Citat:
Halloj,
Jag ska rycka in om en vecka och jag har lite frågor om vad som bör göras inför inryck. Har fixat alla papper, samt biljetten till Åbo.
Grattis
Citat:
Första frågan är då hur man lättast kommer till Dragsvik från båtterminalen?
Tågen går inte alls långt därifrån, minns jag rätt går du rakt ut från terminalen och sedan höger, där finns en liten påhopp station. Du tar tåget till Karis station (Helsingforståget), därifrån det lilla lokalloket till hangö, vilket går ifrån spåret som är närmast själva stationen. Där hoppar du av vid Dragsvik station, ja tror de talar ut det i högtalarn. Det är en liten sketen ramp som ser ut att ligga mitt ute i ingenstans.
Normalt brukar det finnas militärpoliser där på plats som visar dig till brigaden som inte ligger långt därifrån.
Tåget kan du, iallafall sist jag var i Finland betala ombord på, brukar kosta 10-20 Euro Åbo - Karis och 2-4 Euro Karis Hangö. Visar du upp inryckningspappren tror jag du ska få Beväringsrabbat på 50%.
Citat:
Jag undrar även om det där med att man måste öppna ett finskt bankkonto osv, stod i tråden någonstans att man måste vara där för att göra det?
Ja, du måste ha ett finskt konto för att komma åt dagpenningen. Det finns en bank i Karis du kan öppna ett konto på ifall du vill göra det i sista minuten. Vill du ha direktion dit så fråga, ligger inte särkillt långt från Tågstation.
Citat:
Jag läste att det rekommenderas att man tar med sina egna joggingskor, men finns det nått annat som man bör ta med som fattas där eller är bristfälligt?
Det rekomenderas starkt. Statens länkare är inte mycket att hänga i julgranen. En annan sak jag skulle kunna rekomendera är egna strumpor, då det kan ta ett tag innan du stulit åt dig tillräckligt många, speciellt nu på vintern lönar det sig att ha extra. Vinterkläderna är varma och generellt sett riktigt bra, men har du nåt eget underställ kan du ju alltid ta med.
Nåt du lär dig i Dragsvik är hur jävla mörkt det faktiskt är på vinterhalvåret, då man spenderar tid i skogen utan gatubelysning - En ficklampa kan således vara en bra införskaffning.
Ett bra multitool, Letherman av nåt slag och en kniv är också bra att ha.
Citat:
Eftersom dagspenningen är låg så undrar jag hur mycket pengar man bör ha med sig i kontanter?
Det beror helt på, röker du tex? Då räcker inte dagpenningen långt. Se iallafall till att du har pengar till tågresor och motsvarande. Betänk dessutom att första dollarn betalas ut efter först 2 veckor.
Sen kan det kanske vara en god idé att investera i snus innan du rycker in, jag tror det är enda orsaken till varför dom fortfarande tar in svenskar i finland i dagsläget. Där kan du tjäna en hacka.
Citat:
Jaa, det är väl allt som jag kommer på nu, hoppas någon kan svara på mina frågor.
Lycka till!