2010-01-27, 16:53
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket information, "hintar", indikationer m.m. har kommit mig tillhanda via telefonsamtal, e-mails och PM.

Vissa "incidenter" utspelade sig många många år efter den 29 juli 1965. Dessa "incidenter" var en följd av vad som hände denna ödesdigra torsdag för så länge sedan.

Jag har själv diskuterat med en uppgiftslämnare ang. dessa två händelser och att lägga ut dem i tråden. Jag har varit något fundersam till detta och har nu gått och tänkt på det ett tag.

Det är dock så omskrivet att endast, förutom uppgiftslämnaren och jag själv, den person det är ställt till samt kretsen runt den här personen som förstår vad som egentligen menas. Jag vet att iaf flera ur kretsen har varit inne och läst i tråden.

Som en liten "försäkring", så har jag också omtalat exakt hela händelseförloppet, som jag känner till för två mycket pålitliga personer i min närhet. Detta är långt ifrån komplett med enormt stora luckor men det hänger s.a.s ihop.

Ca i mitten av 1990-talet görs en s.k. "slutbesiktning". Detta görs i samband med en händelse som hade med två personer att göra.

En bra bit in på 2000-talet inträffade nästa "incident". Då kom en "gäst" på besök vid ett speciellt tillfälle. Båda dessa händelser var "avskedsvisiter".

Dessa händelser inträffade båda i västra Sverige men på två olika orter. Personen detta berör vet vad som menas med "slutbesiktning", "gäst" och "avskedsvisiter".

Egentligen utpspelade sig även en tredje händelse. Detta utspelade sig dock så tidigt som i slutet av 1960-talet. Detta skedde på samma ställe som "slutbesiktningen" gjordes.
Låter lagom kryptiskt men väldigt intressant och spännande!
Citera
2010-01-27, 17:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lagom kryptiskt men intressant och spännande.

Citat:
Ursprungligen postat av måns
Låter lagom kryptiskt men väldigt intressant och spännande!

Ja det låter lagom kryptiskt - tyvärr! Önskar att det hade gått att göra på ett mera öppet sätt, Måns.

Detta är ett mycket intressant och verkligen udda fall. Jag har aldrig hört talats om ett liknande fall i Sverige vare sig före eller efter 1965. Troligtvis är detta det enda i sitt slag?

I USA lär det ju finnas ett antal liknande fall men inte här.
Citera
2010-01-27, 21:31
Medlem
Risåsgatan 9

Här är en mycket gammal bild på Risåsgatan 9, huset till vänster av de två på kullen. Ren kuriosa som inte tillför något. De här husen revs 1968 eller 1969, jag har inte hittat exakt årtal.

http://carlotta.gotlib.goteborg.se/pls/carlotta/VisaObjekt?pin_objMasidn=354528

Just det här stället var på tapeten för några år sedan då man på nytt ville bygga hyreshus är.

Jag vet inte om jag slår in en öppen dörr (till Karlssons lägenhet). Jag kanske har glömt något av allt jag läst i tråden, i så fall ber jag om ursäkt för onödigt svammel. Men om Karlssons syster sett en man inne i lägenheten som hon i efterhand tror är K-Å Johansson, kan det inte ha varit Johanssons äldre bror? Även om K-Å J såg äldre ut än sina 16 år gissade hon fel på nästan tio år?
Jag vet inte heller om det framkommit ifall den äldre brodern kände Karlsson och Dahlsjö men det skulle i så fall förklara hur K-Å J passar in i gänget.

Om K-Å J var inblandad eller på plats när Karlsson eventuellt förolyckades vore det mycket vanskligt att gömma sig i lägenheten och speciellt öppna dörren för en okänd besökare. I så fall känns det mer som en tillfällig visit i något syfte och Karlssons syster kom mycket olägligt.
Citera
2010-01-28, 00:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Risåsgatan, Kjell-Åke Johansson och Gay Karlsson.

Citat:
Ursprungligen postat av En debattör
Risåsgatan 9

Här är en mycket gammal bild på Risåsgatan 9, huset till vänster av de två på kullen. Ren kuriosa som inte tillför något. De här husen revs 1968 eller 1969, jag har inte hittat exakt årtal.

http://carlotta.gotlib.goteborg.se/pls/carlotta/VisaObjekt?pin_objMasidn=354528

Just det här stället var på tapeten för några år sedan då man på nytt ville bygga hyreshus är.

Jag vet inte om jag slår in en öppen dörr (till Karlssons lägenhet). Jag kanske har glömt något av allt jag läst i tråden, i så fall ber jag om ursäkt för onödigt svammel. Men om Karlssons syster sett en man inne i lägenheten som hon i efterhand tror är K-Å Johansson, kan det inte ha varit Johanssons äldre bror? Även om K-Å J såg äldre ut än sina 16 år gissade hon fel på nästan tio år?
Jag vet inte heller om det framkommit ifall den äldre brodern kände Karlsson och Dahlsjö men det skulle i så fall förklara hur K-Å J passar in i gänget.

Om K-Å J var inblandad eller på plats när Karlsson eventuellt förolyckades vore det mycket vanskligt att gömma sig i lägenheten och speciellt öppna dörren för en okänd besökare. I så fall känns det mer som en tillfällig visit i något syfte och Karlssons syster kom mycket olägligt.

Stort tack för bilden En debattör. Intressant att få se det gamla hus där Gay Karlsson en gång bodde i.

Nu kommer vi in på "minerat" område. Tiden efter den 29 juli. Ja Karlssons syster såg mycket riktigt en ung man stå i dörröppningen med hennes brors tröja på sig. Det är just detta som gör att hon kommer extra väl ihåg händelsen. Denne man som hon är nästan helt säker på att det var Kjell-Åke Johansson. Han var mycket besvärad när han öppnade dörren när fick se henne stå där. Han intog också en "ägandeställning" till hennes brors lägenhet. Systern blev rädd och tyckte att det var obehagligt. Hon frågar iaf personen i dörren om han vet var hennes bror finns. Han svarar då, enligt systern: "Jag har inte sett honom. Du får väl söka bland pubarna i Haga." Systern går sedan ifrån lägenheten. Hon åtevände inte till Risåsgatan förrän september 2009 tillsammans med mig.

Jag glömmer aldrig telefonsamtalet jag fick ifrån henne efter att jag hade skickat fotona på bl.a. Kjell-Åke. Hon frågar något upprörd, kanske något skrämd: "Vem är det den här blonde mannen?" Svar: "Ja det är Kjell-Åke Johansson." Systern: "men, men det är ju han som stod i dörren till Gays lägenhet." Jag: "Är du säker på det." Systern: "Jag kan ju inte vara till 100% säker det har ju gått 44 år men näst intill. Jag känner igen detta ansikte, detta ljusa hår kammat på detta sätt, dessa ögon som stirrar på mig." Nu är detta inte ordagrant vad som sades emellan oss men nära intill.

Nej det var inte Kjell-Åkes äldre bror. Han kände inte Karlsson. Däremot kände han till alla bröderna Dahlsjö som bodde på samma gata, Haga Nygata, som familjen Johansson. Familjen Johansson bodde där fram till 1964 då de flyttar till Brämaregården. Kjell-Åke skall inte ha umgåtts med Jan Olof Dahlsjö född 1944. Det fanns dock två yngre bröder, en född 1946 och en 1948. Ev. skall han ha umgåtts en del med den yngre av dessa två. Dessutom var inte Kjell-Åke och hans äldre bror så enormt lika varandra. Den äldre brodern var när Kjell-Åke försvann dryga 18 år.

Att gömma sig i Karlssons lägenhet var faktiskt helt perfekt. Karlsson måste ha haft ett rivningskontrakt på lägenheten. Låt oss säga att hyran var ca 25-50 kr/månad. Troligtvis så stod även de sociala myndigheterna för denna utgift. De som umgicks med Karlsson visste också att han mycket sällan hade någon kontakt med sin familj. Jag känner bara till två personer som har varit in i denna ruffiga lägenhet. Det var systern förstås vid flera tillfällen samt styvmordern vid ett tillfälle.

Vill också tillägga att Kjell-Åkes äldre bror umgicks inte i samma kretsar som sin yngre bror.

Karlssons lägenhet tömdes senare på allt som fanns i den. Troligtvis under senhösten/vintern 1965-66.

Ja med största sannolikhet var både Kjell-Åke och Dahlsjö med, när Karlsson dog den 29/7-65.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-01-28 kl. 01:11.
Citera
2010-01-28, 00:35
Medlem
Citat:
Ja det låter lagom kryptiskt - tyvärr! Önskar att det hade gått att göra på ett mera öppet sätt, Måns.

Detta är ett mycket intressant och verkligen udda fall. Jag har aldrig hört talats om ett liknande fall i Sverige vare sig före eller efter 1965. Troligtvis är detta det enda i sitt slag?

I USA lär det ju finnas ett antal liknande fall men inte här.

Det är väl inte utomjordingar eller nåt sånt som varit i farten?

Ja ,herregud det låter väldigt kryptiskt alltihop du skriver Skaraborg!
Jag hoppas att det går att tala mer i klarspråk senare. Jag förstår att du alla fall fått en del intressant information från någon, pusselbitar som gör att vi kommer sanningen närmare om vad som hänt.
Citera
2010-01-28, 01:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Önskar att det gick att tala mera i klarspråk.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Det är väl inte utomjordingar eller nåt sånt som varit i farten?

Ja ,herregud det låter väldigt kryptiskt alltihop du skriver Skaraborg!
Jag hoppas att det går att tala mer i klarspråk senare. Jag förstår att du alla fall fått en del intressant information från någon, pusselbitar som gör att vi kommer sanningen närmare om vad som hänt.

Nej Edmond, det var inga utomjordingar som tog både killarna och bilen.

Ja jag önskar också, att det skulle gå att tala mera i klarspråk f.o.m den 29 juli och vidare framåt i tiden. Tyvärr är denna tid ett s.k. "minerat område".

Man blir ändå förvånad över, hur mycket information det går att få fram i detta gamla fall. Det är iaf snart 45 år sedan de och bilen försvann.

Även om man kom ännu närmare sanningen, så är frågan vad som kan läggas ut här? Det är väldigt mycket som man måste ta hänsyn till.

Fogar man samman en hel del pusselbitar, så ser man hur dessa passar tillsammans. Tyvärr kan varken jag eller uppgiftslämnare stå för detta, eftersom vi inte kan bevisa att det just var på detta sätt!
Citera
2010-01-28, 01:23
Medlem
Soppas avatar
Borde inte Kjell-Åke varit rädd för att bli igenkänd i Haga där han ofta vistades vad jag förstått?
Varför inte "gömma" sig på något annat ställe?

Har inte hunnit läsa igenom hela tråden, men suttit som fastnaglad och läst i flera timmar. Därför kanske en dum fråga - men tror du Skaraborg att Kjell-Åke och Dahlsjö varit i livet många år efter den ödesdigra dagen? Kanske vid liv än i dag?

Bor föresten bara ett kvarter ifrån Risåsgatan och Haga - känns nästan lite kusligt
Citera
2010-01-28, 01:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen lägenheten på Risåsgatan 9C.

Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Borde inte Kjell-Åke varit rädd för att bli igenkänd i Haga där han ofta vistades vad jag förstått?
Varför inte "gömma" sig på något annat ställe?

Har inte hunnit läsa igenom hela tråden, men suttit som fastnaglad och läst i flera timmar. Därför kanske en dum fråga - men tror du Skaraborg ödesdigra dagenatt Kjell-Åke och Dahlsjö varit i livet många år efter den ? Kanske vid liv än i dag?

Bor föresten bara ett kvarter ifrån Risåsgatan och Haga - känns nästan lite kusligt

Tack för visat intresse Soppa.

Nu sprang ju inte Kjell-Åke runt på en massa ställen efter den 29/7. Nu gömde sig inte iKjell-Åke direkt i Haga utan i Annedal. Iofs är inte avståndet stort och bara Skanstorget emellan. Hade han däremot hållt sig undan på Haga Nygata så hade detta aldrig gått. Lägenheten på Risåsgatan 9C var perfekt att hålla till i under ett tag. I dessa ruffiga rivningskåkar bodde det en hel människor under kortare tider. Det var nog en ganska stor ruljans bland hyresgästerna - många gånger med rivningskontrakt.

Ja jag tror att både Dahlsjö och Johansson var i livet många år efter att de försvann.

Du som känner till detta område så undrar jag tillhör Annedal Haga?
Citera
2010-01-28, 01:54
Medlem
Soppas avatar
Jag skulle vilja säga att Annedal är en egen stadsdel (om än liten) och Haga en.

Intressant - kan du säga vad som gör att du tror att de båda var i livet?

Citat:
Tack för visat intresse Soppa.

Nu sprang ju inte Kjell-Åke runt på en massa ställen efter den 29/7. Nu gömde sig inte iKjell-Åke direkt i Haga utan i Annedal. Iofs är inte avståndet stort och bara Skanstorget emellan. Hade han däremot hållt sig undan på Haga Nygata så hade detta aldrig gått. Lägenheten på Risåsgatan 9C var perfekt att hålla till i under ett tag. I dessa ruffiga rivningskåkar bodde det en hel människor under kortare tider. Det var nog en ganska stor ruljans bland hyresgästerna - många gånger med rivningskontrakt.

Ja jag tror att både Dahlsjö och Johansson var i livet många år efter att de försvann.

Du som känner till detta område så undrar jag tillhör Annedal Haga?
Citera
2010-01-28, 02:58
Medlem
Soppas avatar
Att växa upp i Haga
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.221198-hagabarn-av-sin-tid?m=print
Citera
2010-01-28, 12:27
Medlem
Soppas avatar
Tog mig precis en promenad i området kring Risåsgatan. Någon som kan beskriva vart fastigheten låg närmare exakt? Där dagiset ligger idag eller högre upp i backen mot Skansen Kronan?
Citera
2010-01-28, 16:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Haga idag en charmig och trevlig stadsdel.

Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Att växa upp i Haga
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.221198-hagabarn-av-sin-tid?m=print

Tack för länken. Intressant.

Ja idag ser Haga ut som en idyll fast jag vet inte om det är det. Jag som inte känner till området tycker att det var väldigt trevligt.

T.ex. huset där Jan Olof dahlsjö en gång bodde är idag väldigt pittoreskt samt ett kulturminnesmärkt.

Under "Dahlsjö-gängets" tid så var det ju något helt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in