2007-10-28, 11:08
Medlem
SI2HIIs avatar
Jag har finskt medborgarskap men är inte helt säker på om jag skall göra lumpen i Finland eller Sverige.
Är det någon som har gjort lumpen i Finland och kan berätta hur ni tror att det skiljer sig från lumpen i Sverige?
Är det större chans att få göra lumpen i Finland än i Sverige?
Citera
2007-10-28, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SI2HII
Jag har finskt medborgarskap men är inte helt säker på om jag skall göra lumpen i Finland eller Sverige.
Är det någon som har gjort lumpen i Finland och kan berätta hur ni tror att det skiljer sig från lumpen i Sverige?
Är det större chans att få göra lumpen i Finland än i Sverige?

Frågan är ju om du cokså har svensk medborgarskap? Har du dubbla så kan du välja att antingen göra militärtjänsten i Sverige eller Finland. (iaf sverige-finland har ett avtal att om en person är dubbelmedborgare så kan denne välja att göra militärtjänst i ett av länderna.. så du behöver inte göra dubbla.)

Men om du väljer att göra militärtjänst i Finland så kommer du med all säkerhet att hamna i Nylands Brigad i Dragsvik, 10 mil utanför Helsingfors där utbildningsspråket är Svenska. Men du kan själv skriva ned ditt önskemål på papprena som du kommer att få ett par månader innan du rycker in. Du kanske vill göra militärtjänsten i någon annan del av Finland.

http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/uudpr/index_sv.dsp

LÄS! - Innehåller ovärderlig information om du ska göra militärtjänst vid Nylands Brigad http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/uudpr/info.pdf

ALLA gör militärtjänst i Finland. Vill du göra civiltjänst så är det på hela 13 månader! Annars är den vanliga tjänstgöringstiden ett halvår. Man ska ha en allvarlig sjukdom/skada för att slippa helt och hållet.

Du behöver inte åka till Finland för att "mönstra", utan det räcker att du tar med papprena som försvarsmakten skickat till dig och går till en Svensk läkare, om du fortfarande går i skolan, kontakta skolsystern och be om att få boka läkartid så får denne fylla i undersökningspapprena som försvarsmakten bifogat (dom är både på finska och svenska.). Annars kontakta ambassaden i Finland så får dom ordna det åt dig.

Resan till Finland är gratis. Kontakta den finska ambassaden i Stockholm och be dom fixa biljetter med båt eller flyg.

Och se till att du har ett finskt bankkonto!! GÅ till närmaste Nordea-kontor här i Sverige och be om att få öppna ett finskt nordea-konto. Kostar ingenting.

Har säkert glömt bort massor. Gjorde själv militärtjänsten i Finland hösten 2004.
Citera
2007-10-28, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-Guru
ALLA gör militärtjänst i Finland.

Att man förekommer i belastningsregistret är inget hinder, om det rör sig om lindrare brott. Dock får inte folk som har blivit dömda för exempelvis grov misshandel göra militärtjänst i Finland, av lättförståeliga skäl. Inte heller folk som har fysiska handikapp (vare sig det är att man saknar ett ben eller är grotskt fet) eller är kända för att ha psykiska sjukdomar eller dylikt får göra det. Bara med detta trillar en icke oansenlig del bort från varje årskull. Det är även många som begär uppskov för exempelvis studier, och får det godkänt. Det är "enbart" strax över 80% som gör militärtjänst.

Citat:
Vill du göra civiltjänst så är det på hela 13 månader!

Det ska sänkas till 12 månader från och med början av 2008.

Citat:
Length of non-military national service to be reduced from 13 to 12 months

[...]

According to the Minister of Labour Tarja Cronberg (Green League), the shortening of the non-military national service is above all a human rights issue. For example the United Nations Human Rights Committee and other international civil rights organisations have criticised Finland by saying that the length of the non-military national service is "punitive and discriminatory".
The motion will be presented to the Finnish Parliament today, Friday. The amendment would come into effect from the beginning of 2008.

According to Cronberg, the restyled training would make it possible for the non-military national servicemen to take part, for example, in oil spill and rescue missions.

Källa och fortsättning
Citera
2007-10-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
eller är grotskt fet

Det är iaf inget hinder, du blir bara B-klassad

Hade nämligen en i min pluton som vägde ~150 kilo, eller som han själv kallade det, 0,15 ton. Gå i takt kunde han inte heller, utan han tog ett kliv som var 3 kliv för oss normala människor.

Jag förstår inte riktigt varför läkarna inte gav honom C-papper rakt av bara... Han var inte direkt snabbt när befälen ropade Taakse poistu!. Utan det var Taakse poistu! i hans egen takt. Befälen var lite rädda för honom också, helt sjukt att han klarade sig undan när han hotade en underlöjtnant med stryk när denne hade kommenderat honom att utföra en mindre rolig Nakki-tjänst...

Nakki, taakse poistu och andra sköna SA-uttryck finns här: http://navygreen.blogspot.com/2006/10/sa-ordlista.html
Citera
2007-10-29, 13:01
Medlem
Genaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Det är "enbart" strax över 80% som gör militärtjänst.
Mindre blir det.
Ord utav försvarsmaktens befälhavare Kaskeala. Publicerat 27.10.2007
Ensi vuosikymmenellä ikäluokan suuruus on keskimäärin 29 000 nuorta miestä. Heistä varusmiespalvelukseen voidaan kutsunnoissa määrätä noin 80 prosenttia. Kun otetaan huomioon palveluksen keskeyttämiset, sodan ajan joukkoihin sijoitetaan vuosittain noin 20 000 uutta kenttäkelpoista reserviläistä. Se on hieman yli 70 prosenttia ikäluokasta. Lähes 30 prosentin osalta varusmiespalveluksen estävät siis valitettavasti terveydelliset syyt sekä pieneltä osin myös hakeutuminen siviilipalvelukseen.

Jämförelse med gångna tider.
Vertailun vuoksi totean, että minun ikäluokastani 1960-luvun puolivälissä varusmiespalveluksen suoritti yli 90 prosenttia eli noin 43 000 nuorta miestä. Nyt tarvitaan siis 250 000 suuruisten joukkojen perustamiseen vähintään yhtä monta ikäluokkaa kuin aiemmin 500 000 miehen kenttäarmeijan muodostamiseen.
http://www.mil.fi/puolustusvoimainkomentaja/3459.dsp

Översättning saknas p.g.a. egen lathet samt att jag antar de flesta med intresse för denna tråd har vissa kunskaper i det finska språket.
Citera
2007-10-29, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genau
Lähes 30 prosentin osalta varusmiespalveluksen estävät siis valitettavasti terveydelliset syyt sekä pieneltä osin myös hakeutuminen siviilipalvelukseen.[/i]

Lustig formulering från Kaskeala. Låter lite otroligt att närmare 30% inte skulle kunna genomföra militär grundutbildning på grund av medicinska orsaker. Playstation och TV-tittande till trots kan det omöjligtvis vara så illa.
Citera
2007-10-30, 22:42
Medlem
SI2HIIs avatar
Tackar för all information!
Jag har endast finskt medborgarskap.

Jag kan endast några ord på finska, kan det vara en nackdel?
Citera
2007-10-30, 22:48
Medlem
SI2HIIs avatar
Citat:

Har säkert glömt bort massor. Gjorde själv militärtjänsten i Finland hösten 2004.

Så du var alltså på Nylands Brigad?
Det står att utbildningen hör till marinen, utbildas alltså alla inom marinen eller finns det andra områden man kan då?
Citera
2007-10-30, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SI2HII
Så du var alltså på Nylands Brigad?
Det står att utbildningen hör till marinen, utbildas alltså alla inom marinen eller finns det andra områden man kan då?

Nylands brigad är det enda svensktalande stället. Kommandoorden är dock på finska (typ asento, lepo etc.). Kan bli lite lustigt när man blandar rikssvenska, finlandssvensk slang och finska i en och samma mening.
Citera
2007-10-30, 23:01
Medlem
Blå Rutas avatar
Varifrån har du fått att du ens har en chans att få göra lumpen i Sverige om du inte ens har svenskt medborgarskap?
Citera
2007-10-30, 23:04
Medlem
SI2HIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Varifrån har du fått att du ens har en chans att få göra lumpen i Sverige om du inte ens har svenskt medborgarskap?

Jag är född i Sverige och har bott här hela mitt liv, det är inte svårt för mig att byta till svenskt pass om jag skulle vilja göra lumpen i Sverige.
Citera
2007-10-30, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta

Svenskt medborgarskap får man genom att gå till det lokala kontoret för Skatteverket och fylla i en blankett, man får det i princip omedelbart om man är född i Sverige (vilket jag utgår från att han är) och är folkbokförd i landet. Om han skulle vilja göra lumpen i Sverige skulle det inte vara särskilt svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in