Citat:
Ursprungligen postat av
Kalten
Talen på sammankomsterna och mötena gav alldeles tillräckligt material för att vara skrämmande.
Mina föräldrar försökte snarare mildra JV:s budskap t.ex när de på familjestudierna försökte förklara de skrämmande bilderna i litteraturen som beskrev Harmageddon.
Som barn drömde jag mardrömmar om bilderna som visade döda människor som låg på gatan med uppspärrade ögon, andra som föll ner i stora hål i marken, och såna som skrikande försökte undkomma sammanrasande höghus.
Jag drömde att det var mina klasskompisar som dog och att jag försökte men inte kunde rädda dem.
Jag är ledsen för att du har upplevt det så, Jag kommer ihåg en film som visades på SVT, där en tjej var blind, och var på väg att kliva in i badkaret där det låg en död person. Men strax innan så ropade en kompis eller liknande. Jag hade massor med mardrömmar efter det. Jag tror att jag var 10 år gammal när jag såg den filmen.
Tyvärr så kan man inte skydda sina barn från allt, och speciellt inte från sanningen. Jag hade också mycket mardrömmar från kalla kriget, där man trodde att nästa dag skulle kärnvapenkriget bryta ut.
Om man nu menar att bibeln är sanningen, hur ska man kunna förklara detta för sina barn, samtidigt som nyheterna t.ex. pratar om Trump och Kim Jong Un, ska man vara tyst om det man tycker är sanningen? Det finns ju också ett hopp i bibeln, inte bara död. Att alla människor slipper döden och sjukdomar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalten
Nej jag var inte född då.
Mina föräldrar var tonåringar 1975 och fick inte börja på gymnasiet för att Harmageddon skulle komma vilken dag som helst.
Ok, men även dagens värld är skrämmande för ett barn, ska man då hålla tyst, och inte förklara för sina barn bara för att man kan skrämma upp dom?
Världen är väldigt skrämmande, och då tänker jag inte bara på krig och död, utan även att det kan finnas människor som utnyttjar barn sexuellt. Ska du inte heller förklara om dessa hemska sanningar för att skydda ditt barn?
Tror du på fullaste allvar att dina föräldrar ville skrämma upp dig? Eller ville dom förklara något som dom ansåg vara sanningen, där Gud skyddar dom hjälplösa och vill att ta bort t.ex. så hemska saker som kärnvapenkrig, och annat hemskt från världen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalten
Som de flesta föräldrar försöker jag skydda mina barn så mycket som möjligt från att se hemskheter på TV.
Jag skulle aldrig komma på tanken att ta upp dem i knät och säga att "så där går det för människorna som inte lyder Jehova".
Men skulle du ta upp ditt barn i knät och säga det finns onda människor på jorden, som vill utnyttja dig sexuellt, eller vill du "skydda ditt barn" från sådana hemskheter?
Då kan jag bara säga att ditt barn har stor risk att bli nästa offer, och utsättas för dom hemskheter som du inte vill tala, som du vill skydda ditt barn emot.