2008-05-05, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Det står att jag är från Finland...

Vad har det med saken att göra?!

Min mamma kommer också hon från Finland, men det betyder självklart inte att hon är i det land hon ursprungligen kommer ifrån hela tiden. Juste nu är hon t ex Sverige.

Hyvä ihminen,!
Citera
2008-05-05, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
Hur var eran fysik innan ni ryckte in på Nylands brigad och hur var den efteråt? Att kondisen förbättras antar jag men rent muskelmässigt, tappade ni mycket eller kanske ni rent av byggde lite?
Man har ju som fått bilden av lite käk och långa förflyttningar så det måste väl tära på kroppen?

Nu var jag inte i Nylans Brigad utan i ett annat regemente. Kondisen förbättras från månad 1 3200m i Coopers Test till 3240m i Maj och en försämring 3 veckor innan muckning då sprang jag 3010m samt hade gått upp 6kg på 3månader. Givetvis lite muskler då jag tränade i stort sett konstant förutom några övningar vi var på under de sista 4 månaderna. Tips är att köpa in torrvaror till skåpet när man är i permission som man kan käka på fritiden och under övningar, så att man tappar ingen vikt, bröd, tonfisk, makrill, konserv köttbullar, snask osv. Träna när möjligheten ges, jag kunde köra 4 dagar i veckan under mina 9 månader i tjänsten, undantag en längre övning på 11 dagar.
Citera
2008-05-06, 00:23
Medlem
siwashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exkluderaren
Vad har det med saken att göra?!

Min mamma kommer också hon från Finland, men det betyder självklart inte att hon är i det land hon ursprungligen kommer ifrån hela tiden. Juste nu är hon t ex Sverige.

Hyvä ihminen,!

Jeesus..

Det står ju "Ort: Närpes, Finland".
Citera
2008-05-07, 15:20
Medlem
Idag fattas beslutet om min tid i Finland. Ska bli spännande att se vad det resulterar i men nog tror jag det ska gå bra

Kanske ses till jul då ni grabbar som ska dit
Citera
2008-05-07, 16:06
Medlem
Henrik Sordins avatar
Ja, hoppas vi ses där! Hade ju varit drygt att bli våldtagen i duschen eftersom man är den enda som inte pratar finlandsvenska
Citera
2008-05-07, 16:46
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floxxer
Skulle ni springa ett maraton eller köra ett spinning pass skulle de svenska Kustjägarna spöa finnarna med hästlängder. SKJKs utbildning och utrustningen skiljer sig markant oxå.
Skulle de vara ett riktigt krig och du hamnar i eldstrid, tror jag att jag hade valt den finska sidan. Finnarna tränar mycket mer med skarp amunition samt att finnarna övar o tränar oxå mycket mer disciplin.

Sen kan man väl inte jmf rakt av de svenska med finska. De har två helt olika uppgifter och roll i ett krig.

Ang barettmarschen så handlar de mesta bara om vilja. Har du en
1) normalt frisk kropp och inga skador
2) hållt igång med lite idrott och
3) du deltar i de flesta aktiviter i lumpen i Finland
kommer du att klara den galant

Vilken tur att man inte krigar i spinning då och tveksam till hur bra kustjägare marathonlöpare är, med tanke på att det mest handlar om att ränna runt i skogen med hyffsatt mycket extra vikt och gå sönder
Senast redigerad av TomEMT 2008-05-07 kl. 17:00.
Citera
2008-05-07, 22:57
Medlem
TomEMT:

Hur tung är packningen ni oftast går/springer runt med?

Hur skulle du beskriva tiden på brigaden? Ångrar du att du for dit?

Väljer man själv om man vill göra 362 dagar eller måste man klara vissa krav för att få fortsätta?

Har du förändrats mycket som person under tiden och på vilket sätt i sådana fall?
Citera
2008-05-07, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Sordin
Ja, hoppas vi ses där! Hade ju varit drygt att bli våldtagen i duschen eftersom man är den enda som inte pratar finlandsvenska

Jag följer ju nog med dig =)
Citera
2008-05-08, 00:12
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
TomEMT:

Hur tung är packningen ni oftast går/springer runt med?

Hur skulle du beskriva tiden på brigaden? Ångrar du att du for dit?

Väljer man själv om man vill göra 362 dagar eller måste man klara vissa krav för att få fortsätta?

Har du förändrats mycket som person under tiden och på vilket sätt i sådana fall?

Vanlig stridsutrustning ligger på ~15 kg, "fältaren" runt 25, den konkar du inte runt på när du anfaller etc, utan den följer med på förflyttningarna. Sen varierar det mycket beroende på vilken befattning du har, pansarskott á 4 kg*2, maskingevär 6 kg, tungt pansarskott 2*á 10 kg, bandminor, eller eldstödsgruppen och då blir det tungt men du kan räkna med en 20 kg när du anfaller. Vikterna är på ett ungefär, kommer inte riktigt ihåg men kolla mil.fi där lär du hitta nogrannare info.

När du är på brigaden så gläder du dig över att åtminstone få sova i din säng, men oftast tillbringar du dagarna i skogen när olika moment ska inövas så det är inte många dagar då du bara glider på brigaden.

Efter grundperioden väljs de lämpligaste ut för chefsutbildningen så det gäller för det första att göra bra ifrån sig, men samtidigt hänger det mest på din egen vilja. Och det är först i underofficersskolan som det riktiga börjar skulle jag vilja påstå men då gäller det såklart att få en plats till KJL.

Är du borta 1 år så förändras du helt garanterat och det vill jag rekommendera att du satsar på, då får du ut det mesta av tjänstgöringen och det är med dem du tillbringar 1 år som du får den riktiga gemenskapen med. Men du ska inte förvänta dig att alla är lika motiverade som du, det är väl den stora skillnaden mellan svenska och finska lumpen.

Fråga gärna mer om det är något som gnager!
Citera
2008-05-08, 00:53
Medlem
siwashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Fråga gärna mer om det är något som gnager!

Mycket intressant läsning måste jag säga. Uppskattas!

Jag känner att det skulle vara kul att gå AUK och möjligen RUK, men jag undrar hur det blir med den omtalade gemenskapen som alla upplever i lumpen om man gått AUK ex? Umgås man mest med andra under-serganter eller är man mer kompis med sina gruppmedlemmar?

Har försökt läsa på en del, men samtidigt fattar man inte helheten, så det dyker upp en del frågor(ofta ganska dumma, förmodligen).
Citera
2008-05-08, 07:42
Medlem
TomEMT:

Hur mycket pengar får du ut totalt efter 6 mån respektive 1 år? Är det som i Sverige då man får en större summa pengar när man muckar?

Vad består det kommande halvåret av om man går vidare från grundutbildningen?

När ungefär genomförs barettmarschen?
Citera
2008-05-08, 10:47
Medlem
Floxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
de lämpligaste ut för chefsutbildningen...
...och det vill jag rekommendera att du satsar på

De där med lämplighet kan man verkligen diskutera , men som sagt va, ett antal persoenr väljs för vidareutbildning.

Ang rekommendationen, tycker jag inte de är värt ett halvår, men de beror på vad man vill uppnå. I ditt fall (TomEMT) antar jag att du är bosatt i Finland och kommera att göra din civila karriär där. Speciellt om man vill arbeta i nån myndighet eller göra karriär i södra Finland är de väsentligt att ha gjort detta. Rekryterar ställer alltid frågor om din militärtjänstgöring.
Skall man fortsätta i Sverige räcker de att berätta för en rekryterare att du gjort lumpen i Finland som Kustjägare. De har redan en bild av dig och de är positivt.
Den ledarutbildningen som lärs i Finland vid militären är kanske inte så användbar i Sverige. Däremot är de erfarenhet, helt klart
men de är inte så de arbetar på ex Ericsson

Är du intresserad av militären och en militärkarriär, ja då är de väl bara att stanna
Senast redigerad av Floxxer 2008-05-08 kl. 10:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in