2013-02-04, 18:17
Medlem
[quote=Skaraborg2]
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Jag har följt tråden i flera år men inte postat förrän nyligen. Att slutsatser förändras och förkastas under vägen är förståeligt. Följande fråga gäller inte teorier eller slutsatser utan är rent språkligt betingad. En av dina gamla postningar, Skaraborg, förstod jag inte rent syftningsmässigt.

Just detta: De källarurrymmen som har omnänts förut i tråden gick det fortfarande hösten 2009 att besöka. Dessa källarutrymmen under fyllnadsmassorna går det ju inte längre (2010, min anm) att besöka.

Menar du att just de källarurrymmen som det fortfarande hösten 2009 gick att besöka fylldes med fyllnadsmassor mellan 2009 och 2010?[/QUOTE]

Ja du har rätt i att det blev ett syftningsfel i detta inlägg.

Nej det menade jag inte. Så var inte alls fallet. Det handlade om helt andra källarutrymmen.

När du besökte dem (de som alltså gick att besöka), såg du dem från utsidan eller även från insidan?
Citera
2013-02-04, 21:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ut och insidan.

[quote=askum]
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

När du besökte dem (de som alltså gick att besöka), såg du dem från utsidan eller även från insidan?

Ingen av oss har personligen besökt dessa - vare sig på ut eller insidan.
Citera
2013-02-04, 23:29
Medlem
Citat:

Citat:

Citat:
Efter tillstånd den 27 januari, läggs nu delar av PM från den 11 september 2009 ut i tråden.

"Han jobbar vidare med Dahlsjö-fallet. Han var där ute i krokarna runt Risåsgatan osv. Snackade med en del folk osv. Och han som jag fattade det fick lite exklusiv hjälp att komma ner i dom källare som jag fattar har en ganska stor roll i det hela, och snokade."

Hopp i PM:et.

"Både XX och hans vänner följer dina trådar med stort intresse så du skall veta att dom är informerade över arbetets framåtskridande."

Vem är då "han"?
Citera
2013-02-05, 14:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Din fråga.

Citat:
Vem är då "han"?

Förstod att du skulle ställa den här frågan.

Kan inte ge dig något svar på din fråga.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-02-05 kl. 14:32.
Citera
2013-02-05, 19:09
Medlem
Citat:
Både XX och hans vänner följer dina trådar med stort intresse så du skall veta att dom är informerade över arbetets framåtskridande.

Detta låter nästan som att "XX" = en av de tre försvunna. Förstår att du inte kommer svara på det och förväntar mig inget avslöjande. Jag enbart reflekterar över möjligheten.
Citera
2013-02-05, 20:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svar på din fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyFuschia
Detta låter nästan som att "XX" = en av de tre försvunna. Förstår att du inte kommer svara på det och förväntar mig inget avslöjande. Jag enbart reflekterar över möjligheten.

Visst kan jag svara på den frågan.

Så var det inte.
Citera
2013-02-05, 21:01
Medlem
Citat:
Visst kan jag svara på den frågan.

Så var det inte.

Det var ju uppmuntrande

Få se hur det går med nästa:

Anser du att nämnde XX är någon efterlevande/släkting till någon av de av de försvunna som nu antas döda

eller

någon person som var med -65 men som inte namngivits än (alt efterlevande till densamme etc)?
Citera
2013-02-05, 23:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett löfte är ett löfte.

Citat:
Det var ju uppmuntrande

Få se hur det går med nästa:

Anser du att nämnde XX är någon efterlevande/släkting till någon av de av de försvunna som nu antas döda

eller

någon person som var med -65 men som inte namngivits än (alt efterlevande till densamme etc)?

Fråga 1: Nej.

Fråga 2: Nej.

Ett löfte är ett löfte och sådant är till för att hållas!
Citera
2013-02-06, 12:56
Medlem
Grishnacs avatar
[quote=Skaraborg2]
Citat:

Ännu, skall tilläggas.
Citera
2013-02-06, 14:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jan Olof Dahlsjö 1960.

Det foto som finns på olika ställen av Jan Olof Dahlsjö togs i slutet av 1960. Han är alltså här endast dryga 16 år.

Fotot togs i samband med att han skaffade sig sjömansbok. Han begav sig ut till sjöss sent på året 1960.

Detta foto kom att användas i media och av polisen. Fanns det inga mera nytagna foton på honom när han försvann knappt fem år senare som kunde ha använts?
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-02-06 kl. 14:11.
Citera
2013-02-06, 19:48
Medlem
Citat:
Fråga 1: Nej.

Fråga 2: Nej.

Ett löfte är ett löfte och sådant är till för att hållas!

Det där får man väl försöka tolka så gott man kan.
Citera
2013-02-07, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
Här kommer som utlovat namnen på grodmansrånarna, från en artikel av ‘Johnny Colt’ i Kriminal-Journalen no. 5 1966:
Pistolmannen = 26-årige österrikaren Erich Nyheba, internationell brottsling som varit verksam i USA och Sydamerika. Han fick fängelse i 6 år.
Den förklädda kvinnan = 27-årige ungraren Dezi Nagy, arbetslös styrman. Han verkade helt kucku i huvudet och skickades på stor sinnesundersökning.
Båtföraren = 39-årige ungerskfödde svenske medborgaren Peter Pinter, kriminell typ utan yrke. Han fick fängelse i 3 1/2 år.
Enligt grodmanskapitlet i Norlens bok var det pistolmannen Nyheba som senare gjorde en andra karriär som kontroversiell politiker, efter att ha kommit tillbaka till Sverige efter att ha utvisats efter avtjänat straff.

Nagy ovan hyrde en lägenhet på Linnegatan 6 medan rånet förbereddes. (Det var den adressen som förväxlades med Blå Donau.)

Här bodde en annan Nagy ca 1964/65:

http://img267.imageshack.us/img267/1148/ris1715.jpg

Risåsgatan 15

Inte helt ovanligt efternamn dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här