• 1
  • 2
2006-10-31, 16:13
Medlem
Flickan Melindas avatar
Jag som s mnga andra i vrt avlnga land har frskt ndra livsstil och ta nyttigare mat. Detta r inte det enklaste i min mening. Ska man ner p hlsokosten och handla s blir man ju ruinerad.
Vart kan man hitta billig och nyttig mat som inte involverar sallad?
Jag har just fr tillfllet satsat mycket p vegetariska rtter, bnor och grtris. Men ven detta kan vara trttsamt i lngden..
Citera
2006-10-31, 16:19
Medlem
Rillburs avatar
Linser, bnor och snt skit.. Brukar ju finnas jttebilligt i stora volymer p import-affrer ssom kinesiska och mellanstern-mat..
Citera
2006-10-31, 16:20
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickan Melinda
Jag som s mnga andra i vrt avlnga land har frskt ndra livsstil och ta nyttigare mat. Detta r inte det enklaste i min mening. Ska man ner p hlsokosten och handla s blir man ju ruinerad.
Jag har just fr tillfllet satsat mycket p vegetariska rtter, bnor och grtris. Men ven detta kan vara trttsamt i lngden..
Finns ju goda hamburgare p MAX
Citera
2006-10-31, 17:28
Medlem
Citat:

k till en stor affr och titta in:

Frysta grnsaker. Finns mngder av varianter, nyttiga och billiga r de ocks.
Pasta, ris, potatis. Billigt och bra kolhydratskllor
Frysta kycklingfilr, kttfrs med 10% fett, fryst alaska pollock(fisk) brukar vara vldigt billigt och r alla nyttiga.

Detta r alla vldigt nyttig man som du kan ha som bas, sedan kan du variera med olika tillbehr och byta ut ngot om du knner fr det t.ex.
Citera
2006-10-31, 20:51
Medlem
cosmic_dancers avatar
linser och bnor r bra att ha hemma. Fr mycket vita kolhydrater r dligt fr en. S undvik snabb makaroner och andra vita kolhydrater. kr fullkorn istllet. Ngot som jag tycker r jvligt gott r qiuina eller hur det stavas. Som man anvnder till maten istllet fr ris och cous cous etc. Ska du ta poptatis s r tydligen stpotatis det bsta alternativet. Soms agt bytt ut snabba kolhydrtaer mot protein och ska du ta pasta kr p fullkorn.

t alltid enligt tallriksmodellen, mycket grnsaker allts. blir du hungrig mellan mltiderna ta frukt och frsk i den mn det gr att ta p regelbunda tider. Motionera.

Lycka till
Citera
2006-10-31, 20:54
Medlem
bnor som sagt. Kidneybnor r jvligt gott och kan anvndas till mycket.
Citera
2006-10-31, 21:04
Medlem
fulltexts avatar
Citat:
Om du bor i Stockholm s r en repa p Rinkeby torg ett hett tips. Hr hittar du jkligt bra grnsaker, ris, bnor, linser, couscous mm. Sjlv brukar jag handla vrldens bsta korv dr men det r ju knappast det du r ute efter.
Citera
2006-10-31, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
linser och bnor r bra att ha hemma. Fr mycket vita kolhydrater r dligt fr en. S undvik snabb makaroner och andra vita kolhydrater. kr fullkorn istllet. Ngot som jag tycker r jvligt gott r qiuina eller hur det stavas. Som man anvnder till maten istllet fr ris och cous cous etc. Ska du ta poptatis s r tydligen stpotatis det bsta alternativet. Soms agt bytt ut snabba kolhydrtaer mot protein och ska du ta pasta kr p fullkorn.

t alltid enligt tallriksmodellen, mycket grnsaker allts. blir du hungrig mellan mltiderna ta frukt och frsk i den mn det gr att ta p regelbunda tider. Motionera.

Lycka till

Fullkornsmakaroner:

Nringsvrde per 100 g
Energivrde 1400 kJ
Energivrde 340 kcal
Protein 14 g
Kolhydrat 65 g
varav sockerarter 3,0 g
Fett 2,0 g
varav mttat fett 0,5 g
Kostfiber 6,0 g
Natrium 0,005 g
Fosfor 240 mg 30%*
Jrn 3,8 mg 27%*
Magnesium 87 mg 29%*
* % av RDI (rekommenderat dagligt intag)*

Snabbmakaroner
Nringsvrde per 100 g
Energivrde 1500 kJ
Energivrde 350 kcal
Protein 12 g
Kolhydrat 71 g
Fett 2,0 g
Tiamin 0,40 mg 29 %*
Riboflavin 0,15 mg 9 %*
Niacin 6,3 mg 35 %*
Vitamin B6 0,35 mg 18 %*
*% av RDI (Rekommenderat Dagligt Intag)

Energiskillnaden r minimal, dock kan fullkorn mtta aningen mer. Samma andel fett. Snabbmakaroner innehller dock aningens mer kolhydrater eftersom fullkorn innehller ngra gram mer kostfibrer. Annars r ju basen i bda durumvete s det r ju samma. Om man lser listan rtt s innehller de helt olika nringsmnen, svrt att rangordna dem men t.ex. natrium fr vi ju i oss fr mycket generellt ven om det var lite fullkornsmakaronerna innehll.

Kostfibrer r inte alltid bttre med mer, fr man i sig tillrckligt s rcker ju det. Frstr inte denna hetsjakt p snabbmakaroner, de r ju goda. Det r inte s ltt att man kan sga att det ena r nyttigt och det andra onyttigt, det r jkligt liten skillnad p dem.
Citera
2006-10-31, 22:33
Medlem
Azraels avatar
Bnor r nyttigt, billigt, fiberrikt och gott. Kps torkade och bltlggs kvllen innan. Kan anvndas till allt. Sojabnor har ofta hgre proteinhalt n ktt.

Fisk r ocks bra. Kp fryst fisk fr bsta ekonomi. Frsk nr det r mer klirr i kassan.

Sedan tycker jag att man kan omkullkasta idn med potatis, ris och pasta. Nr jag var utbytesstudent i frankrike p 80-talet s frvnades jag ver att det inte var ngon sjlvklarhet med dessa saker p bordet. I stllet kunde det serveras grnsaker eller bnor till kttet/fisken. Jag har anammat detta och tycker det r ett utmrkt alternativ. Gr en bnsallad med rter i stllet fr den traditionella bukfyllan.
Citera
2006-10-31, 23:00
Medlem
MacGayVers avatar
Jag har tit hemmagjord kycklingsallad idag, nyttigt och billigt

Kyckling
Sallad
Tomater
Gurka
Majs
Kikrtor

Edit: ohhh, 888...the number of the not-so-beast
Citera
2006-10-31, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Bnor r nyttigt, billigt, fiberrikt och gott. Kps torkade och bltlggs kvllen innan. Kan anvndas till allt. Sojabnor har ofta hgre proteinhalt n ktt.

Fisk r ocks bra. Kp fryst fisk fr bsta ekonomi. Frsk nr det r mer klirr i kassan.

Sedan tycker jag att man kan omkullkasta idn med potatis, ris och pasta. Nr jag var utbytesstudent i frankrike p 80-talet s frvnades jag ver att det inte var ngon sjlvklarhet med dessa saker p bordet. I stllet kunde det serveras grnsaker eller bnor till kttet/fisken. Jag har anammat detta och tycker det r ett utmrkt alternativ. Gr en bnsallad med rter i stllet fr den traditionella bukfyllan.

Pff, sojabner r snker ju testosteronen. Det vill vl ingen riktig man. Men annars r ju helt klart t.ex. sojabnor och andra bnor utmrkt variation ja.
Citera
2006-11-01, 09:55
Medlem
Flickan Melindas avatar
Jag r nog p rtt riktning vad det gller maten. ter uteslutet fullkornspasta om jag ska ta pasta, men funderar p att byta till dinkelpasta, som r aningen dyrare, fr att inte sga dubbelt s dyrt, men mycket nyttigare.

Jag har ven brjat med mycket fisk, speciellt lax som man kan komma ver billigt ibland nr butikerna har kampanjer.
Bnor har jag aldrig vart s glad i, men frsker lra mig att tycka om det.. Man fr vl ta en sorts bna i taget.. Just nu r det kidneybnor som r p tapeten.

Jag ter vldigt sllan brd utan kr p knckebrd med makrill.
Vad det gller stpotatis s knns det omjligt att hitta. I USA r stpotatis den enda sorten som sljs, men i Sverige verkar den vara lost.

I det stora omfnget s vet jag vl som r nyttigt, men har svrt att slppa en del gammal husmanskost som man alltid tit.
Jag satsar mycket p mrket GoGreen och har fyllt upp skafferiet med linfrn, sesamfrn, havre och en massa annat gott.

Det jag r ute efter r kanske mer nyttiga alternativ till sallader. S som stpotatisen.. men det kanske r svrt att lista ut ngonting.

Jag har dremot tnkt gra egna chips i ugnen och dipp av avokado. Genast mycket nyttigare n en pse Estrella!

Vad det gller alla tipsen jag ftt frn "Du r vad du ter" s r jag mycket medveten om vad som r nyttigt i den aspekten.
Jag var mer ute efter vart man kan handla allting billigare. S som pumpafrn, valntter osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in