2008-11-13, 20:36
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Står tidigare i tråden om att man kan söka till fallskärmsjägarna under sin utbildning om jag inte minns fel. Måste man kunna finska skriftligt väldigt bra för att få söka dit eller räcker det med bra muntlig finska?

Ni som ska till nylands brigad från Sverige, vilken dag kommer ni anlända dit tror ni?

Du ska kunna finska bra skriftligt.
Citera
2008-11-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Du ska kunna finska bra skriftligt.

Sedär, då har jag fått stilla in nyfikenhet.

Hur många kustjägare utbildas det per kontingent i Nylands brigad??
Senast redigerad av Lillmorgis 2008-11-13 kl. 20:56.
Citera
2008-11-13, 21:47
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
jag alltid fått höra att roboten i sig kostar 140 000€ (hört detta av kustrobot US:ar).

"jag har hört*[...]" inom det militära är ungefär lika värdefull information som när någon berättar om vad en "bekants kompis" har gjort.

Mulliradio sänder fortfarande på samma frekvens ser jag
Citera
2008-11-13, 21:58
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
"jag har hört*[...]" inom det militära är ungefär lika värdefull information som när någon berättar om vad en "bekants kompis" har gjort.

Mulliradio sänder fortfarande på samma frekvens ser jag

Haha finns det nån bättre kanal än mulliradion?` Där får man dem senaste nyheterna i alla olika former.

Fast det värsta är ju detta. När jag var där så visste jag inte vad mulliradion var så jag satt alltid på radion och försökte hitta kanalen flera dagar tills jag frågade varenda en om dem visste frekvensen. Till svar fick jag att det finns ingen sådan kanal utan det är bara rykten. Då blev jag lite hajoo Där hade man suttit o letat efter kanalen hur länge som helst.
Citera
2008-11-14, 13:23
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Sedär, då har jag fått stilla in nyfikenhet.

Hur många kustjägare utbildas det per kontingent i Nylands brigad??

Det är en definitions fråga Om man nu väljer att kalla hela KJK för kustjägare så handlar det väl om några hundra. Dock anser ju många som varit på KJK under G-perioden att de är kustjägare, eller de som får bära gröna baretten. Det är ett litet problem anser jag själv att det inte finns något riktigt klar definition på kustjägare i Finland som det finns i Sverige. Själv är jag av den meningen att komma så nära den svenska motsvarigheten (det jag tror du är ute efter) som möjligt handlar det om de som gått KJL i amfibieskolan dvs underofficerare och res officerare. Mest beroende på utbildningens längd. För visst är det en enorm skillnad på att vara inne i 12 månader istället för 6. Sen ska man inte stirra sig blind på andra länders motsvarigheter då det finns så mycket annat som kan skilja sig åt.
Citera
2008-11-14, 16:27
Medlem
Citat:
Det är en definitions fråga Om man nu väljer att kalla hela KJK för kustjägare så handlar det väl om några hundra. Dock anser ju många som varit på KJK under G-perioden att de är kustjägare, eller de som får bära gröna baretten. Det är ett litet problem anser jag själv att det inte finns något riktigt klar definition på kustjägare i Finland som det finns i Sverige. Själv är jag av den meningen att komma så nära den svenska motsvarigheten (det jag tror du är ute efter) som möjligt handlar det om de som gått KJL i amfibieskolan dvs underofficerare och res officerare. Mest beroende på utbildningens längd. För visst är det en enorm skillnad på att vara inne i 12 månader istället för 6. Sen ska man inte stirra sig blind på andra länders motsvarigheter då det finns så mycket annat som kan skilja sig åt.

Hur känner du över det här "extra" halvåret du gjort/gör? Om du hade fått spola tillbaks bandet och fått valmöjligheten att enbart göra 6 månader, hade du nöjt dig med det eller har det varit en givande tid?

Ska man besitta "ledaregenskaper" innan eller är det något som växer med tiden? Vilket underlag har befälen när dom tar ut folk till 12-månaderstjänst? Är det mest fysiska prestationer dom tittar på?
Citera
2008-11-14, 19:00
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Hur känner du över det här "extra" halvåret du gjort/gör? Om du hade fått spola tillbaks bandet och fått valmöjligheten att enbart göra 6 månader, hade du nöjt dig med det eller har det varit en givande tid?

Ska man besitta "ledaregenskaper" innan eller är det något som växer med tiden? Vilket underlag har befälen när dom tar ut folk till 12-månaderstjänst? Är det mest fysiska prestationer dom tittar på?

För mig var det en självklarhet från början att göra 12 månader eftersom jag ryckte in på sommaren och hade planerat att börja studera till hösten ett år senare. I efterhand är jag väldigt nöjd med mitt val och känner att jag fick ut mkt av min tjänsgörning. Jag vet inte efter vilka kriterier blivande elever väljs ut, men de fysiska testerna är inte så avgörande, dock brukar ju de motiverade även göra bra ifrån sig på dessa. Frivilligheten varierar mycket mellan sommaren och vintern. Rycker du in på sommaren är det fler frivilliga, beror på att de flesta civila utbildningarna börjar på hösten.
Citera
2008-11-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Personligen tycker jag 300 000€ för sikten är lite väl mycket. Har svårt att tro på det eftersom att jag alltid fått höra att roboten i sig kostar 140 000€ (hört detta av kustrobot US:ar).
Hur som helst undrar jag vad man skall med sikten till på roboten, med tanke på att man kan styra den tack vare fibertråden...
Nåja, man kan väl hur som helst dra slutsatsen om att kustroboten är ett dyrt, avancerat och jävligt nice vapensystem

Siktarmaturen tror jag nog innehåller saker mer värt en sjävla roboten, tror nog att siktet innebär allt, inklusive det i spetsen av fanskapet också.
Citera
2008-11-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Ltn.Wiksten kommer att bli saknad på 2kk. Vad tycker du om LTN.Manninen då? Visst är han rolig?. Brukar han fortfarande säga vid parollerna ungefär såhär "Om ni pissar på mig så kommer jag att skita er i ögat" haha något liknande var det iallfall. För att få han på bra humör ska man dra något Chuck Norris skämt, han älskar dem.

Låg inne på 2KK under 207. Hajoo me dagarna.

Manninen är en skön kille "Skämma sig!" "Helvete de va fiint!" Och jag gillar hans namnlapp "Stor Mollqvist"

Wiksten var på en snabbvisit i civila kläder igår med sin schäfer
Citera
2008-11-14, 22:40
Medlem
Citat:

Enligt Candyman själv så är varenda jappe som fått sin specialutbildning vid KJK en kustjägare. Och de som gått AUK 1 på KJL får förståss. Chaffisar och Lätta GRK är en del av en krigstida kustjägarenhet, men får enligt Candyman inte titulera sig kustjägare pga de inte fått sin utbildning vid KJK. Men de som kanske mest ska kunna jämföras med svenska kustjägare är de som gått AUK vid KJL och sen RUK på Sissi-kompania.

Ledarskapsegenskaperna växer nog inte fram hos såna som totalt saknar det från första början, det är dem som är de värsta päronen bland US:arna
Senast redigerad av Laaf 2008-11-14 kl. 22:44.
Citera
2008-11-14, 23:22
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Enligt Candyman själv så är varenda jappe som fått sin specialutbildning vid KJK en kustjägare. Och de som gått AUK 1 på KJL får förståss. Chaffisar och Lätta GRK är en del av en krigstida kustjägarenhet, men får enligt Candyman inte titulera sig kustjägare pga de inte fått sin utbildning vid KJK. Men de som kanske mest ska kunna jämföras med svenska kustjägare är de som gått AUK vid KJL och sen RUK på Sissi-kompania.

Ledarskapsegenskaperna växer nog inte fram hos såna som totalt saknar det från första början, det är dem som är de värsta päronen bland US:arna

jepp
Citera
2008-11-17, 21:36
Medlem
Om man som dubbel medborgare och inte fick göra sin värnplikt i Sverige, gör den i finland och bestämmer sig för att satsa på att bli yrkesofficer eller arbete inom försvaret.

Torde man alltså först göra lumpen gärna som underofficer, hur bär man sig åt sedan?, behöver man visst många poäng i gymnasiebetyget osv?

Någon som har en utförlig beskrivning ? :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in