2009-12-10, 19:37
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
En rolig grej bara, men kan detta vara Finlands svar på Carl GG Hamilton?;D
Kolla hans utbildningstecken, speciellt det på vänstra sidan

http://tietokannat.mil.fi/kielo06/static_images/149.jpg

Shit. Kan det vara någon äldre bror i familjen Tamminen eller Westerholm?
Citera
2009-12-12, 17:19
Medlem
Han svarta snubben liknar Kaptenlöjtnant Mashiri.
Citera
2009-12-14, 22:03
Medlem
Finn-Fans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Jag hade varit jävligt sugen på att delta i marschen, känslan av att komma tillbaka till brigaden efter avklarad barettmarsch är nånting jag gärna skulle återuppleva!
Det som jag undrar över är om äldre reservister får delta då den förra (första) reservist marschen var avsedd för kontingent 1/08 och 2/09 (tror jag i alla fall).
När jag fick brevet om den förra marschen så tror jag inte det stod något om vilka som fick delta, bara något i stil med "ta med dig dina kompisar och var med om en oförglömlig upplevelse", eller liknande.
Men jag kan ju minnas fel (det gör jag rätt ofta ).
Citera
2009-12-28, 17:27
Medlem
Några nya som vill anmäla sig till gruppen, inryck 2010 i Juli ? ;D
Citera
2009-12-28, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla

Ska du äntligen få dig iväg?
Citera
2010-01-02, 23:36
Medlem
Har skrivit i tråden tidigare ang. om byte av medborgarskap etc, inläggen finns att hitta om någon inte förstår sig på min fråga.

Alltså, var på inskrivning förra året under nov/decmånad eftersom att jag ännu då inte fyllt 18 och därmed inte kunnat skicka in några papper på att jag inte kommer att göra lumpen i Finland och jag böt sedan medborgarskap nästan direkt efter inskrivingen, kan det ha varit 2 veckor efter, alltså under decembermånad 2008. När jag förklarade detta för herrarna under inskrivngen(att jag kommer byta medborgarskap) sa dem att inkallelsen till den finska armén kommer att "suddas ut" och att jag inte behöver komma pga av medborgarbytet.
Nu blev jag bara orolig om jag borde ha gjort något mer kring ärendet, dem sa då inget mer än så när jag var in på "intervjun" med gubbarna från militären samt nån gubbe från den finska polisen.

Vill bara veta så jag slipper bli efterlyst när dem andra rycker in om 2 veckor.
Citera
2010-01-02, 23:36
Medlem
jud3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla

jag rycker in då!
Citera
2010-01-03, 19:55
Medlem
Tänka på innan inryck.

Halloj,

Jag ska rycka in om en vecka och jag har lite frågor om vad som bör göras inför inryck. Har fixat alla papper, samt biljetten till Åbo.

Första frågan är då hur man lättast kommer till Dragsvik från båtterminalen?

Jag undrar även om det där med att man måste öppna ett finskt bankkonto osv, stod i tråden någonstans att man måste vara där för att göra det?

Jag läste att det rekommenderas att man tar med sina egna joggingskor, men finns det nått annat som man bör ta med som fattas där eller är bristfälligt?

Eftersom dagspenningen är låg så undrar jag hur mycket pengar man bör ha med sig i kontanter?

Jaa, det är väl allt som jag kommer på nu, hoppas någon kan svara på mina frågor.
Citera
2010-01-03, 20:34
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Halloj,

Jag ska rycka in om en vecka och jag har lite frågor om vad som bör göras inför inryck. Har fixat alla papper, samt biljetten till Åbo.

Grattis

Citat:

Tågen går inte alls långt därifrån, minns jag rätt går du rakt ut från terminalen och sedan höger, där finns en liten påhopp station. Du tar tåget till Karis station (Helsingforståget), därifrån det lilla lokalloket till hangö, vilket går ifrån spåret som är närmast själva stationen. Där hoppar du av vid Dragsvik station, ja tror de talar ut det i högtalarn. Det är en liten sketen ramp som ser ut att ligga mitt ute i ingenstans.

Normalt brukar det finnas militärpoliser där på plats som visar dig till brigaden som inte ligger långt därifrån.

Tåget kan du, iallafall sist jag var i Finland betala ombord på, brukar kosta 10-20 Euro Åbo - Karis och 2-4 Euro Karis Hangö. Visar du upp inryckningspappren tror jag du ska få Beväringsrabbat på 50%.

Citat:
Jag undrar även om det där med att man måste öppna ett finskt bankkonto osv, stod i tråden någonstans att man måste vara där för att göra det?

Ja, du måste ha ett finskt konto för att komma åt dagpenningen. Det finns en bank i Karis du kan öppna ett konto på ifall du vill göra det i sista minuten. Vill du ha direktion dit så fråga, ligger inte särkillt långt från Tågstation.
Citat:
Jag läste att det rekommenderas att man tar med sina egna joggingskor, men finns det nått annat som man bör ta med som fattas där eller är bristfälligt?

Det rekomenderas starkt. Statens länkare är inte mycket att hänga i julgranen. En annan sak jag skulle kunna rekomendera är egna strumpor, då det kan ta ett tag innan du stulit åt dig tillräckligt många, speciellt nu på vintern lönar det sig att ha extra. Vinterkläderna är varma och generellt sett riktigt bra, men har du nåt eget underställ kan du ju alltid ta med.

Nåt du lär dig i Dragsvik är hur jävla mörkt det faktiskt är på vinterhalvåret, då man spenderar tid i skogen utan gatubelysning - En ficklampa kan således vara en bra införskaffning.

Ett bra multitool, Letherman av nåt slag och en kniv är också bra att ha.

Citat:
Eftersom dagspenningen är låg så undrar jag hur mycket pengar man bör ha med sig i kontanter?

Det beror helt på, röker du tex? Då räcker inte dagpenningen långt. Se iallafall till att du har pengar till tågresor och motsvarande. Betänk dessutom att första dollarn betalas ut efter först 2 veckor.

Sen kan det kanske vara en god idé att investera i snus innan du rycker in, jag tror det är enda orsaken till varför dom fortfarande tar in svenskar i finland i dagsläget. Där kan du tjäna en hacka.

Citat:
Jaa, det är väl allt som jag kommer på nu, hoppas någon kan svara på mina frågor.

Lycka till!
Senast redigerad av Sinkomies 2010-01-03 kl. 20:37.
Citera
2010-01-03, 20:35
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoMePa!
Halloj,

Lättaste är väl att ta tåget från Åbo till Karis, Karis till Dragsvik (hoppa bara av där andra ungdomar hoppar av alt folk med M05.

Jogginsskor kan vara bra att ta, ficklampa/Pannlampa, ett multitool, tops. Är väl inte mycket annat jag kan komma på. Jo någon bra bok (finns bibliotek på sode också), mp3-spelare. Allt som kan förgylla livet men som inte är stort.

Svårt att svara på hur mycket pengar du ska ha. Du kan däremot be någon därhemma skicka lite pengar när det behövs. Tro mig, det går inte åt så mycket pengar där. Fast schampoo osv får du köpa själv.

Angående bankkontot så kommer du att få chansen att fara till Ekenäs Nordea för att öppna ett konto. Ni kommer att fara dit en grupp (för svenskboende som behöver) med en underseargeant och öppna konto.
Citera
2010-01-04, 00:25
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Angående bankkontot så kommer du att få chansen att fara till Ekenäs Nordea för att öppna ett konto. Ni kommer att fara dit en grupp (för svenskboende som behöver) med en underseargeant och öppna konto.

Annars borde det väl också funka att knalla in på valfritt Nordea-kontor i Sverige och öppna ett finskt konto, är ju trots allt samma bank så det borde väl inte vara några problem? Eller går det inte att göra så?

Vad man behöver ta med? Faktiskt inte så mycket första veckorna, det jag skulle rekommendera är nog en stor påse med lösgodis, snus/cigg och t.ex. en mp3-spelare. Godiset är jävligt bra i början då man dels inte får besöka soldathemmet, dels kan behöva en liten extra energikick.

Att ha med ute i terrängen så är väl en bra kniv att rekommendera, nu på vintern kan extra par sockor också vara bra. Annars är nog SA:s vinterkläder av rätt bra kvalitet.

Sen vanliga hygiengrejor förstås, tandborste, rakhyvel/rakapparat o.s.v. Glöm inte att ta med ett extra ombyte civila kläder också, sticker ni hem till Sverige på permission så ska ju inte uniformen vara på och kan vara skönt att inte behöva ha samma kläder som när ni kom
Citera
2010-01-04, 00:33
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Annars borde det väl också funka att knalla in på valfritt Nordea-kontor i Sverige och öppna ett finskt konto, är ju trots allt samma bank så det borde väl inte vara några problem? Eller går det inte att göra så?

Jag vettefan om det fungerar. Har försökt se mitt saldo på kontot genom Nordea här i Sverige, men allt hon sa var att de har inte något direkt samarbete och kan således inte se, pga ingen kontakt. Låter mysko i mina öron också, samma bank ju :S.

Så därför måste jag fara till Finland ifall jag vill se alt ta ut pengar från kontot. Tror att han måste öppna kontot i Finland.

Fast han kan ju ta kontakt med Nordea på Måndag (idag) och fråga, är ju bästa sättet. Men liten paus i tjänsten är ju inte helt fel när man får besöka Tammisaari Keskusta under en tjänstedag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in