisa. Bara att konstatera att så var fallet. De kan ju ha varit någon helt annanstans och suttit och inväntat att spöregnet och blåsten skulle lugna ner sig?

Till en början verkar det mera vara som så, att de tre försvunna gick under jorden än att de försvann hux flux. Finns vittnesiakttagelser av de tre efter detta ödesdigra datum.

Däremot så vet vi att Kjell-Åkes kompis, Kent-Åke Sollenstedt, gick ut till sjöss ett antal månader efter den 29/7. Enligt utsago skulle han ha gjort detta p. g. a. att han kände till vad som skulle ske den här dagen. Detta hade Kjell-Åke berättat för honom. Återigen så går inte heller detta att bevisa.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-01-19 kl. 14:26.
Citera
2015-01-19, 17:19
Medlem
Finnskogensfasas avatar
Kanske går att fråga någon av de nu levande som medverkade i Grodmansrånet om de känner till Dahlsjögänget och då fråga om de var inblandade i rånet på något vis.Om de överlevde dagen de försvann så finns säkert levande personer någonstans i världen som kan känna igen foton av dem så jag tycker att foton skulle kunna publiceras i en facebook grupp där man skriver på engelska en efterlysning.Ingen har lyckats övertyga mej om att ej någon av de anhöriga vet vart de tog vägen.Ddet ska bli spännande att få läsa vad ni kommit fram till hände på försvinnande dagen.
Citera
2015-01-19, 17:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Expressen, Aftonbladet m.m.

[quote=Zebrima|51942185]Har läst och följt denna oerhört spännande tråd ett tag. Är förvånad över att det visas så lite intresse för detta försvinnande utanför den här tråden!

Om jag förstår dig rätt Skaraborg2, tror du/ni att killarna var inblandade i Grodmansrånet på något vis?
Är Hymme också inblandad i detta, eller har han på något sätt råkat vara på fel plats vid fel tillfälle och bragts om livet? Vet man med säkerhet att Hymme öht var i Göteborg denna dag, förutom vykortet han ska ha postat?[/QUOTE]

Det har faktiskt varit en del intresse från olika håll utanför tråden, som t. ex. MPS, Expressen 2012, GT och Aftonbladet 2014.

Ja! De försvunna skulle kunna ha varit inblandade i detta mycket välkända bankrån, men det går, som förut har skrivits, inte att bevisa på något sätt att så ev. var fallet.

Nej! Det finns i a f inga vittnesuppgifter om att någon skulle ha sett "Hymme" på resan upp genom Halland eller i själva Göteborg detta datum. Förutom det omdiskuterade vykortet.
Citera
2015-01-19, 22:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bräcke i Jämtland sommaren 1966.

Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Glömde en sak, ja bilen är också försvunnen men det finns väl något/några vittnesmål som sett bilen efteråt, dock sliten och illa medfaren? Bl.a. sommaren efter var det väl någon som såg bilen och minst en av de försvunna i Jämtland? Eller detta stämmer ej?

Det är helt riktigt. Under sommaren 1966 skall två personer ha sett bilen utanför Bräcke i Jämtland. Den var då, som du också skrev, både sliten och illa medfaren.

Stämmer då denna vittnesiakttagelse? Svårt att säga, men vad hade de i trakterna av Bräcke att göra? Bilen var då både obesiktigad och oförsäkrad. Dessutom hade ingen av dem körkort.

När man går igenom allt material, så är det utan tvivel Kjell-Åke Johansson som är den person som vittnena fokuserade sig på.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-01-19 kl. 22:19.
Citera
2015-01-20, 11:12
Medlem
Tack Skaraborg2 för att du tog dig tid att skriva ner vad du tror. Ja visst kan de på något sätt varit inblandade i grodmansrånet men jag har svårt att hitta ett bra samband. Blir spännande att se vad för teorier/bevis som lägga fram!
Citera
2015-01-20, 13:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Anhörigas vetskap?

Citat:
Ursprungligen postat av Finnskogensfasa
Kanske går att fråga någon av de nu levande som medverkade i Grodmansrånet om de känner till Dahlsjögänget och då fråga om de var inblandade i rånet på något vis.Om de överlevde dagen de försvann så finns säkert levande personer någonstans i världen som kan känna igen foton av dem så jag tycker att foton skulle kunna publiceras i en facebook grupp där man skriver på engelska en efterlysning.Ingen har lyckats övertyga mej om att ej någon av de anhöriga vet vart de tog vägen.Ddet ska bli spännande att få läsa vad ni kommit fram till hände på försvinnande dagen.

De som kom att dömas för bankrånet var endast tre personer - nämligen de som själva utförde det i själva banklokalen i Gamlestaden.

Dessa tre var emellertid inte de enda personer som var inblandade. Enligt ett flertal källor som själva var "aktiva" i Haga 1965 (ej anonyma), har själva berättat att ett stort antal personer var inblandade. Antalet är oklart men kan ha varit så många som 20 personer eller mera.

Tyvärr finns det inga namn på dessa svenskar som aldrig kom att bli vare sig hörda eller dömda. Det enda som har framkommit är ett öknamn på en av "deltagarna". Han kallades för "Svenne Dykarn". Han skall ha fått detta namn p. g. a. att han dök en enda gång i hela sitt liv. Detta skall han ha gjort i Säveån den 29 juli 1965.

Skulle ett samtal göras med någon av de tre som kom att dömas, så skulle dessa helt naturligt förneka att så ev. var fallet! De kommer inte att säga ett knyst. Tror att alla tre fortfarande är i livet.

De tre försvunna kom att överleva datumet den 29 juli.

Åtminstone varken Kjell-Åke eller Gays systrar vet någonting om vad som kom att hända deras bröder eller varför. Några andra anhöriga kan dock ha känt till vad som hände dem? T. ex. Kjell-Åkes äldre bror och den äldre brodern till Janne Dahlsjö? Denne broder är idag den ende av de fem helbröderna Dahlsjö som ännu är i livet. Dessa båda bröder har hittills konstant vägrat att uttala sig något närmare om fallet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-01-20 kl. 13:46.
Citera
2015-01-20, 18:01
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Åtminstone varken Kjell-Åke eller Gays systrar vet någonting om vad som kom att hända deras bröder eller varför. Några andra anhöriga kan dock ha känt till vad som hände dem? T. ex. Kjell-Åkes äldre bror och den äldre brodern till Janne Dahlsjö? Denne broder är idag den ende av de fem helbröderna Dahlsjö som ännu är i livet. Dessa båda bröder har hittills konstant vägrat att uttala sig något närmare om fallet.
Nu får du väl ta och ge dig med allt ditt pladder. Bröderna har ju visst uttalat sig om fallet.
Och det är inte vidare snyggt att anklaga dem för att ha hemlighållit informationen om vad som hänt killarna för deras föräldrar. Bengt sade i en intervju att han trodde att det var Jannes försvinnande som knäckte deras mamma. Och du tror verkligen att Bengt lät detta ske?
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.imagebam.com%2Fimage% 2F5db19489926551

CrapStacks samtal med Stig Anker Johansson:
(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Here we go again...
Citat:
Jag tror att när "Hymme" kom till Göteborgs Central den 29 juli 1965, så stog "den duvblå" och väntade.
Citat:
Det intressanta är vad som hände med dess fyra ynglingar den 29 juli 1965. Att deras försvinnanden hör ihop är jag helt övertygad om.
Citat:
När det gäller "Hymmes" försvinnande så är i a f jag nästan helt säker på att detta hade inget med de tre från Hagas försvinnande att göra. Att hans och Dahlsjögängets vägar skulle ha korsats tror jag inte på.

Citat:
En av rånarna var ganska lik Gay Karlsson. Dock hade detta rån i Gamlestaden, troligtvis inget att göra med massförsvinnandena.
Citat:
Jag har faktiskt förut skrivit vad jag tror skedde denna dag. Att deras, och även bilens försvinnande, hade att göra med Grodmansrånet.

Citat:
Av de fakta som vi idag har gör att man får fram ett scenario.
Citat:
Skulle allt skrivas ut i klartext så skulle läsarna bli verkligen mycket förvånande.
Citat:
Det som inte är hemligt är de fakta efter detta magiska datum som redan ligger ute i tråden. T.ex. att männskor dog denna dag (eller ev. under natten) samt att en lämnade scenen.
Citat:
Ja med största sannolikhet var både Kjell-Åke och Dahlsjö med, när Karlsson dog den 29/7-65.

Senaste budet:
Citat:
De tre försvunna kom att överleva datumet den 29 juli.
Citat:
Jag, och ingen av oss andra som har fått fram all information, vet alltså vad det var som hände den 29 juli 1965!
Vad är själva poängen med att ständigt förvirra läsarna, när du ju inte vad som hänt? Är det totalt omöjligt för dig att vara tyst trots att det inte finns något att säga? Varför inte bara vänta på att de som faktiskt vet något ska avslöja detta?
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-01-20 kl. 18:59.
Citera
2015-01-20, 19:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Ordergivning"!

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Nu får du väl ta och ge dig med allt ditt pladder. Bröderna har ju visst uttalat sig om fallet.
Och det är inte vidare snyggt att anklaga dem för att ha hemlighållit informationen om vad som hänt killarna för deras föräldrar. Bengt sade i en intervju att han trodde att det var Jannes försvinnande som knäckte deras mamma. Och du tror verkligen att Bengt lät detta ske?
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.imagebam.com%2Fimage% 2F5db19489926551

CrapStacks samtal med Stig Anker Johansson:
(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Here we go again...

Senaste budet:

Vad är själva poängen med att ständigt förvirra läsarna, när du ju inte vad som hänt? Är det totalt omöjligt för dig att vara tyst trots att det inte finns något att säga? Varför inte bara vänta på att de som faktiskt vet något ska avslöja detta?

Precis som du så kan jag också detta fall mycket väl!

Denna intervju med Bengt gjordes 1990 där han bl. a. talar om ufon. Deras mor avled 1971. Vad vet du vad som kan ha framkommit under dessa 19 år och som han kanske inte ville ta upp i den här intervjun? Jag vet det i a f inte. Håller du t. ex. med om det han säger i artikeln att "Hymmes" försvinnande samma dag säkert bara var en tillfällighet?

Jag har själv pratat med honom vid två tillfällen. Han var en trevlig person att prata med. Dock hade han inte mycket att säga om vare sig den försvunne brodern eller den försvunna bilen.

Kommer inte att gå in mera på detta hur det har gått när andra personer har pratat med honom eller velat prata med honom. Även sådana som du inte känner till.

Sedan kommer vi in på Stig Anker. Helt rätt att CS ringde honom vid tre tillfällen. Han var också en trevlig person att prata med enligt CS. Inte heller han hade så mycket att berätta och efter varje samtal så ville han säga allt mindre. Under det tredje och sista samtalet med honom så avslutade SA samtalet med orden "Hej då leverpastej" och la därpå luren.

När det gäller SA så känner jag faktiskt till en hel del vad han har sagt och inte sagt. Mer än vad du själv gör. Tar bara här upp ett enda exempel. Han har hela tiden kategoriskt vägrat att prata med Locky om deras försvunne bror!

Jag vidhåller att SA mycket väl kan känna till saker om försvinnandet som han inte vill berätta för någon. Även Locky tror att brodern vet betydligt mera och som han inte har velat berätta för henne någonsin under alla dessa år. SA var 18 år 1965 och hade kort tid innan Kjell-Åke försvann också bott tillsammans med varandra ensamma i lägenheten i Haga. Fast jag antar att du känner honom bättre än hans egen syster!

Sedan skall du själv sluta med att förvirra läsarna med saker som du faktiskt inte känner till som t. ex. detta med vad SA har sagt och inte sagt.

Utöver detta så vill jag också säga dig att du är ta mig fan inte någon som ger mig några "order" om jag skall skriva eller inte i tråden! Lika litet som jag kan ge dig "order" om detta!

Kan också berätta att förutom de två böcker som håller på och skrivs om detta fall (själv känner jag dock med säkerhet till en), så har även media visat intresse att skriva om detta fall.

Hur skall du göra här då? Skall du även här försöka att ge dessa "order" och "förbjuda" dem om att skriva om fallet?
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-01-20 kl. 20:37.
Citera
2015-01-20, 20:44
Medlem
FritzDaCats avatar
S2, jag har inte givit någon order, bara försökt få dig att fatta att din trovärdighet försvinner när du glatt byter uppfattning stup i kvarten och dessutom påstår att du har vetskap om saker som du inte kan belägga. Dessutom är dina inlägg ofta rena upprepningar eller ren chat, vilket är synd på en så intressant tråd. Det blir bara mer och mer babbel om ingenting. Varför inte bara invänta dem som vet något av värde?

Angående media, tvivlar jag på att de skulle publicera någonting så pass motsägelsefullt som dina inlägg här är.

Jag vet mycket väl att du har alla möjliga tankar om Bengt, vilka du har tagit upp, men jag ser dessa som rena fantasier. Vad finns det för skäl att tro att han skulle ljuga?
Samma sak gäller angående Stig. Jag anser det vara mycket märkligt att någon skulle låta sina föräldrar sväva i ovisshet så länge om någonting så viktigt. Hans systers misstankar är ju inte lika lätta att avfärda, men när det gäller dig, vet jag ju faktiskt att du "misstänkt" många personer genom åren för allt möjligt.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-01-20 kl. 20:54.
Citera
2015-01-20, 20:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett kort svar.

Skall bara svara dig kort. Dina evinnerliga anklagelser, tjafsande, tjatande, och "ordergivningar" som har pågått under åratal berör mig föga.

Vi har olika uppfattningar om olika personer och det får du lov att acceptera - precis som jag får göra!

Om jag vill skriva i tråden så gör jag det utan att först begära "tillstånd" från dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in