• 1
  • 2
2008-02-06, 20:36
Medlem
Nr det gller ris s kper jag 20kg-psar med jasminris p lokala turk/thai-butiken och det r mycket bttre kvalitet n mesta av riset som sljs p vanliga butiker och kostar bara 250 kr. Tips!

Men nr det gller pasta s verkar det vara att desto dyrare desto bttre. Jag behver inte kka frskpasta men finns det billig pasta med ngorluna kvalitet nnstans???
Citera
2008-02-06, 22:31
Medlem
Bultmans avatar
Jag tycker den mesta pasta smakar lika.
Citera
2008-02-07, 17:41
Medlem
Kpte pasta p B fr ett tag sen. 400g tror jag det var fr 3kr. Smakade helt okej men det kanske var min ss som gjorde det.
Citera
2008-02-07, 18:54
Medlem
klybans avatar
Nettos pasta som r i gula/orange frpackningar tycker jag hller en bra kvalitet och r billiga.

Bultman alla pasta smakar ABSOLUT inte samma och sen finns det mer n smak att hnga upp sig p, typ hur den blir efter kokning dlig pasta.
Dlig pasta har en jkla frmga att man inte kan koka den perfekt, bra pasta klarar fel kokning bttre.

Sen finns det flera mrken av dom billigare dr koktiderna r helt fel som r angivna p frpackningen
Citera
2008-02-07, 19:32
Medlem
Tjippmunks avatar
jag smakar ingen skillnad p olika fabrikat pasta. kper p b, 454g fr 2,50-3:-
Citera
2008-02-07, 21:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
jag smakar ingen skillnad p olika fabrikat pasta. kper p b, 454g fr 2,50-3:-
r dina smaklkar s avtrubbade kan jag sga att du missar ntt, fr kvalitets pasta r betydligt godare.

P den frska pastan r jag mindre bevandrad med, brukar inte kpa den oftast pga att den r sllan frsk :/
Och den jag testat att gra sjlv har inte haft dom bsta rvarorna heller
Citera
2008-02-07, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
r dina smaklkar s avtrubbade kan jag sga att du missar ntt, fr kvalitets pasta r betydligt godare.

P den frska pastan r jag mindre bevandrad med, brukar inte kpa den oftast pga att den r sllan frsk :/
Och den jag testat att gra sjlv har inte haft dom bsta rvarorna heller

"Frsk" pasta som man kan kpa i en vanlig coopbutik har en hllbarhet p upp till 2 mnader, iallafall r var det det som stod p mitt paketet sist jag handlade.

Annars tycker jag att om man jmfr frsk pasta och vanlig pasta s r det som 2 helt olika matrtter.
Vad man tycker r godast r sjlvfallet en smak sak.
Citera
2008-02-07, 23:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E903
"Frsk" pasta som man kan kpa i en vanlig coopbutik har en hllbarhet p upp till 2 mnader, iallafall r var det det som stod p mitt paketet sist jag handlade.

Annars tycker jag att om man jmfr frsk pasta och vanlig pasta s r det som 2 helt olika matrtter.
Vad man tycker r godast r sjlvfallet en smak sak.
Jo, men nr ntt har 2 mnaders hllbarhet s r den inte frsk lngre enligt mitt stt att se p det.

Har kpt "frsk" pasta mnga ggr och det finns flera stt den kan vara p p samma mrke och smak.
Ena gngen mjuk och medgrlig okokt nsta gng hrd och gr snder, mste ha med tiden den har legat.
Citera
2008-02-07, 23:52
Medlem
skert s...
Min pasta som jag kr p just nu r iallafall Barilla. Bde bra farfalle och gnochi, eller egentligen luras man kanske bara av att frpackningen r snygg och lite frgglad.
Citera
2008-02-07, 23:59
Medlem
Strsta skillnaden jag mrker p bra och dlig pasta r att dlig pasta nstan lses upp p ytan samtidigt som den r bra i mitten. Exempel p dlig pasta r Coop Spaghetti och exempel p bra pasta r nglamark Spaghetti och Kungsrnens FullkornsSpaghetti... Sen s r jag kanske krsen p form ox. Gillar inte alls Gnocchi och Penne. Mer frtjust i Fussili till exempel...
Citera
2008-02-08, 06:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenix85
Strsta skillnaden jag mrker p bra och dlig pasta r att dlig pasta nstan lses upp p ytan samtidigt som den r bra i mitten. Exempel p dlig pasta r Coop Spaghetti och exempel p bra pasta r nglamark Spaghetti och Kungsrnens FullkornsSpaghetti... Sen s r jag kanske krsen p form ox. Gillar inte alls Gnocchi och Penne. Mer frtjust i Fussili till exempel...
Barilla dr har du en bra pasta.

Men nr de gller de olika sorternas pasta s hnger det mycket p vilken sorts mat man har till.

Jag har en mat rtt som r gudomligt gott till gnocchi medans de flesta andra pasta sorter gr hela matrtten kass.

P penne gillar jag lite kladdigare saker som fastnar, eller blomklgratnger med ostss dr ostssen letar sig in i pastan.

S beror mycket p vad man har till s smakar de flesta sorterna bra.
Citera
2008-02-08, 07:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Javisst r det s, man fr vad man betalar fr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in