2018-01-28, 04:57
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Darwin och Spencer handlar inte om den starkares rätt, inte om personlig överlevnad, vilket jag redan påpekat utan om genernas överlevnad och de behöver hela flocken.
Det har jag inte hävdat heller.
Men jag såg att du inte kunde ge ett vettigt svar till dina tidigare påståenden, som vanligt.
Citat:
Här visar du på ett svart/vitt omoget tänkande. Agreableness är bra för din förmåga att passa in flocken, men kan stå i vägen för din förmåga att konkurrera inom densamma. Och det Jordan jobbade på att stärka var assertiveness. Så you got it a bit wrong.

Uppenbart inte.
Citat:
Man är en underutvecklad människa om man sitter kvar i millimeterrättvisa och jämför vem som fått mest i saftglasen. En lite mer mogen rättvisa ser fler variabler än utkomst, den väger in prestation också.
Nej, man är ingen underutvecklad människa för det.
Citat:
So you are saying...
Är det ett engelsk modeuttryck för att du inte kan komma upp med några argument?
För du använder det frekvent till det när du blir mållös.
Citat:
So you are saying....
Jag föreslår att du inför intervjun läser in dig på det som diskuteras
Där har vi det igen, svarslös denna gången med.
Citat:
Mera skammande, jag har redan länkat till Joshua green.
Du gör dig löjlig när du tror du förstår mer än världsledande forskare
Det sitter i våra gener att föredra den egna gruppen, hjärnan är helt enkelt främlingsfientlig.
Problemet idag är att vi är så fredsskadade, och individualistiska så vi har trott att vi kan stå över det där. Det är därför det är så lätt att slå sönder Sverige inifrån. Kulturmarxismen har demoniserat sund nationalism.
Är det skammande nu också när jag inte håller med dig?
Du kan inte ha det lätt i livet, du måste bada i offerkoftor.

Och vilka världsledande forskare är det som hävdar att man föds med en medfödd medkänsla för alla andra i ett land?
Posta citat och länk tack.
Citat:
Helt klart så har du en poäng.
Självklart har jag det, det är svårt att hävda att underlägsna styr över de överlägsna som du gör.
Det är bara trams.
Citat:
Det här helt klart ditt fel att du radar upp en massa "So you are saying" för att trycka ned motståndaren istället för att argumentera
Du hävdar det ja.
Men alla som läser tråden ser ju att du bara använder uttrycket när du blir mållös och inte kan stå för det du hävdat och saknar argument...
Citat:
Jag skulle kunna fråga detsamma. Om man skall ha klienter så måste man inge förtroende. När människor ser vad man är kapabel till så blir de rädda och drar sig undan.
Nej, det håller inte som argument.
Det är du som fantiserar på å hans vägnar.
Citat:
Nej din fru är säkert nedtryckt och vågar inte säga flaska. Det har du sett till.
Jag tror de flesta i Sverige är överens om att Löfven Johansson och Eliasson inte har kontroll över kriminaliteten i Sverige.
Ja självklart måste det vara så...
Att två människor kan ha ett fungerande äktenskap måste ju vara helt otänkbart i din värld.
I synnerhet om man inte håller med dig för då måste man vara ond och dum...
Hur kunde jag ens tänka något så dumt?

Och som en liten passus, när har någon haft kontroll över kriminaliteten i Sverige någonsin?
Det är ju en oxymoron att någon skulle kunna ha det.
Så de har givetvis rätt i det, men det samma gäller väl alla regeringar och kungar innan med?
Citat:
Jag har varit noga med orden, jag har talat om nationen, jag har också ett par gånger citerat vad detta idéhistoriska begrepp innebär.
Men att du citerat en massa saker ger dig ju inte rätt i sak om det inte stödjer dina argument, det borde inte vara så svårt att förstå.
Men det är det tydligen för dig.
Citat:
So you are saying....
Då lägger vi ytterligare en sak till handlingarna som du inte kunde försvara.
Börjar bli mycket nu.
Citat:
Eh om du vill ha en filosofisk diskussion så är det inte min sak att säga att detta är fel underforum. Att jag som användare fortsätter på trådens ämne får du nog finna dig i.

Då får jag väl upplysa dig om att det finns något som heter politisk filosofi.
Och det går alldeles utmärkt att diskutera i ett politikforum.
Det är liksom det det är till för.
Nu fick du t.o.m lära dig något nytt.
Citat:
Jag är ganska ointresserad av filosofiska diskussioner, vore jag intresserad av dem skulle jag söka mig till det underforumet.
Intresseklubben noterar.
Citat:
Om diskussionen hade legat i filosofi ja, och handlat om moralbegreppet så ja. Nu handlar den här diskussionen om vad som hände mellan den feministiska intervjuaren och Jordan Petersson.
Och vi SnakePlisssken, rylle63 och jag kom in och pratade lite om hans bakgrund kring hans moralvärderingar vilket har relevans för hans ståndpunkter om vad som är rätt och fel och varför det är så. Inget konstigt i det om man vill förstå hur han tänker.

Men det är märkligt att du kan hävda att ditt infall med neuroscience har relevans för tråden men hans underliggande moralteori inte har det för tråden. Det visar ju bara att du ägnar dig åt ostrukturerat gnäll varken mer eller mindre.
Citat:
So you are saying
skammande.
Och du backar igen ser jag.
Citat:
Har jag inte länkat vad konfirmeringsbias är?
Vetenskap och fortbildning om den förra inte gick hem:
Jag vet att jag har skrivit att en akademisk diskussion baseras på argument och inte åsikt. Så koncentrera dig.
Jo det har du gjort.
Men för tredje eller fjärde? gången fixar du inte att förklara varför det skulle vara så.
Det är uppenbart nu att det var bara ett försök att komma undan från din sida.

Så du borde ta till dig lite av det där snacket om "akademiska diskussioner" och försöka leva upp till det själv först innan du hävdar andra inte gör det...
Ser ju bara löjligt ut från din sida när du sida upp och sida ner duckar och hittar på ursäkter för att slippa stå till svars för för det du hävdat...
Citat:
Det gör jag inte jag sammanställer analyserar den vetenskap jag tagit del av.

Vad är det för vetenskap du tagit del av som talar om att det handlar om underutvecklade människor bara för de vill ha rättvisa?

Att feminister är outvecklade människor?

Att det är defekta människor som bestämmer i våra samhällen idag?

Vår kultur håller på att gå under för postmodernismen har gjort att folk tappat respekten för både kunskap och dess auktoriteter.

Att man har en medfödd samkänsla med de människor som bor i samma land som en själv?

Vilken nyvetenskap hittar du som stödjer detta?
Berätta!
Citat:
Vore det inte bättre om du förutsättningslöst läste in dig på det som har relevans för diskussionen.
Nej det lättaste är om du försökte föra ett logiskt resonemang.
Det underlättar för alla så det inte blir en massa motsägelser.
Citat:
My way or the higway.
Eller att du kan ha den lilla självkontrollen att du försöker i alla fall ha ett hum om vad folk diskuterar innan du känner dig frestad att posta.
Citat:
Vilka vi?
Det verkar bli uppenbart att du tycker att jag störde den diskussion och det övertag du tyckte du hade. Det här är ett diskussionsforum och neuroscience har med trådens ämne att göra, då det är en av de vetenskaper som Jordan lutar sig mot.

Det står skrivet ovan.
Men nu var det inte neuroscience vi diskuterade utan den objektiva moral han även begagnar sig av och de komplikationer som kan uppstå med en sådan. Du får gärna diskutera neuroscience i tråden skulle jag tro och kan göra det med de som har intresse för det, men som sagt, det var inte det vi höll på att prata om så ditt inlägg hade inget att tillföra den diskussionen.

Att du inte kan inse detta är liksom inte mitt problem.
Citat:
Återigen det är upp till publiken, du kan inte tala för dem.

Talade jag om vad evt. läsare skulle tycka?
Jag riktade en kommentar till dig, förstod du inte ens det?

Men, var du inte akademiskt lagd hävdade du?
Sedan när vart argumentum ad populum ett sätt att avgöra en utsaga?
Är det också något som din egna nyvetenskap hävdar i sin vetenskapsteori?
Citera
2018-01-28, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Är inte originalvideon som ligger uppe för diskussion, utan den lilla snutt som TS länkat.
(men jag ska kolla av denna, när tid finnes.)
Så du har skrivit så mycket och så övertygat i tråden, utan att ens ha sett intervjun?
Otroligt.
Citera
2018-01-28, 06:39
Medlem
RedXs avatar
Citat:

jag är feminist, men om bara kivnnor hade lyssnat på feminister så hade jag definitivt oroat mig.

Fast den radikala grenen av feminism som du tillhör består ju i princip bara av kvinnor. Petersons publik består till ungefär 80% av män och 20% av kvinnor. Radikalfeminismen har väl en könsfördelning på runt 95-5 till kvinnors fördel. Vilket borde vara en tankeställare enligt dina egna kriterier.
Senast redigerad av RedX 2018-01-28 kl. 06:52.
Citera
2018-01-28, 09:00
Medlem
Mera Jordan Peterson. Han börjar tala vid 51:20
https://www.youtube.com/watch?v=pDDQOCXBrAw&feature=share
Det konstiga är inte att folk har ångest...det konstiga är att folk inte har ångest precis hela tiden!
Senast redigerad av rylle63 2018-01-28 kl. 09:02.
Citera
2018-01-28, 09:15
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Mig veterligen så finns det inget begrepp som heter "genusfeminism", men lustigt att antifeminister alltid måste hitta på egna ord för redan existerande begrepp.
Det finns "likhetsfeminism" och ja det är en inriktning som jag håller med om.
Likhetsfeminism säger dock inte att män och kvinnor är exakt lika, den säger att skillnaderna inte är speciellt stora, och verkligen inte så stora så som div. patriarkala samhällsformer försökt påstå/ skapa och är likhetsfeminismen som har stödet från neurovetenskapen, biologin och så även evolutionen skulle jag hävda. (Inga honor hade fan överlevt om de i sin verklighet levt efter mänskliga patriarkala 1800-1900 tals normer för kvinnor, vi hade inte haft feminism OM kvinnor levt efter detta, right?)
För nej, kvinnor och mäns personligheter skiljer sig inte så mycket så att män enbart vill ha medbestämmande i sina samhällen eller kvinnor enbart vill vara med sina barn. Att män enbart är aggressiva och kvinnor enbart söta och snälla etc etc.
Kognitioner skiljer nästan inte alls. Och intressen förklaras lika mycket med normer.
Mäns intresse för att laga mat ex. har betydligt mer att göra med att de numera får lov utveckla detta intresse men inte för låt säga 100 år sen.

Sen glömmer du att de flesta seriösa forskningsfält numera inbegriper genusvetenskap av olika slag.

pilutta dig.

Men herregud. Hur mycket skall du göra bort dig egentligen?

Vi börjar bakifrån.
1. Inget seriöst forskningsfält inbegriper genusvetenskap eftersom genusvetenskap är själva sinnebilden av åsiktsstyrd och oseriös forskning.

2. Män har lagat mat i alla tider och har naturligtvis alltid haft ett stort intresse för det av den enkla orsaken att det är en förutsättning för överlevnad. Att det sedan var mindre riskfyllt och slitsamt att tillreda födan än att släpa hem den gjorde väl att kvinnor oftast stod för den uppgiften men det har ju inget med intresse att göra. Hur förklarar du annars att så många män valt yrken som krögare, kockar etc även historiskt?

3. Att män skulle vara mer aggressiva än kvinnor är inte sant. Och att kvinnor enbart är snälla och söta är definitivt fria fantasier. Däremot har män generellt ett våldskapital som överstiger kvinnors med uppemot det dubbla. Inte bara kroppsstorleken utan även i explosivitet. Få kvinnor skulle överleva en match på elitnivå i kontaktsporter som boxning, rugby eller ishockey. Även om de inte dog på fläcken skulle de bli allvarligt skadade. Och just därför har männen stått för försvar och anfall, vilket naturligtvis även påverkat hur män förhåller sig till aggressivitet och våld. Min uppfattning är dock att vi är betydligt snällare och sötare gentemot er än vad ni är mot oss. Men även detta har sin uppenbara orsaker, män är ett potentiellt hot på ett sätt som en kvinna inte är. Dessutom fungerar vi olika när det kommer till sexualitet vilket även påverkar hur könen bemöter varandra.

4. Det finns väldigt lite stöd för likhetsfeminsm i de vetenskapliga discipliner du räknat upp. Det kan man bara inbilla sig om man är fullständigt hjärntvättad. Och ju längre forskningen framskrider desto mer tydligt blir det hur män och kvinnor skiljer sig åt, inte bara fysiskt utan även mentalt. Detta förnekar feminister fullständigt vilket den norska serien hjernevask belyste på ett humoristiskt sätt. Tänk om den serien skulle kunna sändas i Sverige, feminismens Nordkorea, men det är väl förstås otänkbart. Det skulle ju fullständigt krossa marxistpöbelns föreställningsvärld till den grad att de riskerade hjärnskador.
Och det är ju detta som i grunden är diskussionsämnet. Hur feminister har en verklighetsbild som de till varje pris försöker få bekräftad utan att inse hur mycket de skämmer ut sig. Väldigt likt religiösa tomtar.

Med detta sagt är det enligt mig inte så att män är totalt sett överlägsna kvinnor eller tvärtom. Vi är olika och de flesta har inga problem med det. Endast hjärntvättade suggor med penisavund hänger upp sig på det.

För övrigt så har grisbrottaren helt rätt i sak när det gäller språkanvändning. Jag rekommenderar dig att inte gå djupare in i den diskussionen om du inte vill framstå som ännu mer korkad. Att det sedan inte är viktigt för detta ämne i sig är en annan sak men att du väljer att gå i polemik om detta visar ju än tydligare hur du vill få verkligheten att forma sig efter din skalle och inte tvärtom.
Senast redigerad av Djupfrys 2018-01-28 kl. 09:23.
Citera
2018-01-28, 09:59
Medlem
RedXs avatar
På ämnet Peterson och hans nya bok (som var förevändningen till att bjuda in honom til den numera ökända intervjun):

https://youtu.be/GJJClhqGq_M

Jordan gästar Dave Rubin och de går igenom hans nya bok rätt så grundligt (intervjun är nästan tre timmar lång, men oerhört sevärd för den som vill förstå Peterson utan att lägga hundratals timmar på’t).
Citera
2018-01-28, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Men herregud. Hur mycket skall du göra bort dig egentligen?

Vi börjar bakifrån.
1. Inget seriöst forskningsfält inbegriper genusvetenskap eftersom genusvetenskap är själva sinnebilden av åsiktsstyrd och oseriös forskning.

2. Män har lagat mat i alla tider och har naturligtvis alltid haft ett stort intresse för det av den enkla orsaken att det är en förutsättning för överlevnad. Att det sedan var mindre riskfyllt och slitsamt att tillreda födan än att släpa hem den gjorde väl att kvinnor oftast stod för den uppgiften men det har ju inget med intresse att göra. Hur förklarar du annars att så många män valt yrken som krögare, kockar etc även historiskt?

3. Att män skulle vara mer aggressiva än kvinnor är inte sant. Och att kvinnor enbart är snälla och söta är definitivt fria fantasier. Däremot har män generellt ett våldskapital som överstiger kvinnors med uppemot det dubbla. Inte bara kroppsstorleken utan även i explosivitet. Få kvinnor skulle överleva en match på elitnivå i kontaktsporter som boxning, rugby eller ishockey. Även om de inte dog på fläcken skulle de bli allvarligt skadade. Och just därför har männen stått för försvar och anfall, vilket naturligtvis även påverkat hur män förhåller sig till aggressivitet och våld. Min uppfattning är dock att vi är betydligt snällare och sötare gentemot er än vad ni är mot oss. Men även detta har sin uppenbara orsaker, män är ett potentiellt hot på ett sätt som en kvinna inte är. Dessutom fungerar vi olika när det kommer till sexualitet vilket även påverkar hur könen bemöter varandra.

4. Det finns väldigt lite stöd för likhetsfeminsm i de vetenskapliga discipliner du räknat upp. Det kan man bara inbilla sig om man är fullständigt hjärntvättad. Och ju längre forskningen framskrider desto mer tydligt blir det hur män och kvinnor skiljer sig åt, inte bara fysiskt utan även mentalt. Detta förnekar feminister fullständigt vilket den norska serien hjernevask belyste på ett humoristiskt sätt. Tänk om den serien skulle kunna sändas i Sverige, feminismens Nordkorea, men det är väl förstås otänkbart. Det skulle ju fullständigt krossa marxistpöbelns föreställningsvärld till den grad att de riskerade hjärnskador.
Och det är ju detta som i grunden är diskussionsämnet. Hur feminister har en verklighetsbild som de till varje pris försöker få bekräftad utan att inse hur mycket de skämmer ut sig. Väldigt likt religiösa tomtar.

Med detta sagt är det enligt mig inte så att män är totalt sett överlägsna kvinnor eller tvärtom. Vi är olika och de flesta har inga problem med det. Endast hjärntvättade suggor med penisavund hänger upp sig på det.

För övrigt så har grisbrottaren helt rätt i sak när det gäller språkanvändning. Jag rekommenderar dig att inte gå djupare in i den diskussionen om du inte vill framstå som ännu mer korkad. Att det sedan inte är viktigt för detta ämne i sig är en annan sak men att du väljer att gå i polemik om detta visar ju än tydligare hur du vill få verkligheten att forma sig efter din skalle och inte tvärtom.

Bla bla...herr isbjörn

Fakta i saken är att nej....när neurovetenskap ex. (vilket vi kan förenkla till studier av hjärnan här)
fick möjligheter att börja studera hjärnan mer vetenskapligt så vad fann man?
Alla dessa enorma skillnader som man trott på innan gällande kvinnors oförmågor "tänka" och mäns överförmågor som per definition skulle försvara kvinnans låsning vid kök och skurhink och samhället satsningar på enbart män vid makt och pengar? svar nej....man fann att de var förvånansvärt lika, tom rätt mycket där kvinnor slår män som borde generera kvinnor fördelar i samhället på motsvarande sätt du nu ex. påstår att män ska ha fördelar.
1-0 till likhetsfeminism således. För det är vad dessa hävdat hela tiden. Likheten.
och 1-0 till feminism generellt...för just diskriminering/ sexism är vad den hävdat hela tiden.

Sen är inte "personlighet" eller "intressen" direkt några vetenskapliga dicipliner...men låt gå för psykologi. Samma sak här...nej man fann inte att kvinnor inte ägde en sexualitet ex.
Man fann heller inte någon "vandrande livmoder" som kunde förklara hysteri...man fann deprimerade kvinnor pga livslång leda, inlåsning, ofrihet, påtvingad oskuld etc etc.
Dvs kvinnors personligheter och intressen är klart mer än skurhinkar, blöjor och tvättbräden.
Du har kreativa, konstnärliga, teoretiskt lagda, händiga, logiska, tekniskt intresserade, och fan och hans moster även bland kvinnor.

1-0 till feminism alltså.
Senast redigerad av Merapi 2018-01-28 kl. 10:25.
Citera
2018-01-28, 10:19
Medlem
Merapi...varför gick du in så hårt i debatten utan att ha sett intervjun?
Citera
2018-01-28, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rylle63
Merapi...varför gick du in så hårt i debatten utan att ha sett intervjun?

men snälla rara...jag svarar en TS....

en TS som hade 1 länk, vilket alltså inte var hela intervjun.
jag svarar heller ingenting som har med det faktiska innehållet i denna lilla snutt till länk, utan på HUR TS resonerar och sätter sin rubrik och för denna kritik så är TS länkade snutt fullt tillräckligt.
Citera
2018-01-28, 10:25
Medlem
Citat:
men snälla rara...jag svarar en TS....

en TS som hade 1 länk, vilket alltså inte var hela intervjun.
jag svarar heller ingenting som har med det faktiska innehållet i denna lilla snutt till länk, utan på HUR TS resonerar och sätter sin rubrik och för denna kritik så är TS länkade snutt fullt tillräckligt.
TS länk är vad jag kan avgöra absolut den hela intervjun.
Citera
2018-01-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Fast den radikala grenen av feminism som du tillhör består ju i princip bara av kvinnor. Petersons publik består till ungefär 80% av män och 20% av kvinnor. Radikalfeminismen har väl en könsfördelning på runt 95-5 till kvinnors fördel. Vilket borde vara en tankeställare enligt dina egna kriterier.

"Lyssna" RedX....inte "tillhöra" eller "hålla med om" etc.

jag "lyssnar" ex. på det mesta, ex. alla politiska partier ( ja även SD) betyder inte att jag håller med, eller gillar ideologin, men jag uppskattar hålla mig ajour med vad som "ligger i luften".

Är man en samhällsdebattör, dvs har ett budskap man vill ska nå ut till samhället, såsom ex. feminism eller denne Petersen så bör man ju intressera sig för att åtminstne bli lyssnad på eller hur?
Citera
2018-01-28, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rylle63
TS länk är vad jag kan avgöra absolut den hela intervjun.

well inte på min padda. hos mig startar den på 23....dvs knappt 7 minuter lång snutt.

men don't worry jag ska lyssna på hela och möjligen ha något att säga om just Petersen.

Nu har jag bara kommenterat TS missförstånd över vad en journalist gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in