2015-01-20, 21:41
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Skall bara svara dig kort. Dina evinnerliga anklagelser, tjafsande, tjatande, och "ordergivningar" som har pågått under åratal berör mig föga.
Anledningen till att jag har tjatat på dig är ju att du suttit som en stoppkloss och förhindrat kontakt med mellanhanden och hans medhjälpare, eftersom du var livrädd för dem, vilket jag funnit absurt. Att annonsera i tråden efter dem, har du ju förbjudit, vilket vi andra respekterat.

Jag har faktiskt tagit hänsyn till dina nycker, men när mellanhanden av en slump helt plötsligt stod där, var jag tvungen att fråga mig vad som var viktigast - att låta dina nojor styra utvecklingen eller att hjälpa de försvunnas anhöriga att få svar på gåtan, och svaret var enkelt. Så jag frågade helt enkelt mellanhanden om han skulle kunna tänka sig att slutföra det uppdrag han påbörjade 2009, och det var inga problem alls. Han är faktiskt en trevlig prick.

Och nu har han kommit - Deffad!
Citera
2015-01-20, 22:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad kommer att tas upp?

Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Tack Skaraborg2 för att du tog dig tid att skriva ner vad du tror. Ja visst kan de på något sätt varit inblandade i grodmansrånet men jag har svårt att hitta ett bra samband. Blir spännande att se vad för teorier/bevis som lägga fram!

Ja, vi får väl se vad som kan framkomma? Det skall bli intressant att se vad som kommer att tas upp.

Sambandet skulle i s f ha kunnat vara pengar?
Citera
2015-01-21, 10:34
Medlem
Finnskogensfasas avatar
Svensk press har tagit upp fallet men har fallet varit uppe i utländsk media ? Någon kan ju kanske känna igen dem som granne,jobbarkompis,vän,far,farbror,make,pojkvän.. .mm.Då jag föreslog facebook här i tråden så kom genast ett litet meddelande från en av de anhöriga som ej lät positivt till förslaget.Om min anhörige försvunnit spårlöst så hade jag velat finna den anhörige och då istället varit glad och tacksam för alla förslag som skulle kunna leda till information om vart de tog vägen efter försvinnandet.De kan ha existerat någon annanstans i världen efter försvinnande datumet så att ej eftersöka i ett mer internationellt forum eller media kan ju göra att svaret på vad som hände dem och vart de tog vägen stannar hos dem som i utlandet kanske skulle känt igen dem.
Citera
2015-01-21, 10:55
Medlem
Grishnacs avatar
Jag tycker fortfarande det hela är väldigt överdramatiserat och att man för läsaren en smula bakom ljuset.
Man vill få det till att alla tre och kanske till och med fyra spårlöst försvann en regnig dag i en blå PV - men i själva verket har flera av dom påstått försvunna observerats efter den dagen och ingen av dom blev anmäld försvunnen det närmaste dygnet. Visst kan det ta några dagar innan en person saknas av anhöriga, men några "försvunna" anmäldes inte saknade förrens lång tid efter "försvinnandet", så frågan i alla fall jag ställer mig är huruvida det här alls är ett "massförsvinnande" alls eller inte. Om man tar bort det som ett faktum så är det ju många saker som kan ha hänt.

Vad jag tycker är en oerhört viktig ledtråd är att polisen aldrig tog "försvinnandet" på särskilt stort allvar och inte heller letade särskilt aktivt efter de "försvunna" - varför då? Vad står i den hemligstämplade rapporten som fick polisen att ta det beslutet? Man kan kalla polisen inkompetent men oftast vet dom saker som vi vanliga dödliga inte känner till.

Nu har jag fått på tafsen om att så här är det inte alls flera gånger men jag tycker inte att någon har presenterat något som tyder på motsatsen, mest med hänvisning till tysthetslöften och hänsyn till efterlevande och ditten och datten - men jag kan inte riktigt begripa vad denna hänsyn skall grunda sig i och vem som kan skadas av att det kommer fram vad som hände eller var dessa personer befinner sig idag.

Jag är inte lika övertygad som TS att jag kommer bli oerhört förvånad när sanningen uppenbarar sig.
Citera
2015-01-21, 11:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
T. ex. Facebook?

Citat:
Ursprungligen postat av Finnskogensfasa
Svensk press har tagit upp fallet men har fallet varit uppe i utländsk media ? Någon kan ju kanske känna igen dem som granne,jobbarkompis,vän,far,farbror,make,pojkvän.. .mm.Då jag föreslog facebook här i tråden så kom genast ett litet meddelande från en av de anhöriga som ej lät positivt till förslaget.Om min anhörige försvunnit spårlöst så hade jag velat finna den anhörige och då istället varit glad och tacksam för alla förslag som skulle kunna leda till information om vart de tog vägen efter försvinnandet.De kan ha existerat någon annanstans i världen efter försvinnande datumet så att ej eftersöka i ett mer internationellt forum eller media kan ju göra att svaret på vad som hände dem och vart de tog vägen stannar hos dem som i utlandet kanske skulle känt igen dem.

Inte vad jag känner till i a f har det varit uppe i utländsk media. Kan vara möjligt att det omnämndes i norsk och dansk media i samband med att de efterlystes där?

Naturligtvis har du rätt i detta du skriver. Om t. ex. detta skulle läggas upp på Facebook, så är frågan vem som skulle sköta det hela? Flera av oss är inte ens medlemmar där.

Ditt förslag, tycker i a f jag, är mycket bra men frågan är just vem som skulle sköta en sådan grupp på t. ex. Facebook?
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-01-21 kl. 12:08.
Citera
2015-01-21, 12:40
Medlem
Finnskogensfasas avatar
Att bli medlem i Facebook för att där efterlysa de försvunna är ingen omöjlighet för någon och den anhörige som skrev meddelande HAR facebook.....Kanske finns yngre förmågor i familjen som kan hjälpa till med en efterlysning som på facebook skulle synas världen över. Så om viljan hade funnits att efterlysa så hela världen ser så hade det säkerligen gjorts för längesedan.Ingen har fortfarande övertygat mej om att de anhöriga ej vet vart de tog vägen...
Citera
2015-01-21, 12:55
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jag är inte lika övertygad som TS att jag kommer bli oerhört förvånad när sanningen uppenbarar sig.
Det är ju det vi inte vet ännu. Ingen konkret beskrivning av skeendet har kommit fram.
Frågorna kvarstår:
Vad eller vilka var skälen till försvinnandena? Vart tog de fyra vägen?
Eftersom detta är så svårt att snoka fram, är man helt beroende av att de få personer som vet något väljer att yttra sig. Annars kan man sitta här och spekulera i evigheter till ingen nytta.
Citera
2015-01-21, 13:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förvånade eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac

Ja, detta är ju det som vi alla väntar på vad som kommer att framkomma. När väl detta kommer att uppenbara sig, så får vi se hur förvånade vi kommer att bli eller inte.
Citera
2015-01-21, 13:40
Medlem
Grishnacs avatar
Jag kan dra ett exempel på hur jag tycker saker överdramatiserats, det har dragits höga växlar på varför det här gänget skulle ge sig av just denna dag med en så uppenbar nödlögn att dom skulle bada trots det usla vädret.
Ja, min första gissning med tanke på klientelet är att dom skulle någonstans där dom kunde tjäna pengar lite fort - ett inbrott i ett tidigare utspanat hus eller sommarstuga. Kanske visste man att just den dagen var huset tomt och sedan sågs dom inte till på ett tag eftersom dom försökte kränga prylarna som dom stulit. Inte sy mystiskt alls ok det förklara en hel del.
Sen finns det ju inget som säger att dom inte setts åka i stan i den blå Volvon - bara att ett fåtal personer inte sett dom, det kan ju ändå vara tusentals som har sett bilen efter den dagen men dom har kanske inte lagt det på minnet - det är ju inte en rolls royce det handlar om, fråga mig om jag sett en rosa XC90 på sista tiden och jag kan nog inte svara säkert på den frågan.
Citera
2015-01-21, 14:16
Medlem
SentOmsiders avatar
Alla styrkta uppgifter som skulle berätta att de INTE dog den dagen de försvann skulle förvåna mig! Tre uttråkade grabbar buskör med bilen på regnhala vägar vid kusten… Finns gott om klippor i norra Halland, liksom småvägar till vattnet.
Citera
2015-01-21, 14:57
Medlem
Finnskogensfasas avatar
Vi har nog alla olika teorier om vad som hänt......Jag tror att de knasat i Grodmansrånet och därför var tvungna att försvinna.Det fanns många utländska varvsarbetare i Göteborg 1965 så att få hjälp att starta ett nytt liv i utlandet var nog inga problem.De kan då ha fått nya identiteter och senare återvänt till hemlandet Sverige som turister eller kanske som bofasta med en ny adress.Vi tror alla så mycket men vad hände egentligen...
Citera
2015-01-21, 14:59
Medlem
Finnskogensfasas avatar
Vad menar ni då ni skriver om slutbesiktning?Det har jag funderat mycket på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in