2017-12-14, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag förstår att det kan finnas föräldrar hos Jv som skrämmer upp sina barn, men är det enligt bibeln, är det hur den allmänna läran hos Jv är?

Talen på sammankomsterna och mötena gav alldeles tillräckligt material för att vara skrämmande.
Mina föräldrar försökte snarare mildra JV:s budskap t.ex när de på familjestudierna försökte förklara de skrämmande bilderna i litteraturen som beskrev Harmageddon.
Som barn drömde jag mardrömmar om bilderna som visade döda människor som låg på gatan med uppspärrade ögon, andra som föll ner i stora hål i marken, och såna som skrikande försökte undkomma sammanrasande höghus.
Jag drömde att det var mina klasskompisar som dog och att jag försökte men inte kunde rädda dem.

Citat:
Dagens barn får se otroligt mycket hemskare saker på nyheterna, än vad du upplevde, är det på 70-talet?

Nej jag var inte född då.
Mina föräldrar var tonåringar 1975 och fick inte börja på gymnasiet för att Harmageddon skulle komma vilken dag som helst.

Citat:
Både nyheterna och Jv talar om sanningen, om det ska döljas för barn finns det många åsikter om.

Så innan du dömer Jehovas vittnen, kräv att nyheterna ska vara låsta för barn så att dom aldrig blir medvetna om sanningen om vår värld.

Som de flesta föräldrar försöker jag skydda mina barn så mycket som möjligt från att se hemskheter på TV.
Jag skulle aldrig komma på tanken att ta upp dem i knät och säga att "så där går det för människorna som inte lyder Jehova".
Citera
2017-12-14, 19:37
Medlem
Citat:
Du vet själv, att det handlar om tid och tillfälligheter. Det är inte så att ett barn blir nazist bara på grund av att pappan har en nazistisk flagga, men år av indoktrinering, så blir risken större att man faller för nazismen.

Har du nån slags fixering vid nazister?
Vad har nazister att gör med att Vakttornet säger att om man blir overksam har man "börjat följa Satan"?
Citera
2017-12-14, 19:38
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
T.ex. denna artikel:

*** w02 15/8 sid. 18-19 § 13 ”Följ mig oavbrutet” ***

Jesus visade kärlek till dem som han undervisade. Hur kan vi efterlikna honom i detta avseende? Vi får aldrig utveckla en känslokall inställning gentemot dem vi har omkring oss. Det är sant att ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag” rycker allt närmare, och då kommer många av världens miljarder invånare att tillintetgöras. (Uppenbarelseboken 16:14; Jeremia 25:33) Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö. Den domen skall äga rum i framtiden och skall avkunnas av den som Jehova har utsett: Jesus Kristus. Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet att bli en Jehovas tjänare. (Matteus 19:24–26; 25:31–33; Apostlagärningarna 17:31)

Jag pratade med en äldstebroder som studerar bibeln med mig och en församlingstjänare idag om att överleva harmageddon och de i prinip bekräftade att det är bara gud jehova som kan läsa hjärtan när det gäller överleva harmageddon och alla har möjlighet till räddning om de tar ställning för jehova i harmageddon
Citera
2017-12-14, 19:44
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ok, kan du visa mig att detta är emot bibeln?

Och framförallt, finns det en annan grupp som följer bibeln bättre än Jehovas vittnen? Om du kan visa mig det, så kommer jag att lämna Jehovas vittnen på en gång och ansluta mig till den gruppen, för jag vill inte leva i en lögn. Och bland dom viktigaste frågorna för mig är om man använder Guds namn eller inte:

"Och Gud fortsatte: ”Säg israeliterna att Herren(Jhwh), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)

Att inte använda Guds namn gör att det hela blir opersonligt, att man tillber någon diffus Gud därborta, en treenig gud t.o.m. som är ett mysterium. Det är därför som avfällingar ogärna vill använda Guds namn.

Och som jag sade, fundera på hur ofta jag använder skriftställen för att bevisa mina argument, och hur ofta motståndare använder sig av skriftställen.

Och dessutom, bibeln är full med berättelser om att Guds utvalda inte alltid är perfekta och Guds bästa barn, t.ex. David som lät mörda en person bara för att han skulle få tillgång till frun. Ändå välsignade Gud David, genom hans släktlinje kom Messias.

nä men jag tyckte bara att när jag läste på webbplatsen jag länkade och började fundera att det kan vara tillämpligt på jehovas vittnen, just med tanke på vissa krav och vad som förespråkas. Men självklart så försöker jag tänka att man håller sig till bibeln för det gör ju ni vittnen.
Ja visst vittnen försvarar sin tro med hjälp av bibeln och många avfällningar kastar bara skit och/eller hänvisar till andra avfälliga källor för att ge stöd åt sin ståndpunkt
Citera
2017-12-14, 19:45
Medlem
Citat:
Jehovas vittnen var så rakryggade och älskade sanningen så mycket att dom tog en kula i nacken, istället för att häda och förbanna Gud.

Ni ljuger och är ohederliga hellre än mista eran familj, och mista det sociala umgänget. Ni hade hellre velat vara nazister och njutit av det sociala umgänget, och skjutit kulan i nacken, än stått upp för rättvisa och sanning.

Jag har aldrig haft oturen att stöta på en människa som är så full av hat som du.
Du propagerar om det perfekta med att vara ett JV, men visar bara upp bitterhet och hat.
Citera
2017-12-14, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Jag pratade med en äldstebroder som studerar bibeln med mig och en församlingstjänare idag om att överleva harmageddon och de i prinip bekräftade att det är bara gud jehova som kan läsa hjärtan när det gäller överleva harmageddon och alla har möjlighet till räddning om de tar ställning för jehova i harmageddon
Vad menar de med att ta ställning för Jehova?
Citera
2017-12-14, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Talen på sammankomsterna och mötena gav alldeles tillräckligt material för att vara skrämmande.
Mina föräldrar försökte snarare mildra JV:s budskap t.ex när de på familjestudierna försökte förklara de skrämmande bilderna i litteraturen som beskrev Harmageddon.
Som barn drömde jag mardrömmar om bilderna som visade döda människor som låg på gatan med uppspärrade ögon, andra som föll ner i stora hål i marken, och såna som skrikande försökte undkomma sammanrasande höghus.
Jag drömde att det var mina klasskompisar som dog och att jag försökte men inte kunde rädda dem.

Jag är ledsen för att du har upplevt det så, Jag kommer ihåg en film som visades på SVT, där en tjej var blind, och var på väg att kliva in i badkaret där det låg en död person. Men strax innan så ropade en kompis eller liknande. Jag hade massor med mardrömmar efter det. Jag tror att jag var 10 år gammal när jag såg den filmen.

Tyvärr så kan man inte skydda sina barn från allt, och speciellt inte från sanningen. Jag hade också mycket mardrömmar från kalla kriget, där man trodde att nästa dag skulle kärnvapenkriget bryta ut.

Om man nu menar att bibeln är sanningen, hur ska man kunna förklara detta för sina barn, samtidigt som nyheterna t.ex. pratar om Trump och Kim Jong Un, ska man vara tyst om det man tycker är sanningen? Det finns ju också ett hopp i bibeln, inte bara död. Att alla människor slipper döden och sjukdomar.

Citat:
Nej jag var inte född då.
Mina föräldrar var tonåringar 1975 och fick inte börja på gymnasiet för att Harmageddon skulle komma vilken dag som helst.

Ok, men även dagens värld är skrämmande för ett barn, ska man då hålla tyst, och inte förklara för sina barn bara för att man kan skrämma upp dom?

Världen är väldigt skrämmande, och då tänker jag inte bara på krig och död, utan även att det kan finnas människor som utnyttjar barn sexuellt. Ska du inte heller förklara om dessa hemska sanningar för att skydda ditt barn?

Tror du på fullaste allvar att dina föräldrar ville skrämma upp dig? Eller ville dom förklara något som dom ansåg vara sanningen, där Gud skyddar dom hjälplösa och vill att ta bort t.ex. så hemska saker som kärnvapenkrig, och annat hemskt från världen?

Citat:
Som de flesta föräldrar försöker jag skydda mina barn så mycket som möjligt från att se hemskheter på TV.
Jag skulle aldrig komma på tanken att ta upp dem i knät och säga att "så där går det för människorna som inte lyder Jehova".

Men skulle du ta upp ditt barn i knät och säga det finns onda människor på jorden, som vill utnyttja dig sexuellt, eller vill du "skydda ditt barn" från sådana hemskheter?

Då kan jag bara säga att ditt barn har stor risk att bli nästa offer, och utsättas för dom hemskheter som du inte vill tala, som du vill skydda ditt barn emot.
Citera
2017-12-14, 20:00
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Vad menar de med att ta ställning för Jehova?

välja att vara på hans sida! Fast de sa inte exakt den ordalydelsen men de menade iallafall att det var så.
Citera
2017-12-14, 20:05
Medlem
Citat:

Så jag har rätt, och många här på Flashback ljuger när dom säger att bara döpta Jehovas vittnen överlever?

Om dom kan ljuga om en sådan här sak som är lätt att förstå, hur ljuger dom då om t.ex. alla anklagelser om pedofili?
Citera
2017-12-14, 20:09
Medlem
Citat:
Citat:
T.ex. denna artikel:

*** w02 15/8 sid. 18-19 § 13 ”Följ mig oavbrutet” ***

Jesus visade kärlek till dem som han undervisade. Hur kan vi efterlikna honom i detta avseende? Vi får aldrig utveckla en känslokall inställning gentemot dem vi har omkring oss. Det är sant att ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag” rycker allt närmare, och då kommer många av världens miljarder invånare att tillintetgöras. (Uppenbarelseboken 16:14; Jeremia 25:33) Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö. Den domen skall äga rum i framtiden och skall avkunnas av den som Jehova har utsett: Jesus Kristus. Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet att bli en Jehovas tjänare. (Matteus 19:24–26; 25:31–33; Apostlagärningarna 17:31)

Tricket i förklaringen ligger i meningen: "Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet att bli en Jehovas tjänare." Man behöver alltså inte ha tagit ställning för Jehova nu, men man måste ha gjort det före Harmageddon's utbrott.

Jag har själv studerat med andra och sagt samma sak, att det bara är Gud som kan läsa hjärtan. Men pröva att fråga dem om det betyder att du inte behöver döpa dig som ett Jehovas vittne.
Fråga om det räcker med att du själv redan älskar Jehova och följer Bibelns normer?
Citera
2017-12-14, 20:10
Medlem
Citat:
nä men jag tyckte bara att när jag läste på webbplatsen jag länkade och började fundera att det kan vara tillämpligt på jehovas vittnen, just med tanke på vissa krav och vad som förespråkas. Men självklart så försöker jag tänka att man håller sig till bibeln för det gör ju ni vittnen.
Ja visst vittnen försvarar sin tro med hjälp av bibeln och många avfällningar kastar bara skit och/eller hänvisar till andra avfälliga källor för att ge stöd åt sin ståndpunkt

Ja så är det. Jehovas vittnen följer bibeln, och om omgivningen tycker att dom är en sekt och konstiga så får det stå för dom. Dom får stå till svars för Gud själva när dom döms.

Även Jesus ansågs som konstig, t.o.m. av hans lärjungar som till slut övergav honom.
Citera
2017-12-14, 20:14
Medlem
Citat:
Jag har aldrig haft oturen att stöta på en människa som är så full av hat som du.
Du propagerar om det perfekta med att vara ett JV, men visar bara upp bitterhet och hat.

Verkligen? Och ni visar absolut inget hat av att befinna er dagligen på Flashback och beklaga er över Jehovas vittnen. Du är inte bitter, eller hur? T.ex. det hemska du upplevde som barn med bibliska bilder av Harmageddon, istället för att koncentrera sig på att Gud är rättvis i hans bedömningar och domar?

Det är synd om dig att dina föräldrar var så onda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in