2009-11-02, 00:31
Medlem
Om du inte förstod föregående punkt vänligen gå till följande.

Å beskickningens vägnar har jag _______________ å tjänstens vägnar redogjort för ovannämnda ärende på det språk som ifrågavarande person behärskar.

Namnförtydligande____________

Har jag_______ å tjänstens........... vad satan ska stå på sträcket, personen som översätters underskrift?
Citera
2009-11-02, 00:32
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luksen
Tackar för översättningen

Katson olevani Suomen ja _________________ Kansalainen.

Paikka ________________ Aika ___________________

Allekirjoitus_______________________________
Nimen selvennys(mitt namn?)___________________________

Någon som kan översätta och lämna linjerna lediga så jag vet vart jag ska skriva vad,

Så skulle jag gärna vilja ha finska orden för vad jag ska sätta in där

Jag anser mig vara Finsk och ____________ medborgare

Ort ___________ Datum ____________

Underskrift ___________________
Namnförtydligande ______________

På första kan du skriva in "Ruotsin" efter som jag antar att du anser dig vara finsk- och svensk medborgare. De övriga fältena antar jag du klarar utan destomer hjälp
Citera
2009-11-02, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag anser mig vara Finsk och ____________ medborgare

Ort ___________ Datum ____________

Underskrift ___________________
Namnförtydligande ______________

På första kan du skriva in "Ruotsin" efter som jag antar att du anser dig vara finsk- och svensk medborgare. De övriga fältena antar jag du klarar utan destomer hjälp

Dock texten där jag inte förstod, alltså det som står på svenska, är den delen för en översättare, för det står så märkligt att jag inte ens på svenska förstår vad jag ska skriva där.

Känner mig en aning dum i huvudet just nu
Citera
2009-11-02, 00:47
Medlem
rafael1337s avatar
Citat:
Dock texten där jag inte förstod, alltså det som står på svenska, är den delen för en översättare, för det står så märkligt att jag inte ens på svenska förstår vad jag ska skriva där.

Känner mig en aning dum i huvudet just nu

Godkväll.

Det är ditt namn som ska dit. Det torde dessutom vara ett kommatecken mellan "...vägnar har jag, R. Rafael, å tjänstens vägnar...".

MVH,
Rafael
Senast redigerad av rafael1337 2009-11-02 kl. 00:51.
Citera
2009-11-02, 06:52
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Är inte helt säker på det. Har du inget pass(finskt)? Du har ju nämligen fyra andra tecken i ditt finska person nr, tre siffror och en bokstav.

Inte alltid, jag har 4 siffror enbart. Både i mitt Svenska och Finska personnummer. Fast jävlar det blev en förvirring första dagen när vi fick dödsbrickorna.

US: Kontrollera att det står rätt nr på era dödsbrickor
Jag: whaaat???? *4 st således okända siffror som sista siffror*
Jag: Öhhmm ursäkta mig, men det står fel siffror på min bricka, 4 sista stämmer inte.
US: Voi vittu, ÄR DET FEL NR?
Jag: Ja

Jag tar upp mitt finska pass för att bevisa att det är fel nr och kikar på siffrorna, wops samma siffror som på brickan.

Jag: Öhmm ursäkta mig igen, det var visst rätt siffror.

Jag var ju van med svenska personnummret, visste inte att jag hade ett finskt -_-.
Citera
2009-11-02, 09:16
Medlem
Sinkomiess avatar
Hehe, jag hade ett litet personligt stalingrad med å lära mig de där siffrorna i början, speciellt som både mina svenska, finska och till på det bankkortskoden var snarlika. Hände ett par gånger att jag knappade in personnr av olika slag då dägädollarn skulle tas ut från bankomaten.
Citera
2009-11-02, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Hehe, jag hade ett litet personligt stalingrad med å lära mig de där siffrorna i början, speciellt som både mina svenska, finska och till på det bankkortskoden var snarlika. Hände ett par gånger att jag knappade in personnr av olika slag då dägädollarn skulle tas ut från bankomaten.
På min tid stog vi i en lång jävla kö och fick pengarna direkt i handen. Inte det smidigaste systemet direkt.
Citera
2009-11-03, 03:25
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
På min tid stog vi i en lång jävla kö och fick pengarna direkt i handen. Inte det smidigaste systemet direkt.

Jag hade kunnat dra nytta av ett sånt system sifferblind som man är.
Vilket år var det?
Citera
2009-11-09, 21:57
Medlem
Någon som ska in nu 11 Januari som bor rätt nära Norrland som vill göra sällskap till bridagen och köpa lite tax-free snus?

Just ja en fråga, om jag kommer till brigaden nu den 11e Januari med två stockar snus, kommer de bli några frågor eller svårigheter för mig att behålla dem?, isåfall struntar jag i detta och gör det på en senare permission.
Citera
2009-11-09, 22:00
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Någon som ska in nu 11 Januari som bor rätt nära Norrland som vill göra sällskap till bridagen och köpa lite tax-free snus?

Just ja en fråga, om jag kommer till brigaden nu den 11e Januari med två stockar snus, kommer de bli några frågor eller svårigheter för mig att behålla dem?, isåfall struntar jag i detta och gör det på en senare permission.

Ska inte bli något problem då vad jag vet så är det inte olagligt att inneha snus. Själv fick jag stockar skickade till brigaden. Fick öppna paketet (för att löjtnanten skulle se att det inte skulle innehålla narkotika eller annat förbjudet) framför enhetsofficern jämt.
Citera
2009-11-09, 23:01
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:

Det enda problemet det kan resultera i är att du har för lite snus. Snus kan man aldrig få för mycket av i Dragsvik
Citera
2009-11-10, 01:46
Medlem
Snusproblemet=finns inget problem. Ta med så satans mycket snus du/ni bara vill för det uppskattas av framförallt pampeserna. Och det finns inte en möjlighet att man åker dit för det då det inte finns några som helst lagar om att inte få inneha snus. Bara att man inte får föra in mer än fem stockar per person och gång in i landet, så var det iaf när jag senast åkte färja (januari).
Jag satt minsann och snusade på varenda lektion och övning som vi hade. Dock så får inte dosan ligga framme för det är ett civilt föremål, iallafall under g-perioden Sedan efter det så är det skitsamma.
Samt om ni planerar att stanna mer än 180 dagar så kan det löna sig att leta upp en lägenhet någonstans vart man vill bo, staten betalar för alla bosatta i utlandet för en egen lya, dock måste man leta upp och fixa den själv.

Fy fan för att gräva potero och hajoo allmänt i den fittiga jävla kylan som kommer framåt januari, FY FAN. Hajoo chokokontingent 1/10. TJ59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in