• 1
  • 2
2007-07-16, 15:51
Medlem
Lasse.Kongos avatar
Behöver hjälp med billiga recept så jag kan den 21/7 safta till med massor med snacks inför simpsons maratonet på tv6. Har räknat ut att jag kan klara månaden om jag äter för 100:- Idag,Tisdag,Onsdag,Torsdag och Fredag.
Recepten får gärna vara icke hel fabrikat och helst så det blir 2 portioner (Äta resterna från middag till lunch nästa dag).
Ös på med recept, dock inga recept med griskött eftersom det är nått som jag valt bort, är dock inte muslim utan sveriges första icke äta griskött svenne
Ös på med RECEPT!
Citera
2007-07-16, 15:54
Medlem
Kommer ju direkt att tänka på nudlar! : )

Men annars så köper du 1/2 paket snabbmakaroner. T.ex Ica's egna, 10.90 eller vad dom kostar. Sedan kan du köpa något fett paket med köttbullar, eller någon billigare korv. Detta går fort, du kan göra mkt och äta nästa dag. Har du dessutom lite ketchup hemma i kylen så blir det ju rena gourmetmiddagen!

Hm, bacon är griskött va? Annars köper du det + någon pastasås och tillagar det med makaronerna.
Citera
2007-07-16, 15:58
Medlem
Lasse.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusNilsson
Kommer ju direkt att tänka på nudlar! : )

Men annars så köper du 1/2 paket snabbmakaroner. T.ex Ica's egna, 10.90 eller vad dom kostar. Sedan kan du köpa något fett paket med köttbullar, eller någon billigare korv. Detta går fort, du kan göra mkt och äta nästa dag. Har du dessutom lite ketchup hemma i kylen så blir det ju rena gourmetmiddagen!

Hm, bacon är griskött va? Annars köper du det + någon pastasås och tillagar det med makaronerna.
Tack för receptet, känns som hemmagjorda köttbullar kanske ligger närmare dock eftersom jag hoppar gärna över färdig gjorda meatballs. Joo bacon är griskött.
Citera
2007-07-16, 16:02
Medlem
Snövits avatar
Potatis och löksoppa, billigare än så är nog svårt att hitta.

Skala potatis och koka i kastrull med en buljongtärning, släng i grovhackad lök. Mixa allt med stavmixer och späd till lagom tjocklek.
Citera
2007-07-16, 16:15
Medlem
Enitys avatar
Vatten och socker... tadaa där har du det billigaste
Citera
2007-07-16, 16:15
Medlem
Katarsiss avatar
Havregrynsgröt. Eller som jag föredrar det: havregryn med mjölk.

Riktigt billigt blir det om du fiskar utan fiskekort och själv plockar din potatis nattetid.
Finns en mängd olika rotfrukter i trädgårdarna, samt frukt och bär. I skogen finns svamp.

Ugnsstekta grönsaker är gott och billigt hur du än gör.
Bakad potatis är billigt om du väljer nåt billigt att ha på.

Utgå ifrån vad du har hemma så att du bara behöver köpa till nån liten ingrediens istället för alla som behövs.
Citera
2007-07-16, 16:17
Bannlyst
ris och ketchup funkar bra, det åt jag alltid sista veckan innan lånet kom när jag var student
Citera
2007-07-16, 16:19
Medlem
Lasse.Kongos avatar
Tack för alla tips. Vill dock i största möjliga mån hoppa över nudlar och sånt, utan mer än gärna rätter ala husmanskost.
Citera
2007-07-16, 16:20
Medlem
Dan-Banans avatar
Korv innehåller också gris. Du kanske ska fundera på att käka vegetariskt, kött är dyrt, om man bortser från korv, bacon å färdiga köttbullar. Bortse från dina principer och gå och köp ett paket grillkorv, ett paket bacon och ett kilo färdiga köttbullar. Sen potatis å pasta till det. Lite grönsaker kanske. Det blir tajt med pengar men borde gå om du har något vettigt ställe att handla på.

Att vägra att äta fläsk av andra skäl än religion känns ju bara fjantigt. Sedan så kan man inte heller räkna med GOD mat alla fem dagarna då du bara har 10kr/portion att gå på, det går, men det är inte lätt.
Citera
2007-07-16, 16:22
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse.Kongo
Tack för alla tips. Vill dock i största möjliga mån hoppa över nudlar och sånt, utan mer än gärna rätter ala husmanskost.

Finns det husmanskost utan griskött?
Citera
2007-07-16, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlitheSecond
Finns det husmanskost utan griskött?
Nej.
Citera
2007-07-16, 16:26
Medlem
Lasse.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Banan
Korv innehåller också gris. Du kanske ska fundera på att käka vegetariskt, kött är dyrt, om man bortser från korv, bacon å färdiga köttbullar. Bortse från dina principer och gå och köp ett paket grillkorv, ett paket bacon och ett kilo färdiga köttbullar. Sen potatis å pasta till det. Lite grönsaker kanske. Det blir tajt med pengar men borde gå om du har något vettigt ställe att handla på.

Att vägra att äta fläsk av andra skäl än religion känns ju bara fjantigt. Sedan så kan man inte heller räkna med GOD mat alla fem dagarna då du bara har 10kr/portion att gå på, det går, men det är inte lätt.
Att krubba vegetariskt är inga problem så såna recept är mer än välkomna. Hur fjantigt det än här så är det nån som jag valt bort p.g.a att jag tycker inte det känns bra att äta det. Svårt att beskriva det men så är det.
Har en dag klar nu idag blir det : Ärtsoppa med nybakat bröd. Bruken med ärtorna kosta 5,90:- och brödet 13.90:-, timjan och det andra hade jag hemma. Nu är det bara fyra dar kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in