2010-01-14, 21:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel GT fredagen den 19 november 1965.

Detta datum lät GT både "Hymmes" mor och brodern "Manne" få en hel sida för sig själva. Artikeln finns på sidan 8 och visar "det gamla vanliga" fotot på "Hymme", samt ett större foto på modern och "Manne" tillsammans.

Har aldrig förut sett "Manne" på bild och man kan nu se att de var inte enäggstvillingar. Brodern såg ännu bättre ut än "Hymme". Artikeln är lång och kommer därför att delas upp i två delar. Intressant är att i denna artikel får "Manne" komma till tals ang. "Hymmes" försvinnande. Dessutom så berättar modern vad hon gjort i sitt sökande efter sonen under dessa nästan fyra månader.

"18-åring försvunnen fyra månader."

"Hybner Lundquist, 18 år, har varit försvunnen i snart fyra månader. I går fick professor Evert Lundquist och konstnärinnan Ebba Reutercrona, första spåret efter sonen. Han är i Göteborg. Tvillingbror Manne vädjar i dag med gråten i halsen: - Hymme. Hör av dig.

Manne Lundquist sitter i brödernas rum i villan i Drottningholm och hoppas på ett livstecken från tvillingbrodern. Manne visar runt i rummet. En packe skivor, LP-plattor och stenkakor ligger orörda.

- När nån snackar om brorsan blir jag alldeles het över hela kroppen. Vi har hängt ihop i vått och torrt och nu känns det så ensamt och tomt utan Hymme."

"Finns i Göteborg?"

"Gårdagens tips om att Hybner finns i Göteborg har tänt hoppet hos Manne.

En dam meddelade till polisen att hon känt igen Hybner på en spårvagn i Göteborg från en tidningsbild. Han var skäggig och klädd i bryggarfrack. Under ena armen hade han stora pappersark. Till en yngling som han hade i sällskap sa han: Jag är son till en professor men ingen tror mig. De båda ynglingarna gick av spårvagnen på Eketrägatan på Hisingen.

Moderns enorma arbete för att hitta sonen kommer kanske att ge resultat. Hon plockar fram en dokumentportfölj och visar. - Jag vet inte hur många brev jag skrivit till tidningar, ambassader, UD, Interpol och Frälsningsarmén:" (Min markering med fet stil). I två veckor drev hon omkring i Göteborg. Sökte på krogar och restauranger. Dag och natt. Visade foto på sonen."

Forts. följer på artikeln.

Jag undrar nu hur ligger Eketrägatan i förhållande till Vågmästareplatsen? Ligger den i Brämaregården?
Citera
2010-01-14, 22:49
Bannlyst
Bräcke på Hisingen

Eketrägatan Vågmästar platsen Bräcke är 3 enigheten.

Alla gränsar med Ramberget Länsmansgården...med Svarte Mosse i omedelbar närhet cryptiskt!

GBG:s BermudasTriangel
Citera
2010-01-14, 23:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
GBG:s Bermudas Triangel.

Citat:
Ursprungligen postat av Play
Eketrägatan Vågmästar platsen Bräcke är 3 enigheten.

Alla gränsar med Ramberget Länsmansgården...med Svarte Mosse i omedelbar närhet cryptiskt!

GBG:s BermudasTriangel

Bra med ditt klargörande över Eketrägatans läge i förhållande till t.ex. just Vågmästareplatsen som jsg själv känner till.

Däremot Bräcke på Hisingen måste ju dessa infödda göteborgare ha känt till.
Citera
2010-01-14, 23:42
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Det är intressant att se Manne och Ebba ta gestalt (GT-artikeln, Skaraborg2). Även indirekt Hymme via vittnesmålet, trovärdigt eller icke.

Vore också kul att få se bilden på mor och son, men det kanske inte låter sig ordna så lätt, utifrån mikrofilmerna?
Citera
2010-01-15, 00:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke Johansson och "Hymme" Lundquist. Artikel 19/11 1965.

Del: 2.

En del meningar är markerade med fet stil. Dessa är ej markerade i originalartikeln.

Modern vädjar: Ge oss ett livstecken!"

"Hon har gjort allt. Men hitills förgäves.
- Vi är inte alls arga på Hymme. Han behöver inte komma hem. Bara vi får ett livstecken från honom.

De sista månaderna har varit hemska för professor Evert Lundquist och hans fru."

"Ångest."

"- Vi känner ångest. Om han bara ville höra av sig. Ovissheten om sonens öde gör deras annars fridfulla vardag mardrömslik. Oro vilar över den lilla villan på Drottningholm. Arbetet i ateljén brevid villan går trögt.

Men fru Reutercrona-Lundquist låter inte tankarna skena i väg. Trots allt förstår hon sin son. Han är ung, känslig, konstnärligt begåvad, världen lockar och han har ett starkt behov av frihet och oberoende. Hon önskar bara att familjen får veta var han finns."

"Motsats."

"Manne är tvillingbroderns motsats. Lugn och mer intresserad av debattfrågor än konstsnack. Nu håller hans tillvaro på att splittras.

Det var den 29 juli som Hybner försvann. Han liftade från familjens sommarställe i Torekov till Göteborg.

- Jag blir borta tre dagar, sa han till föräldrarna. Redan dan efter fick man ett vykort från honom. Det var avstämplat i Göteborg. Sen dess har man inte hört av honom."

"Målarämne."

"Hybner är konstnärligt begåvad. I september skulle han ha börjat på en kurs i Stockholm.

När han stack iväg den 29 juli var han klädd i grå byxor, enfärgad skjorta, brun bryggarfrack och ett par ovanliga skor av mockasintyp med tvär tå och en rad hål med snörningar.

Han är 177 cm lång, har mellanblont hår, ljusblå ögon, mörka ögonbryn, fylliga läppar, tjocka, kraftiga händer, korta fingrar och är muskulös.

Idag har han kanske skägg och lever bland bohemer i Göteborg."

"Kamrat."

"Det finns dock möjligheter att han stuckit till sjöss och man utesluter inte att han gett sig av tillsammans med Kjell-Åke Johansson, 16 år, Göteborg som försvann samma dag, 29 juli.

En kamrat till göteborgsgrabben är också försvunnen och det är inte otroligt att de tre hänger samman.

Familjen Lundquist hoppas nu att Hymme finns i Göteborg och vädjar nu - hör av dig.

Har någon sett Hybner, tag kontakt med föräldrarna eller GT."

Tyvärr står det inte vem som skrev artikeln.
Citera
2010-01-15, 00:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mikrofilmskvalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det är intressant att se Manne och Ebba ta gestalt (GT-artikeln, Skaraborg2). Även indirekt Hymme via vittnesmålet, trovärdigt eller icke.

Vore också kul att få se bilden på mor och son, men det kanske inte låter sig ordna så lätt, utifrån mikrofilmerna?

Kopian på mor och son är i ganska gott skick. Jag skall försöka att få den utlagd i tråden längre fram.

När det gäller t.ex. Hemmets Journal, så är 12-14 nummer inbundna i varje pärm och måste beställas. Det går fort att en beställd pärm. Mycket få veckotidningar finns på mikrofilm.
Citera
2010-01-15, 17:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artiklar hittills om försvinnandena den 29 juli 1965.

Här kommer den lista på artiklar som hittills har hittats om dessa försvinnanden.

"Hymme" Lundquist: GP 28/8-65, GT 28/8-65, GHT 30/8-65, GP 14/11-65 samt GP 1/4-66. Dessutom i boken "Polisen griper in", 1975, sidorna 147-150.

"Hymme" tillsammans med Kjell-Åke Johansson: GT 21/10-65 och GT 19/11-65.

"Dahlsjö-gänget" + "Hymme": 29/7-84 samt i Noléns bok 1995.

Man märker att iaf GT ville skriva om alla försvinnandena i oktober/november 1965. Dock gör man inte detta av någon anledning?

Man märker också att först när hela 19 år har gått, skrivs det om dessa försvinnanden tillsammans. Dessutom skrivs då alla namnen ut.

Undrar när första artikeln skrevs, där alla fyra försvinnandena togs upp tillsammans? Räknar då inte med PU 5/9-65 med en komplettering den 28/10-65.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-01-15 kl. 17:31.
Citera
2010-01-16, 16:35
Medlem
Här kommer som utlovat namnen på grodmansrånarna, från en artikel av ‘Johnny Colt’ i Kriminal-Journalen no. 5 1966:
Pistolmannen = 26-årige österrikaren Erich Nyheba, internationell brottsling som varit verksam i USA och Sydamerika. Han fick fängelse i 6 år.
Den förklädda kvinnan = 27-årige ungraren Dezi Nagy, arbetslös styrman. Han verkade helt kucku i huvudet och skickades på stor sinnesundersökning.
Båtföraren = 39-årige ungerskfödde svenske medborgaren Peter Pinter, kriminell typ utan yrke. Han fick fängelse i 3 1/2 år.
Enligt grodmanskapitlet i Norlens bok var det pistolmannen Nyheba som senare gjorde en andra karriär som kontroversiell politiker, efter att ha kommit tillbaka till Sverige efter att ha utvisats efter avtjänat straff.
Citera
2010-01-16, 21:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Grodmansrånarna.

Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Här kommer som utlovat namnen på grodmansrånarna, från en artikel av ‘Johnny Colt’ i Kriminal-Journalen no. 5 1966:
Pistolmannen = 26-årige österrikaren Erich Nyheba, internationell brottsling som varit verksam i USA och Sydamerika. Han fick fängelse i 6 år.
Den förklädda kvinnan = 27-årige ungraren Dezi Nagy, arbetslös styrman. Han verkade helt kucku i huvudet och skickades på stor sinnesundersökning.
Båtföraren = 39-årige ungerskfödde svenske medborgaren Peter Pinter, kriminell typ utan yrke. Han fick fängelse i 3 1/2 år.
Enligt grodmanskapitlet i Norlens bok var det pistolmannen Nyheba som senare gjorde en andra karriär som kontroversiell politiker, efter att ha kommit tillbaka till Sverige efter att ha utvisats efter avtjänat straff.

Tack för denna lista över "Grodmans-ligan".

En av rånarna var ganska lik Gay Karlsson. Dock hade detta rån i Gamlestaden, troligtvis inget att göra med massförsvinnandena.

I vilket fall som helst så var torsdagen den 29 juli 1965 i Göteborg en händelserik dag - ur kriminalhistorisk synvinkel.
Citera
2010-01-17, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för denna lista över "Grodmans-ligan".

En av rånarna var ganska lik Gay Karlsson. Dock hade detta rån i Gamlestaden, troligtvis inget att göra med massförsvinnandena.

I vilket fall som helst så var torsdagen den 29 juli 1965 i Göteborg en händelserik dag - ur kriminalhistorisk synvinkel.

Jag vet att mina tankar är helt ute o cyklar men jag nämner dom ändå.

Du säger att en av rånarna var lik Gay Roger. Kan ju varit så att det var fler som såg den likheten och det är det som ligger bakom försvinnadet??

Menar inte att "spreta ut" med mina teorier men en tanke som jag tyckte var värd att delas med
Citera
2010-01-17, 22:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant teori.

Citat:
Ursprungligen postat av Mane Attraction
Jag vet att mina tankar är helt ute o cyklar men jag nämner dom ändå.

Citat:
Du säger att en av rånarna var lik Gay Roger. Kan ju varit så att det var fler som såg den likheten och det är det som ligger bakom försvinnadet??

Menar inte att "spreta ut" med mina teorier men en tanke som jag tyckte var värd att delas med

Ja Gay Roger Karlsson var faktisk ganska lik en av rånarna. Den rånare han var lik var den som kallade sig "Walter Mûller". Ganska lika i ansiktsformen samt samma blåsvarta hår. Längden och kroppsbyggnaden vet jag inte?

Har själv varit inne på samma tankegång som du faktiskt. Skrev något om detta i tråden sensommaren/hösten förra året.

Om "Grodmansrånet" hade något med dessa försvinnanden att göra, vad skulle det isf ha varit? Dessa två grupper kände säkert inte varandra? I vilket fall, så skulle det nog ha blivit språksvårigheter.

Jag kan inte se något samband förutom förstås, att både rånet och fyra försvinnanden sker den 29 juli 1965 i Göteborg. Enbart likheten mellan dessa två personer hade detta ev. något med att de försvann? Isf varför?

Är detta bara en ren tillfällighet? Är det allt för långsökt? Vad tror ni?
Citera
2010-01-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja Gay Roger Karlsson var faktisk ganska lik en av rånarna. Den rånare han var lik var den som kallade sig "Walter Mûller". Ganska lika i ansiktsformen samt samma blåsvarta hår. Längden och kroppsbyggnaden vet jag inte?

Har själv varit inne på samma tankegång som du faktiskt. Skrev något om detta i tråden sensommaren/hösten förra året.

Om "Grodmansrånet" hade något med dessa försvinnanden att göra, vad skulle det isf ha varit? Dessa två grupper kände säkert inte varandra? I vilket fall, så skulle det nog ha blivit språksvårigheter.

Jag kan inte se något samband förutom förstås, att både rånet och fyra försvinnanden sker den 29 juli 1965 i Göteborg. Enbart likheten mellan dessa två personer hade detta ev. något med att de försvann? Isf varför?

Är detta bara en ren tillfällighet? Är det allt för långsökt? Vad tror ni?

Nämnde detta lite löst i somras. Låter ju jävligt långsökt men samtidigt så är det ju ändå så att 2 uppmärksammade fall inträffar på samma dag i GBG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in