• 1
  • 2
2006-10-31, 16:13
Medlem
Flickan Melindas avatar
Jag som så många andra i vårt avlånga land har försökt ändra livsstil och äta nyttigare mat. Detta är inte det enklaste i min mening. Ska man ner på hälsokosten och handla så blir man ju ruinerad.
Vart kan man hitta billig och nyttig mat som inte involverar sallad?
Jag har just för tillfället satsat mycket på vegetariska rätter, bönor och grötris. Men även detta kan vara tröttsamt i längden..
Citera
2006-10-31, 16:19
Medlem
Rillburs avatar
Linser, bönor och sånt skit.. Brukar ju finnas jättebilligt i stora volymer på import-affärer såsom kinesiska och mellanöstern-mat..
Citera
2006-10-31, 16:20
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickan Melinda
Jag som så många andra i vårt avlånga land har försökt ändra livsstil och äta nyttigare mat. Detta är inte det enklaste i min mening. Ska man ner på hälsokosten och handla så blir man ju ruinerad.
Jag har just för tillfället satsat mycket på vegetariska rätter, bönor och grötris. Men även detta kan vara tröttsamt i längden..
Finns ju goda hamburgare på MAX
Citera
2006-10-31, 17:28
Medlem
Citat:

Åk till en stor affär och titta in:

Frysta grönsaker. Finns mängder av varianter, nyttiga och billiga är de också.
Pasta, ris, potatis. Billigt och bra kolhydratskällor
Frysta kycklingfilér, köttfärs med 10% fett, fryst alaska pollock(fisk) brukar vara väldigt billigt och är alla nyttiga.

Detta är alla väldigt nyttig man som du kan ha som bas, sedan kan du variera med olika tillbehör och byta ut något om du känner för det t.ex.
Citera
2006-10-31, 20:51
Medlem
cosmic_dancers avatar
linser och bönor är bra att ha hemma. För mycket vita kolhydrater är dåligt för en. Så undvik snabb makaroner och andra vita kolhydrater. kör fullkorn istället. Något som jag tycker är jävligt gott är qiuina eller hur det stavas. Som man använder till maten istället för ris och cous cous etc. Ska du äta poptatis så är tydligen sötpotatis det bästa alternativet. Soms agt bytt ut snabba kolhydrtaer mot protein och ska du äta pasta kör på fullkorn.

Ät alltid enligt tallriksmodellen, mycket grönsaker alltså. blir du hungrig mellan måltiderna ta frukt och försök i den mån det går att äta på regelbunda tider. Motionera.

Lycka till
Citera
2006-10-31, 20:54
Medlem
bönor som sagt. Kidneybönor är jävligt gott och kan användas till mycket.
Citera
2006-10-31, 21:04
Medlem
fulltexts avatar
Citat:
Om du bor i Stockholm så är en repa på Rinkeby torg ett hett tips. Här hittar du jäkligt bra grönsaker, ris, bönor, linser, couscous mm. Själv brukar jag handla världens bästa korv där men det är ju knappast det du är ute efter.
Citera
2006-10-31, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
linser och bönor är bra att ha hemma. För mycket vita kolhydrater är dåligt för en. Så undvik snabb makaroner och andra vita kolhydrater. kör fullkorn istället. Något som jag tycker är jävligt gott är qiuina eller hur det stavas. Som man använder till maten istället för ris och cous cous etc. Ska du äta poptatis så är tydligen sötpotatis det bästa alternativet. Soms agt bytt ut snabba kolhydrtaer mot protein och ska du äta pasta kör på fullkorn.

Ät alltid enligt tallriksmodellen, mycket grönsaker alltså. blir du hungrig mellan måltiderna ta frukt och försök i den mån det går att äta på regelbunda tider. Motionera.

Lycka till

Fullkornsmakaroner:

Näringsvärde per 100 g
Energivärde 1400 kJ
Energivärde 340 kcal
Protein 14 g
Kolhydrat 65 g
varav sockerarter 3,0 g
Fett 2,0 g
varav mättat fett 0,5 g
Kostfiber 6,0 g
Natrium 0,005 g
Fosfor 240 mg 30%*
Järn 3,8 mg 27%*
Magnesium 87 mg 29%*
* % av RDI (rekommenderat dagligt intag)*

Snabbmakaroner
Näringsvärde per 100 g
Energivärde 1500 kJ
Energivärde 350 kcal
Protein 12 g
Kolhydrat 71 g
Fett 2,0 g
Tiamin 0,40 mg 29 %*
Riboflavin 0,15 mg 9 %*
Niacin 6,3 mg 35 %*
Vitamin B6 0,35 mg 18 %*
*% av RDI (Rekommenderat Dagligt Intag)

Energiskillnaden är minimal, dock kan fullkorn mätta aningen mer. Samma andel fett. Snabbmakaroner innehåller dock aningens mer kolhydrater eftersom fullkorn innehåller några gram mer kostfibrer. Annars är ju basen i båda durumvete så det är ju samma. Om man läser listan rätt så innehåller de helt olika näringsämnen, svårt att rangordna dem men t.ex. natrium får vi ju i oss för mycket generellt även om det var lite fullkornsmakaronerna innehöll.

Kostfibrer är inte alltid bättre med mer, får man i sig tillräckligt så räcker ju det. Förstår inte denna hetsjakt på snabbmakaroner, de är ju goda. Det är inte så lätt att man kan säga att det ena är nyttigt och det andra onyttigt, det är jäkligt liten skillnad på dem.
Citera
2006-10-31, 22:33
Medlem
Azraels avatar
Bönor är nyttigt, billigt, fiberrikt och gott. Köps torkade och blötläggs kvällen innan. Kan användas till allt. Sojabönor har ofta högre proteinhalt än kött.

Fisk är också bra. Köp fryst fisk för bästa ekonomi. Färsk när det är mer klirr i kassan.

Sedan tycker jag att man kan omkullkasta idén med potatis, ris och pasta. När jag var utbytesstudent i frankrike på 80-talet så förvånades jag över att det inte var någon självklarhet med dessa saker på bordet. I stället kunde det serveras grönsaker eller bönor till köttet/fisken. Jag har anammat detta och tycker det är ett utmärkt alternativ. Gör en bönsallad med örter i stället för den traditionella bukfyllan.
Citera
2006-10-31, 23:00
Medlem
MacGayVers avatar
Jag har ätit hemmagjord kycklingsallad idag, nyttigt och billigt

Kyckling
Sallad
Tomater
Gurka
Majs
Kikärtor

Edit: ohhh, 888...the number of the not-so-beast
Citera
2006-10-31, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Bönor är nyttigt, billigt, fiberrikt och gott. Köps torkade och blötläggs kvällen innan. Kan användas till allt. Sojabönor har ofta högre proteinhalt än kött.

Fisk är också bra. Köp fryst fisk för bästa ekonomi. Färsk när det är mer klirr i kassan.

Sedan tycker jag att man kan omkullkasta idén med potatis, ris och pasta. När jag var utbytesstudent i frankrike på 80-talet så förvånades jag över att det inte var någon självklarhet med dessa saker på bordet. I stället kunde det serveras grönsaker eller bönor till köttet/fisken. Jag har anammat detta och tycker det är ett utmärkt alternativ. Gör en bönsallad med örter i stället för den traditionella bukfyllan.

Pff, sojaböner är sänker ju testosteronen. Det vill väl ingen riktig man. Men annars är ju helt klart t.ex. sojabönor och andra bönor utmärkt variation ja.
Citera
2006-11-01, 09:55
Medlem
Flickan Melindas avatar
Jag är nog på rätt riktning vad det gäller maten. Äter uteslutet fullkornspasta om jag ska äta pasta, men funderar på att byta till dinkelpasta, som är aningen dyrare, för att inte säga dubbelt så dyrt, men mycket nyttigare.

Jag har även börjat med mycket fisk, speciellt lax som man kan komma över billigt ibland när butikerna har kampanjer.
Bönor har jag aldrig vart så glad i, men försöker lära mig att tycka om det.. Man får väl ta en sorts böna i taget.. Just nu är det kidneybönor som är på tapeten.

Jag äter väldigt sällan bröd utan kör på knäckebröd med makrill.
Vad det gäller sötpotatis så känns det omöjligt att hitta. I USA är sötpotatis den enda sorten som säljs, men i Sverige verkar den vara lost.

I det stora omfånget så vet jag väl som är nyttigt, men har svårt att släppa en del gammal husmanskost som man alltid ätit.
Jag satsar mycket på märket GoGreen och har fyllt upp skafferiet med linfrön, sesamfrön, havre och en massa annat gott.

Det jag är ute efter är kanske mer nyttiga alternativ till sallader. Så som sötpotatisen.. men det kanske är svårt att lista ut någonting.

Jag har däremot tänkt göra egna chips i ugnen och dipp av avokado. Genast mycket nyttigare än en påse Estrella!

Vad det gäller alla tipsen jag fått från "Du är vad du äter" så är jag mycket medveten om vad som är nyttigt i den aspekten.
Jag var mer ute efter vart man kan handla allting billigare. Så som pumpafrön, valnötter osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in