2009-08-29, 11:42
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Aldrig hört talas om, att man ska få en bricka som man "måste" bära "hela tiden"

Ja, det är ju andrahandsinfo och pålitligheten är sisådär, till och med när det är en polare som har berättat det.
Citera
2009-08-29, 13:41
Medlem
Det här är den adressen jag har till Norra karjalan:

Kontioranta
PB 5, 80791 Kontioranta

Hur ska jag exakt skriva adressen för att veta det kommer fram

ska jag skriva:

PB 5, 80791 Kontioranta, Finland

eller hur skriver man, känns som det är någon mer adress. När jag pratade i telefon så sa han något efter 80791 om jag inte minns fel.

googlade lite:

Pohjois-Karjalan Prikaati
Varusmiestoimikunta
PL 5, 80791 KONTIORANTA

Nu är jag förvirrad...... igen......
Senast redigerad av trovalla 2009-08-29 kl. 13:52.
Citera
2009-08-29, 14:15
Medlem
rafael1337s avatar
Citat:
Pohjois-Karjalan Prikaati
Varusmiestoimikunta
PL 5, 80791 KONTIORANTA

Det här är den korrekta. Inte för att det spelar någon större roll, men det vore ändå mer rätt att formatera den enligt:

Pohjois-Karjalan Prikaati, PL 5
Varusmiestoimikunta
80791 KONTIORANTA
Finland

PL = Postbox, det vill säga att brigaden har en egen låda dit deras post sorteras vid Kontiorantas postkontor. Därifrån kommer den att föras till brigadens postkontor, där den sorteras till den rätta mottagaren.
Senast redigerad av rafael1337 2009-08-29 kl. 14:26.
Citera
2009-08-29, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rafael1337
Det här är den korrekta. Inte för att det spelar någon större roll, men det vore ändå mer rätt att formatera den enligt:

Varusmiestoimikunta
80791 KONTIORANTA

PL = Postbox, det vill säga att brigaden har en egen låda dit deras post sorteras vid Kontiorantas postkontor. Därifrån kommer den att föras till brigadens postkontor, där den sorteras till den rätta mottagaren.

Tack du min vän. Nu ska jag lämna tråden i fred ett tag
Citera
2009-08-29, 14:20
Medlem
rafael1337s avatar
Citat:
Tack du min vän. Nu ska jag lämna tråden i fred ett tag
Rättelse;

Varusmiestoimikunta
80791 KONTIORANTA
Finland
Citera
2009-08-29, 15:27
Medlem
Blev inget med att lämna tråden ifred:

Vitsord av sista skolbetyg
Skala
Idrott
Matematik
Uppmärksamhet
Medeltal

Det jag undrar är vad jag ska skriva på Skala, uppmärksamhet och medeltal.

Så står det skolbildning, Grundskola[] och en tom ruta som går kryssa i, sen står det skol/läroverk, __/__ klasser gymnasim.

Sportklass serie, M SM osv.

Ingen som känner sig manad att fylla i blanketten där på nätet lite slarvigt som ett exempel så jag förstår hur satan jag ska fylla i den
Citera
2009-08-29, 17:55
Medlem
Det är väl inga konstigheter att fylla i blanketten som ska in. Fyll i vem du är och det du kan fylla i. Vissa saker kan bli svårt å fylla i om man bor i sverige så skippa det.

Poteron är nice, speciellt mitt i vintern när det är -20 å man knappt har sovit något på flera dagar. Tro mig du kommer se lustiga saker ute i skogen.
Citera
2009-08-30, 03:43
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Blev inget med att lämna tråden ifred:

Vitsord av sista skolbetyg
Skala
Idrott
Matematik
Uppmärksamhet
Medeltal

Det jag undrar är vad jag ska skriva på Skala, uppmärksamhet och medeltal.

Så står det skolbildning, Grundskola[] och en tom ruta som går kryssa i, sen står det skol/läroverk, __/__ klasser gymnasim.

Sportklass serie, M SM osv.

Ingen som känner sig manad att fylla i blanketten där på nätet lite slarvigt som ett exempel så jag förstår hur satan jag ska fylla i den

No niin! Man får inte vara helt hjälplös heller! improvisera!
Citera
2009-09-03, 05:32
Medlem
Dionyoss avatar
Kan någon som är på Nylands Brigad atm titta om det står någonting om vad det är för modell på M/05 gona jacka ? Dvs M/05:ans värmejacka(borde väl vara rätt?), vintern är snart här och jag skulle vilja ha en sådan jacka. Jag vet att jag inte kommer få en som ser ut som M/05, men vill bara ha modellen, färgen är saksamma.

Har försökt leta även här på flashback tidigare men ingen lyckoträff.

Snart ringer jag till Sode och pratar med någon beväring där och frågar.
Citera
2009-09-03, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Kan någon som är på Nylands Brigad atm titta om det står någonting om vad det är för modell på M/05 gona jacka ? Dvs M/05:ans värmejacka(borde väl vara rätt?), vintern är snart här och jag skulle vilja ha en sådan jacka. Jag vet att jag inte kommer få en som ser ut som M/05, men vill bara ha modellen, färgen är saksamma.

Har försökt leta även här på flashback tidigare men ingen lyckoträff.

Snart ringer jag till Sode och pratar med någon beväring där och frågar.

Du menar den jacka även officerar bär under övningar, söker du på nylands brigad på youtube och de har torgövning så har officeraren en sådan jacka. Isåfall ska jag försöka knopa fram det för jag frågade samma sak lite tidigare i tråden.
Citera
2009-09-03, 18:53
Medlem
Fun_Universitys avatar
Kika in på http://www.maanpuolustusyhtio.fi/Pub...frontpage=true, de har lite M/05 föremål som kan intressera.
Citera
2009-09-03, 19:05
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Kika in på http://www.maanpuolustusyhtio.fi/Pub...frontpage=true, de har lite M/05 föremål som kan intressera.

Jo har kikat där, men ingen sådan jacka Den var ju så förbannat skön.

Citat:
Du menar den jacka även officerar bär under övningar, söker du på nylands brigad på youtube och de har torgövning så har officeraren en sådan jacka. Isåfall ska jag försöka knopa fram det för jag frågade samma sak lite tidigare i tråden.

Yes. Den var så underbar att ha när man for utanför brigadområdet, bara så att man ville hitta närmaste potero och sitta och gosa och kela med jackan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in