2010-04-05, 18:32
Medlem
megaman1s avatar
Det är så att jag planerar på att flytta hemifrån snart men har inget jobb riktigt så det kommer att bli knapert.

Min budget är på ca 4500 kr i månaden, minimum iallafall. Har några vikariat och lite ströjobb på G så det är minst 4500 om jag planerar utifrån det lägsta.
Hyran ligger på ungefär 2700 i månaden med vatten, el, och värme inräknat, vilket då ger 1800 till allt annat. (ca 450 kr i veckan)

Frågan blir ju då hur mycket maten går på i månaden, eller snarare i veckan + hygienartiklar. Går det att leva på min budget?

Hur gör ni som lever snålt? Hur ser eran budget ut på ett ungefär. Nu har jag inte räknat med annat än det mest basala så 450 i veckan kanske inte stämmer, men dela gärna med er av tips på att leva billigt och vad det kostar för er i veckan/månaden.
Citera
2010-04-05, 18:36
Medlem
Verdess avatar
Klart det går men det är ju inte särskilt roligt. Gör mycket grytor och olika storkok så kan du äta billigt. Rotfrukter och sånt är ju i princip gratis.
Citera
2010-04-05, 18:44
Medlem
HoMohammeds avatar
Din budget är ju under socialbidragsnivå? Bara att knata till soc och be att få tala med en socialsekreterare. Du skall ha hyran betald + minimum 3600 kr / mån om jag minns rätt. Glöm inte ta med hyreskontraktet.

Leva snålt gör du så här: Gå till netto eller lidl och handla burkar med bönor som basmat. Varva med frukt och grönsaker allt efter tycke och smak. En gång i veckan steker du typ fläsk eller något annat billigt kött de har där. I teorin så borde du då komma ner på 50 till 75 kr / dag då. Du kan även byta ut hela din frukost mot en hel grapefrukt. Det är rätt billigt och ger dig ett halvt glas gratis juice med färska vitaminer samtidigt som du äter frukost. Gröt är rätt schysst med. Godis kan du byta ut mot jordnötter (1 kg = 30 kr på netto t.ex.). En annan variant är att köpa en stor 20kgs säck med ris samt en billig riskokare i någon china-trading affär samt pinnar att äta med och riktig red hot sauce på glasflaska. Sedan köper du tonfiskburkar. En tonfiskburk samt en omgång ris och en massa red hot sauce är faktiskt helt ok som middag då och då. En annan klassiker är ju nudlar.
Senast redigerad av HoMohammed 2010-04-05 kl. 18:51.
Citera
2010-04-05, 18:45
Medlem
KaptenAlmas avatar
Klart det går, handla så billigt som möjligt (ÖoB, Willys, City Gross, Lidl osv osv.)
Citera
2010-04-05, 18:46
Medlem
Tv kanaler?
Internet?
Hemförsäkring?

Allt det kostar också i månaden.
Citera
2010-04-05, 18:50
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoMohammed
Din budget är ju under socialbidragsnivå? Bara att knata till soc och be att få tala med en socialsekreterare. Du skall ha hyran betald + minimum 3600 kr / mån om jag minns rätt. Glöm inte ta med hyreskontraktet.

Faan vad jag hatar när folk uppmanas att parasitera på mina skattepengar! Flytta hemifrån när man inte har råd? Och då ska vi andra pröjsa för honom?

Jag vet inte om han verkligen kan få socialbidrag. Kan han det så är det ett allvarligt systemfel i det här landet.
Citera
2010-04-05, 18:52
Medlem
megaman1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoMohammed

Jo, men vill helst klara mig själv och om jag får in lite jobb så har jag snart inte rätt till det.

Citat:
Klart det går men det är ju inte särskilt roligt. Gör mycket grytor och olika storkok så kan du äta billigt. Rotfrukter och sånt är ju i princip gratis.

Precis, det är ungefär så jag har tänkt. Är ganska duktig på att laga mat och tycker det är kul, så att hitta billiga maträtter är inget problem.
Citera
2010-04-05, 18:53
Medlem
epost72s avatar
Några länkar kring just maten

1000- i matkostnad per MÅNAD
Billig fryst färdigmat
Billig mat!
Billiga ingredienser
Billiga proteinkällor
Billigaste nyttigaste maten
Budget 600- mat i 7 dar
Ekonomisk knipa - hjälp med att spara så mycket som möjligt
Finns det billig pasta med bra kvalitet
God billig mat
God och nyttig mat...gärna billig
Hur ska vi klara oss på mindre än 500- fram till lön
Hur äter man billigast
Leva enbart på nudlar
Leva extremt billigt i en vecka - tips
Mat för en vecka, för 100 spänn.. möjligt
Mat för liten budget
Mat som inte kostar mer än 5 kronor per måltid
Matbudget 4000 krmån för två personer
Matbudget under 600- [mod]
Middagar i fem dagar för 100-!
Mycket billig mat
Mycket mat för billig peng... [Sammanfogad tråd Mod]
Mycket och billigt
Nudlar morgon middag kväll Klarar man sig
Nyttig och billig mat
Projekt Så billig lunchmiddag som möjligt!
Realistiska matlagningtips för ungkarlar & studenter
Recept på billig mat
Sluta frossa och minimera matkostnader
Snabbäten, billig och praktisk jobblunch
Söker billig nyttig mat som man ej blir tjock av
Tips på billig mat, så mycket som möjligt för 100 kr
Tips på billig nyttig mat
Tips på väldigt bra och prisvärda matvaror [Underskattade & prisvärda (...)
Vilka maträtter vilken mat lönar det sig rent EKONOMISKT att göra själ (...)
Citera
Medlem
HoMohammeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Faan vad jag hatar när folk uppmanas att parasitera på mina skattepengar! Flytta hemifrån när man inte har råd? Och då ska vi andra pröjsa för honom?

Jag vet inte om han verkligen kan få socialbidrag. Kan han det så är det ett allvarligt systemfel i det här landet.

Är han myndig så inte bara kan han få det. Han skall ha det. Det står i socialtjänstlagen.
Citera
Medlem
Du kan ju gå ur svenska kyrkan och slippa ev. kyrkoskatt om du har inkomst. Om inte nu, så för framtiden. Sen kan du skippa tv-licensen till Rånartjänst, inte allt för svårt att hålla sig undan, men läs på.
Citera
2010-04-05, 18:54
Medlem
megaman1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yazaka
Tv kanaler?
Internet?
Hemförsäkring?

Allt det kostar också i månaden.

ja, jag försöker räkna ut ungefär vad det kan gå på i månaden allt som allt, kan jag få det att gå runt liksom. Hemförsäkring vet jag inte vad det går på. Ska kika lite.
Citera
2010-04-05, 18:58
Medlem
megaman1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RectalDrip
Du kan ju gå ur svenska kyrkan och slippa ev. kyrkoskatt om du har inkomst. Om inte nu, så för framtiden. Sen kan du skippa tv-licensen till Rånartjänst, inte allt för svårt att hålla sig undan, men läs på.

Kyrkan har jag redan gått ur, tack gode gud . Skippa tv-licensen kan jag nog göra, kollar inte så mycket ändå, sen har jag ingen tv att ta med mig så den slipper jag ju, än så länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in