2023-12-10, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Ja, jag vet inte vad jag ska göra med den här informationen, ärligt talat. För mig är det misstag människor begått för längesedan och därefter rättats till. Vi är ju precis som alla andra människor, ofullkomliga och en del kan bli lite för entusiastiska.

"Ingen känner till den dagen och tidpunkten, l inte ens änglarna i himlen eller Sonen, utan bara Fadern." (Matteus 24:36)

En fråga bara: Vilka menar du gjorde misstagen? Och det där med att en del kan bli lite för entusiastiska. Vilka är det?
Citera
2023-12-10, 20:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja, jag vet inte vad jag ska göra med den här informationen, ärligt talat. För mig är det misstag människor begått för längesedan och därefter rättats till. Vi är ju precis som alla andra människor, ofullkomliga och en del kan bli lite för entusiastiska. Naturligtvis är det beklagligt att det gjorts sådana uttalanden men bibeln är tydlig på den punkten att endast Gud vet tidpunkten då det kommer ske, ingen annan.

"Ingen känner till den dagen och tidpunkten, l inte ens änglarna i himlen eller Sonen, utan bara Fadern." (Matteus 24:36)
Ja, det är mänskligt att göra misstag. Problemet är att de försöker att påstå att de egentligen sagt något annat istället för att erkänna att de hade fel. Det ger ju inte direkt någon indikation på att man skulle vara sanningens förespråkare, eller hur?
Citera
2023-12-10, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Varför är vi då skapade med begär?
För att du är som ett litet barn som inte kan hantera begär och därför utsätter dig för onödigt lidande när du lånar till allt ditt oförståndiga hjärta begär.
Citera
2023-12-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Så vem skapade synden och begären? Darwinistisk evolution kanske? När jag ändå har dig på tråden kanske du kan svara på vem som skapat djävulen och människans inneboende girighet och mordlust som orsakat krig och genocid?
Möjligheten att synda finns alltid där. Men du ska välja det som leder till liv. Så ung som du är har du inte visheten för att fatta det.

5 Moseboken 30
[19] Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva.

Som sagt, Gud skapade oss så att vi kan följa buden. De som ger efter för sina dumma begär begår synd.
Citera
2023-12-10, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyMorrisIII
Luk 19:27 är en klar liknelse.

Matt 5:45

Budskapet i Matt 5:55 handlar ju om att Gud ger sina välsignelser till alla människor oavsett deras moraliska ställning. Det är en uppmaning till Jesus efterföljare att följa Guds exempel och vara barmhärtiga och kärleksfulla gentemot andra även de som kan vara fientligt inställda eller ogudaktiga. Matt 5:45 är en del av Jesus lära om att älska sina fiender och att sträva efter en högre standard av rättfärdighet och kärlek än det som kan förväntas enligt världens normer.

Jesaja 51:23-23

De här verserna uttrycker Guds löfte om tröst och befrielse för Sion och att rättvisa kommer att skipas mot förtryckarna. Det är en profetisk förkunnelse om Guds godhet och dom i relation till det lidande och förtryck som Sion har genomgått.
Matteus 13
[13] Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. [14] Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. [15] Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig.
Citera
2023-12-10, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Matteus 13
[13] Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. [14] Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. [15] Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig.

Exakt! Liknelser är inte bokstavliga. Därför kallas de för just liknelser.
Citera
2023-12-10, 21:04
Medlem
Citat:
Ja, jag vet inte vad jag ska göra med den här informationen, ärligt talat. För mig är det misstag människor begått för längesedan och därefter rättats till. Vi är ju precis som alla andra människor, ofullkomliga och en del kan bli lite för entusiastiska. Naturligtvis är det beklagligt att det gjorts sådana uttalanden men bibeln är tydlig på den punkten att endast Gud vet tidpunkten då det kommer ske, ingen annan.

Du kan ju t ex vara uppriktig och berätta om alla fiaskon för dem du kommer i kontakt med i församlingen. Du kan studera vilka misstag medlemmar gjorde t ex 1925, bönder lät bli att så, utan de gick ut och predikade istället. Harmageddon skulle ju komma innan skörden. Eller inför 1975, då Tjänsten för Guds rike poängterade att JVn hade sålt sina hus och andra tillgångar för att pli pionjärer under de sista månaderna. Vissa som läste detta gjorde så

Om du har dragit lite lärdom av detta så förmedla detta till de unga i församlingen. Säg åt dem att leva ett gott liv med bra jobb och goda inkomster. Alldeles för många har under mer än 100 år offrat alldeles för mycket på rena och skära lögner.
Och kom inte dragande mad tramset om att "den här gången är den nära på riktigt". Det har sagts så många gånger förut. För den hederliga har JV noll trovärdighet.
Citera
2023-12-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Möjligheten att synda finns alltid där. Men du ska välja det som leder till liv. Så ung som du är har du inte visheten för att fatta det.

5 Moseboken 30
[19] Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva.

Som sagt, Gud skapade oss så att vi kan följa buden. De som ger efter för sina dumma begär begår synd.

Men snälla. Kom inte dragande med bibelverser.. Här vill vi se filosofi och logik.
Vi tar det en gång till: Hur kan en allsmäktig och allvetande Gud som skapat allting, hållas fri från moraliskt ansvar? Varför ska istället skapelsen hållas moraliskt ansvarig?

Och du. Inget bibeltrams nu. Filosofi och logik.
Citera
2023-12-10, 21:57
Medlem
Citat:
Men snälla. Kom inte dragande med bibelverser.. Här vill vi se filosofi och logik.
Vi tar det en gång till: Hur kan en allsmäktig och allvetande Gud som skapat allting, hållas fri från moraliskt ansvar? Varför ska istället skapelsen hållas moraliskt ansvarig?

Jag tror inte att alla som läser här har tappat tron på Gud och hans ord. Jag själv tycker det är väldigt intressant när speciellt JV citerar från Bibeln. Jag menar, med tanke på deras uppfattning att de är de enda som följer Bibeln, då vill man ju att de ska vakna upp och inse att så inte är fallet. Jag tror att det är det bästa sättet att få dem att vakna upp. Att avslöja deras läror om de andra fåren, den stora skaran, generationsläran och mycket mer. Sådana saker handlar ju i botten om vad bibeln egentligen lär. Eller hur?
Citera
2023-12-10, 22:08
Medlem
Citat:

Gud anses vara transcendent vilket innebär att Gud är bortom och oberoende av skapelsen. Enligt det perspektivet har Gud skapat människor med fri vilja och därmed förmågan att fatta moraliska beslut. Människor anses vara moraliskt ansvariga för sina egna handlingar på grund av denna fria vilja.Gud kan fortfarande anses vara moraliskt ansvarig för att ha skapat skapelsen och dess lagar. Dock ligger det moraliska ansvaret för människornas individuella handlingar hos människorna själva.
Citera
2023-12-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Jag tror inte att alla som läser här har tappat tron på Gud och hans ord. Jag själv tycker det är väldigt intressant när speciellt JV citerar från Bibeln. Jag menar, med tanke på deras uppfattning att de är de enda som följer Bibeln, då vill man ju att de ska vakna upp och inse att så inte är fallet. Jag tror att det är det bästa sättet att få dem att vakna upp. Att avslöja deras läror om de andra fåren, den stora skaran, generationsläran och mycket mer. Sådana saker handlar ju i botten om vad bibeln egentligen lär. Eller hur?

Idag kom det till mig med hjälp av bibeln. Att Jesus måste vara Gud. Och inte som JV lär ut. Kan presentera hur jag koma fram till det för den som är intresserad.
Citera
2023-12-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyMorrisIII
Idag kom det till mig med hjälp av bibeln. Att Jesus måste vara Gud. Och inte som JV lär ut. Kan presentera hur jag koma fram till det för den som är intresserad.

Det där är ett svårt ämne tycker jag. Jag tycker att bibeln ger möjligheten att Jesus skulle kunna vara Gud med stort G men samtidigt får jag det inte att gå ihop med att fadern är större än jag, han som sänt mig osv. Det finns ju väldigt många sådana ställen så hur ska man få det hela att gå ihop. Personligen tror jag inte att de är samma person men ämnet tål att diskuteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in