Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-12-13, 15:53
Medlem
Bob Luntas avatar
Sambon och jag har på grund av olika saker inte haft så mycket tid att åka och handla vilket slagit negativt på vår ekonomi redan. Nu har det nått den punkten att maten hemma nästan är slut, vi har lite basvaror, och att vi bara har ca 450 kronor kvar den här månaden.
Vilka ingredienser ska vi köpa för pengarna som är kvar och vilka maträtter ska vi laga?
Vore tacksam för svar...

Kram/ Lunta
Citera
2008-12-13, 15:58
Bannlyst
Jag är rädd för att ni får gå till ÖB och köpa kampanjvaror, eller massa jävla eldoradoprylar som i de flesta fall smakar lik..
Citera
2008-12-13, 15:59
Medlem
stilltons avatar
en julskinka, 3 sorters sill och en flaska bubbelvatten borde det räcka till.. god jul...
Citera
2008-12-13, 15:59
Medlem
p0wnis avatar
nudlar och soppor är väl allmänt känt för att vara billiga att köpa in. Kött är "dyrt", så det får man då undvika och då behövs det proteiner från annat, tex bönor eller liknande.
Citera
2008-12-13, 16:08
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p0wni
nudlar och soppor är väl allmänt känt för att vara billiga att köpa in. Kött är "dyrt", så det får man då undvika och då behövs det proteiner från annat, tex bönor eller liknande.
vanliga nudlar (85g paket för ca 6 kr) har ett kilopris på ca 70kr. jag tycker inte att det är billig mat. inga problem att hitta exempelvis fläskfilé till det priset.
soppor är dock billig mat, om man inte köper sånna där påsar förstås. potatis, lök, rotfrukter och billigt nötkött ger bra och billig mat, men knappast något som man vill äta i två veckor i streck
Citera
2008-12-13, 16:10
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
vanliga nudlar (85g paket för ca 6 kr) har ett kilopris på ca 70kr. jag tycker inte att det är billig mat. inga problem att hitta exempelvis fläskfilé till det priset.
soppor är dock billig mat, om man inte köper sånna där påsar förstås. potatis, lök, rotfrukter och billigt nötkött ger bra och billig mat, men knappast något som man vill äta i två veckor i streck

Kostar väl 2.- på Willys? Såg även att dom har 1kg köttbullar för 19 eller 29.-, kanske vore nåt för TS?
Citera
2008-12-13, 16:12
Medlem
Trumpeters avatar
Vita bönor, krossade tomater, lök, pasta, potatis borde ni komma rätt långt på.
Citera
2008-12-13, 16:28
Medlem
Bolages avatar
450:- är ju relativt mycket, köp en massa torkade bönor, linser och kikärter och blötlägg och koka själv. Blanda med kryddor och billiga grönsaker så har du en fullvärdig måltid.
Citera
2008-12-13, 16:41
Medlem
Snurrens avatar
Billigaste soppan/röran: röda linser kokas mosiga med buljong. Tillsätt spiskummin, det äter jag ofta eftersom det är riktigt gott och mättande. Några bitar varmkorv i kan ju göra det lite matigare, men jag äter soppan ganska tjock.

Ett annat bra recept är massor med finrivna morötter blandas med fräst lök och krossade tomater på bur. Tillsätt vitlök, buljong och örtkryddor. Låt det koka i hop och ät som pastasås, man kan blanda i lite creme fraiche om man har råd med det.

Tredje idén: bjud hem er till folk!
Citera
2008-12-13, 16:46
Medlem
Squalos avatar
Billigt kött borde ni ju hitta för 40 kr / kg. Julskinka och fläskfilé, t.ex. Nu menar jag inte att ni ska köpa 11 kg, utan typ 5. Och en stor säck billigt ris.

Mjöl kostar typ 4-5 kr / kg, så köp det och jäst och baka bröd. Massor av bröd. Kostar i princip ingenting. Så kan ni äta mackor med julskinka. Och fläskfilé.
Citera
2008-12-13, 17:43
Medlem
call3s avatar
Jag har själv levt på pasta där man gjort en tomatsås och hällt i tonfisk. Kom ner på
2-4 kr per portion när jag handlade riktigt billigt.. Dock är det gott att ha i lite morötter eller liknande, men då ökar ju kostnaden.

Gröna linser kokt i buljong som minirätt fungerar bra.

Även lins och tomatsås till ris. Även där är du nere på 2-3 kr per portion om

Så inköpslista

Pasta
tonfisk
krossade tomater
(gärna buljong)
(gärna morot)
---
Gröna linser
Ris alt nudlar alt pasta alt potatis
krossade tomater
(gärna buljong)

Där är ni under en hundring och har lätt mat för en vecka (dock enformigt)

Som sagt det här är väldigt basiskt men sen blandar man i lite vad man har hemma.

Lycka till
Citera
2008-12-13, 18:42
Medlem
Californias avatar
Köttfärs är ju en ganska billig utväg. Gärna irländsk!
Som någon sa innan är ju ris en bra bas och med köttfärs kan man variera olika såser, biffar och köttbullar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in