2018-04-16, 12:39
  #1993
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Vilken dynga, jag har lyssnat väldigt mycket på Peterson, antagligen mer än dig, och det finns ingenting i det han säger som är kvinnofientligt eller har en antydan till misogyni eller sexism. Han pekar bara på vissa egenskaper som män och kvinnor har, skillnader som finns mellan könen och drar breda penseldrag för att beskriva män och kvinnors olika motivation och problem dom ställs inför. Han är ju trots allt psykolog.

Den där Maxwell har ju fullständigt fel när han tror att orsaken att män gillar Peterson är för att män känner att deras "dominans är hotad". What?! Han kallar honom också för pseudointellektuell och att han vill ha tillbaka ett förtryckande patriarkat och han kör samma gamla visa om "vita kränkta män". Det kom inte mycket matnyttigt därifrån förutom tråkiga talkingpoints om patriarkat och maktordning skapade av män. Motståndet som Peterson och många män har mot t.ex feminism och genus grundar sig helt enkelt i att dessa pseudodicipliner har väldigt mycket fel och dessa felaktigheter lärs ut på universitet som sanning. Det är ett destruktivt narrativ som fått fäste inom akademi, media och politik och det är därför det får motstånd. Inte för att en massa män är misogyna och känner sig hotade.

Så nej, försök igen

Du har säkerligen lyssnat mer på honom än vad jag har..jag har harvat 2 youtubefilmer med karln samt läst lite artiklar och ja jag fick avsmak rätt omgående av innehållet i det han säger, och av ungefär av samma skäl som denne Maxwell uttrycker.

Sen var frågan du ställde inte varför män av din åsiktstyp gillar Paterson, det är ju rätt uppenbart, ni har äntligen!!! fått någon som säger det ni tycker med tillräckligt akademisk pondus/ tjusig retorik, det händer ju knappt aldrig annars. De flesta intellektuella akademiker av allehanda slag är ju på "min" sida i detta.
Frågan du ställde var; säg var han har fel, baserat på vad...och jag tyckte denna artikel uttryckte just detta i inledningen.
Citera
2018-04-16, 13:17
  #1994
Medlem
Jordan Peterson - en mycket konservativ kristen.
Citera
2018-04-16, 13:57
  #1995
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du har säkerligen lyssnat mer på honom än vad jag har..jag har harvat 2 youtubefilmer med karln samt läst lite artiklar och ja jag fick avsmak rätt omgående av innehållet i det han säger, och av ungefär av samma skäl som denne Maxwell uttrycker.

Sen var frågan du ställde inte varför män av din åsiktstyp gillar Paterson, det är ju rätt uppenbart, ni har äntligen!!! fått någon som säger det ni tycker med tillräckligt akademisk pondus/ tjusig retorik, det händer ju knappt aldrig annars. De flesta intellektuella akademiker av allehanda slag är ju på "min" sida i detta.
Frågan du ställde var; säg var han har fel, baserat på vad...och jag tyckte denna artikel uttryckte just detta i inledningen.
Det stämmer inte. Akademiker som är värda nånting och har intellektuell heder är mer på Jordans sida när det gäller lönegap och diverse genusteorier. Nämn en enda akademiker som objektivt debunkar Petersons ställning angående lönediskriminering t.ex. Det finns ingen eftersom det inte går. Men självklart är alla genusdårar på din sida. I den riktiga akademiska världen däremot är det inte riktigt så. Och du har fortfarande inte nämnt något han har sagt som är objektivt fel. Vad Maxwell skrev är bara hans egen subjektiva åsikt, inget annat. Han dillar bara om patriarkat och vita män. Ingen att ta på allvar således. Peterson har över 30 års erfarenhet av klinisk beteendepsykologi. Jag tror han är lite mer insatt i könsskillnader och dess orsaker än nån random feminist som skriker om patriarkatet.

Jag förstår verkligen inte vad det är som gör att man får avsmak. Karln är en klassisk liberal, vars enkla budskap är att ta ansvar för sitt eget liv, vara ärlig och rakryggad. Att män gillar honom beror just på det, att han uppmuntrar till ansvar, att ha en riktning i livet, att stå upp för någonting. Varför är det något som stör dig? Sen är det knappast bara män som lyssnar på honom om man säger så. Hans kvinnliga följarskara växer stadigt.
__________________
Senast redigerad av Hexen666 2018-04-16 kl. 14:19.
Citera
2018-04-16, 14:01
  #1996
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det stämmer inte. Akademiker som är värda nånting och har intellektuell heder är mer på Jordans sida när det gäller lönegap och diverse genusteorier. Nämn en enda akademiker som objektivt debunkar Petersons ställning angående lönediskriminering t.ex. Det finns ingen eftersom det inte går. Men självklart är alla genusdårar på din sida. I den riktiga akademiska världen däremot är det inte riktigt så. Och du har fortfarande inte nämnt något han har sagt som är objektivt fel. Vad Maxwell skrev är bara hans egen subjektiva åsikt, inget annat. Han dillar bara om patriarkat och vita män. Ingen att ta på allvar således.

Jag förstår verkligen inte vad det är som gör att man får avsmak. Karln är en klassisk liberal, vars enkla budskap är att ta ansvar för sitt eget liv, vara ärlig och rakryggad. Att män gillar honom beror just på det, att han uppmuntrar till ansvar, att ha en riktning i livet, att stå upp för någonting. Varför är det något som stör dig? Sen är det knappast bara män som lyssnar på honom om man säger så. Hans kvinnliga följarskara växer stadigt.
I Sverige kallas genusakademiker forskare, så hela den skaran lär ju vara på hennes sida.
Men vad får man inte för tiotals miljarder på en utbildning som helt saknar jobbtillfällen i framtiden?
Citera
2018-04-16, 14:33
  #1997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det stämmer inte. Akademiker som är värda nånting och har intellektuell heder är mer på Jordans sida när det gäller lönegap och diverse genusteorier. Nämn en enda akademiker som objektivt debunkar Petersons ställning angående lönediskriminering t.ex. Det finns ingen eftersom det inte går. Men självklart är alla genusdårar på din sida. I den riktiga akademiska världen däremot är det inte riktigt så. Och du har fortfarande inte nämnt något han har sagt som är objektivt fel. Vad Maxwell skrev är bara hans egen subjektiva åsikt, inget annat. Han dillar bara om patriarkat och vita män. Ingen att ta på allvar således. Peterson har över 30 års erfarenhet av klinisk beteendepsykologi. Jag tror han är lite mer insatt i könsskillnader och dess orsaker än nån random feminist som skriker om patriarkatet.

Jag förstår verkligen inte vad det är som gör att man får avsmak. Karln är en klassisk liberal, vars enkla budskap är att ta ansvar för sitt eget liv, vara ärlig och rakryggad. Att män gillar honom beror just på det, att han uppmuntrar till ansvar, att ha en riktning i livet, att stå upp för någonting. Varför är det något som stör dig? Sen är det knappast bara män som lyssnar på honom om man säger så. Hans kvinnliga följarskara växer stadigt.



I din fantasi Hexen...¨

Löneskillnader mellan män/ kvinnor är ett uppenbart för alla! bevisat faktum.
Vad detta beror på likaså.

JP resonemang kring detta är att det är ok, nånting kvinnor bar aska stå ut med...för uj! vad män är så mycket biologiskt duktigare än kvinnor etc.

Detta är alltså inte var den akademiska världen i övrigt håller med om...
Psykologi som är JP område, består också av en radda olika teorier/ riktningar etc etc.
Att du. m.fl sitter och inbillar dig att vad han sen hävdar i en samhällsdebatt därför skulle vara vetenskapligt SANT med ex. genusvetenskap bara är skit värt... är ju gulligt Hexen, men inget mer.

Du får självklart tycka han har rätt....men sluta försöka få det till att vara saningen i dessa saker med stort S. Det gör bara att du framstår som tramsig.

Allright?
Citera
2018-04-16, 14:51
  #1998
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi


I din fantasi Hexen...¨

Löneskillnader mellan män/ kvinnor är ett uppenbart för alla! bevisat faktum.
Vad detta beror på likaså.

JP resonemang kring detta är att det är ok, nånting kvinnor bar aska stå ut med...för uj! vad män är så mycket biologiskt duktigare än kvinnor etc.

Detta är alltså inte var den akademiska världen i övrigt håller med om...
Psykologi som är JP område, består också av en radda olika teorier/ riktningar etc etc.
Att du. m.fl sitter och inbillar dig att vad han sen hävdar i en samhällsdebatt därför skulle vara vetenskapligt SANT med ex. genusvetenskap bara är skit värt... är ju gulligt Hexen, men inget mer.

Du får självklart tycka han har rätt....men sluta försöka få det till att vara saningen i dessa saker med stort S. Det gör bara att du framstår som tramsig.

Allright?
Haha, det är du som försöker göra genusteorier till sanningen med stort S. Vad är det om inte trams? Vad löneskillnader beror på är vederlagt ja, och det är inte dom orsaker du försöker påskina. Det är totalt motbevisat 1000 gånger om vid det här laget så jag förstår verkligen inte att du försöker slå liv i den döda hästen.

Han har inte sagt att kvinnor ska stå ut med någonting, han har inte heller sagt att män är biologiskt duktigare. Han pekar bara på dom skillnader som finns och konstaterar att det är en orsak till varför lönespridningen ser ut som den gör. Och det finns ingen seriös ekonom som tar det feministiska narrativet om diskriminering på allvar. Den akademiska världen består inte bara av genusflum, även om den tyvärr har korrumperat humaniora.

Sorry men nej, du har helt enkelt fel och det är objektivt bevisat att du har fel. Men fortsätt lev i din ideologiska drömvärld du. Det kommer säkert gå jättebra för dig
Citera
2018-04-16, 15:05
  #1999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Haha, det är du som försöker göra genusteorier till sanningen med stort S. Vad är det om inte trams? Vad löneskillnader beror på är vederlagt ja, och det är inte dom orsaker du försöker påskina. Det är totalt motbevisat 1000 gånger om vid det här laget så jag förstår verkligen inte att du försöker slå liv i den döda hästen.

Han har inte sagt att kvinnor ska stå ut med någonting, han har inte heller sagt att män är biologiskt duktigare. Han pekar bara på dom skillnader som finns och konstaterar att det är en orsak till varför lönespridningen ser ut som den gör. Och det finns ingen seriös ekonom som tar det feministiska narrativet om diskriminering på allvar. Den akademiska världen består inte bara av genusflum, även om den tyvärr har korrumperat humaniora.

Sorry men nej, du har helt enkelt fel och det är objektivt bevisat att du har fel. Men fortsätt lev i din ideologiska drömvärld du. Det kommer säkert gå jättebra för dig

Tss dummer...

Det finns många genusteorier...jag håller definitivt inte med om allt.
Att genus existerar...att kvinnor varit förtryckta....att vi har normer i samhället som definitivt! inte bygger på någon biologi...etc etc anser jag däremot vara sant och också tämligen väl underbyggda teorier.

Det finns BEVIS för lönesdiskriminering som handlar om kön , din fjant... jag har länkat detta tusen ggr.

sen fatta vad ordet löneSKILLNAD står för....Det är skillnad mellan kvinnors som grupps löner kontra män som grupps löner....
detta baserat på att generellt mäns arbeten värderats högre än kvinnors.
offentlig sektor/ privat
normer gällande vilka jobb vi väljer, normer gällande vem som satsas på (det s.k. glastaket)
samt!
direkt lönedsirkiminering

Sen har du inkomstskillander
baserat på
Vem som tar deltiden för ungarna skull
Vem som tar föräldraledigheten
etc.

Problemet ni har är att ni inte läser eller fattar vad jag eller andra feminister i detta forum ens skriver eller talar om.
Citera
2018-04-16, 15:14
  #2000
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tss dummer...

Det finns många genusteorier...jag håller definitivt inte med om allt.
Att genus existerar...att kvinnor varit förtryckta....att vi har normer i samhället som definitivt! inte bygger på någon biologi...etc etc anser jag däremot vara sant och också tämligen väl underbyggda teorier.

Det finns BEVIS för lönesdiskriminering som handlar om kön , din fjant... jag har länkat detta tusen ggr.

sen fatta vad ordet löneSKILLNAD står för....Det är skillnad mellan kvinnors som grupps löner kontra män som grupps löner....
detta baserat på att generellt mäns arbeten värderats högre än kvinnors.
offentlig sektor/ privat
normer gällande vilka jobb vi väljer, normer gällande vem som satsas på (det s.k. glastaket)
samt!
direkt lönedsirkiminering

Sen har du inkomstskillander
baserat på
Vem som tar deltiden för ungarna skull
Vem som tar föräldraledigheten
etc.

Problemet ni har är att ni inte läser eller fattar vad jag eller andra feminister i detta forum ens skriver eller talar om.
Värderas arbetet högre för att det domineras just av män eller är det pga arbetets karaktär och vad arbetet tillför i en fri marknad? Det senare givetvis

Kvinnor tenderar, av fri vilja, att arbeta oftare inom offentlig sektor = lägre lön

Så det är normer som gör att kvinnor väljer vissa yrken? Det kan ju absoluuut inte ha att göra med att dom faktiskt VILL jobba med vissa saker? Ja det satsas mycket mer på att försöka få in kvinnor inom vissa yrken, men tänka sig, dom vill ändå inte. Hmmm, det verkar nästan vara som att dom, helt enkelt inte är så intresserade.

Direkt lönediskriminering är nästan obefintlig

Vem som tar ungarna eller inte är helt upp till föräldrarna

Problemet du har är att du skriver en massa ideologisk dynga som inte är förankrad i verkligheten. Ni är kort och gott, intellektuella dvärgar.
Citera
2018-04-16, 15:30
  #2001
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi


I din fantasi Hexen...¨
Fakta i det han påstår är inne och bevisat ad nauseam. Du har fel. Det är inte ens en debatt eller en diskussion värd namnet.
Citat:
Löneskillnader mellan män/ kvinnor är ett uppenbart för alla! bevisat faktum.
Vad detta beror på likaså.
Helt rätt. Bevisat att män jobbar mer, med farligare jobb och mer krävande jobb. Större risker, större fakturering. De kräver mer i lön, annars blir jobbet inte gjort. Du får byta med dem när du vill. Varsågod.
Citat:
JP resonemang kring detta är att det är ok, nånting kvinnor bar aska stå ut med...för uj! vad män är så mycket biologiskt duktigare än kvinnor etc.
Nej, han resonerar absolut ingenting ens åt det hållet. Det är snudd på förtal att säga att Jordan uttryckt sig så om någon grupp. Jag tror faktiskt bara att det är ni, rasisterna och typ BLM och andra indoktrinerade som ser människan som en grupp oavsett individens egna åsikter. Du fattar väl att det inte finns en enda homogen grupp på hela planeten du kan generalisera om som du gör va?

Det han resonerar om får du gärna ge motargument till. Varsågod!
Citat:
Detta är alltså inte var den akademiska världen i övrigt håller med om...
Fel igen! Den akademiska världen utanför genusvetenskapen är ganska klar på denna fråga.
Citat:
Psykologi som är JP område, består också av en radda olika teorier/ riktningar etc etc.
Att du. m.fl sitter och inbillar dig att vad han sen hävdar i en samhällsdebatt därför skulle vara vetenskapligt SANT med ex. genusvetenskap bara är skit värt... är ju gulligt Hexen, men inget mer.
Du uttrycker dig återigen som du har förstånd till. Vetenskapligt sant t.ex är ett uttryck som åker ur seriös forskning direkt. Den som hävdar vetenskapligt sant är inom forskningen en idiot. I den riktiga världen handlar det om sökandet efter sanningen. Till vi har svaren på alla frågorna. Men vi vet tillräckligt för att skicka 100 tusen ton ut på öppet hav eller tiotusen ton upp en kilometer i luften, sonder till Mars och några hundra satelliter i omloppsbana runt jorden samt koll på enheten som upp och nerkvarkar. Eller vill du kanske ifrågasätta medicin eller fysikpriserna till Nobels minne också?

Påminn mig igen om vilka efter Marie Curie vi sett?
Citat:
Du får självklart tycka han har rätt....men sluta försöka få det till att vara saningen i dessa saker med stort S. Det gör bara att du framstår som tramsig.

Allright?
För det första så är det hans sanning och inte allas. Det är hans världsordning han beskriver och hur man hanterar den världen. Ett psykfall har därför ingen som helst hjälp av det, liksom någon med grav kognitiv dissonans inte heller har det.

Det är dock den bäst säljande boken om "självhjälp" på Amazon, #1 bästsäljare på Sunday Times och International Bestsellers och Jordan kallas den mest inflytelserika intellektuella i hela västvärlden idag (NewYorkTimes).

Det här är en bok för dig som vill skapa ett meningsfyllt liv. Men jag medger gärna att tantsnusk som 50 shades säljer ännu bättre.
__________________
Senast redigerad av Pansarvecket 2018-04-16 kl. 16:12.
Citera
2018-04-16, 16:16
  #2002
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det finns BEVIS för lönesdiskriminering som handlar om kön , din fjant... jag har länkat detta tusen ggr.
"Din fjant". Vad står det i din profil nu igen?

Vilka bevis pratar du om? De du har länkat till tusen gånger?

Låt mig citera Medlingsinstitutet:

"Det går inte att visa att kvarstående löneskillnad mellan könen enbart beror på kön… Detta samband kan i stället bero på andra faktorer som analysen inte tagit hänsyn till …"

Detta har du däremot fått förklarat tusen gånger.

Tex här:
(FB) Vad vill antifeminismen?
(FB) Vad vill antifeminismen?
(FB) Varför så få feminister som tar upp kampen på Flashback?
(FB) Varför så få feminister som tar upp kampen på Flashback?
(FB) Varför så få feminister som tar upp kampen på Flashback?
(FB) Varför så få feminister som tar upp kampen på Flashback?
(FB) Varför så få feminister som tar upp kampen på Flashback?
(FB) Håller genusforskningens fundament på att vittra sönder?
(FB) Vad kan feminister bevisa?
(FB) Är kvinnor sämre på matematik?
(FB) Varför är det så synd om kvinnor i Sverige, motivera?

Etc.

Snacka om faktaresistent.
Citera
2018-04-16, 16:21
  #2003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Värderas arbetet högre för att det domineras just av män eller är det pga arbetets karaktär och vad arbetet tillför i en fri marknad? Det senare givetvis

Kvinnor tenderar, av fri vilja, att arbeta oftare inom offentlig sektor = lägre lön

Så det är normer som gör att kvinnor väljer vissa yrken? Det kan ju absoluuut inte ha att göra med att dom faktiskt VILL jobba med vissa saker? Ja det satsas mycket mer på att försöka få in kvinnor inom vissa yrken, men tänka sig, dom vill ändå inte. Hmmm, det verkar nästan vara som att dom, helt enkelt inte är så intresserade.

Direkt lönediskriminering är nästan obefintlig

Vem som tar ungarna eller inte är helt upp till föräldrarna

Problemet du har är att du skriver en massa ideologisk dynga som inte är förankrad i verkligheten. Ni är kort och gott, intellektuella dvärgar.

När jag säger värderas högre så syfte jag naturligtvis lönemässigt...vi har en tradition av att ge trad. manliga arbeten högre lön än dito kvinnliga. Rätt ofta inte rättvist ur objektiv eller andra synsätt. ex. lön efter utbildngsgrad..lön efter kompetensbehov etc.

Det är självklart normer och både kvinnor och män har rört sig på arbetsmarknaden, men det kommer ta tid innan ex. killar tycker de tär exakt lika naturligt välja barnomsorgslinjen kontra verkstadsteknisk utbildning.
Citera
2018-04-16, 16:33
  #2004
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
När jag säger värderas högre så syfte jag naturligtvis lönemässigt...vi har en tradition av att ge trad. manliga arbeten högre lön än dito kvinnliga. Rätt ofta inte rättvist ur objektiv eller andra synsätt. ex. lön efter utbildngsgrad..lön efter kompetensbehov etc.

Det är självklart normer och både kvinnor och män har rört sig på arbetsmarknaden, men det kommer ta tid innan ex. killar tycker de tär exakt lika naturligt välja barnomsorgslinjen kontra verkstadsteknisk utbildning.
VARFÖR värderas dom högre? Varje ekonom kan ge dig förklaringen, den fria marknaden värderar vissa yrken högre för att dom genererar mer till ekonomin. Vissa jobb är farligare, kräver mer, och inom det privata så är vissa beredda att betala mycket pengar för en viss kunskap/proffession för att få något gjort. Det har inget att göra med nån fjantig tradition. Sådant är sedan länge borta. Om kvinnor vill ha högre betalt, får dom också söka sig till sådana yrken. När det gäller kvinnodominerande yrken inom vården t.ex, så får inte en manlig arbetare mer betalt bara för hans kön. När du eliminerar alla variabler så är skillnaden i princip noll.


Det kommer aldrig att ske eftersom män som grupp är mer orienterade kring saker medans kvinnor är mer orienterade kring människor. Det är faktiskt den största skillnaden mellan män och kvinnor och det lär inte ändras bara pga lite social ingenjörskonst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in