2019-10-01, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Hur går boenden i sverige till väga för repmånad? Inte fått en kallelse på sisådär 10 år~.
Är Duncker kvar? Fortfarande inte tackat ja till premiärlöjtnant ?
Turkka?
Tielinen?
Melin?
Viisteensaari?

Du kan kontakta regionalbyrån och ta reda på om du blivit krigsplacerad överhuvudtaget.. Krigsplacering av utlandsbosätta är ingen självklarhet.

Har du varit på repövning tidigare? Om inte så misstänker jag att det inte är någon kallelse på kommande heller.
Citera
2019-10-01, 18:30
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoftskjutaren
Du kan kontakta regionalbyrån och ta reda på om du blivit krigsplacerad överhuvudtaget.. Krigsplacering av utlandsbosätta är ingen självklarhet.

Har du varit på repövning tidigare? Om inte så misstänker jag att det inte är någon kallelse på kommande heller.
Har du nåt nummer du kan länka?, vi är flera stycken som vill tillbaka på repövning.

Nej vi har inte fått någon kallelse.
Hur ofta är dessa? Minns själv feta gubbar som dök upp på enheten i gamla uniformen.
Under min tjänstgöring dvs.
Citera
2019-10-01, 18:36
Medlem
Citat:
Har du nåt nummer du kan länka?, vi är flera stycken som vill tillbaka på repövning.

Hur ofta är dessa? Minns själv feta gubbar som dök upp på enheten i gamla uniformen.

Ring försvarets växel och ställ samma fråga
Senast redigerad av hoftskjutaren 2019-10-01 kl. 18:39.
Citera
2019-10-31, 07:41
Medlem
adam7s avatar
Citat:

"Feta gubbar" var sannolikt del av mobiliseringsorganisationen. Man kan bli placerad i den efter att man varit placerad i en tidigare uppgift och gjort väl från sig.

Annars är man dryga 10 år, vissa officerare dryga 15 år placerad i sin första krigsorganisation.

Vissa blir omplacerade snabbare p.g.a. sitt civilyrke. Vissa reserveras av civilförsvaret för att sköta samma uppgifter som de dagligen sköter. I hela landet finns mera än 200 000 reserverade som inte kallas in i militären, i.a.f. i början.

Om du bor utomlands är du inte krigsplacerad. Du kan söka till Försvarsutbildningsföreningens kurser
https://mpk.fi/
https://mpk.fi/etusivu/forsvarsutbildningsforeningen/
Citera
2019-12-03, 22:51
Medlem
Punaviivas avatar
Citat:
Hur går boenden i sverige till väga för repmånad? Inte fått en kallelse på sisådär 10 år~.
Är Duncker kvar? Fortfarande inte tackat ja till premiärlöjtnant ?
Turkka?
Tielinen?
Melin?
Viisteensaari?

För ett par år sen var Viisteensaari enhetschef på PionK, Tielinen var då på staben och brukade fungera som beredskapsdejour.
Citera
2022-02-06, 01:31
Medlem
Running_mans avatar
Fick höra under min tid i Flygvapnet (2004-2005) att vi "utlänningar" är befriande från repövningar.

Betydde ju inte att vi inte får deltaga vid repövningar men just biten med transport dit och hem igen hade blivit kostsam för staten så det blev ju billigast att inte kalla in oss alls.

En grej jag upptäckte 2014 var att mitt "hemregemente" blivit nerlagt. Blev vemodig då, i år upptäckte jag att även regementet jag fick extra utbildning på också blivit nerlagt.

Området till det sistnämnda verkar stå öppet nu(inga stängsel eller liknande) och nån Polisstation har flyttat in tillsammans med andra företag.

Citera
2022-07-14, 12:47
Bästa sättet att förberedda sig inför lumpen? Jogga mycket? Ska till Dragsvik om 6 månader
Citera
2022-07-14, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av callmenumberone
Bästa sättet att förberedda sig inför lumpen? Jogga mycket? Ska till Dragsvik om 6 månader

Minst 3 ggr/vecka:

Jogga/spring i spåret med riktiga joggingskor. Pröva ut skor (som du också får ha med dig i det militära) så att de passar dina fötter och ditt steg, det är extremt individuellt.

Att träna på gymmet är alltid bra men uthållighet är viktigare än något annat. Träna upp dig för en cooper också, dvs spring så långt du kan på 12 minuter. Försök komma upp i 3000 meter. De senare åren har resultaten i genomsnitt varit horribelt dåliga, typ 2200-2300 meter. På min tid så var i princip alla över 2800m (har för mig att det var minimikravet för barett på den tiden).

Marschera med en ryggsäck (fylld) på ryggen (gå, spring inte med tyngd på ryggen).

Gör armhävningar och chins/pullups.

Något jag aldrig tränade på själv, men som ingår i testerna är jämfota längdhopp från stillastående.

Här är vad finska armén själva säger om saken:
https://puolustusvoimat.fi/sv/web/so...ngarnas-motion
Citera
2023-07-04, 20:57
Medlem
Finns "pinka" systemet bara i Finska armén eller använder sig andra militärer i världen av liknande metoder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in