2006-01-16, 18:52
Medlem
zizacons avatar
Jag har precis flyttat hemifrån. Det blir ofta samma jäkla mat (läs makaroner och kötbullar) Tyvärr blir man så trött på eländet att man gärna låter sig övertalas att äta ute istället, vilket inte är bra vare sig för kroppen eller plånboken. Därför skulle jag vilja sätta samman nån slags lista på goda enkla maträtter samt även en guide hur man lagar maten rätt. Det är en enorm skillnad på kvaliten på min farmors makaroner och mina egna som ett exempel.

Alltså tips på vanliga enkla rätter som höjer sig markant, då de lagas rätt och naturligtvis hur de lagas rätt.
Citera
2006-01-16, 18:56
Medlem
occasuss avatar
Det enda jag vet som är både gott och nyttigt är sushi, men det är inte billigt.
Citera
2006-01-16, 19:54
Medlem
thebandits avatar
Köp en kokbok.
Citera
2006-01-16, 22:07
Medlem
PaintSpots avatar
Köp typ kycklingfilé på påse, 1kg kostar runt 60spänn, iaf där jag bor.
Sen är det bara köp ris och någon sås till det. Är både nyttigt och gott.
Du kan ju steka typ champinjoner till, så blir det ännu godare .
Själv lever man på typ panpizzor och och den rätten du nämnt och kyckling.
Citera
2006-01-17, 00:09
Medlem
Bullsquids avatar
jag är i precis samma läge
bott själv ca 3 mån nu (fast blivit vräkt nu iofs..)
blir 95% micromat och resten makaroner o nudlar
pengar e ju åxå ett problem... har inte råd med mcdonalds ens..
Citera
2006-01-17, 00:14
Medlem
CurryCurres avatar
Köp Icas rutiga kokbok. I den står allt från hur man kokar makaroner till hur man styckar tjurar.

Mitt första tips på enkel, billig och god mat blir grundtomatsåsen, som du kan använda att steka upp köttbullarna i, eller direkt till pastan, eller till ratatouille, eller som fyllning i pitabrödet, eller dipp till chipsen.

Lite OT men eftersom du just flyttat hemifrån kanske det kan vara trevligt med tips?
Basvaror att alltid ha hemma är: Lök, vitlök, potatis, pasta, tomater (hela färska samt på burk), bönor på burk av alla slag, mjölk, smör, ägg, stekolja, grönsaker på burk (majs, champinjoner), morötter. Allt detta står sig länge, är billigt och går att använda i det mesta du lagar.

Annat trevligt att ha hemma är: Riven ost i paket (går utmärkt att frysa och sedan bara röra i/strö på vad du ni vill göra), frusen spenat, bacon, färdiga köttbullar, tonfisk på burk

Iallafall, klassisk tomatsås (basicbasic) ā la CurryCurre:
Skala och hacka 1 lök och 2-3 vitlöksklyftor
Fräs på fyran-femman tills löken är mjuk och genomskinlig.
Dra ner värmen till trean.
Har du hela tomater, dela dem och skär bort kvisten, skär sedan snabbt i klyftor och i med det i pannan tillsammans med lite vatten
Har du krossade på burk är det bara att hälla i.
Snåla inte på kryddorna! En god tomatsås ska smaka mycket. Har du tomatpuré hemma så ha i en rejäl klick av det också.
Kryddor: Timjan, basilika, oregano, peppar, salt. Allt i rikliga mängder, men smaka av allteftersom! Citronsaft är gott och skärper smaken något. Runda av med lite, lite socker.

Det här är stommen. Vill du ha i en burk svamp eller lite majs eller något annat för att få det mer matigt är det bara att ha i dem direkt efter tomaterna.

Ursäkta lång post
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in