• 1
  • 2
2008-09-14, 21:35
Medlem
Hej,

Jag har nyligen börjat jobba heltid och kommit fram till att flera tusen kronor per månad kan komma att hamna i händerna på burger king, mcdonalds, lokala pizzabagare med flera om jag inte kommer på ett billigare och bättre sätt att äta lunch.

De kriterier en bra lunch har är följande;
-Billig
-Går snabbt att äta (Tid är pengar)
-Praktisk (Går snabbt att laga stora mängder, enkel att förbereda inför ätande etc.)
-God (Det går inte att äta något äckligt snabbt)
-Energirik och mättande (Man måste bli mätt och stå sig några timmar)

Hur kan man röra ihop något som följer dessa kriterier?
Jag tänker mig någon form av proteinshake, kanske med en del ägg och socker i? Det ultimata vore en lunch i flytande form man har med sig i en flaska och lätt häller i sig på en minut, och samtidigt så får den inte kosta så mycket.

Har någon några bra tips på hur dom har löst detta? Eller kanske några kreativa idéer?
Citera
2008-09-14, 21:54
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoTaB
Hej,

Jag har nyligen börjat jobba heltid och kommit fram till att flera tusen kronor per månad kan komma att hamna i händerna på burger king, mcdonalds, lokala pizzabagare med flera om jag inte kommer på ett billigare och bättre sätt att äta lunch.

-Billig
-Praktisk (Går snabbt att laga stora mängder, enkel att förbereda inför ätande etc.)

Jag tänker mig någon form av proteinshake, kanske med en del ägg och socker i? Det ultimata vore en lunch i flytande form man har med sig i en flaska och lätt häller i sig på en minut, och samtidigt så får den inte kosta så mycket.

Har någon några bra tips på hur dom har löst detta? Eller kanske några kreativa idéer?

Ett par ägg- och falukorvsmackor. Mellan två stora brödskivor kan du dunka i ett stekt ägg, tre falukorvsskivor och ett par tomatskivor och kanske ett sallatsblad.
Citera
2008-09-15, 08:09
Medlem
Snurrens avatar
Om man dricker en proteindrink så fattar inte hjärnan att man har "ätit" så man känner sig inte så mätt, men om man tar ett äpple till eller en skiva hårt bröd och tuggar på så går signalerna fram

Annars är ju grytor bra att ha i matlådor, särskilt Chili con carne. Den smakar bara godare efter ett tag. Man kan göra en stor sats och frysa in i portionspåsar. Min specialare är att göra en "Jättesats" köffärssås och hälften får bli Bolognesesås, och hälften Chili con carne. Låt det gärna stå och puttra flera timmar. Nu så här års börjar man kunna använda balkongen (om man har någon) som extra kylskåp.

Enkelt och billigt är också köttbullar och makaroner, eller falukorv och makaroner. Blanda gärna i lite broccoli eller andra grönsaker. En bit ugnsbakad lax med majonässås och valfritt tillbehör (potatis blir inte alltid så gott i matlåda).
Citera
2008-09-15, 08:19
Bannlyst
Tonfiks med keso och citron peppar! Protein booomb

Makrill i tomatsås med något grovt bröd till! Massor med proteion omega3 och fibrer
Citera
2008-09-15, 08:46
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoTaB
Hej,

-Billig

Måste bara fråga varför du måste kunna få i dig lunchen på någon minut? Som du skriver så äter du annars på snabbmatställen och då tar en lunch minst 30 minuter. (promenad dit, beställning, äta, promenad tillbaks)

Det finns massor av goda luncher och du har redan fått några bra svar. Mitt förslag är att du lagar dubbel sats till middag och tar med dig resterna dagen efter.
Citera
2008-09-15, 10:28
Medlem
Lolabandolas avatar
Som någon ovan; Tonfisk är billigt och bra, du står dig länge. Imorse innan jag sprang iväg så kokte jag ett ägg, hackade ner det i en låda, en burk tonfisk, några salladsblad, dijonsenap, kapris, haricot verts och miniKeso på toppen. Jag kommer stå mig till ikväll på det.

Söndagslaga en gryta i annat fall. Soppor med linser och bönor står du dig länge på.

Good luck!
Citera
2008-09-15, 10:34
Medlem
Carl Serungs avatar
Jag har ett recpet på tonfisksallad som garanterat gör dig mätt! Smakar himmelskt gott gör den också...Om nån vill ha det, så hojta till..
Citera
2008-09-15, 10:45
Medlem
cc_zeros avatar
När jag jobbade i somras gjorde jag 1kg köttfärs med bönor i som jag sedan hade i kylskåpet, micrade det två minuter på jobbet sen färdigt att käka.

Billigt och enkelt. Hade ju pasta till det också förresten, åt inte enbart köttfärs ^^

Annars är väl sallader att föredra? Bara göra en stor djävla sallad och sedan ta med efter behov?
Citera
2008-09-15, 10:49
Medlem
hundensårs avatar
När jag var fattig var det nudlar som gällde.
Ett paket färdignudlar man hade köpt i storpack. Sen slängde man i ett eller två kokta ägg. Går att variera med 5-6 färdigstekta köttbullar. Till det kan du ta ett par morötter.

Krydda med starka prylar..chili..curry. Kostar ingenting.
Citera
2008-09-15, 12:24
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag har ett recpet på tonfisksallad som garanterat gör dig mätt! Smakar himmelskt gott gör den också...Om nån vill ha det, så hojta till..

Hade inte vart fel med ett sådant recept, posta det här eller skicka ett pm ifall du vill.

Till TS: Jag hade kört på någon typ av paj, lätt att göra i stora mängder samtidigt som man kan frysa in det. Med lite sallad till så blir det en mättande och rätt billig middag, ifall det går snabbt att äta beror på hur fort du käkar.
Citera
2008-09-15, 13:45
Medlem
Carl Serungs avatar
Ok here goes:

1 burk Tonfisk i vatten. (obs! Vatten, inte i olja)
Majonnäs
Worchestershiresås
HP-Sås
Curry
Gröna oliver

Häll av vattnet från tonfisken. Blanda tonfisken med ett par matskedar majonnäs. (eller till vilken konsistens du önskar)

Tillsätt de övriga ingredienserna i "normala" proportioner. (Finns inga exakta mått, smaka dig fram).

Rör runt allting försiktigt. Denna blandningen passar väldigt bra på rostat bröd.
Garnera med några Gröna oliver på toppen.

Denna rätt kan tyckas låta konstig, men jag kan garantera att den är väldigt god. Receptet har jag fått från en som jobbade i Norge slutet på 70 talet, och denna rätt serverades i baren på hotellet han bodde på.

Bon Apetit!
Citera
2008-09-15, 14:24
Medlem
Tonfisk är något som är jävligt gott enligt mig. På smörgås är det utmärkt. Nyttigt med. Skall testa ditt recept, Carl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in