• 1
  • 2
2009-01-10, 12:31
Medlem
ingenios avatar
Jag och min sambo kommer tyvärr snart att tvingas leva på omkring 4000 kr/mån i matbudget efter att hyra och el är betald - för oss båda! Skulle därför mycket uppskatta att få konkreta mattips från er. Hur skall man egentligen överleva på en sådan här tajt budget? Tre mål mat om dagen förutsätts.

Jag vill alltså ha tips på alltifrån vad Willys eller Netto tar för fem kilo ris eller potatis; vad man bör köpa för slags matvaror och var någonstans, till vad man kan laga för billiga men näringsrika maträtter för en så ynklig summa. Kanske finns det t.o.m. någon receptbok att köpa med tips på maträtter för en "shoestring budget" för två personer?

Obs! Fjortiskommentarer i stil med: "Är det inte ansvarslöst att bo ihop om ni har så lite pengar?", "Skaffa ett jobb!", "Lev på nudlar", "Skaffa billigare bostad" och dylikt undanbedes. Jag är endast intresserad av konkreta mattips för fattiglappar.
Citera
2009-01-10, 12:41
Medlem
Krösus Sorks avatar
Äter ni tokmycket mat? Min matbudget ligger på ca 1500 kr/mån, då köper jag oftast produkter från kända tillverkare. Jag storhandlar aldrig, bor ensam och butiken jag handlar på är inte jättebillig (inte jättedyr heller ska erkännas).

Anyway, pasta är bra grejer, finns hur många olika pastasåser som helst. Blir ofta klart billigt framförallt om du kan tänka dig vegetariska alternativ.
Citera
2009-01-10, 12:50
Medlem
det låter som om ni käkat hummer varje dag innan?
Citera
2009-01-10, 13:03
Medlem
För 2000 per person så kan ni ju ändå äta lyxigt, så länge det inte är hummer eller oxfilé varje dag. Jag lever på hälften och inte ens då behöver jag äta linser eller nudlar.
Citera
2009-01-10, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzzyy
Haha! Ja, hummer och specialimporterad drakfisk eller något. Ni kan väl i stort sett köpa all sorts mat som finns på en vanlig ICA, förutsatt att detta inte är något svindyrt.
Citera
2009-01-10, 13:24
Medlem
Pasta (makaroner/spaghetti) har serverats här under nästan hela förra året då min ekonomi helt kapsejsade. Eller ja inte hela året, men minst tre ggr per vecka i genomsnitt. Till pastan har jag försökt variera med allehanda fryst kött. Från Lidl. Köttbullar, burgare, o dyl. Ibland kostar jag på mig ett trepack påsar brunsås i pulverform..men ofta blev det bara ketchup ovanpå.
Citera
2009-01-10, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzzyy

4000 på två personer är inte jättemycket?
Citera
2009-01-10, 13:26
Medlem
Bubba_med_ks avatar
4000:- är fan vad jag har att leva på totalt efter jag har betalt hyra, internet osv. (Ja, jag är student).

Ni kan ju verkligen unna er lyxmat varenda dag ni

men men, potatis och pasta och liknande är ju väldigt billigt, likaså rotfrukter kostar ju ingen förmögenhet.

/Bubba
Citera
2009-01-10, 13:36
Medlem
rayraviolis avatar
4000 :- är inte mycket som vissa antyder, i synnerhet inte på två personer. Matkostnaderna kan dra iväg ordentligt om man äter ute mycket och småhandlar på fel ställen. Själv vill jag inte ens räkna. Å andra sidan så är det ju inga problem att klara sig på 2000 :- mån/pers.

TS: Hur har ni gjort innan? Äter ni lunch ute? Gillar ni att laga mat? Var bor ni? (Nån kan ju ha lokala tips)
Citera
2009-01-10, 13:44
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Storkok.

Vi är tre här, och vi spenderar cirka 3500 / Mån.

Det är matlåda på jobbet som gäller. Onyttigt och för lite mat när man äter ute.
Citera
2009-01-10, 13:45
Medlem
Köp ett gäng storpack typ kyckling och köttfärs på typ netto, man kan väl få svenskt till hyggliga priser.. Med dessa varor kan man variera sig rätt mycket.. köp storpack ris och pasta också.

Borde nog ta till mig detta tips också då jag har ca 4 k till mat men hamnar oftast på minus..
Senast redigerad av Big Puff 2009-01-10 kl. 13:47.
Citera
2009-01-10, 13:50
Medlem
Dinpappasfrus avatar
wtf? säger som många andra i tråden, min budget brukar hamna runt tusenlappen iofs kanske en del från billigare märken men ändå!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in