2009-10-28, 20:52
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
http://i36.tinypic.com/24y8ojr.jpg
http://i38.tinypic.com/er0ck1.jpg
https://www.flashback.org/member.php?u=4965

hahaha utmärkt!
Citera
2009-10-28, 20:56
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Inga problem att vara i skolan utan att kunna finska. I stort sett alla böcker finns översatta, de är få, men de finns!
Finskalektioner? Aldrig hört talas om det!

Gällande snuset så är det bara att ta med och snusa bäst fan du vill. Ingen kommer säga något så länge du inte stoppar in en stor lös inför "sluten ordning". jag skulle rekomendera portionssnus och det kan du ha på såväl lektioner som sluten ordning. Och oroa dig inte för att att du ska åka dit för att du har snus. Alla tycker att lagen är bullshit!
Datorn kommer du nog ha mer eller mindre användning av beroende på vilken enhet du hamnar på. Men ta med den, kvällarna går ganska långsamt annars å datorerna på Bevkom är alltid upptagna.

Även om man inte snusar så kan det löna sig att köpa med sig en bunt från färjan, det kommer inte gå ut nåt bäst föredatum innan det är sålt iallafall det kan jag svära.

Minns en episod då ja slarvat bort rekylstärkarn som ung dum rekryt och min alldeles egna Löjtnant med hög och ilsken ton domderar i stugan in å vrålar att han ska ha in mej till utbildarrummet ögonaböj. Livrädd går jag in men det enda han gått å undrat på visade sig vara om ja hade tänkt åka hem på permission nåt inom närmaste, och givetvis om han kunde få lägga in en beställning :P

Det var förövrigt enda gången jag lyckades få igenom en loma ansökan utan problem. Självfallet hamnade man ju i skolan sen och där snusade icke utbildaren
Citera
2009-10-28, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luksen
Tackar för översättningen

Katson olevani Suomen ja _________________ Kansalainen.

Paikka ________________ Aika ___________________

Allekirjoitus_______________________________
Nimen selvennys(mitt namn?)___________________________

Någon som kan översätta och lämna linjerna lediga så jag vet vart jag ska skriva vad,

Så skulle jag gärna vilja ha finska orden för vad jag ska sätta in där

Tack för svaren =)

Angående snuset, på vilket sätt är det olagligt, att sälja och köpa, men inte att använda?

Någon som kan översätta det i citatet så jag vet hur jag ska skriva under den här blanketten, vore jätte tacksam =)
Citera
2009-10-28, 23:19
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Tack för svaren =)

Angående snuset, på vilket sätt är det olagligt, att sälja och köpa, men inte att använda?

Någon som kan översätta det i citatet så jag vet hur jag ska skriva under den här blanketten, vore jätte tacksam =)

Snus är olagligt att sälja, men det är inte olagligt att inneha eller använda.
Hörde dock nå rykten att dom skulle försöka göra det helt olagligt, tom att använda. Om det är sant eller yrsel från min sida vet jag inte, men jag vet däremot att Dragsvik skulle omgående skulle marscha mot och störta regeringen och därefter förklara öppet krig mot bryssel om så skulle hända. Och jag tror inte det skulle vara enda utbildningsförbandet heller..
Citera
2009-10-30, 03:16
Medlem
Just ja, det är lugnt om jag har mitt Svenska id kort på inryckningsdagen?
Citera
2009-10-30, 17:24
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:

Är inte helt säker på det. Har du inget pass(finskt)? Du har ju nämligen fyra andra tecken i ditt finska person nr, tre siffror och en bokstav.
Citera
2009-10-30, 18:21
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:

Det svenska ID kortet duger nog, men för å va på den säkra sidan bör du ta dig via skatteverket och ta ut personbevis också eller vad det heter. Så klarade jag mig. Däremot kan det löna sig att försöka skaffa finskt ID eller Pass om du inte vill råka på ut för problem med krogvakter på loman, somliga har väldig olust å släppa in svenskar och jag har blivit nekad x antal gånger på en handfull platser just för att svenska ID kort "inte gäller i finland", endast körkort eller pass ses giltiga, vilket är skitsnack. Men alla som någonsin försökt argumentera med en vakt av nåt slag vet ju hur ofta det där frukt..

Det räckte vid ett tillfälle inte ens med ID, dödsbricka, beväringspass(blå kortet), uniform och papper från skatteverket samt andra beväringar som försökte hjälpa till. Sannolikheten var enligt vakten alldeles för hög att jag sytt ihop allt detta själv för att som 16-17åring slippa in å dricka min första öl på krogen. Jag har fortfarande en 2kg rökgranat reserverad för de där jävla skitstället.
Citera
2009-10-30, 22:06
Medlem
Godkväll!

Jag vill bara passa på att påpeka att om någon har funderingar kring hur man ska göra för att komma iväg till Dragsvik, hur man ska förbereda sig, vilka papper man behöver, hur man ska ta sig från tågstationen till brigaden, vilka utbildningar man kan få, hur lång tid man har på sig att äta eller något annat som är ett frågetecken runt tjänstgöringen så tveka aldrig att fråga.

Vi är flera som kan hjälpa till, TomEMT, Fun_University, Sinkomies, Lillmorgis (skolan?), henkka och jag själv verkar dock vara aktivast just nu. Personligen kan jag närmast stå till tjänst med frågor om permissionsresor, utbildningar, dagspenning, ersättningar för resor utomlands och dylikt administrativt. Om något av detta känns som ett hinder för er som ska rycka in i något skede, så se till att få svar på era förfrågningar. Jag hjälper personligen till så gott jag kan för att fler ska få möjlighet till militär utbildning och därigenom de verktyg som krävs för Finlands försvar!

MVH,
ahtisaari
Citera
2009-11-01, 21:55
Medlem
Hur en vanlig dag ser ut och vad ni själv tyckte var jobbigast att göra varje morgon,

Vill helt enkelt bli så insatt jag kan.

Får väl försöka skaffa ett Finskt ID, har för mig jag gör det via ambassaden?
Citera
2009-11-01, 22:33
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Hur en vanlig dag ser ut och vad ni själv tyckte var jobbigast att göra varje morgon,

Vill helt enkelt bli så insatt jag kan.

Får väl försöka skaffa ett Finskt ID, har för mig jag gör det via ambassaden?

Hur en vanlig dag ser ut är lite svårt och säga, det beror ju mycket på vart du hamnar och vad det är för tema, vissa dagar kan det vara nästan bara lektioner, andra krälar man uteslutande runt i leran i Harparskogen. Men om ja sku hitta på några typiska rekryttidsexempel skulle de nog låta såhär

Vanlig Brigaddag
0600 väckning
0630 morgonmål
0700 länk via skjutbanan
0830 sluten ordning
1100 lunch
1200 3km march mot baggby skjutbana
1230 Stridsutbildning
1715 Terrängmiddag
1730 Språngmarch tillbaka till Brigaden
1800 Kvällsfritid
2030 Pinkkagransking :P
2200 Lights Out

Skjutbanedag
0600 väckning
0615 morgonmål
0630 3km march mot Baggby skjutbana
0730 STG skjutning / Sidoutbildning
1100 Terränglunch
1200 STG skjutning / Sidoutbildning
1630 Språngmarch tillbaka till Brigaden
1700 Vapenputs - Granskning
1730 Middag
1800 Kvällsfritid
2030 Pinkkagransking :P
2200 Lights Out

Lägerdag (ex Syndalen)
0500 Väckning
0520 Morgonmål
0545 March till skjutbana
0600 Stridsskjutning
1100 March till lägerområdet
1120 Lunch
1200 Stridsutbildning
1800 Lunch
1830 Stridsutbildning
2200 Stridsskjutning
0200 Lights out

Vad som är jobbigast är nog svårt att säga. Själv hade jag nog inga större problem med mycket som många andra ansåg som "dumt och onödigt". Det gäller å ta dagen som den kommer. Käftar man inte emot så brukar man klara sig bra. Att stressa sig förbi en måltid utan att få så mycket som en sked gröt i sig för att sedan sitta snyggt stilla och vänta i 2 timmar kan kanske räknas som nåt de flesta stör sig på.
Senast redigerad av Sinkomies 2009-11-01 kl. 22:37.
Citera
2009-11-01, 23:22
Medlem
Just ja jag ska till läkaren på Onsdag och jag har ännu inte hittat någon översättare till papperet som kan säga hur jag fyller i, Någon som kan översätta o ge en bra förklaring hur jag fyller i det ?
Citera
2009-11-02, 00:22
Medlem
Fun_Universitys avatar
Jag har för mig jag fick 2 st, en på finska, en på svenska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in