"Hymme" och "den duvblå" den 29/7-65.
Citat:
Ursprungligen postat av Brulla
Tack för en otroligt bra tråd Skaraborg2!
Upptäckte inte tråden förrän igår kväll och sedan dess har jag suttit klistrad vid den. Gång på gång har man trott att man förstått vad som har skett och lika många gånger har man också fått omvärdera hela fallet.
Jag tror också att Johansson och Dahlsjö överlevde dagen samtidigt som Karlsson och Hymme inte gjorde det. Den som jag har svårast att placera i det hela är Hymme. Innan jag hörde om den gemensamma bekanta trodde jag inte att Hymme skulle ha åkt med i bilen om de tre hade något planerat av kriminell natur. Även om Hymme i så fall hade löpt största risken med att åka med i bilen hade det endast utgjort ett onödigt besvär och störningsmoment för de tre andra.
Det jag fortfarande inte förstår är varför Hymme kom i kontakt med gänget om det inte var för en slump? Kunde han bidra med något i deras verksamhet?
En annan sak som för mig är ganska oklar är om "arbetsgivaren" nu var GM, varför överlevde då Johansson när han enligt uppgift blivit misshandlad av "arbetsgivaren"? Bra självförsvar? Nej, jag drar då snarare slutsatsen att han och Dahlsjö utförde dådet även om jag inte heller riktigt är vän med den tanken. Ser helt enkelt inte motivet till det.
Det som känns ganska avgörande i bilen. För mig finns det endast en anledning till att bilen förmodlingen blev slaktad. Någon hade blivit dödad i den eller att den på något annat sätt innehöll på bevis som var till nackdel för någon.
Tack återigen Skaraborg2, Crapstack och alla ni andra som hjälpt till på olika sätt med denna fantastiska tråd!
Upptäckte inte tråden förrän igår kväll och sedan dess har jag suttit klistrad vid den. Gång på gång har man trott att man förstått vad som har skett och lika många gånger har man också fått omvärdera hela fallet.
Jag tror också att Johansson och Dahlsjö överlevde dagen samtidigt som Karlsson och Hymme inte gjorde det. Den som jag har svårast att placera i det hela är Hymme. Innan jag hörde om den gemensamma bekanta trodde jag inte att Hymme skulle ha åkt med i bilen om de tre hade något planerat av kriminell natur. Även om Hymme i så fall hade löpt största risken med att åka med i bilen hade det endast utgjort ett onödigt besvär och störningsmoment för de tre andra.
Det jag fortfarande inte förstår är varför Hymme kom i kontakt med gänget om det inte var för en slump? Kunde han bidra med något i deras verksamhet?
En annan sak som för mig är ganska oklar är om "arbetsgivaren" nu var GM, varför överlevde då Johansson när han enligt uppgift blivit misshandlad av "arbetsgivaren"? Bra självförsvar? Nej, jag drar då snarare slutsatsen att han och Dahlsjö utförde dådet även om jag inte heller riktigt är vän med den tanken. Ser helt enkelt inte motivet till det.
Det som känns ganska avgörande i bilen. För mig finns det endast en anledning till att bilen förmodlingen blev slaktad. Någon hade blivit dödad i den eller att den på något annat sätt innehöll på bevis som var till nackdel för någon.
Tack återigen Skaraborg2, Crapstack och alla ni andra som hjälpt till på olika sätt med denna fantastiska tråd!
Stort tack för ditt intresse samt för din uppskattning Brulla.
Jag har själv trott hela tiden att "Hymmes" försvinnande hade med de övrigas att göra. Har aldrig trott på slumpen. Detta kan man mer eller mindre fastslå genom denna gemensamma bekant men kanske framför allt i ännu högre grad p.g.a. att polisutredningen även beträffande "Hymme" saknas.
"Hymme" var med allra största sannolikhet inte kriminell. En person som han skulle inte ha passat in i sådana sammanhang. Ej heller skulle konstnärssonen "Hymme" kunna ha förvandlats till t.ex. sjömannen "Hymme". En person som han, som var nervös och gick på starka nervtabletter skulle med den allra största sannolikhet vare sig klarat av det ena eller det andra av dessa saker. Ej heller skulle han ha klarat av att under så många år mer eller mindre flackat jorden runt.
Nej jag är övertygad om att "Hymme" kom aldrig längre än till just Göteborg. Han var på fel plats vid fel tidpunkt.
Jag tror att när "Hymme" kom till Göteborgs Central den 29 juli 1965, så stog "den duvblå" och väntade. Att bilen befann sig där kan ev. ha berott på att "Hymmes" väninna hade bett "grabbarna" att plocka upp honom vid centralen. Kanske hade hon själv inte tid?
Hur fick "Hymmes" väninna kontakt med "grabbarna"? Ja karlsson hade ju ingen telefon i sin lägenhet. Han skötte ringandet via telefonkiosker. Att ringa hem till Kjell-Åke tror jag inte. Där bodde alltför många människor i den lägenheten. Dessutom vet jag inte om denna tjej var bekant med just honom? Hemma hos Dahlsjö skall det ha funnits en telefon. Kanske ringde hon dit? han var ju också ägaren till "den duvblå".
Du frågar Brulla varför "Hymme" steg in i bilen då den kanske stog och väntade på honom utanför centralen? Ja jag tror att ingen av vare sig Dahlsjö, Johansson eller Karlsson hade en aning om vad som skulle komma att utspela sig denna dag. Jag har ett scenario som kan vara möjligt men jag har inga som helst belägg för detta.
Som jag har skrivit förut så tycker jag inte, att detta med vilka som låg bakom, är så intressant. Förresten totalt meningslöst att rota i efter snart 45 år. För min egen del, så känns det bäst att det förblir begravet för alltid.
Det som däremot är mycket intressant är vad som hände med de fyra "deltagarna" denna dag? Samt om någon var i livet påföljande morgon? Den sistnämnda frågan ger också en följdfråga: Finns någon i livet den dag som i dag är? Som alla vet så har ju aldrig några kroppar hittats.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-09 kl. 19:15.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-09 kl. 19:15.