2006-10-24, 18:27
Medlem
stRs avatar
Tyckte det kunde behövas lite ungkarlstips, börjar med en liten lista jag gjorde i en annan tråd med förslag på sådant man kan köpa hem för en varierad och nyttig kost.

Kolhydratskälla:
potatis,fullkornspasta och ris. Våga prova basmati-ris till dina asiatiska rätter! Det är sådant dom har på kina restaurangen.

Protein:
Tonfisk på burk, bönor på konserv(Kidney, svarta osv), storpack med köttfärs, frysta kyckling filér, köttbullar, fiskgratänger (willys är en höjdare).

Vitaminer mineraler och antioxidanter:
Lök(gul är billigast), ärtor, brocoli, morötter, frysta wokgrönsaker, spenat, majs, tomat (vid säsong), paprika (grön är billigast och mest besk fungerar bra till kött medans jag brukar använda röd till kyckling), oliver på burk.

Tillbehör:
Ketchup, sweet chili sås, citron, soja, tabasco(eller substitut).

Basvaror:
Hårt bröd, mjukt bröd, mjölk, ost/skinka/leverpastej/mjukost/marmelad eller annat pålägg, inlagd gurka, sylt lingon/jordgubb whatever, vetemjöl, musli, fil, yoghurt, havregryn, russin, nötter, frukt banan/äpple/apelsin eller vad som står för säsongen (Äpplen har säsong året runt), smör, senap, tomat puré, matgrädde, kaffe, socker, salt, kryddor, krossade tomater, andra konserver (tex vita bönor i tomatsås) osv osv osv. Listan kan göra lång men här har du lite förslag.

En smart grej för att få bra smak till biligt pris är att köpa saker som ketchup och sådana grejer utav de dyrare märkerna om man gillar de bättre, medans frysvaror och pasta/ris/konserver osv ofta smakar lika bra med de biligare märkena. Dock kan jag avråda dig rätt av från euroshopper, men eldorado och Willy's brukar göra schyssta grejer.

OBSERVERA!!!! ALLA RECEPT ÄR FÖR EN PERSON OM INTE ANNAT ANGES!
Citera
2006-10-24, 18:34
Medlem
stRs avatar
Ungkarlens köttbullepytt special.

Du behöver,

Köttbullar (Frysta i påse brukar jag köra på)
Frysta wokgrönsaker (valfritt märke, provat de flesta för variation och de flesta fungerar lika bra)
Fullkornsmakaroner
Salt
Peppar

Häll upp vatten i en kastrull, koka upp och salta vattnet tillsätt sedan pastan.
Ta fram några köttbullar ca 5-10 brukar bli bra, tina dem i micron så de blir tillräckligt mjuka för att skära i. Skiva sedan köttbullarna och släng dem i en stekpanna med en klick flytande margarin ha över wokgrönsaker efter smak (ungefär 50/50 brukar jag köra, ibland lite mer grönsaker) och fräs tills grönsakerna börjar bli klara, krydda med lite grovmalen svartpeppar.

Servera med lite ketchup ett glas juice och hårt bröd.

OBS: Bravos apelsinjuice är billig och god.
Citera
2006-10-24, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stR
frysta kyckling filér

Andra detaljer, som lår eller ben, är ännu billigare.
Citera
2006-10-24, 19:55
Medlem
polyesterpams avatar
Litet forsynt tips: Kanske kan man sla samman denna trad med den har:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=391805
Citera
2006-10-24, 19:55
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IYKK
Andra detaljer, som lår eller ben, är ännu billigare.

Absolut, men det är ofta krångligare att tillaga och innehåller ben per kilo så är inte nödvändigtsvis mer mat, det kontra tid = samma skit.. Men absolut jag är inte nazistisk mot mycket mer än lågpris ketchup och ravioli!

Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
Litet forsynt tips: Kanske kan man sla samman denna trad med den har:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=391805

Nej det vill jag absolut inte. Detta är mitt bidrag till anständigt folk med låg matbudget. Inte folk som vill leva på nudlar för att ha råd att gå på krogen, eller folk som värmer och äter vita bönor med konservburken.
Dessutom är det ingen prisbegränsning på 20kr per mål mat vilket är ren idioti då tex frukost ofta är billigare än låt säga middag, och det hela varierar från dag till dag. Så nej det hoppas jag verkligen inte någon moderator får för sig att göra.

EDIT : I mina recept är även NYTTIGT en prioritet vilket är mer än nödvändigt i en värld där folk blir feta och har problem med magen, immunförsvaret och orken som aldrig förr.
Citera
2006-10-24, 19:59
Medlem
stRs avatar
Ungkarlens fransk/asiatiska kycklinggryta.

Detta receptet kom jag på för ett tag sedan när jag skulle prova dijonsenap och passar lika bra som bjudmat på helgen som att sitta och frossa själv efter ett gympass.

Du behöver:

En kycklingfilé (eller ca200g)
En röd paprika
Milda matlagningsgrädde (skitbra grej, håller 10 dagar öppnad och är fettsnålt samt gott)
Dijon senap (fungerar säkert med vanlig senap, men dijon är inte dyrt och en utmärkt krydda och en burk håller dessutom mycket länge)
Vitpeppar
Grillkrydda
Soja
*Piripiri på flaska/tabasco eller liknande, valfritt. För att få lite syrlighet och styrka.

Gör såhär:
Tina kycklingfilen på ett fat i kylskåpet, ta fram några timmar före du ska laga.
Skär upp kycklingfilén i bitar (valfri storlek, ta det du gillar).
Skär paprikan (jag brukar stava den).
Stek sedan kyckling filén(stek noga, dela på bitarna och kolla så den är riktigt genomstekt), krydda med vitpeppar och lite grillkrydda.
Ha sedan i paprikan och fräs så den blir lite mjuk och gärna får lite färg. Om du valt att ha i tabasco eller liknande så ha i det när du fräser paprikan tillsammans med kycklingen och kryddorna.
Sänk värmen och ha i grädden efter smak, 1-2 teskedar dijon senap och lite stänk soja. Smaka av med svartpeppar.

Servera med nykokt basmati-ris och sweet chillisås. Supergott!
Citera
2006-10-24, 20:25
Bannlyst
Du rekommenderar Bönor som proteinkälla. Då tänker många bara på vita bönor, vilket alla tröttnar på i längden. Varva mellan svarta bönor, mer smak och tuggmotstånd, och kidneybönor, större och rejälare. Gör du t.ex. Chili, blanda dessa 3.

Självklart vet ni att "bra" bönor gärna kostar 12 kronor burken när euroshoppers kan kosta 1 krona. Jag kör på de billiga, men använder mycket kryddor, tomatpure, ketchup etc.
Citera
2006-10-24, 20:44
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffa
Du rekommenderar Bönor som proteinkälla. Då tänker många bara på vita bönor, vilket alla tröttnar på i längden. Varva mellan svarta bönor, mer smak och tuggmotstånd, och kidneybönor, större och rejälare. Gör du t.ex. Chili, blanda dessa 3.

Självklart vet ni att "bra" bönor gärna kostar 12 kronor burken när euroshoppers kan kosta 1 krona. Jag kör på de billiga, men använder mycket kryddor, tomatpure, ketchup etc.

Jag syftade mest på kidneybönor som jag tycker är godast, men ska lägga till de vanliga sorterna. Vita bönor i tomatsås kallar jag inte för "Bönor" och kategoriseras inte under protein källa.
Något som kan vara bra att ha i åtanke är att det här är MIN tips tråd, här utgår jag ifrån vad jag äter. Och meningen är att ingredienserna ska kännas igen i olika recept. Men självklart är det tillåtet att fylla på med recept, men då ska det uppfylla mina kviterier. Anledningen är för att det helt enkelt varit för dålig standard på både svar och tidigare trådar som berör samma ämne, och därav anledningen till att jag skapade denna.. Mod får gärna rensa alla inlägg som inte handlar om matlagning.

EDIT: Det är nog bättre att den som eventuellt vill publicera sitt recept pmar det till mig så kan jag lägga upp det, självklart hänvisar jag till upphovsmannen. Men allt för att hålla standarden uppe så vi slipper ravioli med vitlökspulver recept här.
Citera
2006-10-24, 21:00
Medlem
mankers avatar
Ett bra sätt att bli riktigt mätt för minimalt med pengar är att göra grönsaksröror - något som är min personliga favorit (rörorna).
fungerar både som ett bra substitut till potatis och liknande samt mättar rätt bra om man vill ha mer mat utan att för den delen "spränga" sin budget.

grundbas:

5 rödlökar - c:a 4-5kr (pris enligt ICA centrala sthlm)
5 gula lökar - c:a 6-7kr (-"-)
3 kilo morötter - c:a 10kr (willys stockholm)
5-6 Paprikor - c:a 15-30kr (leta efter erbjudanden, just nu på detta ICA't 400g (3-4st) för 7kr)
1 stor zucchini - c:a 10kr (ICA'n)
1 vitlök - c:a 1-5 kr (ICA'n)
3 burkar krossade tomater - c:a 10kr (extrapris på ICA'n)

detta kan ni då på flertalet olika sätt göra röror/woker/soppo osv på. MER än en gång. Detta skulle för mig kosta runt 30-50kr och räcka till åtminstone 5 måltider. bara att lägga till valfri övrig mat såsom proteinkälla, pasta osv. vilket lätt kan köpar för ett fåtal kronor om man bara orkar "snålleta" (3 burkar tonfisk - 10kr osv).

rätt enformigt - ja och nej, allt beror på din fantasi och vad du blandar det med. idag kokade jag t.ex. upp lite grönsaksfond med en lök, lite vitlök, 1 medelstor zucchini, en halv liten purjolök. var en riktigt god lunch
Citera
2006-10-24, 21:05
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
Ett bra sätt att bli riktigt mätt för minimalt med pengar är att göra grönsaksröror - något som är min personliga favorit (rörorna).
fungerar både som ett bra substitut till potatis och liknande samt mättar rätt bra om man vill ha mer mat utan att för den delen "spränga" sin budget.

grundbas:

5 rödlökar - c:a 4-5kr (pris enligt ICA centrala sthlm)
5 gula lökar - c:a 6-7kr (-"-)
3 kilo morötter - c:a 10kr (willys stockholm)
5-6 Paprikor - c:a 15-30kr (leta efter erbjudanden, just nu på detta ICA't 400g (3-4st) för 7kr)
1 stor zucchini - c:a 10kr (ICA'n)
1 vitlök - c:a 1-5 kr (ICA'n)
3 burkar krossade tomater - c:a 10kr (extrapris på ICA'n)

detta kan ni då på flertalet olika sätt göra röror/woker/soppo osv på. MER än en gång. Detta skulle för mig kosta runt 30-50kr och räcka till åtminstone 5 måltider. bara att lägga till valfri övrig mat såsom proteinkälla, pasta osv. vilket lätt kan köpar för ett fåtal kronor om man bara orkar "snålleta" (3 burkar tonfisk - 10kr osv).

rätt enformigt - ja och nej, allt beror på din fantasi och vad du blandar det med. idag kokade jag t.ex. upp lite grönsaksfond med en lök, lite vitlök, 1 medelstor zucchini, en halv liten purjolök. var en riktigt god lunch

ALERT ALERT ALERT ALERT!!!!
Skriv i någon annan tråd istället eller gör ett fullständigt recept på samma sätt som jag, börja inte med att förstöra tråden det första du gör tack.
Det räcker med att det är billigt, hur många kronor "ca" är helt oväsentligt och extra pris håller inte i längden, lägg av. JAG HAR SAGT DET ÄR INTE TIPS TILL ETT POLSKT JÄVLA SOPPKÖK DET ÄR MAT FÖR EN VANLIG MÄNNISKA SOM ÄGER SMAKLÖKAR OCH HAR BEHOV UTAV ÄTLIG KOST FÖR ETT BRA PRIS OCH SOM ÄR NYTTIGT, ÄR NI INTE MER LÄSKUNNIGA ÄN ATT FÖRSTA BIDRAGET IFRÅN NÅGON ANNAN ÄN MIG ÄR RENA JÄVLA SMÖRJAN?! Fan vad leds jag blir.

För att förtydliga ytterliggare.

*Inget jävla hacka rotfrukt och koka upp med krossade tomater och "lite kryddor" recept.
*Vi är totalt ointresserade vad paprikan kostar hos ditt lokala ica.
*FULLSTÄNDIGA RECEPT

Vid närmare eftertanke, posta inget alls, skicka det via pm som det står tidigare och låt mig publicera det om det duger...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in