2012-01-27, 13:12
Medlem
Hålgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för ditt inlägg "Röjaren"!

Det var flera olika skäl som gjorde att uppgifter som framkommit f.o.m. sommaren 2010 slutade att postas i tråden. Något litet av dessa har dock blivit utlagda.

Uppgifter som har inkommit under dessa dryga 1½ år om de tre försvunna (+ "Hymme") samt deras närmaste omgivning har varit både mycket intressanta och givande. Ingen av oss anser att dessa uppgifter skulle vara till gagn för någon om dessa lades ut i en tråd för allmänt beskådande.

Man måste faktiskt ta hänsyn till alla parter som på ett eller annat sätt fanns/finns inblandade.

Vi tycker alla detta är tråkigt att så är fallet att allt inte kan läggas ut här. Det var ingenting som någon av oss visste när tråden startades.

Denna tråd nagelfars mer eller mindre med lupp från olika "håll och kanter".

"Dahlsjö-fallet", som redan var polisens arbetsnamn, förblev ett olöst massförsvinnande men kunde lika gärna ha legat under kriminalhistoria. Om det det hade blivit löst.

Skaraborg2, om man tittar på det fetmarkerade. Är det tiden som är det primära? Ser det annorlunda ut om, låt oss säga 30 år? Kan man då lägga ut dessa uppgifter för allmänt beskådande?
Citera
2012-01-27, 13:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Helt fel ute.

Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
Att det nånstans i Svea rike under femtio år fram till i dag skulle pågå någon form av kriminell aktivitet som är av sån betydande dignitet att den obemärkt samt ostraffad skulle kunna kosta 3-4 personer livet förefaller otroligt. Och om så vore, varför skulle företrädare för /de med kännedom ,om den pågående verksamheten avslöja något överhuvudtaget bara för att en S2 dyker upp och ställer frågor....?? Företrädarna för de brottsliga aktiviteterna väljer då enligt S2 att avslöja sig mot ett hedersord från S2 att han i sin tur inte skall vidarebefordra något.... Den historien har i mina ögon trovärdighet ; 0;a.

Detta får helt och hållet stå för dig. Ingen har någonsin påstått något liknande. Du är totalt fel ute.

En sak är helt öppenbar, och det är att den person som skrivit ovanstående inlägg inte kan ha läst igenom tråden noga.

Alla har naturligtvis rätt att ha sin egen uppfattning om trovärdigheten i detta massförsvinnande. svenne-i-viken sätter en nolla på denna trovärdighet. En person som har en sådan dålig kunskap och kännedom om detta fall, har dock svårt att kunna se vad som är trovärdigt eller inte.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-01-27 kl. 13:35.
Citera
2012-01-27, 14:51
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Detta får helt och hållet stå för dig. Ingen har någonsin påstått något liknande. Du är totalt fel ute.

En sak är helt öppenbar, och det är att den person som skrivit ovanstående inlägg inte kan ha läst igenom tråden noga.

Alla har naturligtvis rätt att ha sin egen uppfattning om trovärdigheten i detta massförsvinnande. svenne-i-viken sätter en nolla på denna trovärdighet. En person som har en sådan dålig kunskap och kännedom om detta fall, har dock svårt att kunna se vad som är trovärdigt eller inte.

Nej här håller jag inte med dig, när man läser tråden får man ganska bestämt uppfattningen att det pågår något brottsligt och att det är en aktivitet som fortfarande är aktuell som gör att locket läggs på i den här tråden - jag vill nog säga att det inte har varit särskilt tydligt varför man har lagt locket på.

Dessutom sitter du och portionerar ut småbitar hela tiden och retar sinnet hos folk som läser detta med hur oerhört spännande och osannolik sanning bakom alltihopa är - det måste du väl inse att det sporrar oss som följt tråden under långt tid att vilja veta mera?
Om du är seriös med att du inte kan eller vill lägga ut mer information om fallet i tråden så tycker jag att du meddelar det rakt ut och inte driver vidare med sådana här anspelningar och inte heller mer fyller på i den här tråden - annars matar du ju bara nyfikenheten hos alla andra som fortfarande vill veta mera om den här saken.

Jag är för envis för att låta saken bara bero och har andra lyckats gräva fram information så kan nog jag det också - när tid finnes skall jag också gräva runt och se hur mycket av det som dykt upp i tråden verkligen kan styrkas i verkligheten - vi får se vad det ger framöver.
Citera
2012-01-27, 15:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Hålger
Skaraborg2, om man tittar på det fetmarkerade. Är det tiden som är det primära? Ser det annorlunda ut om, låt oss säga 30 år? Kan man då lägga ut dessa uppgifter för allmänt beskådande?

Tack för ett intressant inlägg. Innan jag svara på dina frågor, så skulle jag gärna vilja veta hur du menar och tänker här.

Om du inte vill skriva ut det i tråden kan du ta det via PM.
Citera
2012-01-27, 18:09
Medlem
Citat:

Så det är alltså ingen kriminell aktivitet som fortfarande pågår?? Vadan då allt detta hemlighetsmakeri?

Jag har inte ifrågasatt trovärdigheten i massförsvinnandet, jag ifrågasätter trovärdigheten i din förklaring till det inträffade men är det så att jag fattat fel, att det inträffade inte har någon kriminell koppling så är det väl bara bra men då återkommer frågan ändå, för tydlighetens skull, varför vara tyst om något som är lagligt, hur skulle det kunna vara farligt att yppa något om de detaljer som ni "fått fram" om det inte är något olagligt??

Vill ni inte ha fram sanningen i dagen så vore det bästa att helt enkelt be om att låsa tråden, då får den ju väsentligt mindre uppmärksamhet också.

Jag har läst tråden, en del av den flera gånger, det borde en person som startat och läst den ha förstått.
Citera
2012-01-27, 18:14
Medlem
""Dahlsjö-fallet", som redan var polisens arbetsnamn, förblev ett olöst massförsvinnande men kunde lika gärna ha legat under kriminalhistoria. Om det det hade blivit löst. "

så skriver S2 i ett inlägg.

"Detta får helt och hållet stå för dig. Ingen har någonsin påstått något liknande. Du är totalt fel ute."

så svarar S2 på mitt inlägg där jag skriver att det handlar om någon kriminell aktivitet.
Citera
2012-01-27, 18:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
För snart 47 år sedan i Haga/Annedal.

Citat:
""Dahlsjö-fallet", som redan var polisens arbetsnamn, förblev ett olöst massförsvinnande men kunde lika gärna ha legat under kriminalhistoria. Om det det hade blivit löst. "

så skriver S2 i ett inlägg.

"Detta får helt och hållet stå för dig. Ingen har någonsin påstått något liknande. Du är totalt fel ute."

så svarar S2 på mitt inlägg där jag skriver att det handlar om någon kriminell aktivitet.

Just det. Så svarade Skaraborg2 då och så svarar Skaraborg2 återigen! Officiellt sett, så har dessa tre personers försvinnande aldrig blivit något mera än just ett massförsvinnande.

Eftersom du har läst tråden noga, så förstår du också i vilka kretsar dessa tre personer rörde sig i 1965 i Haga/Annedal. Alltså för snart 47 år sedan.
Citera
2012-01-27, 18:58
Medlem
Citat:
Just det. Så svarade Skaraborg2 då och så svarar Skaraborg2 återigen! Officiellt sett, så har dessa tre personers försvinnande aldrig blivit något mera än just ett massförsvinnande.

Eftersom du har läst tråden noga, så förstår du också i vilka kretsar dessa tre personer rörde sig i 1965 i Haga/Annedal. Alltså för snart 47 år sedan.

och då borde den personen som skrivit båda de av mig refererade citaten inse att han gjort sig skyldig till en grav sjävmotsägelse alternativt en ännu grövre missuppfattning.
Citera
2012-01-27, 21:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett bra förslag.

Citat:
och då borde den personen som skrivit båda de av mig refererade citaten inse att han gjort sig skyldig till en grav sjävmotsägelse alternativt en ännu grövre missuppfattning.

Ja, att du tycker på detta sätt är inget som jag eller någon annan kan göra något åt.

Att någon kriminell verksamhet skulle pågå än idag efter alla dessa år, är det ingen som har påstått. Återigen: Detta får stå för dig. Däremot det som hände 1965 det var något helt annat - alltså inofficiellt.

Det förslag som Grishnac skrev tycker jag är ett mycket bra sådant. H*n skulle själv börja och gräva i detta fall. Det tycker jag h*n gör helt rätt i. H*n måste då bereda sig att ha mycket gott om tid, villig att betala för sig samt att en sådan efterforskning inte går att göra enbart bakom en datorskärm som en anonym person.

Dessutom kommer h*n isf också att uppdaga, att många av de vägar som vi har använt sig av är numera "stängda". Dessutom, så har polisutredningarna (t.ex. "Hymmes" som jag själv läst)) och gamla PU en 70 årig sekretess.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-01-27 kl. 22:01.
Citera
2012-01-27, 23:54
Medlem
Citat:
Ja, att du tycker på detta sätt är inget som jag eller någon annan kan göra något åt.

Att någon kriminell verksamhet skulle pågå än idag efter alla dessa år, är det ingen som har påstått. Återigen: Detta får stå för dig. Däremot det som hände 1965 det var något helt annat - alltså inofficiellt.

Det förslag som Grishnac skrev tycker jag är ett mycket bra sådant. H*n skulle själv börja och gräva i detta fall. Det tycker jag h*n gör helt rätt i. H*n måste då bereda sig att ha mycket gott om tid, villig att betala för sig samt att en sådan efterforskning inte går att göra enbart bakom en datorskärm som en anonym person.

Dessutom kommer h*n isf också att uppdaga, att många av de vägar som vi har använt sig av är numera "stängda". Dessutom, så har polisutredningarna (t.ex. "Hymmes" som jag själv läst)) och gamla PU en 70 årig sekretess.

Du har beskrivit det som en pågående verksamhet i flera inlägg. Att det kan handla om en kriminell verksamhet är på intet sätt en långtgående slutsats med ledning av dina s.a.s. hintar. Varför skulle" många av de vägar som vi har använt sig" vara stängda för honom om de inte redan från start stank av förnekelsens stig?
Citera
2012-01-28, 00:06
Medlem
Citat:

Du har skrivit att detta är fortfarande pågående, att de kretsar de(Dahlsjö-gänget) rörde sig inom är av betydelse,

vi som har läst tråden , trots dina illa underbyggda påståenden kan inte annat än få föreställningen att det som hände 1965, inofficiellt eller inte , var ett led i en kriminell aktivitet. När du påstår att sannningen om lögnen skulle vara " alltså inofficiellt" något annat så avslöjar du dina fantasier för just vad de är.
Citera
2012-01-28, 01:48
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:

I detta inlägg formulerar du dig på ett sätt som inte gärna kan tolkas på annat sätt än att du menar att det handlar om kriminell aktivitet och att den fortfarande pågår:

https://www.flashback.org/sp33814049

Citat: ..."det mest konstiga kriminalfall någonsin "..."beror på att det fortfarande pågår".

Och varför ger du dig på svenne-i-viken på detta mycket otrevliga sätt när han gör en fullt rimlig tolkning av det du själv skrivit? Tidigare har du varit trevligt inställd mot svenne-i-viken. Men när h*n skriver något som inte passar så går du till attack på ett överdrivet sätt. Du har tidigare behandlat andra skribenter på samma sätt. Jag hoppas du istället ska inse att de som har invändningar faktiskt är engagerade läsare som faktiskt är undrande och lägger tid på att formulera sig.

Sedan finns det ett talesätt på FBs krim-relaterade trådar: "Pics or it didn´t happen". Jag noterar att det vare sig i tråden -eller någonstans på nätet - finns ett enda handfast bevis på att något av det som står i tråden stämmer. Allt vi har är obevisade påståenden från några skribenter i tråden. Då är det inte så konstigt om kvalificerat folk som är vana vid att kontrollera källor börjar undra och ställa frågor. Eller har jag missat att det finns handfasta belägg? Länka gärna i så fall!

Dessutom skriver du ideligen saker som du nog tror ska kittla läsarna av denna tråd. "Folk skulle bli otroligt förvånade om dom visste" etc. Sånt kan vara effektfullt om man så småningom avslöjar sanningen. Men du skriver sådant trots att du uppenbarligen inte har som syfte - eller ens har möjlighet - att avslöja något. Och då blir dina skriverier istället ett hån mot trådens läsare.

Tyvärr håller du på att äta upp ditt eget förtroendekapital. Det finns nu bara två saker du kan göra om du vill handla etiskt och moraliskt riktigt: Antingen se till att tråden låses. Eller avslöja sanningen.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2012-01-28 kl. 01:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in