2010-06-17, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Nå, jag säger inte att det behöver vara så, men det luktar som sagt lite väl mulliradio. Att någon dött tex låter typiskt sådant, så illa är det nog inte...

..eller ska vi fortsätta säga att det är så illa, bara för å se ifall trovalla kissar på sig?

Hmm vad har jag för egna minnen utöver de sedvanliga springa i skyddsmask och regnkåpa i + 25 grader, 7 dagars läger med regn varje dag, sluten ordning i snöstorm o.s.v.

Öppna frakturer på lårbenet på rekryter, en från att ha sprungit för snabbt ner för "motivationsgropens" branta sluttning och slagit i backen med full fart, en från att ha hoppat rakt ner från ett militärpolishinder (gamla hinderbanan bortom sjukhuset) utan att häva sig närmare marken först.

Ett befäl från artillerisidan blev galen på ett skjutläger i Niinisalo och hamnade på Ekåsens mentalsjukhus (lägligt nog granne med Nylands Brigad). Han rymmer från dårhuset och traskar runt med en dragen pistol inne i Ekenäs. När militärpolisen lokaliserar honom till ett garage i city och stormar in så har han blåst huvudet av sig.

Ett befäl som hoppar ut ur skåpbilen på senatstorget i Helsingfors med en UZI i vardera hand och en blick som var "upphetsad"... sådär som bara de riktigt störda befälen kunde ha, ser sig omkring, kommer på att detta var ju kanske inte så jävla smart och hoppar tillbaks in i bilen och kommenderar "kör!" (på väg att lämna tillbaks utländska vapen till militärmuseet).

Matförgiftningar i massor, det farligaste i Dragsvik är inte att en massa harmynta inavelsfall från de mörka svensktalande skogarna och öarna får hantera vapen, det farligaste är den bakteriologiska krigsföring som kallas "mat" och serveras i brigadens matsal.
Citera
2010-06-17, 04:58
Medlem
Sinkomiess avatar
Haha ja, vad ska man säga? Skön sammanfattning av det som i dagligt tal kallas firman
Citera
2010-06-17, 21:58
Medlem
Dionyoss avatar
Sinkomies. Vet du vad som hade varit guld värt? Under en natt/dag medans beväringar har övning eller är borta från tälten, dvs Syndalen. Så bära iväg tälten några hundra meter bort. Fast då måste man skaffa M05 för att smälta in i miljön. Dessutom hade det varit guld värt att få med sig några stridos . Stridsbälten dvs. Tror dem kallades för stridos.

US går till skappare.

US: Herr PrmLtn, våra tält är borta och det fattas stridsbälten.
PrmLTN: Kan du ta om det där?
US: Ja våra *tystnad* tält är borta och några har fått sina stridsbälten borttappade :O.
PrmLTN: *Svordomar och allmän spaka*.

Alt gå dit under natten och ta stridsbälten och hjälmar. Vi hade ingen som var utanför tälten och höll vakt när vi var där. Då var det bara inne i tälten. Men fotsteg utanför är ju inget man direkt reagerar på.
Citera
2010-06-17, 23:14
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Sinkomies. Vet du vad som hade varit guld värt? Under en natt/dag medans beväringar har övning eller är borta från tälten, dvs Syndalen. Så bära iväg tälten några hundra meter bort. Fast då måste man skaffa M05 för att smälta in i miljön. Dessutom hade det varit guld värt att få med sig några stridos . Stridsbälten dvs. Tror dem kallades för stridos.

US går till skappare.

US: Herr PrmLtn, våra tält är borta och det fattas stridsbälten.
PrmLTN: Kan du ta om det där?
US: Ja våra *tystnad* tält är borta och några har fått sina stridsbälten borttappade :O.
PrmLTN: *Svordomar och allmän spaka*.

Jag har en uppsättning, vid behov kan jag få fram minst 3st till. Nu behövs endast en videokamera med bra ljudupptagning på avstånd

Citat:
Alt gå dit under natten och ta stridsbälten och hjälmar. Vi hade ingen som var utanför tälten och höll vakt när vi var där. Då var det bara inne i tälten. Men fotsteg utanför är ju inget man direkt reagerar på.

Det vore ju lögn att säga att man inte lekt med tanken att skaffa sig några StG's. Vi hade nog som regel alltid folk utanför tältena, men efter ha testat hur svårt det är att smyga förbi dem och slinka in handen under tältduken (då de är utanför så finns ju ingen vaken i tältet) så vore det kriminellt enkelt.

Vi hade lite gnabb med grannpluton under en övning (norpade vedsäckar av oss de tattarna), så på natten så krälade jag och plchefen över till deras HP tält och ställde till med allmän oreda. Värmetröjor, kassetter (enkelt att ta ur då folk sover med StGn bakom huvet) och annat smått saknades* samt att det tydligen hade blåst så hård storm att alla tältpinnar lossnat ur marken

*De lämnades naturligtvis tillbaka senare, även om det sved lite att ge tillbaks fångsten
Citera
2010-06-18, 00:08
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Jag har en uppsättning, vid behov kan jag få fram minst 3st till. Nu behövs endast en videokamera med bra ljudupptagning på avstånd

Det vore ju lögn att säga att man inte lekt med tanken att skaffa sig några StG's. Vi hade nog som regel alltid folk utanför tältena, men efter ha testat hur svårt det är att smyga förbi dem och slinka in handen under tältduken (då de är utanför så finns ju ingen vaken i tältet) så vore det kriminellt enkelt.

Vi hade lite gnabb med grannpluton under en övning (norpade vedsäckar av oss de tattarna), så på natten så krälade jag och plchefen över till deras HP tält och ställde till med allmän oreda. Värmetröjor, kassetter (enkelt att ta ur då folk sover med StGn bakom huvet) och annat smått saknades* samt att det tydligen hade blåst så hård storm att alla tältpinnar lossnat ur marken

*De lämnades naturligtvis tillbaka senare, även om det sved lite att ge tillbaks fångsten

Fast vi hade våra STG´s i tälten, vid våra huvuden/sidan om. Aldrig en STG utanför tältet. Men någon lär ju lämna vid ett o annat träd, komma där med uniform och ta tag om den och traska vidare. Ingen tror ju att någon är där för att "stjäla"

"Vi" är redan två hehe, jag och en US. Vittusti det vore kul att ställa till det för dem haha . Bästa vore M05 med Underlöjtnantsmärken, vi nog unga för det osv

Ifall någon frågar varför man tar XXXXXs gevär skriker man "GEVÄRET HÄMTAS UT HOS PLUTONUTBILDARE; VITTUS PÄRON. MAN LÄMNAR ALDRIG ETT GEVÄR"
Senast redigerad av Dionyos 2010-06-18 kl. 00:12.
Citera
2010-06-18, 00:51
Medlem
Finn-Fans avatar
Citat:
Fast vi hade våra STG´s i tälten, vid våra huvuden/sidan om. Aldrig en STG utanför tältet. Men någon lär ju lämna vid ett o annat träd, komma där med uniform och ta tag om den och traska vidare. Ingen tror ju att någon är där för att "stjäla"
Det är ju dock inte särskilt svårt att sträcka in armen under duken från utsidan, det brukar ju t.o.m. sticka ut pipor lite här och där.
Citat:
"Vi" är redan två hehe, jag och en US. Vittusti det vore kul att ställa till det för dem haha . Bästa vore M05 med Underlöjtnantsmärken, vi nog unga för det osv

Ifall någon frågar varför man tar XXXXXs gevär skriker man "GEVÄRET HÄMTAS UT HOS PLUTONUTBILDARE; VITTUS PÄRON. MAN LÄMNAR ALDRIG ETT GEVÄR"
Själv har jag ett märke som ingen skulle ifrågasätta: Dubbelkorpralkustjägarkaptenlöjtnant!
Satt och sydde ihop det och befordrade mig själv på tåget från brigaden efter muck
Dubbelkorpral lät bättre än undersergeant på ett märke av denna rang, därav det udda namnet.
Det är faktiskt riktigt snyggt!
Citera
2010-06-18, 00:53
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:

Haha exakt. Man kan komma oanat lång bara genom att vara fräck :P
Man skulle ju likagärna kunna göra enligt samma procedur fast i tältet typ kring vargtimmen. Gå in, grymta något åt kipinän och ta en StG. Vid det laget den morgontrötte eldvakten fattat nåt är man redan långt borta.

"Herr Premiärlöjtnant, en underlöjtnant var in i tältet och tog en stägä inatt"
- "Va fittan?"
Citera
2010-06-18, 00:55
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finn-Fan
Det är ju dock inte särskilt svårt att sträcka in armen under duken från utsidan, det brukar ju t.o.m. sticka ut pipor lite här och där.

Precis. Lite vaselin och lirkande så kan man dra ut det mesta.

Citat:
Själv har jag ett märke som ingen skulle ifrågasätta: Dubbelkorpralkustjägarkaptenlöjtnant!
Satt och sydde ihop det och befordrade mig själv på tåget från brigaden efter muck
Dubbelkorpral lät bättre än undersergeant på ett märke av denna rang, därav det udda namnet.

Haha, jag gjorde en supersergeant åt mig.
Undrar vem av oss som är högst?
Citera
2010-06-18, 12:43
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:

Citat:
Haha, jag gjorde en supersergeant åt mig.

Nu måste vi få se bilder. "Pics or it didn't happen" som man brukar säga.
Citera
2010-06-18, 12:54
Medlem
Finn-Fans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Nästa gång jag är nere i källarn lovar jag att leta rätt på det

Edit: Hade visst en bild på halva.. nedre delen är då vanlig kaptenlöjtnant
http://data.fuskbugg.se/skalman01/dkkjkl.png
Senast redigerad av Finn-Fan 2010-06-18 kl. 13:00.
Citera
2010-06-18, 13:02
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University

Haha nå inte har jag kvar den. Eller tja, kanske någonstans bland gömmorna. Men det var inte svårare än att sprätta loss vinklarna från typ 4-5 US märken och sy fast alla på en å samma.
Citera
2010-06-19, 05:59
Medlem
_Monk_s avatar
det här kanske inte riktigt hör till ämnet gott folk, men jag skrev tidigare i tråden att jag vill göra värnplikten i finland.

har ringt till finska ambassaden i stockholm och pratat med dom om medborgarskap och att jag vill göra lumpen i finland, men kärringarna påstår att jag ska vänta tills nästa år innan jag söker medborgarskap...varför påstår dom det? har frågat dom men fick bara ett luddigt och osammanhängande svar

det tråkiga är att jag ärvde finskt medborgarskap utav morsan min när jag föddes men har tydligen inte kvar det nu, blev av med det vid tre års ålder tydligen:S och måste vänta till nästa år med medbor. ansökan och ansökan till nylands brigad.... varför påstår dom det?
sen fattar jag inte att man måste söka på nytt när man fötts som finskt.

skulle behöva lite hjälp, hur blir jag medborgare på nytt och söker till nyland såfort som möjligt?
frågar er flashbackare eftersom dom på ambassaden verkar vara helt borta...

eller måste jag bila en jäkla massa mil ner till fjollträsk och be om ett stormöte med dom där jag klargör allt för dom både skriftligt och muntligt för att dom ska förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in