2010-02-09, 19:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hymme" och "den duvblå" den 29/7-65.

Citat:
Ursprungligen postat av Brulla
Tack för en otroligt bra tråd Skaraborg2!

Upptäckte inte tråden förrän igår kväll och sedan dess har jag suttit klistrad vid den. Gång på gång har man trott att man förstått vad som har skett och lika många gånger har man också fått omvärdera hela fallet.

Jag tror också att Johansson och Dahlsjö överlevde dagen samtidigt som Karlsson och Hymme inte gjorde det. Den som jag har svårast att placera i det hela är Hymme. Innan jag hörde om den gemensamma bekanta trodde jag inte att Hymme skulle ha åkt med i bilen om de tre hade något planerat av kriminell natur. Även om Hymme i så fall hade löpt största risken med att åka med i bilen hade det endast utgjort ett onödigt besvär och störningsmoment för de tre andra.

Det jag fortfarande inte förstår är varför Hymme kom i kontakt med gänget om det inte var för en slump? Kunde han bidra med något i deras verksamhet?

En annan sak som för mig är ganska oklar är om "arbetsgivaren" nu var GM, varför överlevde då Johansson när han enligt uppgift blivit misshandlad av "arbetsgivaren"? Bra självförsvar? Nej, jag drar då snarare slutsatsen att han och Dahlsjö utförde dådet även om jag inte heller riktigt är vän med den tanken. Ser helt enkelt inte motivet till det.

Det som känns ganska avgörande i bilen. För mig finns det endast en anledning till att bilen förmodlingen blev slaktad. Någon hade blivit dödad i den eller att den på något annat sätt innehöll på bevis som var till nackdel för någon.

Tack återigen Skaraborg2, Crapstack och alla ni andra som hjälpt till på olika sätt med denna fantastiska tråd!

Stort tack för ditt intresse samt för din uppskattning Brulla.

Jag har själv trott hela tiden att "Hymmes" försvinnande hade med de övrigas att göra. Har aldrig trott på slumpen. Detta kan man mer eller mindre fastslå genom denna gemensamma bekant men kanske framför allt i ännu högre grad p.g.a. att polisutredningen även beträffande "Hymme" saknas.

"Hymme" var med allra största sannolikhet inte kriminell. En person som han skulle inte ha passat in i sådana sammanhang. Ej heller skulle konstnärssonen "Hymme" kunna ha förvandlats till t.ex. sjömannen "Hymme". En person som han, som var nervös och gick på starka nervtabletter skulle med den allra största sannolikhet vare sig klarat av det ena eller det andra av dessa saker. Ej heller skulle han ha klarat av att under så många år mer eller mindre flackat jorden runt.

Nej jag är övertygad om att "Hymme" kom aldrig längre än till just Göteborg. Han var på fel plats vid fel tidpunkt.

Jag tror att när "Hymme" kom till Göteborgs Central den 29 juli 1965, så stog "den duvblå" och väntade. Att bilen befann sig där kan ev. ha berott på att "Hymmes" väninna hade bett "grabbarna" att plocka upp honom vid centralen. Kanske hade hon själv inte tid?

Hur fick "Hymmes" väninna kontakt med "grabbarna"? Ja karlsson hade ju ingen telefon i sin lägenhet. Han skötte ringandet via telefonkiosker. Att ringa hem till Kjell-Åke tror jag inte. Där bodde alltför många människor i den lägenheten. Dessutom vet jag inte om denna tjej var bekant med just honom? Hemma hos Dahlsjö skall det ha funnits en telefon. Kanske ringde hon dit? han var ju också ägaren till "den duvblå".

Du frågar Brulla varför "Hymme" steg in i bilen då den kanske stog och väntade på honom utanför centralen? Ja jag tror att ingen av vare sig Dahlsjö, Johansson eller Karlsson hade en aning om vad som skulle komma att utspela sig denna dag. Jag har ett scenario som kan vara möjligt men jag har inga som helst belägg för detta.

Som jag har skrivit förut så tycker jag inte, att detta med vilka som låg bakom, är så intressant. Förresten totalt meningslöst att rota i efter snart 45 år. För min egen del, så känns det bäst att det förblir begravet för alltid.

Det som däremot är mycket intressant är vad som hände med de fyra "deltagarna" denna dag? Samt om någon var i livet påföljande morgon? Den sistnämnda frågan ger också en följdfråga: Finns någon i livet den dag som i dag är? Som alla vet så har ju aldrig några kroppar hittats.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-09 kl. 19:15.
Citera
2010-02-13, 18:26
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Jag håller med om att det är irriterande att inte få veta allt, trots att man ägnat timtal åt ämnet.

Samtidigt tycks det som att Skaraborg2:s omutliga diskretion lockar vissa initierade personer att anförtro sig åt honom - ibland via ombud visserligen.

Initierade personer (i Göteborg) har, i sin tur, släppt sekretessen på detaljer som tidigare var hemliga.

Det är troligt, åtminstone inte omöjligt, att mer kommer att få läcka ut, allteftersom anhöriga får tid att tänka efter. Gissar jag.

Hela historien är ett stort komplex, d.v.s. en händelse i det förgångna som det inte gått att ventilera på ett meningsfullt sätt. Allteftersom saker och ting kommer på pränt kan de kanske betraktas på ett nyktrare sätt av de anhöriga, d.v.s. utan en skygglapp av diffus skräck - fobi rent ut sagt, jag är övertygad om att det finns sådan. Om det värsta redan har hänt, varför hymla om saken? Varför inte fullborda historien? Varför inte låta den bli officiell sanning? Det som hände 1965 kanske inte alls är så hotfullt idag, vid närmare eftertanke(?).

Tidsaspekten därtill: Tråden är snart ett år gammal. Den som var farlig (verkligen farlig om någon sådan fanns då, i sammanhanget) för ett år sedan, kan vara blott gammal och trött ännu ett år framåt, d.v.s. 2011 o.s.v.

Så jag är optimist. Jag hänger med och hoppas på att det rullas upp. Det får gärna ta lite tid.

Den som är gammal och följer tråden, vill jag rekommendera att läcka för allt vad vederbörande är värd - vänd er till Skaraborg2. En dag är det försent.
Citera
2010-02-13, 19:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
PM den 29 augusti 2009.

Efter erhållet tillstånd den 27 januari läggs delar av PM från den 29/8-09 ut tråden.

"Han säger att två namn fattas i tråden."

Hopp i PM:et

"Det senaste inlägget om att killarna träffade Hymme och sedan kört omkring och cruisat lite är nog inte så dumt, avslutet bör kanske redigeras litet."
Citera
2010-02-13, 19:32
Medlem
CrapStacks avatar
Varför skriver tidningarna fel, de hade tillgång till PU och där framgår det klart och tydligt att de var 3 + 1 + bil som försvann. Medvetet?
Var är polisutredningen???
Varför sa polisen till GRK:s syster att det inte var någon mening att leta efter honom??

Man behöver inte direkt vara konspirationsteoretiker för att tro att tidningarna, polis och kanske någon mer ville tysta ner det, varför skulle annars polisutredningen vara borta, mm ?
Vissa har varit inne på denna linje, bla TS, Edmond + några till (inklusive mig själv), det är absolut inget fel med att få sådana tankar.

Men det tror jag inte längre, jag tror att det var enkelt, detta var för polisen ett skit fall med tre enligt dem degenererade själar som de gav blanka faan i (+ Hymme som de inte visste hur de skulle hantera), att polisen skulle viljat dragga efter dem och bil i sjöar tror jag inte ett smack på.
Polisutredningen blev nog infinitesimal tunn, eftersom de knappt brydde sig och den tror jag tappades bort alt. någon råkade ställa den fel alt. någon tog med sig den hem.

Tidningarna kanske inte läste dessa PU (de kan ju gärna inte läsa alla) och gick enbart på de anmälningar de fick in (Hymme och KÅJ).

GRK:s syster kanske fick detta svar pga att de visste vad som hade hänt, men de hade inga bevis för det eller kanske det var ett troligt antagande, det var ju knappast ett hög prioriterat fall och de ville inte lägga mer tid på det.

Jag är fullt medveten om att Hymme är en problematisk pusselbit med detta resonemang, men det känns ändå lite mer lättsmält som helhet än att tro att det var någon typ av mörkläggning.
Vem skulle vilja mörklägga detta, till vilket syfte, vem hade makt att göra det?
Vad skulle dessa tre (+hymme ) råkat ha trillat över som är så jävla viktigt så att tidningar och polis håller käften. Någon Bauta smugglings info?
Vilka skulle sysslat med det som också har den makt att täppa till munnen på alla?
Möjligtvis Broströms + Stena på den tiden (kanske betydligt fler, men de har ju en naturlig koppling till smuggelvägar), Stena A Olsson är ju dessutom känd för att ha suttit i fängelse + att byggt upp sin förmögenhet under kriget, genom att Stena metall smugglade bla nickel till tyskarna.
Nåja, jag tror på en enklare teori, men jag medger att det finns omständigheter som talar för båda sidor.

Vad tror Ni?

EDIT: I dessa tanker rymms det ingen "hemlig info"
Citera
2010-02-13, 20:05
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Jag lutar åt samma håll som du CrapStack. Dessa ynglingar borde inte vara av den dignitet att SÄPO låter dem försvinna för att skydda ett "hemligt, internationellt (Austin Powers)" uppdrag, typ...
Citera
2010-02-13, 20:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hela historien är ett stort komplex."

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag håller med om att det är irriterande att inte få veta allt, trots att man ägnat timtal åt ämnet.

Samtidigt tycks det som att Skaraborg2:s omutliga diskretion lockar vissa initierade personer att anförtro sig åt honom - ibland via ombud visserligen.

Initierade personer (i Göteborg) har, i sin tur, släppt sekretessen på detaljer som tidigare var hemliga.

Det är troligt, åtminstone inte omöjligt, att mer kommer att få läcka ut, allteftersom anhöriga får tid att tänka efter. Gissar jag.

Hela historien är ett stort komplex, d.v.s. en händelse i det förgångna som det inte gått att ventilera på ett meningsfullt sätt. Allteftersom saker och ting kommer på pränt kan de kanske betraktas på ett nyktrare sätt av de anhöriga, d.v.s. utan en skygglapp av diffus skräck - fobi rent ut sagt, jag är övertygad om att det finns sådan. Om det värsta redan har hänt, varför hymla om saken? Varför inte fullborda historien? Varför inte låta den bli officiell sanning? Det som hände 1965 kanske inte alls är så hotfullt idag, vid närmare eftertanke(?).

Tidsaspekten därtill: Tråden är snart ett år gammal. Den som var farlig (verkligen farlig om någon sådan fanns då, i sammanhanget) för ett år sedan, kan vara blott gammal och trött ännu ett år framåt, d.v.s. 2011 o.s.v.

Så jag är optimist. Jag hänger med och hoppas på att det rullas upp. Det får gärna ta lite tid.

Citat:
Den som är gammal och följer tråden, vill jag rekommendera att läcka för allt vad vederbörande är värd - vänd er till Skaraborg2. En dag är det försent. :yes
:

Delar helt din åsikt om att detta är irriterande.

Har faktiskt fått en del sådan från initierade källor men inte jag enbart utan även Crapstack.

All informtion av allehanda slag och från olika håll kommer just från händelsernas centrum - Göteborg.

Du har helt rätt i detta att hela fallet är ett enda stort komplex. Ett stort problem från första början var ju denna att ingen av familjerna hade någon kontakt med någon av de andra familjerna. Dessutom visade två av dessa inte något större intresse för sina saknade. Hade åtminstone de tre familjerna från Göteborg gått samman, så tror inte jag att det hade blivit på detta sätt. Ytterligare en annan sak som också har "lagt locket på" är att ingen har kunnat påträffats vare sig levande eller död.

Naturligtvis finns det en rädsla hos folk. Vad kan hända mig? Vad skall folk tänka om mig etc.? Ganska förståligt, även om snart 45 år har gått till ända.

Jag tror inte historien någonsin kan fullbordas helt - åtminstone inte så länge som det finns människor kvar i livet som själva var med vid denna tid på olika sätt. Dock är jag optimist och tror att delar av fallet kommer att kunna fullbordas inom en snar framtid.

Jag tycker verkligen, att ditt förslag Sven-Gustaf i slutet av ditt inlägg är en mycket god idé. Här läggs inget ut i tråden förrän ett tillstånd har erhållits!
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-13 kl. 20:43.
Citera
2010-02-13, 21:18
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hade åtminstone de tre familjerna från Göteborg gått samman, så tror inte jag att det hade blivit på detta sätt. Ytterligare en annan sak som också har "lagt locket på" är att ingen har kunnat påträffats vare sig levande eller död.

Exakt. Dessa tre familjer vet inte ens vad de ska gå samman om. Desto mindre sannolikt att man osökt tar kontakt då.

Citat:
Naturligtvis finns det en rädsla hos folk. Vad kan hända mig? Vad skall folk tänka om mig etc.? Ganska förståligt, även om snart 45 år har gått till ända.

Det är både förståeligt och förlåtligt. Men: människan - så spekulerar jag - vill komma till ro med sitt samvete och de flesta människor har ett sådant.

Citat:
Jag tror inte historien någonsin kan fullbordas helt/...

Inte jag heller. Men ingen begär det omöjliga/mänskligen ouppnåeliga. Ett närmevärde av sanningen duger gott.

Citat:
Jag tycker verkligen, att ditt förslag Sven-Gustaf i slutet av ditt inlägg är en mycket god idé. Här läggs inget ut i tråden förrän ett tillstånd har erhållits!

Här vill jag bara anmärka, av egen erfarenhet, att Skaraborg2:s förmåga att hålla käft är omutlig. Jag har prövat honom via PM. Han håller tyst om det han lovat hålla tyst om. Frustrerande för oss nyfikna.
Citera
2010-02-13, 22:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hymme" blev till ett stort problem - hur man än ser på saken.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Varför skriver tidningarna fel, de hade tillgång till PU och där framgår det klart och tydligt att de var 3 + 1 + bil som försvann. Medvetet?
Var är polisutredningen???
Varför sa polisen till GRK:s syster att det inte var någon mening att leta efter honom??

Man behöver inte direkt vara konspirationsteoretiker för att tro att tidningarna, polis och kanske någon mer ville tysta ner det, varför skulle annars polisutredningen vara borta, mm ?
Vissa har varit inne på denna linje, bla TS, Edmond + några till (inklusive mig själv), det är absolut inget fel med att få sådana tankar.

Citat:
Men det tror jag inte längre, jag tror att det var enkelt, detta var för polisen ett skit fall med tre enligt dem degenererade själar som de gav blanka faan i (+ Hymme som de inte visste hur de skulle hantera), att polisen skulle viljat dragga efter dem och bil i sjöar tror jag inte ett smack på
.
Polisutredningen blev nog infinitesimal tunn, eftersom de knappt brydde sig och den tror jag tappades bort alt. någon råkade ställa den fel alt. någon tog med sig den hem.

Tidningarna kanske inte läste dessa PU (de kan ju gärna inte läsa alla) och gick enbart på de anmälningar de fick in (Hymme och KÅJ).

GRK:s syster kanske fick detta svar pga att de visste vad som hade hänt, men de hade inga bevis för det eller kanske det var ett troligt antagande, det var ju knappast ett hög prioriterat fall och de ville inte lägga mer tid på det.

Jag är fullt medveten om att Hymme är en problematisk pusselbit med detta resonemang, men det känns ändå lite mer lättsmält som helhet än att tro att det var någon typ av mörkläggning.
Vem skulle vilja mörklägga detta, till vilket syfte, vem hade makt att göra det?
Vad skulle dessa tre (+hymme ) råkat ha trillat över som är så jävla viktigt så att tidningar och polis håller käften. Någon Bauta smugglings info?
Vilka skulle sysslat med det som också har den makt att täppa till munnen på alla?
Möjligtvis Broströms + Stena på den tiden (kanske betydligt fler, men de har ju en naturlig koppling till smuggelvägar), Stena A Olsson är ju dessutom känd för att ha suttit i fängelse + att byggt upp sin förmögenhet under kriget, genom att Stena metall smugglade bla nickel till tyskarna.
Nåja, jag tror på en enklare teori, men jag medger att det finns omständigheter som talar för båda sidor.

Vad tror Ni?

EDIT: I dessa tanker rymms det ingen "hemlig info"

Ja en sak är säker som jag helt håller med dig om och det är att inte gjorde polisen alltför mycket för att det skulle kunna lösas. De lär inte ha varit alltför intresserade av dessa tre "degenererade själar". Nu vet vi inte hur långt Kjell-Åke Johansson hade kommit på det sluttande planet s.a.s.? Har inte kunnat få fram något som talar för att han skulle ha varit straffad. Nu var han iofs bara dryga 16 år när han försvann. Jag tror inte heller att det draggades i alla vattendrag ända ner till Åsa.

Dock var polisen tvungna att ändock ta en viss hänsyn beträffande honom. Detta visade sig också i artikeln i GT den 15 september 1965 "Var finns Kjell-Åke?". Han var ju anmäld som saknad av sin mamma.

Visst läste media vid denna tid bl.a. PU. Han efterlyses där den 5/9 och den 15/9 skrev GT efterlysningen av honom. Ovanligt lång tid och dessutom bara av GT. Jag har sett fall från denna tid då personen hade varit borta i fyra dagar och var redan då efterlyst av både GP och GHT.

Ja jag tror också att polisen sket totalt i detta fall. Man kan ju fundera över varför den ansvarige utgivaren för den svenska delen av NKK ljög mig rakt upp i ansiktet 2007? Troligtvis kunde inte ens han få tag i någon polisutredning för det fanns ingen. Det som står i artikeln från den 29 juli 1984 om att journalisten hade sett en gammal gulnad polisutredning stämmer troligtvis inte. Ev. kan ju Broström, Björndahl eller varför inte t.o.m. Nils-Sture Trädgårdh fått med sig den när någon av dem gick i pension?

Däremot så blev "Hymme" till ett stort problem, som man inte visste riktigt vad man skulle göra med? Då kommer man på den geniala lösningen att man separerar honom från de övriga tre. Dessutom tillhörde han en helt annan socialgrupp och sågs därför som "intressantare", vilket var ett djävla sätt att se på saken.

Det är inte framför allt den saknade polisutredningen som gör mig mest fundersam. Efter att ha gått igenom åren 1965, 66 och 67 så har man eller mindre blivit en "expert" på vad göteborgsmedia vid denna tid skrev. Det är just det jag inte har fått läsa som gör att jag ställer minst sagt mycket misstänksam till att allt inte gick rätt till. Media vid denna tid är mycket snabba med att ta upp försvinnanden. Många gånger innan dessa hamnade i PU. Man tar bl.a. upp om gamla dementa tanter och farbröder från ålderdomshem, fyllon, misstänkta självmordskandidater etc. Jag tror att det snabbaste jag sett har varit om en person som hade varit försvunnen i fyra dagar.

Jag tror fortfarande att någonting låg bakom detta med bristen på information i media. Hade det "bara" gällt de tre från Göteborg ang. polisutredningen så hade jag inte blivit så betänksam som jag blev, när det även inte heller fanns någon om "Hymme" bevarad! I hans fall fick man lov att vara betydligt mera intresserad.

I vilket fall som helst så tycker jag inte att detta är av så stort intresse. Alltså vilka som ev. låg bakom allt detta. Det intressanta är vad som hände med dess fyra ynglingar den 29 juli 1965. Att deras försvinnanden hör ihop är jag helt övertygad om.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-13 kl. 22:06.
Citera
2010-02-14, 02:20
Medlem
Det finns inga bevis för att polisen negligerade eller struntade i killarnas försvinnande. Det är heller inte den känsla jag får när man funderar på alltihop.Det är ju inte 1800-talet det handlar om! GT skrev ju bl.a den 21.10.65 att Göteborgspolisen aldrig tidigare gått bet på ett försvinnande och att detta var en fullständig gåta.
Kanske en förskönande bild och lite skryt men intressant i alla fall! Och det verkar ju som att Olle Broström hade haft hand om och följt utredningen under hela sin tid fram till pensioneringen.

Kjell-Åkes mamma hade ju enligt Norlén sagt vid anmälan om försvinnandet att han brukade vara tillsammans med Gay Karlsson. Norlén är ju inte helt tillförlitlig men i vilket fall som helst så visste ju polisen i sept-65 att alla fyra försvunnit samma dag. Ändå nämndes inte Karlsson och Dahlsjö i dessa artiklar i GT. Av någon anledning. Men vi hittar säkert fler artiklar någonstans vad det lider!

Flera kryptiska meddelanden har kommit in till några här i tråden. Hoppas det är från folk som vet något och inte rena bluffmakare eller skämt

Intressant info om Sten A Olsson Crapstack! Detta visste jag inte. Att han suttit i fängelse och smugglat nickel till tyskarna under kriget. Det är väl inget man talar om i denna stad!
Citera
2010-02-14, 11:08
Medlem
Lill-Einars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Det finns inga bevis för att polisen negligerade eller struntade i killarnas försvinnande.

Jag har heller inga som helst bevis för att polisen mer eller mindre medvetet struntatde i i killarnas försvinnande. Vill dock hävda att detta inte är helt otroligt med tanke på hur min farmor och farfar ska ha blivit bemötta vid min fars försvinnande, som bör ha inträffat 1963.
Citera
2010-02-14, 13:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Delar av PM den 11 september 2009.

Efter tillstånd den 27 januari, läggs nu delar av PM från den 11 september 2009 ut i tråden.

"Han jobbar vidare med Dahlsjö-fallet. Han var där ute i krokarna runt Risåsgatan osv. Snackade med en del folk osv. Och han som jag fattade det fick lite exklusiv hjälp att komma ner i dom källare som jag fattar har en ganska stor roll i det hela, och snokade."

Hopp i PM:et.

"Både XX och hans vänner följer dina trådar med stort intresse så du skall veta att dom är informerade över arbetets framåtskridande."
Citera
2010-02-14, 16:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Flera saker gemensamt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Exakt.
Citat:
Dessa tre familjer vet inte ens vad de ska gå samman om. Desto mindre sannolikt att man osökt tar kontakt då
.

Det är både förståeligt och förlåtligt. Men: människan - så spekulerar jag - vill komma till ro med sitt samvete och de flesta människor har ett sådant.

Inte jag heller. Men ingen begär det omöjliga/mänskligen ouppnåeliga. Ett närmevärde av sanningen duger gott.

Här vill jag bara anmärka, av egen erfarenhet, att Skaraborg2:s förmåga att hålla käft är omutlig. Jag har prövat honom via PM. Han håller tyst om det han lovat hålla tyst om. Frustrerande för oss nyfikna.

Det fanns faktiskt flera saker som dessa familjer hade kunnat gå samman om. De tre försvunna kände varandra samt att de hade försvunnit och bilen samma dag den 29 juli 1965. Om även de andra familjerna hade gjort en polisanmälan att de hade försvunnit så tror jag att också intresset hade blivit större.

Jag är ganska övertygad om, att för flera personer är det bästa sättet att komma till ro, är att inte tala om fallet alls!
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-14 kl. 16:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in