• 1
  • 2
2006-12-23, 15:03
Medlem
lowrides avatar
Ja jag vet att det finns trådar om billig mat redan, men jag vill köra på extremt billig mat, dvs varje måltid får inte kosta mer än 5 kronor. Så, jag behöver tips/recept på sådant. Helst ska rätte inehålla nån form av kött, men det är inte ett måste så länge man inte drabbas av näringsbrist. Jag kan tänka mig att spendera lite tid på att laga till det, så den aspekten är inte viktig.

Redan fastställda:

- Blodpudding
- Ärtsoppa
- Havregrynsgröt till frukost
Citera
2006-12-23, 15:08
Medlem
Saltas avatar
Pasta
Citera
2006-12-23, 15:08
Medlem
lowrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salta
Pasta

Utveckla? Äta makaroner utan nånting tror jag inte mättar näringsbehovet speciellt bra
Citera
2006-12-23, 15:14
Medlem
Tråknicks avatar
Soppor är väl det som blir allra billigast.

Rotfrukter är jättebilligt och gott och på potatis kommer man långt. Gör man storkok så blir det tokbilligt. Kött är knepigare men inte omöjligt för så liten peng. Högrev eller billig köttfärs (som du kan göra frikadeller av och ha i soppan) brukar gå att hitta billigt.

Kött är ju det som är överlägset dyrast i soppan. Buljong och kryddor är ju nästan gratis. Är du riktigt ambitiös så hittar du en mindre nogräknad köttaffär som säljer hästkött eller restaurangfilé (vad nu det är?).

Sen är det bara att laga på.
Citera
2006-12-23, 15:28
Medlem
silverblues avatar
Köttfärssås och pasta/potatis/ris
Chiliconcarne och ris
Citera
2006-12-23, 16:07
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silverblue
Köttfärssås och pasta/potatis/ris
Chiliconcarne och ris

Klarar du budgeten där? För min del hade det gått med egenfällt viltfärs, men köttfärs i butik är ju dyrt...
Citera
2006-12-23, 16:13
Medlem
dePauls avatar
Djupfryst kyckling är förhållandevis billigt. Börja med att stycka kycklingen i bröstbitar, lår, vingar och inkrås.

Gör en soppa på inkråset, en rejäl huvudmåltid på bröstbitarna och grilla låren för ytterligare en måltid. Man får med andra ord tre olika rätter ur en enda kyckling som på Lidl kostar 16.90/kg.

Tillbehören kan variera men pasta och ris är billigast.

~Paul~
Citera
2006-12-23, 16:25
Medlem
Deannas avatar
Strömmingsflundror köpt på lösvikt och potatis.
Citera
2006-12-23, 16:34
Medlem
fnuskes avatar
Eldorados burk-ravioli går väl på 8kr per burk, räcker till två vanliga måltider eller en stor.
Citera
2006-12-23, 16:43
Medlem
Viveqas avatar
Bönor/linser/ärtor innehåller billigt protein, även havregryn.
Sen ägg, billig tonfisk, billig köttfärs, inälvor.

Köp storpack, laga upp stora mängder mat och frys in i portioner, sparar tid och pengar.

Ex. Omelett
Chili corn carne (vita bönor i tomatsås+köttfärs+lök) med potatis eller ris.
Citera
2006-12-23, 19:36
Bannlyst
Kålsoppa eller kålpudding.
Citera
2006-12-23, 19:52
Medlem
silverblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Klarar du budgeten där? För min del hade det gått med egenfällt viltfärs, men köttfärs i butik är ju dyrt...

Jodå, inget problem. Tycker inte köttfärs är dyrt, 1 kg kostar vad, 20-25 kr? En portion för en normal vuxen person bör innehålla ungefär 50-100 gram kött? Det blir minst 10 st portioner/måltider på 1 kg köttfärs.

Köttfärs 2 kr
Vitabönor 1.50 kr
Gullök 0.25 kr.
Röd chili 0.25 kr
ris 1 kr
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto