2018-01-27, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Du kan lita på vad jag säger, eftersom jag är intelligent och hederlig och har god språklig förmåga – till skillnad från dig. Jag kan förstås visa dig enkelt att du i fortsättningen lugnt kan lita på att det jag säger stämmer (även när jag kallar dig idiot) genom att faktiskt svara på din begäran här.

Jag litar inte ett skit på dig...och jag tycker inte du framstår som varken hederlig eller intelligent, din språkliga förmåga har jag ingen större uppfattning kring, tycker inte det har speciellt mycket att göra med något av större vikt på detta forum, vilket just är ett argument från min sida på att du ( som nu dragit upp 1 felstavat ord från mig för 4.e gången? ständigt tar till personpåhopp) jsut varken är att betrakta som hederlig debatör eller intelligent. allright?

Citat:
Vid 14.50 till 15.02 in i originalvideon läser hon upp ett längre citat direkt ur Jordan Petersons bok om vad han anser om "the wage gap", som innebär en djupgående och genomtänkt kritik av begreppet "equal pay". Hon replikerar med att snuttifiera frågan till vad han "tror på". Följande replikväxling följer:
CN: – So the simple question is: Do you believe in equal pay?
JP: – Well I've made the argument there. It depends on…
CN: – So you don't believe in equal pay.
JP: – *skrattar hjärtligt (åt idiotin)* No, I'm not saying that at all.
CN: – Because a lot of people listening to you would just say: "I mean, are we just going back to the dark ages?"
Hon talar om för honom, trots att hon just läst innantill vad han menar – "is saying" – att han inte "tror" på lönegapet, som om det vore en trosfråga. Sedan tar hon till det logiska felslutet argumentum ad populum. Hur j-a infantil får man vara som kvinna och feminist i en intervjusituation?!

Är inte originalvideon som ligger uppe för diskussion, utan den lilla snutt som TS länkat.
(men jag ska kolla av denna, när tid finnes.)

Citat:
Det finns fler exempel på när hon gör samma sak. Du kanske kan hitta dem själv om du försöker.

Sedan kommer jag att hjälpa dig till rätta med dina bristande språkkunskaper så länge du har behov av hjälp, vilket ser ut att bli ganska länge, eftersom du är en idiot som tror dig veta allt bäst, trots att du är så imbecill och obildad att du inte kan stava till "intervju".
Här kan du läsa att jag har rätt även i denna fråga: Lär dig svenska!

Jag har inga större bristande språkkunskaper, bara för att jag råkat stava ett ord fel. Inte heller är detta något som debatteras i just detta forum, gå till spåkforumet.
Inte heller är jag en idiot, utan det kan du vänligen ta själv att stoppa upp på lämpligt ställe...är nämligen idioti, att ständigt kalla andra för idioter utan skäl.

Lär dig svenska själv...är fullt korrekt säga hans/ hennes klassrum så som jag använde det.

Du kan för övrigt själv läsa detta i din egen länk

"När hans, hennes eller deras används tillsammans med ord som är objekt, syftar de inte tillbaka på subjektet. "

"de diskuterar ex. vad han sagt tidigare gällande transpersoner i hans klassrum."

"klassrum" = objekt
"de" = subjektet
"Hans" syftar inte tillbaka på "de" alltså går det utmärkt prata om "hans klassrum"

Vassegod lille svenskbrottaren.

Senast redigerad av Merapi 2018-01-27 kl. 20:48.
Citera
2018-01-27, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Eftersom detta med kränkthet är högst subjektivt i dessa dagar så är det högst relevant. Det som är farligt och som Peterson har opponerat sig emot är drakoniska lagar som är tvingande, dvs att det mer eller mindre är olagligt att INTE tilltala någon med dennes föredragna pronomen osv för att personen kan bli "kränkt". Canada har infört sådant och det är verkligen ett sluttande plan. Vem är det som bestämmer vad som är en olaglig kränkning? Varför ska staten lägga sig i det?

Och jo det är tydligt att hon för fram sin egen åsikt. Hon är feminist.

Nja... får vara upp till Canada att avgöra själva kan jag tycka.
Vidare..hade du själv känt det "kränkande" att ständigt tilltalas med fel pronomen?
Fröken Hexen?

Nej det är inte alls tydligt, det ingår i yrkesrollen att ta olika ståndpunkter som motarguemnt utan att man för den delen blandar in sig själv i saken. Hon är där som varandes journalist inte som son person eller åsiktsbärare

Citat:
Inte nödvändigtvis, jag tror inte Peterson har något emot att fler kvinnor lyssnar på honom. Men nu är det ju inte så eftersom det är uppenbart att det mest (inte endast) män som dras till honom. Det är inget fel i det, eftersom män och kvinnor är olika och har olika förutsättningar och motivation. Förstår du verkligen inte en sådan grundläggande sak? Att vissa budskap tilltalar mest män och andra budskap mest kvinnor.

Transpersoner är inte endast ett kön. har man en åsikt kring transpersoners rättigheter och bara män lyssnar på detta ex. så jaaaa då har man nog ett problem.
Självklart är det så att åsikter som gäller män lyssnas mest på av män, och åsikter som gäller kvinnor mest lyssnas på av kvinnor, men nu är han psykologiprofessor med åsikter kring HBTQ
i just detta inlsag....

Citat:
Nej tyvärr, gemene svensk och annan normal person i västvärlden ser intervjun och de flesta står på Petersons sida. Därför att dom flesta äger ett bondförnuft och är inte hjärntvättade ideologer.

Får helt stå för dig...jag är övertygad om att det inte är så.
Senast redigerad av Merapi 2018-01-27 kl. 21:24.
Citera
2018-01-27, 20:54
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Är inte originalvideon som ligger uppe för diskussion, utan den lilla snutt som TS länkat.
Det är originalvideon som länkas i trådstarten och det är alltså samma video jag länkar till – med tidsstämpel – i inlägget du svarar på.
Citat:
Lär dig svenska själv...är fullt korrekt säga hans/ hennes klassrum så som jag använde det.

Du kan för övrigt själv läsa detta i din egen länk

"När hans, hennes eller deras används tillsammans med ord som är objekt, syftar de inte tillbaka på subjektet. "

"de diskuterar ex. vad han sagt tidigare gällande transpersoner i hans klassrum."

"hans klasrum" där klassrum är ett objekt och "de" är subjektet.

Vassegod lille svenskbrottaren.

Subjektet i satsen här är inte "de" som du (förvirrat i din bristande språkförmåga) påstår, utan det är "han" som är subjekt i den bisats där "hans klassrum" är objekt. (Bisatsen, som inleds med "vad", är f ö objekt i huvudsatsen där "de" är subjekt.)
Så du har fel och det är inte korrekt att säga "hans klassrum" på det sätt du gjorde, utan det ska stå "sitt klassrum" när det possessiva pronomen som bestämmer objektet syftar tillbaka på subjektet i den sats där objektet är objekt.

Istället för att fortsätta bjäbba och visa vilken stor idiot och besserwisser du är, så kan du ta till dig den information jag ger dig och nöja dig med det.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2018-01-27 kl. 20:56.
Citera
2018-01-27, 21:24
Medlem
Citat:
jag kan bara höra att hon hävdar att han sagt det och det innan....varvid han svarar kategoriskt nästan...nej det har jag inte...

hur kan du eller jag avgöra vad som är rätt eller fel där?
Det kan möjligen någon kanadensare som noga följt med i den interna debatten i Kanada eller en av hans studenter som suttit i hans klassrum eller dylikt.

Och "smutskatsning"?

Ska vi verkligen då kalla alla intervjuer där det går lite "hett" till argumentationsmässigt sett som
"smutskastning"?

Då borde du höra att hon kategoriskt påstår felaktigheter vilket är en smutsig taktik.
För övrigt... det enda som hettar till är när kärringen är på väg att tappa humöret.
Citera
2018-01-27, 21:28
Medlem
Citat:
Journalisten intar rollen som åsiktsmotståndare, det ingår i hennes yrkesroll, detta betyder alltså INTE att hon tycker detta själv.

Exakt VAD som den intervjuade har sagt...påstått... etc i tidigare sammanhang, står för i samhällsdebatten i övrigt, får ju var och en bilda sig en uppfattning om vad som är sant eller inte.
Att hon hävdar....ex. du har hävdat detta.....men han svarar ...nej det har jag inte, jag hävdar detta...ger alltså per definition ingen av parterna rätt eller fel.

Trump har inte "rätt" bara för att han påstår att han aldrig har sagt: "asholes contries"
har han sagt det, men påstår motsatsen, återstår det för hans motståndare att bevisa detta...dvs ha tillräckligt med vittnesmål eller helst en bandupptagning.
Journalister har heller inte "rätt" bara för att de påstår att han sagt detta, men de kan få "rätt" om de sitter på en bandupptagning.

Comprendre?
Hon la i god feministisk diskussions/debattstil ord i hans mun så många ggr att jag skämdes å hennes vägnar.
Hon är en radikal feminist som älskar att sprida den propagandan och måla upp andra sidan som hon vill att den skall vara , inte som den är…lite som du och de alla feminister i svensk media.
Ta och titta på detta.
https://www.youtube.com/watch?v=GxtfyG2c38M
Gubben i blått representerar även vita män i Sverige och speglaräven hur det svenska samhället ser ut.
Helt underbar beskrivning över hur samhället ser ut i dag, och då skall man veta att det är än värre i Sverige.
Citera
2018-01-27, 21:42
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
detta är länken i TS

https://www.youtube.com/watch?v=aMcjxSThD54&t=1389s
Och detta är länken jag gav dig:
https://www.youtube.com/watch?v=aMcjxSThD54&feature=youtu.be&t=14m50s

Ser du att de går till samma video med strängen "aMcjxSThD54" eller ska jag förklara för dig tydligare med t ex jämförelse av titeln och antalet visningar?
Citat:
bisatsen blir då "gällande transpersoner i hans klassrum"
enligt mig.
Nej, det där är ingen bisats, vilket var och en med någon insikt i vårt modersmål förstår utan vidare. I bästa fall kan det du citerar beskrivas som en participfras. Bisatsen, som är en relativbisats, inleds med relativpronomenet "vad", följt av subjektet "han", följt av predikatet "sagt" osv.
Citat:
"vad han sagt tidigare gällande transpersoner i hans klassrum" kan enligt mig stå för sig självt, bildar alltså inte endast en bisats.
Fel igen. Att det är en bisats kan du lätt kontrollera med den s k biff-regeln, som säger att i bisatser "inte" placeras före det finita verbet. Här placeras "inte" före "(har) sagt", vilket visar att det är en bisats.
Du begriper verkligen ingenting.

Som jag talade om för dig tydligt och sakligt i början ska det vara "sitt" där du felaktigt använder "hans", eftersom pronomenet syftar tillbaka på subjektet i samma sats.
Citat:
Ursprungligen postat av Lär dig svenska
Sin, sitt och sina används tillsammans med ord som är objekt. De syftar alltid tillbaka på subjektet i samma sats.

Ge dig nu, då det är uppenbart att du inte begriper det här … heller.
Citera
2018-01-27, 21:44
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Nja... får vara upp till Canada att avgöra själva kan jag tycka.
Vidare..hade du själv känt det "kränkande" att ständigt tilltalas med fel pronomen?
Fröken Hexen?

Nej det är inte alls tydligt, det ingår i yrkesrollen att ta olika ståndpunkter som motarguemnt utan att man för den delen blandar in sig själv i saken. Hon är där som varandes journalist inte som son person eller åsiktsbärare

Transpersoner är inte endast ett kön. har man en åsikt kring transpersoners rättigheter och bara män lyssnar på detta ex. så jaaaa då har man nog ett problem.
Självklart är det så att åsikter som gäller män lyssnas mest på av män, och åsikter som gäller kvinnor mest lyssnas på av kvinnor, men nu är han psykologiprofessor med åsikter kring HBTQ
i just detta inlsag....

Får helt stå för dig...jag är övertygad om att det inte är så.

Så finns det något som vi kan enas om? Finns det något i intervjun där du håller med Dr Peterson?
Citera
2018-01-27, 21:59
Medlem
Jellohs avatar
Citat:

Bode inte en lärare eller opinionsbildare kring samhällsfrågor som ofta rör hela samhället oroa sig om endast ett kön lyssnar?
jag är feminist, men om bara kivnnor hade lyssnat på feminister så hade jag definitivt oroat mig.
.

De är inte lika farliga som män som påstår sig lyssna på feminister. Dessa män har ju visat sig vara opportunister som våldtar småtjejer så fort de får chansen. Manliga feminister är livsfarliga, och liberalfeminister som inte är separatistiska verkar också falska. Radikala TERFs vet man i alla fall var man har, och de har ryggrad att stå för sina åsikter.

Manliga feminister hade sin historiska motsvarighet i Verband nationaldeutscher Juden
Citera
2018-01-28, 01:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det började redan där, blev en ordsallad med buzzword, buzzword, buzzword med medvetna misstolkningar och avsiktliga avsteg från det som faktiskt påstods för att leta efter din egen agenda som du kunde ansluta dig till.

Du är definitionen av faktaresistent.
Sen använder du dig av diverse härskartekniker för att skjuta ner valida argument och teser utan att presentera motargument. Bara urspårningar som ska leda till dina egna påståenden.
Du ska få ett tips. Du är inte den enda representanten för den enda rätta läran här.

Men du ska börja med den lättaste av dina maskhål där. Den som du har som i en liten ask.

Vad är och har alltid varit evolutionens mål de senaste 350 miljoner åren?

(Mitt svar innehåller bland annat det som du vägrar ta till dig)

Spegel, spegel på väggen där...

Skamma kan du tolka som att medvetet försöka skämma ut någon.
Du lyckades inte. Gertrud1 har troligen mer respekt bland läsarna här nu än före din futila attack.

Och nu är Cathy Newman vs Jordan B Petersondiskussionen fixad:
https://youtu.be/CaaSCU7d7U4
Oj då.

Jag fick med andra ord in en sådan fullträff att du fick ett sådant behov att du kände att du bara måste blanda dig i diskussionen för att hjälpa Gertrud1 när hen gjort bort sig så totalt.
Det var väl det bästa betyget jag kunde få.
Tack.

Citat:
Faktaresistent bla bla bla...
Härskartekniker bla bla bla...
Speglar på väggar...

Utan att ge några argument...
Varför skulle jag argumentera mot något jag inte ens diskuterat?
Kan du komma på en enda anledning till varför jag skulle göra det?
Det är ju per definition en halmgubbe och tillför inget.
Men det kanske du inte förstår.
Det skulle ju i.o.f.s förklara hela dit inlägg här.

Och jag behöver inte skämma ut Gertrud1 du har ju nu visat att hon verkar sköta det så bra själv att du tycker du måste blanda dig i en diskussion du inte ens varit inblandad i för att försöka rädda ansiktet på hen...

Och du menar att en person som blandar sig i en diskussion som inte berör hen, kommer med helt oväsentliga inlägg som inte har med diskussionen att göra, är inte ens i närheten av vara det, och sedan försöker hävda att en person som inte tycker som hen är diskvalificerad från att debattera ämnet mm, mm skulle få mer respekt hos läsarna...

Jag har aldrig i mitt liv hört någon stå för den typen av åsikter tidigare men det är ju alltid en första gång för allt. Kanske det finns folk som tycker det är ett vettigt sätt att debattera i deras, din och Gertrud1s värld, vad vet jag?
Så det får du väl tro och tycka.
Kunde inte bry mig mindre faktiskt.

Var det något mer du hade på hjärtat?
Citera
2018-01-28, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Genusfeminismen, den delen du tillhör, har ju ett antal utgångspunkter som rör hur världen är beskaffad ex. att det finns få eller inga medfödda könsskillnader i ex. intresse, personlighet och kognition som kan förklara skillnaden i utfall mellan män och kvinnor. Detta har såklart inget stöd i neurovetenskapen, biologin eller evolutionen över huvud taget.

Det är ju detta som gör att ni aldrig har rätt i några prediktioner och inget seriöst forskningsfält bryr sig om vad genusvetarna kommer fram till.

Mig veterligen så finns det inget begrepp som heter "genusfeminism", men lustigt att antifeminister alltid måste hitta på egna ord för redan existerande begrepp.
Det finns "likhetsfeminism" och ja det är en inriktning som jag håller med om.
Likhetsfeminism säger dock inte att män och kvinnor är exakt lika, den säger att skillnaderna inte är speciellt stora, och verkligen inte så stora så som div. patriarkala samhällsformer försökt påstå/ skapa och är likhetsfeminismen som har stödet från neurovetenskapen, biologin och så även evolutionen skulle jag hävda. (Inga honor hade fan överlevt om de i sin verklighet levt efter mänskliga patriarkala 1800-1900 tals normer för kvinnor, vi hade inte haft feminism OM kvinnor levt efter detta, right?)
För nej, kvinnor och mäns personligheter skiljer sig inte så mycket så att män enbart vill ha medbestämmande i sina samhällen eller kvinnor enbart vill vara med sina barn. Att män enbart är aggressiva och kvinnor enbart söta och snälla etc etc.
Kognitioner skiljer nästan inte alls. Och intressen förklaras lika mycket med normer.
Mäns intresse för att laga mat ex. har betydligt mer att göra med att de numera får lov utveckla detta intresse men inte för låt säga 100 år sen.

Sen glömmer du att de flesta seriösa forskningsfält numera inbegriper genusvetenskap av olika slag.

pilutta dig.
Senast redigerad av Merapi 2018-01-28 kl. 02:55.
Citera
2018-01-28, 03:19
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
detta är länken i TS

https://www.youtube.com/watch?v=aMcjxSThD54&t=1389s

som inte är hela utan börjar på 23....nånting utav nästan 30 minuter.
och de tär denna lilla snutt jag har sett, än så länge.
Ska du ta upp någonting annat än det som länkas i TS så visst...men då msåte jag lägga de där 30 minutrarna på att titta igenom...

haha...

jösses....

Vad tycker du när du har sett de 30 minutrarna - anser du fortfarande att det är "ganska jämnt"? Och isf. varför?

Vad tycker du som människa om det Peterson framför? Anser du att han framför felaktiga eller rimliga påståenden?

Du skriver att Cathy blott uppfyller sin roll som journalist, och inte blandar in sina egna personliga åsikter - var har du hittat den informationen, d.v.s. hur vet du det?

Efter att ha sett hela intervjun, anser du att Cathy gjorde en skicklig insats som journalist/intervjuare?
Citera
2018-01-28, 04:01
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
För det första så är det inte bara dumt utan katastrofalt att klaga på att någon inte använder det kraftuttryck som du föredrar. För det andra så vill jag att du ska härleda den där katastrofen, jag är nämligen skeptisk. Men det beror så klart på vad man anser att en katastrof är.

Vad jag invänder emot är att du inte tycks förstå vad det skulle kunna innebära att inskränka yttrandefriheten på det sättet men ändå (eller kanske just därför) "känner" att Petersons protest är "barnslig".

Exempel: "Det är barnsligt att protestera mot dödsstraff!" - sagt av någon som inte förstår vad dödsstraff innebär.

Kom igen nu.

Det är en katastrof för yttrandefriheten när left wing ideologs ska diktera för människor vad de måste säga. https://youtu.be/kasiov0ytEc?t=24m2s
Senast redigerad av kanelkaka 2018-01-28 kl. 04:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in