• 1
  • 2
2008-08-17, 05:04
Medlem
Vilka maträtter/ vilken mat är egentligen billigare att tillaga själv än att köpa färdiglagade/ färdiglagat? Någon som räknat på detta?

Kroppkakor måste ju vara billigare att göra själv, då i alla fall potatisen i sig inte är dyr; köpta kroppkakor är ju svindyra i förhållande till hur billig potatis är och hur dyra köpta kroppkakor är, med tanke på hur mycket/ mest dessa av potatis består utav...

Tunnpannkaka måste ju också vara dyrare att köpa i färdigt format än att göra själv?

Bruna bönor?

Ärtsoppa kostar väl inte mycket att köpa färdigt och ej heller att göra= går på ett ut där, kanske?

Köttfärslimpa, då? Köttfärsen är ju inte direkt billig numera...
Köttbullar måste ju också vara dyrare att göra själv, detta även när köttfärsen har rödlapp på sig??

Pytt i panna verkar vara en rätt som är billigare att köpa än att göra själv, om man betänker alla ingred. där förutom den billiga potatisen då...

Risgrynsgröt?

Och vilka maträtter kan man egentligen köpa färdiglagade? Kanske knappt någon av de ovanstående, eller?

Vilka maträtter lönar det sig alltså rent ekonomiskt att tillaga själv?
Blodpudding?
Järpar?
Hamburgare?
Köttsoppa?
Fiskgratäng/- er?
Fiskbullar?
Fiskpinnar?
Potatismos= måste ju bara kosta minst att stampa till själv?!
Korv/ ar......... ??
Pannbiff?
Pasta?
Grillad kyckling?- billigare grilla själv än köpa färdiggrillad??
Kåldolmar? Vitkål är ju i alla fall billigt...
Jag kommer inte på flera maträtter än så här just nu(husmanskost, då).
Men har någon räknat på olika maträtter/ olik mat och vad desamma kostar färdiglagat vs hemlagat, så shoot.
Senast redigerad av Tort 2008-08-17 kl. 06:00.
Citera
2008-08-17, 06:07
Medlem
Oj, hann inte med.

Men även:
Lasagne?
Spaghetti med köttfärssås på burk/ i korv?
Och olika av stuvat(typ stuvade makaroner, stuvade grönsaker, o. s. v).
Senast redigerad av Tort 2008-08-17 kl. 06:25.
Citera
2008-08-17, 07:11
Medlem
Bröd i de flesta former blir billigast att göra själv.
Fast ska man göra pizza så brukar det bli dyrare att göra själv än att gå på pizzerian, fast jag gör alltid märkvärdig tjejpizza om jag gör själv.
Citera
2008-08-17, 07:27
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Vet inte riktigt hur mycket ärtsoppa man får ut av ett kilo torkade ärtor.
Men en snabb googling verkar ge att torkade ärtor har ett kilopris nånstans 14-20kr. Skippar man fläsket så är det inte så mycket annat som ska i en ärtsoppa, och jag gissar att man får ut betydligt mer ärtsoppa av det än vad som finns i en sån tub (500g?) som kostar 10-15 kronor i butik.

Sen är det ju en massa jobb med att blötlägga och koka ärtor så beroende på hur man värderar sin tid är ju det något att tänka på, men rent ekonomiskt så är det nog billigare att göra själv.

Tror att det gäller de flesta ärtväxter så som bönor och linser, de verkar vara billiga att köpa torkade, men kräver ofta att man måste lägga dem i blöt över natten eller så.
Skulle gissa att det är likadant med risgrynsgröt också.
Citera
2008-08-17, 09:49
Medlem
Cerwins avatar
Mer eller mindre allt är billigare att göra själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Pytt i panna verkar vara en rätt som är billigare att köpa än att göra själv, om man betänker alla ingred. där förutom den billiga potatisen då...

Pytt i panna är ju "tänkt" att man ska göra på rester från dagen innan så då tärnar man ju ner potatis + vad man nu hade för kött dagen innan och tillsätter eventuellt lite lök. Garanterat billigare att göra själv.

Sen är det ju inte direkt så att den köpta varianten innehåller oxfilé som dom först putsar och sen tärnar ner
Citera
2008-08-17, 10:11
Medlem
coopers avatar
Kosta vad det kostar vill, jag vet ju iaf vad jag stoppar in i min mun när jag har lagat maten själv

och att köttbullarna skulle vara billigare att köpa halvfabrikat, ja självklart men när jag gör köttbullar, har gjort mycket på hemslaktad nöt nu ett tag och då tar jag 100% köttfärs och lite kryddor, inget mer

Fundera på hur många procent det är i köpeköttbullar... klart det blir billigare

Men är det ok att det är hur billigt som helst bara det smakar röv och man får cancer innan man är 35?

nej du Kerstin... jag lagar min dyra mat vidare och så kan alla andra köpa färdig mat...

Cooper som har ärtorna ligger i blöt för att koka ärtsoppa ikväll
Citera
2008-08-17, 10:48
Medlem
balzams avatar
Långkok á köttgrytor med ris. Gulaschgryta t ex.
Citera
2008-08-17, 11:44
Medlem
rullkragens avatar
Det bör bli biligare att göra alt själva!

Tjenis !

Om man utgår från vad det i verkligheten finns i den färdiga maten, och använder liknade ”fusk” produkter, så måste det vara billigare att göra själva.

Men säger man köttbullar som är gjorda på gammalt klasiskt vis jämfört med färdiga som mest är mjöl och smakämnen, så är det dyrare att göra själva.

Set handlar mycke också om vilken tillgång man har på råvaror, har man själva djur eller köper en hel gris och tjur så kommer man ner mycke i kött pris, odlar man själva grönsaker, potatis, frukt, osv. så blir dessa råvaror också betydligt biligare.
Och handlar man i butiker, så är prisskillnaden mellan butiker också stor, storpack är oftast billigare än små förpackningar.
Vist är det mycke jobb med att slakta själva, odla grönsaker själva, osv. , och alla bor inte på landet så det är omöjligt att göra sådant.
Att fara runt i olika butiker och leta lägsta priser är väldigt tidsödande.

Och ställer man sig en helg och lagar mycke mat som sedan fryses in samt bakar bröd så kommer man biligare undan. Lite handlar det också om hur stor familjen är, för en person blir det kanske inte så stor vinst att laga själva. Och skickligheten på hur man kan laga mat, blir det bara skit av det som inte smakar gott, så är tid och råvaror till ingen nytta. Är man däremot skicklig och gillar att laga mat så är nog mycke vunnit.

Någon direkt kalkyl går inte att göra för så många faktorer spelar in som tillgång och pris på råvaror, vad ens tid är värd, skicklighet så allt blir utnyttjat rätt, priset på färdig mat, osv.

Men utgår man från att man kan laga mat och har tid samt intresse så blir det nog billigare men framföralt nyttigare.
Citera
2008-08-17, 11:49
Medlem
coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis !

Om man utgår från vad det i verkligheten finns i den färdiga maten, och använder liknade ”fusk” produkter, så måste det vara billigare att göra själva.

Massa text....
Ja.. jag håller med dig..

Om man är en större familj kan man ju även samlas runt matlagandet och få en trevlig stund, det är lite hemtrevligt när det står och puttrar på spisen och sen smaken.. ohhh.. inte så jävla konstigt att man är överviktigt ;:P
Citera
2008-08-17, 14:22
Medlem
Ärtsoppa är svårt att få till billigt , Iallfall om man ska göra den med fläsk.
det är fläsket som får kostnaden att dra iväg. Med tanke på att en korv med soppa kostar 9kr.

Vegetarisk soppa är en helt annan femma. Sen får man ju ofta mer kött i den man gör själv. Men om du bara tänkt laga en portion motsvarande det som finns i plastkorven så är det ju iprincip omöjligt att köpa så lite fläsk. De minsta bitarna kostar ju runt 20 lappen.
Citera
2008-08-17, 16:35
Medlem
Squalos avatar
Fiskpinnar är dyrare att göra själv om man ser till dom billigaste. Pasta är också dyrare att göra själv än att köpa billig färdig då man får betala typ 13 kg / kg för durummjöl medans billig pasta går på ~8 kr / kg.

Annars är färdig mat dyrare än att laga själv. Och är den inte billigare så beror det på att den är sämre, outspädd med potatismjöl och fan vet.
Citera
2008-08-17, 18:09
Medlem
hundhuvuds avatar
Är det inte en fråga om vilka faktorer man tar in i beräkningen? Bara kostnaden av råvaror kontra kostnaden av den köpta produkten?

Eller skall faktorer som energiåtgång, kostnad för verktyg eller i västa fall även kostnad för tid i samband med tillagning med?

För egen del lagar jag så mycket jag kan själv ur ekonomisk, etisk och kvalitativ synvinkel, men framförallt för att det är kul.

/Hundhuvudet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in